ساتیا نادلا مدیرعامل موفق مایکروسافت

0
(0)

اگر در دنیای اینترنت و تکنولوژی فعالیت داشته باشید، احتمالا اسم مایکروسافت و محصولاتش را زیاد شنیده اید. مایکروسافت بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان شناخته می‌شود که این روزها توسط یک شخص هندی به نام ساتیا نادلا مدیریت می‌شود.

ساتیا نادلا به مدت ۲۲ سال یکی از کارمندان شرکت مایکروسافت بود و پس از بیل گیتس و استیو بالمر به جایگاه ریاست رسید. اگر شما هم علاقمندید درباره سومین رئیس مایکروسافت و زندگینامه او بیشتر بدانید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بیوگرافی ساتیا نادلا

ساتیا نادلا در ۱۹ آگوست سال ۱۹۶۷ در جنوب هند در شهر حیدرآباد متولد شد. نادلا تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از مدارس دولتی حیدرآباد گذراند. او در سال ۱۹۸۸ مدرک لیسانس مهندسی برق را از دانشگاه مانیپال هند دریافت کرد و بعد از آن تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کند.

سپس در رشته علوم کامپیوتر مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه ویسکانسین دریافت نمود. ساتیا نادلا در همین زمان یعنی در سال ۱۹۹۲ تصمیم گرفت که در مایکروسافت مشغول به کار شود. در آن زمان بیل گیتس مدیرعامل شرکت بزرگ مایکروسافت بود.

نادلا به عنوان یک مهندس جوان بر روی توسعه windows NT فعالیت داشت و در همان زمان موفق شد جهان را با سیستم عامل cpu 32 بیتی آشنا کند. با وجود اینکه ساتیا نادلا بطور تمام وقت مشغول به کار بود اما دست از ادامه تحصیل برنداشت و موفق به کسب مدرک دیگری در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه شیکاکودر سال ۱۹۹۷ شد.

علاقه ساتیا نادلا به کریکت

زندگی شخصی و علاقه های ساتیا نادلا

نادلا در همان سالی که کارمند مایکروسافت شد، با دختر یکی از دوستان پدرش به نام آنوپاما ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد. نادلا علاقه ی زیادی به شعر و ادبیات دارد و شعر را شبیه کدهای رایانه می داند که با آن می توان چندین جمله و متن طولانی را در چندین مصرع بطور خلاصه بیان کرد.

او بسیار زیاد به ورزش ملی کشورش، کریکت علاقه دارد و تماشای مسابقات آن را از دست نمی‌دهد.ساتیا نادلا از ابتدا به دنیای کامپیوتر علاقه داشته اما چون چنین رشته ای در دانشگاه محل تحصیلش نبوده، به ناچار مهندسی برق را انتخاب کرده بود.

همچنین ساتیا نادلا یکی از اعضای هیئت امنای دانشگاه شیکاگو است و عضو مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون است.

تغییرات بزرگی که ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت ایجاد کرد:

  • انتشار مایکروسافت آفیس برای آی پد اپل
  • گذر از ویندوز ۹ و انتشار ویندوز ۱۰
  • معرفی اولین لپتاب شرکت مایکروسافت به نام سرفیس بوک
  • خرید کمپانی بازی سازی سوئدی موجنگ
  • فروش عینک واقعیت ترکیبی هولولنز
  • انتشار برنامه های آیفون و اندروید مثل microsoft outlook

پیشرفت ساتیا نادلا در مایکروسافت

نادلا از همان زمان مشغول شدن در مایکروسافت پله های ترقی را آهسته طی کرد. در سال ۱۹۹۹، او به عنوان معاون خدمات کسب و کارهای کوچک مشغول به کار شد. چندین سال بعد سمت او به معاونت ارشد تحقیق و توسعه برای قسمت خدمات آنلاین شرکت ارتقا یافت.

ساتیا نادلا در سال ۲۰۱۱ ریاست بخش سرور و محصولات مراکز داده مایکروسافت را به عهده گرفت و سالانه حدود ۱۹ میلیارد درآمد برای شرکت ایجاد می‌کرد.

در همین دوره، او زیرساخت هایی برای موتور جستجوی آنلاین بینگ و ایکس باکس فراهم ساخت.در نهایت در چهارم فوریه سال ۲۰۱۴ ساتیا نادلا به جایگاه ریاست مایکروسافت دست یافت و باعث عبور این شرکت از دوران سختش شد.

نادلا با شروع مدیریت خود با کمپانی های بزدگ که جزو رقبای مایکروسافت به حساب می آمدند مثل اپل، دراپ باکس و IBM شروع به همکاری کرد. سپس این رئیس مدبر شرکت های گیت هاب، لینکدین و زامارین را به عنوان زیرمجموعه های مایکروسافت اضافه کرد.

بسیاری دوران مدیریت ساتیا نادلا را جزو موفق آمیزترین دوره های مایکروسافت می دانند که باعث پیشرو شدن دوباره این شرکت در حوزه فناوری گردید. نادلا با شیوه مدیریتی جدید باعث شده که کارمندان شرکت نیز به او علاقه زیادی داشته باشند و مانند او به دنبال یادگیری باشند .

ساتیا نادلا مدیر مایکروسافت

جوایز و ثروت ساتیا نادلا

  • در سال ۲۰۱۹ نادلا توسط فاینشال تایمز به دلیل نجات مایکروسافت از خطر به عنوان شخص برتر سال انتخاب شد و سالهاست جزو برترین مدیرعامل های دنیا است.
  • یک سال بعد تقدیرنامه ای به عنوان یکی از نمادهای کسب و کار جهانی هند در بمبئی به او اهدا شد.
  • تا سال ۲۰۲۱ ثروت ساتیا نادلا ۲۵۰ میلیون دلار برآورده شده که بسیاری معتقدند ارزش خالص آن ممکن است چندین برابر باشد.
  • او بخشی از سهام شرکت مایکروسافت را در همان زمان شروع ریاست خریداری کرد.

اگر به مطالعه بیشتر درباره زندگی نامه او علاقه دارید کتاب  “Hit Refresh” را تهیه کنید که درآمد حاصل از آن صرف فعالیت های بشردوستانه می گردد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.