الگوریتم‌های گوگل – معرفی – خصوصیات – جزئیات

در اوایل شروع به کار گوگل، با اینکه تعداد سایت‌های اینترنتی بسیار کم بود، اما پیدا کردن آنچه به دنبالش هستید از بین نتایج جستجو بسیار دشوار بود. چرا که گوگل هوشمندی خاصی نداشت و معمولا نتایجی که به کاربر ارائه می‌نمود چندان پاسخگوی نیاز او نبود.

قوانین چندان به دردبخوری برای رتبه‌بندی سایت‌ها وجود نداشت. در نتیجه هنگام جستجوی یک عبارت کلیدی ممکن بود کاربر با نتایجی مواجه شود که ارتباط زیادی با جستجوی او ندارند و این مساله باعث نارضایتی کاربر می‌شد.

در آن زمان واقعا صفحه نتایج جستجو مانند ویرانه بود. هر سایت اسپم و بی‌کیفیت که پر از محتوای کم ارزش و تبلیغات زیاد و پاپ‌آپ‌های آزاردهنده بود راحت می‌توانست به جایگاه‌های بالا در صفحات نتایج برسد. اما گوگل خیلی سریع شروع به برطرف کردن این ایرادها کرد.

گوگل ارائه بهترین نتایج به کاربر و جلب رضایت او را هدف اصلی خود قرار داد. برای رسیدن به این هدف الگوریتم‌هایی را برای کمک به رتبه‌بندی سایت‌ها معرفی کرد. هر الگوریتم وظیفه خاصی را به عهده دارد و روز به روز بهینه‌تر و بهتر می‌شود. در این بخش آموزش قصد داریم شما را با الگوریتم‌های گوگل آشنا کنیم.

الگوریتم‌های گوگل با فناوری هوش مصنوعی و برای ارائه بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربر طراحی شده‌اند. ظهور الگوریتم‌های گوگل باعث شد:

  1. سایت‌های بی‌کیفیت اسپم به سمت اعماق نتایج جستجو بروند و یا کلا از نتایج حذف شوند.
  2. سایت‌های باکیفیت که به کاربر اهمیت می‌دهند به رتبه‌های برتر نتایج برسند.

گوگل یک الگوریتم اصلی دارد که به عنوان هسته شناخته می‌شود. سایر الگوریتم‌ها به شکل یک بخش جداگانه و یا یک آپدیت به آن هسته مرکزی اضافه شده و در رتبه‌بندی سایت‌ها به آن کمک می‌کنند.

گوگل هرروز به سمت تفکر انسانی  نزدیک‌تر می‌شود و نتایجی را به کاربر ارائه می‌کند که به هدف  جستجوی کاربر بسیار نزدیک است. در ادامه الگوریتم‌های گوگل را بطور خلاصه می‌بینید. با کلیک روی هر کدام می‌توانید مقاله کامل مربوط به آن الگوریتم را مطالعه فرمایید:

Google Fred Algorithm

الگوریتم فرد

 

الگوریتم فرد – Fred Algorithm

تاریخ انتشار: March 8, 2017

هدف اصلی: مبارزه محتوای کم، محتوای نامربوط و متحوای تبلیغ محور

خلاصه عملکرد:

الگوریتم فرد برای مبارزه با محتواهای بی‌کیفیت، تبلیغ محور و دارای بک‌لینک‌های ضعیف طراحی شده است. الگوریتم فرد وب‌سایت‌هایی را که محتوای کم و یا بی‌کیفیت را صرفاً برای گرفتن رتبه و دریافت تبلیغ تولید می‌کنند،  مورد هدف قرار می‌دهد.

جزئیات الگوریتم فرد

Google Possum Algorithm

الگوریتم پوزوم

 

الگوریتم پوزوم – Possum Algorithm

تاریخ انتشار: September 1, 2016

هدف اصلی: شخصی سازی نتایج جستجو با محل کاربران

خلاصه عملکرد:

تا قبل از انتشار الگوریتم پوزوم شما در هر کجای دنیا یک مطلب را جستجو می‌نمودید، نتایج یکسانی توسط گوگل به شما نشان داده می‌شد. گوگل با انتشار این الگوریتم اقدام به شخصی سازی نتایج جستجو بر اساس مکان کاربران نمود.

جزئیات الگوریتم پوزوم

Google RankBrain Algorithm

الگوریتم رنک‌برین

 

الگوریتم رنک‌برین – RankBrain Algorithm

تاریخ انتشار: October 26, 2015

هدف اصلی: استفاده از قدرت یادگیری ماشین (هوش مصنوعی) برای فراهم کردن بهترین نتایج به جستجوی کاربران فارغ از کلمه کلیدی

خلاصه عملکرد:

الگوریتم رنک‌برین براساس هوش مصنوعی و قدرت خودیادگیری طراحی شده تا پا را فراتر از کلمه کلیدی بگذارد و با استفاده از قدرت ماشین، بهترین نتایج را به جستجوی کاربران بر اساس فاکتور “مرتبط‌ترین” ارائه دهد. در واقع این الگوریتم گوگل قصد دارد تا مفهوم پشت جستجوی کاربران را درک کند نه کلمه کلیدی داخل جستجو را.

جزئیات الگوریتم رنک برین

Google Mobile Algorithm

الگوریتم موبایل

 

الگوریتم موبایل – Mobile  Algorithm

تاریخ انتشار: April 21, 2015

هدف اصلی: مبارزه با وب‌سایت‌ها و صفحات غیر رسپانسیو که نمایش ناقصی در موبایل دارند

خلاصه عملکرد:

الگوریتم موبایل گوگل با با نام مستعار Mobilegeddon، به منظور دادن رتبه بهتر به وب‌سایت‌ها و صفحاتی طراحی شد که نمایش و عملکرد بهتری در نسخه موبایل دارند.

جزئیات الگوریتم موبایل

Google Pigeon Algorithm

الگوریتم کبوتر

 

الگوریتم کبوتر – Pigeon  Algorithm

تاریخ انتشار: July 24, 2014

هدف اصلی: فراهم کردن محتوای مرتبط با جستجوهای محلی

خلاصه عملکرد:

الگوریتم کبوتر گوگل Pigeon، به‌منظور پیدا کردن رابطه بین جستجو‌ها و نتایج محلی براساس موقعیت مکانی کاربر طراحی شده است. به‌طور مثال شما در میدان انقلاب تهران هستید و یک قالی‌شویی را جستجو می‌کنید، وظیفه الگوریتم کبوتر این است که قالی‌شویی‌های اطراف میدان انقلاب را به شما نشان دهد نه محله‌های دیگر.

جزئیات الگوریتم کبوتر

Google Panda Algorithm

الگوریتم پاندا

 

الگوریتم پاندا – Panda  Algorithm

تاریخ انتشار: Feb 24, 2011

هدف اصلی: کم کردن رتبه وب سایت‌های که محتوای بی‌کیفیت دارند

خلاصه عملکرد:

هدف الگوریتم پاندا رتبه دادن به وب سایت‌ها بر اساس کیفیت محتوای آن‌ها است. در این الگوریتم مبارزه به طور مستقیم با وب‌سایت‌هایی است که دارای محتوای کم، اسپمی و بی کیفیت هستند.

در ابتدا، پاندا یک نوع فیلتر بود (فیلتر سایت‌ها با محتواهای ضعیف) ولی در سال 2016 به طور رسمی به وارد الگوریتم‌ رتبه‌بندی گوگل شد.

جزئیات الگوریتم پاندا

Google Penguin Algorithm

الگوریتم پنگوئن

 

الگوریتم پنگوئن – Penguin  Algorithm

تاریخ انتشار: April 24, 2012

هدف اصلی: کم کردن رتبه وب سایت‌های که دارای لینک‌های اسپمی و تغییر یافته هستند

خلاصه عملکرد:

هدف الگوریتم پنگوئن شناسایی و کاهش رتبه  وب سایت‌های است که دارای لینک‌های اسپمی و غیر طبیعی هستند. در سال 2016 این به‌روز رسانی پنگوئن وارد الگوریتم اصلی گوگل شد. و با ورد این بروز رسانی شناسایی لینک‌های اسپمی بسیار سریع تر شده است.

جزئیات الگوریتم پنگوئن

Google Pirate Algorithm

الگوریتم دزدان دریایی

 

الگوریتم دزدان دریایی – Pirate  Algorithm

تاریخ انتشار: Aug 2012

هدف اصلی: مقابله با سایت‌های که قوانین کپی رایت را رعایت نمی‌کنند

خلاصه عملکرد:

الگوریتم دزدان دریایی از رتبه‌ گرفتن سایت‌هایی که گزارش نقض کپی رایت (copyright infringement reports) برای آنها دریافت شده  جلوگیری می‌کند. عمده این وب‌سایت‌ها، سایت‌هایی هستند که محتوای دیگران مانند: فیلم، موسیقی، کتاب و… را انتشار می‌دهند. 

جزئیات الگوریتم دزد دریایی

Google Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

الگوریتم مرغ مگس‌خوار – Hummingbird  Algorithm

تاریخ انتشار: Aug 2012

هدف اصلی: فراهم کردن نتایج بهتر و مرتبط تر با توجه به تفسیر هدف‌های کاربران از جتسجو 

خلاصه عملکرد:

الگوریتم مرغ مگس خوار برای این طراحی شد که هدف و اصل درخواست کاربران را از جستجو تفسیر کند و نتایج بهتر و متناسب با نیاز جستجو را فراهم کند. یعنی این الگوریتم بیشتر از اینکه به کلمه کلیدی توجه کند به معنی پرس‌و جوی کاربر توجه می‌کند.

هرچند که هنوز استفاده از کلمه کلیدی در پرس و جو قدرت خود را دارد اما انتخاب نتایج توسط مرغ مگس خوار بسیار هوشمندانه‌تر شده است.

جزئیات الگوریتم مرغ مگس‌خوار

Google Speed Algorithm

الگوریتم سرعت

 

الگوریتم سرعت – Speed  Algorithm

تاریخ انتشار: July 9, 2018

هدف اصلی: شناسایی و رتبه دادن به وب سایت‌های سریع به ویژه در موبایل 

خلاصه عملکرد:

گوگل مدت‌ها قبل از لانچ کردن این به‌روز رسانی، از توجه خود به سرعت لود وب‌سایت‌ها اشاره کرده بود. اما با معرفی آپدیت Speed به طور رسمی اعلام کرد که سرعت لود یکی از فاکتورهای دریافت رتبه است. 

جزئیات الگوریتم سرعت گوگل

Google Medic Update

به‌روز رسانی مدیک

 

به‌روز رسانی مدیک – Google Medic Update

تاریخ انتشار: 2019

هدف اصلی: مبارزه با سایت‌هایی که کلمات کلیدی را برای چندین هدف جستجو بهینه‌سازی می‌کنند.

 

خلاصه عملکرد:

هدف این به‌روز رسانی بهبود نتایج جستجو با توجه به هدف جستجوی کاربر Search Intent بود. این به‌روز رسانی روی تمام سایت‌ها با هر زبانی و در هر مکان جغرافیایی اعمال شد و تاثیر گذاشت. اما عمده توجه این به‌روز رسانی مربوط به سایت‌هایی است که با سلامتی افراد ارتباط دارند. بعنوان مثال سایت‌هایی با موضوع پزشکی، فیتنس و تناسب اندام و همچنین سایت‌های اقتصادی و مالی.

جزئیات به‌روز رسانی مدیک گوگل

 

Google Bert Algorithm

الگوریتم برت

 

الگوریتم برت گوگل – Google Bert Algorithm

تاریخ انتشار: 2019

هدف اصلی: درک عمیق‌تر و جزئی‌تری نسبت به کوئری‌های جستجو شده

 

خلاصه عملکرد:

الگوریتم برت یک تکنیک یادگیری عمیق (Deep Learning) است که برای پردازش زبان طبیعی و با هدف درک دقیق متن و مفهوم جستجوی کاربر ایجاد شده است. هدف آن کمک به موتور جستجو در درک هر چه بهتر متن می‌باشد.

جزئیات الگوریتم برت گوگل