الگوریتم های گوگل – لیست کامل – جزئیات
در اوایل شروع به کار گوگل، با اینکه تعداد سایتهای اینترنتی بسیار کم بود، اما پیدا کردن آنچه به دنبالش بودید از بین نتایج جستجو بسیار دشوار بود. چرا که گوگل هوشمندی خاصی نداشت و معمولا نتایجی که به کاربر ارائه مینمود چندان پاسخگوی نیاز او نبود.
قوانین چندان به دردبخوری برای رتبهبندی سایتها وجود نداشت. در نتیجه هنگام جستجوی یک عبارت کلیدی ممکن بود کاربر با نتایجی مواجه شود که ارتباط زیادی با جستجوی او ندارند و این مساله باعث نارضایتی کاربر میشد.
در آن زمان واقعا صفحه نتایج جستجو مانند ویرانه بود. هر سایت اسپم و بیکیفیت که پر از محتوای کم ارزش و تبلیغات زیاد و پاپآپهای آزاردهنده بود راحت میتوانست به جایگاههای بالا در صفحات نتایج برسد. اما گوگل خیلی سریع شروع به برطرف کردن این ایرادها کرد.
گوگل ارائه بهترین نتایج به کاربر و جلب رضایت او را هدف اصلی خود قرار داد. برای رسیدن به این هدف الگوریتمهایی را برای کمک به رتبهبندی سایتها معرفی کرد. هر الگوریتم وظیفه خاصی را به عهده دارد و روز به روز بهینهتر و بهتر میشود. در این بخش آموزش قصد داریم شما را با الگوریتم های گوگل آشنا کنیم.
تعریف الگوریتم های گوگل
الگوریتم های گوگل مجموعهای از قوانین و قواعد هستند که گوگل برای رتبه بندی سایتها از آنها استفاده میکند. در واقع حتی میتوانیم به جای الگوریتم های گوگل بگوییم قوانین گوگل (البته رسمی نیست و فقط برای فهم موضوع).
گوگل از یک سیستم پیشرفته و در حال به روز رسانی مداوم برای تحویل بهترین نتیجه به کاربران استفاده میکند
الگوریتم های گوگل با فناوری هوش مصنوعی و برای ارائه بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربر طراحی شدهاند. ظهور الگوریتم های گوگل باعث شد:
- سایتهای بیکیفیت اسپم به سمت اعماق نتایج جستجو بروند و یا کلا از نتایج حذف شوند.
- سایتهای باکیفیت که به کاربر اهمیت میدهند به رتبههای برتر نتایج برسند.
گوگل یک الگوریتم اصلی دارد که به عنوان هسته شناخته میشود. سایر الگوریتمها به شکل یک بخش جداگانه و یا یک آپدیت به آن هسته مرکزی اضافه شده و در رتبهبندی سایتها به آن کمک میکنند. همانطور که گفتیم گوگل به صورت مداوم در حال به روز رسانی الگوریتم خود است، بعضی از آپدیت های گوگل بسیار بزرگ هستند و معمولا به اسم یک الگوریتم جدید شناخته میشوند (مثال: الگوریتم فرد، پاندا) و بعضی از آپدیت ها هم بیار بزرگ نیستند و به عنوان به روز رسانی مطرح میشوند.
در این صفحه شما میتوانید لیست کامل الگوریتم های گوگل و تاریخچه به روز رسانی ها را مطالعه بفرمایید.
الگوریتم فرد – Fred Algorithm
تاریخ انتشار: March 8, 2017
هدف اصلی: مبارزه محتوای کم، محتوای نامربوط و متحوای تبلیغ محور
خلاصه عملکرد:
الگوریتم فرد برای مبارزه با محتواهای بیکیفیت، تبلیغ محور و دارای بکلینکهای ضعیف طراحی شده است. الگوریتم فرد وبسایتهایی را که محتوای کم و یا بیکیفیت را صرفاً برای گرفتن رتبه و دریافت تبلیغ تولید میکنند، مورد هدف قرار میدهد.
الگوریتم پوزوم – Possum Algorithm
تاریخ انتشار: September 1, 2016
هدف اصلی: شخصی سازی نتایج جستجو با محل کاربران
خلاصه عملکرد:
تا قبل از انتشار الگوریتم پوزوم شما در هر کجای دنیا یک مطلب را جستجو مینمودید، نتایج یکسانی توسط گوگل به شما نشان داده میشد. گوگل با انتشار این الگوریتم اقدام به شخصی سازی نتایج جستجو بر اساس مکان کاربران نمود.
الگوریتم رنکبرین – RankBrain Algorithm
تاریخ انتشار: October 26, 2015
هدف اصلی: استفاده از قدرت یادگیری ماشین (هوش مصنوعی) برای فراهم کردن بهترین نتایج به جستجوی کاربران فارغ از کلمه کلیدی
خلاصه عملکرد:
الگوریتم رنکبرین براساس هوش مصنوعی و قدرت خودیادگیری طراحی شده تا پا را فراتر از کلمه کلیدی بگذارد و با استفاده از قدرت ماشین، بهترین نتایج را به جستجوی کاربران بر اساس فاکتور “مرتبطترین” ارائه دهد.
الگوریتم موبایل – Mobile Algorithm
تاریخ انتشار: April 21, 2015
هدف اصلی: مبارزه با وبسایتها و صفحات غیر رسپانسیو که نمایش ناقصی در موبایل دارند
خلاصه عملکرد:
الگوریتم موبایل گوگل با با نام مستعار Mobilegeddon، به منظور دادن رتبه بهتر به وبسایتها و صفحاتی طراحی شد که نمایش و عملکرد بهتری در نسخه موبایل دارند.
الگوریتم کبوتر – Pigeon Algorithm
تاریخ انتشار: July 24, 2014
هدف اصلی: فراهم کردن محتوای مرتبط با جستجوهای محلی
خلاصه عملکرد:
الگوریتم کبوتر گوگل Pigeon، بهمنظور پیدا کردن رابطه بین جستجوها و نتایج محلی براساس موقعیت مکانی کاربر طراحی شده است. این یعنی الگوریتم کبوتر سعی میکند نتایج مرتبط با محل زندگی کاربر را در اولویت قرار دهد.
الگوریتم پاندا – Panda Algorithm
تاریخ انتشار: Feb 24, 2011
هدف اصلی: کم کردن رتبه وب سایتهای که محتوای بیکیفیت دارند
خلاصه عملکرد:
در ابتدا، پاندا یک نوع فیلتر بود (فیلتر سایتها با محتواهای ضعیف) ولی در سال 2016 به طور رسمی به وارد الگوریتم رتبهبندی گوگل شد. در این الگوریتم مبارزه به طور مستقیم با وبسایتهایی است که دارای محتوای کم، اسپمی و بی کیفیت هستند.
الگوریتم پنگوئن – Penguin Algorithm
تاریخ انتشار: April 24, 2012
هدف اصلی: کم کردن رتبه وب سایتهای که دارای لینکهای اسپمی و تغییر یافته هستند
خلاصه عملکرد:
هدف الگوریتم پنگوئن شناسایی و کاهش رتبه وب سایتهای است که دارای لینکهای اسپمی و غیر طبیعی هستند. در سال 2016 این بهروز رسانی پنگوئن وارد الگوریتم اصلی گوگل شد. و با ورد این بروز رسانی شناسایی لینکهای اسپمی بسیار سریع تر شده است.
الگوریتم دزدان دریایی – Pirate Algorithm
تاریخ انتشار: Aug 2012
هدف اصلی: مقابله با سایتهای که قوانین کپی رایت را رعایت نمیکنند
خلاصه عملکرد:
الگوریتم دزدان دریایی از رتبه گرفتن سایتهایی که گزارش نقض کپی رایت (copyright infringement reports) برای آنها دریافت شده جلوگیری میکند. عمده این وبسایتها، سایتهایی هستند که محتوای دیگران مانند: فیلم، موسیقی، کتاب و… را انتشار میدهند.
الگوریتم مرغ مگسخوار – Hummingbird Algorithm
تاریخ انتشار: Aug 2012
هدف اصلی: فراهم کردن نتایج بهتر و مرتبط تر با توجه به تفسیر هدفهای کاربران از جتسجو
خلاصه عملکرد:
الگوریتم مرغ مگس خوار برای این طراحی شد که هدف و اصل درخواست کاربران را از جستجو تفسیر کند و نتایج بهتر و متناسب با نیاز جستجو را فراهم کند. یعنی این الگوریتم بیشتر از اینکه به کلمه کلیدی توجه کند به معنی پرسو جوی کاربر توجه میکند.
الگوریتم سرعت – Speed Algorithm
تاریخ انتشار: July 9, 2018
هدف اصلی: شناسایی و رتبه دادن به وب سایتهای سریع به ویژه در موبایل
خلاصه عملکرد:
گوگل مدتها قبل از لانچ کردن این بهروز رسانی، از توجه خود به سرعت لود وبسایتها اشاره کرده بود. اما با معرفی آپدیت Speed به طور رسمی اعلام کرد که سرعت لود یکی از فاکتورهای دریافت رتبه است.
بهروز رسانی مدیک – Google Medic Update
تاریخ انتشار: 2019
هدف اصلی: مبارزه با سایتهایی که کلمات کلیدی را برای چندین هدف جستجو بهینهسازی میکنند.
خلاصه عملکرد:
هدف این بهروز رسانی بهبود نتایج جستجو با توجه به هدف جستجوی کاربر Search Intent بود. این بهروز رسانی روی تمام سایتها با هر زبانی و در هر مکان جغرافیایی اعمال شد و تاثیر گذاشت. اما عمده توجه این بهروز رسانی مربوط به سایتهایی است که با موضوع سلامتی افراد ارتباط دارند.
Google Bert Algorithm
الگوریتم برت
الگوریتم برت گوگل – Google Bert Algorithm
تاریخ انتشار: 2019
هدف اصلی: درک عمیقتر و جزئیتری نسبت به کوئریهای جستجو شده
خلاصه عملکرد:
الگوریتم برت یک تکنیک یادگیری عمیق (Deep Learning) است که برای پردازش زبان طبیعی و با هدف درک دقیق متن و مفهوم جستجوی کاربر ایجاد شده است. هدف آن کمک به موتور جستجو در درک هر چه بهتر متن میباشد.
الگوریتم کافئین گوگل – Google Caffeine Algorithm
تاریخ انتشار: 2009 ,8 June
هدف اصلی: ایندکس صفحات به صورت مداوم
خلاصه عملکرد:
این سیستم به موتور جستجوی گوگل این اجازه را میداد که به طور کارآمدتری به خزش خود و فهرست سازی وبسایتها بپردازد.
الگوریتم پی دی لون – Google Payday Loan Algorithm
تاریخ انتشار: 2013
هدف اصلی: مقابله با سایت های ضعیف و بی کیفیت
خلاصه عملکرد:
این بروزرسانی هدفش فقط تمرکز روی سایتهای اسپم بود، در حالی که چند هفته بعد از آن نسخه ۳.۰ این الگوریتم منتشر شد، که این نسخه تمرکزش بر روی پاسخگویی به درخواستهای اسپم بود.
الگوریتم رقص – Google Dance Algorithm
تاریخ انتشار: 2004
هدف اصلی: داوری بین وبسایت ها طبق رضایت کاربران
خلاصه عملکرد:
الگوریتم گوگل دنس با این کار به شما و سایت های دیگر شانس دیده شدن و تولید محتوای بهتر را میدهد، اگر گوگل متوجه شود کاربران از سایت شما نتیجه خوبی گرفته اند و بازدید خوبی هم گرفته باشید این امکان را برای شما فراهم میکند.
الگوریتم فلوریدا – Google Florida Algorithm
تاریخ انتشار: 2003
هدف اصلی: تقویت مقابله گوگل دربرابر محتوا و سایت های بیکیفیت
خلاصه عملکرد:
الگوریتم فلوریدا با محتواهای بیکیفیت و غیرقابل قبول و همچنین سایتهایی که قوانین کپیرایت را رعایت نمیکنند برخورد میکند.
الگوریتم مام – Google Mum Algorithm
تاریخ انتشار: 2021
هدف اصلی: پردازش اطلاعات چندوجهی و رسانهها و نمایش بهترین نتایج به کاربر
خلاصه عملکرد:
الگوریتم مام با بهرهگیری از هوش مصنوعی، درصورت مفید بودن اطلاعات سایت شما آن را به کاربران خارج از کشور نیز نمایش میدهد.
الگوریتم ایت – Google E-A-T Algorithm
تاریخ انتشار: 2018
هدف اصلی: بررسی صحت و کیفیت محتوای صفحات وبسایتها به خصوص صفحات YMYL
خلاصه عملکرد:
الگوریتم E-A-T محتوای سایتها را براساس سه معیار تخصصی بودن (Expertise)، میزان اعتبار (Authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) بررسی میکند.
الگوریتم محتوای مفید – Google Helpful content Algorithm
تاریخ انتشار: 2022
هدف اصلی: مقابله با محتواهای نوشته شده برای جلب رضایت موتور جستجو
خلاصه عملکرد:
الگوریتم محتوای مفید با وبسایتهایی که فقط برای موتور جستجو تولید محتوا انجام میدهند مقابله میکند. تاکید گوگل با ارائه این الگوریتم تولید محتوای مفید برای کاربر و جلب رضایت او است.
لیست آپدیتهای گوگل
به جز الگوریتم های مهم گوگل که شناخته شده هستند، گوگل آپدیتهای زیادی را ارائه میدهد که بعضی از آنها مهم و برخی بسیار جزئی هستند. در ادامه این آپدیتها را در طول بازههای زمانی مختلف مشاهده خواهید کرد.
آپدیت نظرات محصول در جولای 2022
گوگل در ۲۷ جولای از بروزرسانی نظرات محصولات وبسایتها خبر داد که تکمیل آن تا ۲ آگوست طول کشید. گوگل در این به روزرسانی اعلام کرد که نظرات محصولات را براساس کیفیت بررسی میکند. با این آپدیت گوگل ممکن است رتبه بندی صفحات محصول وبسایتها جابجا شود. هرچقدر یک محصولات نظرات اصولی و با کیفیتی داشته باشد، احتمال افزایش رتبه آن در صفحه نتایج جستجو بیشتر است.
آپدیت هسته گوگل در May 2022
این بروزرسانی در 22 مه آغاز شد و در 9 ژوئن کامل شد. به روزرسانی هسته گوگل بسیار گسترده بود و تاثیرات زیادی در تغییر رتبه بندی وبسایتها داشت اما گوگل معمولا در بروزرسانیهای گسترده هسته خود اطلاعات دقیقی را ارائه نمیدهد. گوگل با اعلام بروزرسانی توصیه کرد که متخصصان سئو بر ارائه محتوای باکیفیت تمرکز کنند. همچنین بررسی آمار رتبههای سایتها نشان داد که استفاده از نتایج غنی مثل سوالات متداول تاثیر مثبتی در رتبه وبسایت دارد. برخی از سایتها که محتوای خود را فقط برای رتبه گرفتن و بدون درنظر گرفتن کاربر نوشته اند، افت رتبه را تجربه کردند.
آپدیت الگوریتم محصولات در March 2022
گوگل یک بروزرسانی جدید برای تحلیل محصولات از طریق نظرات آنها ارائه داد. این موتور جستجو اعلام کرد که نظرات محصولات وبسایت بهتر است درباره مزایا، معایب، نحوه کارکرد، تجربه واقعی افراد از خرید محصول، ارسال تصاویر توسط کاربر و حتی مقایسه با سایر محصولات باشد. طبق عملکرد الگوریتم های گوگل نظرات جداگانه برای هر محصول ارزش زیادی دارند.
به روزرسانی تجربه کاربری در February 2022
گوگل از طریق توییتر اعلام کرد که این به روزرسانی مربوط به تجربه کاربری دسکتاپ است و تکمیل آن ده روز طول کشید. اثرات این آپدیت را میتوان از طریق Page Experience در سرچ کنسول مشاهده کرد. گوگل در این بروزرسانی عوامل موثر در بهبود تجربه کاربری را این سه مورد معرفی کرد:
- Core Web Vitals (LCP + CLS + FID)
- امنیت HTTPS
- عدم وجود بینابینی های نفوذی
اگر وبسایت شما هیچکدام از این سه مورد را درنظر نداشته باشد، افزایش رتبه را تجربه نخواهد کرد.
به روزرسانی محصولات در December 2021
گوگل از طریق حساب توییتر مرکزی خود اعلام کرد که بروزرسانی نظرات محصولات برای صفحات انگلیسی زبان را شروع کرده و تکمیل آن حدود سه هفته زمان میبرد. این الگوریتم نیز به دنبال پیداکردن نظرات با کیفیت و واقعی بوده است.
بروزرسانی جستجوی محلی در November 2021
این بروزرسانی جستجوی محلی الگوریتم های گوگل در ۳۰ نوامبر شروع شد و در ۸ دسامبر تکمیل گردید. فاکتورهای رتبهبندی نتایج جستجوی محلی گوگل عبارتند از:
- ارتباط: پروفایل یک کسب و کار محلی (راههای ارتباطی مثل صفحه تماس با ما) تا چه حد با چیزی که فرد جستجو میکند، تطابق دارد.
- فاصله: هر نتیجه جستجوی بالقوه چقدر با مکان مورد استفاده در جستجو فاصله دارد.
- برجستگی: یک کسب و کار یا برند چه میزان شناخته شده است.
گوگل هرگز مشخص نکرده که کدام یک از این معیارها مهمتر هستند. به همین دلیل بهتر است با ایجاد تعادل هر سه فاکتور را در وبسایت خود رعایت کنید.
بروزرسانی گسترده هسته در November 2021
بروزرسانی گسترده هسته گوگل در 17 نوامبر، به گفته صاحبان وبسایتها تغییرات زیادی در رتبهبندی ایجاد نکرد. سئوکاران با بررسی سایتهای خود پس از این بروزرسانی اعلام کردند که تغییرات مثل سایر بروزرسانیهای هسته گوگل نبودند. گوگل با این بروزرسانی تمرکز خود را برروی سیگنالهای نویسنده افزایش داده است. درنهایت این بروزرسانی بیشتر شبیه به ایجاد تغییرات در زیرساختها بوده است.
بروزرسانی اسپم گوگل در November 2021
گوگل در ماه نوامبر بسیار فعال بوده و سه آپدیت ارائه داده است. این بروزرسانی شامل حذف هرزنامهها از نتایج جستجو است. طبق بروزرسانی الگوریتم های گوگل سایتهای زیر جزو هرزنامه شناخته میشوند:
- سایتهای بی کیفیت که کاربران را برای ارائه اطلاعات شخصی و نصب بدافزارها ترغیب میکنند.
- سایتهای کلاهبرداری و فیشینگ
- سایتهایی که امنیت پایینی دارند و در معرض هک قرار دارند.
بسیاری از وبسایتها ممکن است به امنیت سایت خود توجهی نکنند اما گوگل اینگونه سایتها را به عنوان هرزنامه شناسایی میکند و معتقد است که امکان هک شدن اطلاعات کاربران با ورود به این سایتها وجود دارد.
بروزرسانی الگوریتم اسپم لینک گوگل در July 2021
گوگل با این بروزرسانی اعلام کرد سایتهایی که بیش از اندازه در سایتهای مختلف لینک سازی میکنند، افت رتبه را تجربه خواهند کرد. در واقع گوگل این سایتها را به عنوان اسپم شناسایی میکند. این بروزرسانی به نفع سئوکارانی است که سعی میکنند از روشهای درست بک لینک دریافت کنند و الگوریتم های گوگل رتبه آنها را افزایش خواهد داد.
تکمیل بروزرسانی هسته گوگل در July 2021
Google SearchLiaison در توییتر اعلام کرد که به روزرسانی هسته گوگل در 12 ام ماه جولای تکمیل شد. گوگل مثل همیشه درباره این بروزرسانی اطلاعات زیادی ارائه نداد و فقط خبر داد که تغییرات اساسی در رتبه بندیها اتفاق خواهد افتاد. طبق اعلام سئوکاران، گوگل سایتهایی را کاهش رتبه داد که دامنه شلوغی دارند یا از پسوندهای غیرمعتبر استفاده میکنند. گوگل با این بروزرسانی ویژگی People Also Ask (PAA) را معرفی کرد. سایتهایی که به خوبی به سوالات احتمالی کاربر در محتواهای خود پاسخ میدهند، موفق تر خواهند بود.
بروزرسانی الگوریتم اسپم گوگل در June 2021
دنی سالیوان از طرف گوگل اعلام کرد که این بروزسانی با هدف مبارزه با هرزنامههای وبسایتها بوده است. سال گذشته الگوریتم های گوگل روزانه ۲۵ میلیارد صفحه هرزنامه را از نتایج جستجو حذف کردند. این موضوع نشان میدهد گوگل حساسیت زیادی نسبت به هرزنامهها و تامین امنیت کاربران دارد.
بروزرسانی تجربه کاربری در June 2021
موتور جستجوی گوگل تایید کرد که بروزرسانی تجربه کاربری که مدتها مورد انتظار بوده را شروع کرده است. همچنین گفت سایتها با این بروزرسانی تغییرات شدیدی را در رتبه خود تجربه نخواهند کرد و با گذشت زمان تغییر رتبه تدریجی اتفاق خواهد افتاد. گوگل از سیگنالهای مختلفی برای بررسی تجربه کاربری وبسایتها استفاده میکند و یک امتیاز میانگین به آنها میدهد. برای مثال یکی از سیگنالها نمایش صفحات وبسایت بدون خطا در موبایل است.