الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل Google Hummingbird چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ [راهنمای جامع]
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یکی از تغییرات مهم الگوریتم اصلی گوگل است که با تفسیر کوئریها سروکار دارد. (مخصوصا کوئریهای طولانی و پرسشی). مرغ مگس خوار گوگل نتایجی را فراهم میکند که بیشتر به هدف جستجو یا Search Intent نزدیک هستند تا به تک تک کلمات کلیدی موجود در آن. الگوریتم Hummingbird در 22 آگوست 2013 منتشر شد.
کارهایی که از دید مرغ مگس خوار گوگل خطر (Hazard) دارد:
- هدفگذاری روی انطباق دقیق کلمات کلیدی
- تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)
الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک برین عملکرد یکدیگر را تکمیل میکنند.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟ Google Hummingbird Algorithm
مرغ مگس خوار گوگل یکی از الگوریتمهای گوگل است که برای درک بهتر مفهوم جستارها و ارائه نتایجی بهتر به کاربر طراحی شده است.
از اولین باری که یک جستجو در گوگل انجام دادهاید حتما زمان زیادی میگذرد. مطمئنا تغییرات نتایج جستجو به مرور زمان برای شما هم محسوس بوده است. قبلا گوگل روی کلمات کلیدی تمرکز زیادی داشت و این موضوع باعث ایجاد مسائلی شد.
مثلا خیلی از سایتها محتوای خود را غرق در یک کلمه کلیدی میکردند و با خرید بکلینکهای بسیار زیاد آن محتوا را به نتایج بالای گوگل میرساندند. به همین دلیل محتوای باکیفیت بسیار کمیاب شده بود. و در صدر نتایج جستجو، معمولا سایتهایی قرار میگرفتند که کیفیت پایینی ارائه میکردند و پر از تبلیغات و پاپآپهای آزاردهنده برای کاربر بودند.
گوگل برای رفع این مسائل ابتدا در 2011 الگوریتم پاندا را معرفی کرد تا سایتهایی با کیفیت محتوای پایین را جریمه کند. تغییرات خوبی با آمدن پاندا ایجاد شد.
سپس در سال 2012 برای تکمیل کار پاندا، الگوریتم پنگوئن گوگل معرفی شد تا سایتهایی که پروفایل لینک مشکوکی دارند را جریمه کند.
اما هنوز هم بسیاری از سایتها زیرکانه از تکرار کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن استفاده میکردند و کاری به هدف جستجوی کاربر نداشتند. گوگل با معرفی الگوریتم Hummingbird سعی کرد با این سایتها مقابله کند.
همچنین توانست مفهوم عبارات و کلمات را درک کند و هدف کاربر را از درون آن بیرون بکشد. و نتایج نزدیک به خواسته کاربر را به او ارائه دهد. نه مثل گذشته نتایجی که با انطباق دقیق کلمات کلیدی و بدون توجه به نیاز کاربر به دست میآمدند.
مرغ مگس خوار گوگل چگونه نتایج مناسب را انتخاب میکند؟
مرغ مگس خوار گوگل معنای جملات را تفسیر میکند. او قادر است هدف جستجو را تشخیص دهد. این الگوریتم روی کلمات تمرکز نمیکند بلکه روی معنای آنها در کنار یکدیگر تمرکز میکند.
برای اینکه بابت یک عبارت رتبه خوبی در نتایج داشته باشید بهتر است محتوای خود را طوری بنویسید که شامل اطلاعات زمینه درباره آن موضوع باشد. اطلاعات زمینه (Contextual Information) در محتوا به مرغ مگس خوار کمک میکند تشخیص دهد که آیا این متن مرتبط با جستجوی کاربر است یا خیر.
مثلا این عبارت جستجو را در نظر بگیرید: “آلبوم چاوشی”.
آیا منظور از این عبارت، آلبوم تصاویر فردی به نام چاوشی است؟ آیا منظور آلبوم آهنگ است؟ آیا چاوشی نام یک برند است که پس از کلمه آلبوم آمده است؟
مرغ مگس خوار با تفسیر کلمات این عبارت در کنار یکدیگر متوجه میشود که چاوشی نام یک خواننده فارسی زبان است. و منظور از آلبوم، آلبوم آهنگهای اوست. همچنین متوجه میشود که کاربر با وجود اینکه از کلمه دانلود یا خرید استفاده نکرده اما قصد آنرا دارد. یعنی کاربر قصد دارد آلبوم آهنگهای چاوشی را بخرد یا دانلود کند.
پس نتایجی را برای او نمایش میدهد که آهنگهای این خواننده را روی سایت خود قرار دادهاند.
این همان جستجوی معنایی است که در ادامه باز هم درباره آن صحبت خواهیم کرد.
الگوریتم مرغ مگس خوار چه تغییراتی در نتایج جستجو ایجاد کرد؟
از پاییز 2013، الگوریتم مرغ مگس خوار در حال تاثیرگذاری روی نتایج میلیادرها کوئری میباشد. و یک قدم دیگر در جهت ارائه صفحه نتایجی دقیقتر، شخصیتر و نزدیکتر به کاربر برداشته است.
میتوان الگوریتم Hummingbird را یک تغییربسیار بزرگ در نتایج جستجو خواند. چرا که نتایج جستجو بعد از انتشار این الگوریتم بسیار دقیقتر و نزدیکتر به نیاز کاربر شدند. و مفهوم گرایی جایگزین انطباق کلمه به کلمه در جستجو شد.
این الگوریتم همچنین، رفتار کاربر در صفحه نتایج را نیز در نتایج جستجوهای بعدی اعمال میکند.
قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، نتایج جستجو به چه صورت بودند؟
کمی قبلتر از ظهور مرغ مگسخوار گوگل، در تابستان 2013، مفاهیم اولیه سئو همانهایی بودند که اکنون نیز هستند.
زمانی بود که محتوا اهمیت داشت و بدست آوردن بکلینک (نه خریدن آن) مهم بود. هنوز یک هدف وجود داشت. آنهم اینکه گوگل بتواند به سوالات کاربران پاسخ دهد.
قبل از الگوریتم مرغ مگسخوار هرچه که در موتور جستجو وارد میشد، دقیقا همان کلمات در نتایج منعکس میشدند. چه کلمات تکی و چه کلمات کلیدی طولانی چندبخشی یا حتی جمله. نتایج بسیار سطحی بودند و نمیتوانستند پاسخگوی عمیقی برای جستجوها باشند. در تولید نتایج، از انطباق کلمه کلمه استفاده میشد.
توانایی تفسیرهدف جستجو، هنوز برای گوگل یک چالش به حساب میآمد. مخصوصا زمانی که صحبت از تشخیص تفاوت بین دو کوئری مشابه و در عین حال متفاوت، به میان میآمد.
زمانی، نتایج جستجو اینقدر هوشمندانه نبودند و در اکثر مواقع، صفحه اول نتایج گوگل SERPS پر از صفحات نامربوط و اسپم بود. با باز کردن هر صفحه تعداد زیادی تبلیغ و پاپآپ ظاهر میشد که واقعا آزاردهنده بود.
همانطور که در بخش قبل گفتیم اینها به این دلیل بود که گوگل به خود کلمه کلیدی بسیار اهمیت میداد و به همین خاطر یک محتوای بیکیفیت و نامرتبط، قادر بود رتبه بالایی در نتایج کسب کند. چگونه؟ با بارانی از کلمه کلیدی بر سر محتوا.
مثالی از نتیجه جستجو قبل ازبکارگیری الگوریتم Hummingbird
مثلا قبل از این الگوریتم اگر میخواستید سن یک بازیکن مثلا کریستیانو رونالدو را بدانید در گوگل عبارت “سن کریستیانو رونالدو” را جستجو میکردید. ولی ممکن بود براحتی از روی نتایج نتوانید به پاسخ سوال خود برسید.
احتمالا با توجه به کلمات “سن” و “کریستیانو رونالدو” نتایج مختلفی که به هرکدام از این دو عبارت بطور جداگانه مربوط است را دریافت میکردید. اما در حال حاضر برای این جستجو، در بالاترین بخش نتایج سن این بازیکن نمایش داده میشود. و در سمت راست نتایج، اطلاعات بیشتری درباره بیوگرافی او به شما ارائه میگردد. تصویر این جستجو را در زیر مشاهده مینمایید:
همچنین دیگر نیازی نیست که بپرسید: “کریستیانو رونالدو چند سال دارد؟” بلکه مفهوم کلمه سن برای گوگل کاملا مشخص است.
چرا گوگل، نام این الگوریتم را مرغ مگس خوار یا Hummingbird گذاشته است؟
هر کدام از الگوریتمهای سئو گوگل به دلیل خاصی، نامگذاری شدهاند. الگوریتم Hummingbird هم که نام خود را از مرغ مگس خوار گرفته است بیشباهت به این پرنده نیست.
مرغ مگسخوار به دقت و سرعت شهرت دارد. الگوریتم Hummingbird نیز قادر است با سرعت و دقت زیادی، کلمات مترادف و عبارات هممعنی با کوئری شما را بررسی کرده و مرتبط ترین و واقعیترین نتایج را برایتان نمایش دهد.
یک مرغ مگس خوار بقدری سریع بال میزند که حرکت بالهای او دیده نمیشود. او به دنبال شکار میگردد و با شناسایی نزدیکترین مورد به سمتش حرکت میکند. الگوریتم مرغ مگس خوار نیز به دنبال نزدیکترین نتیجه به کوئری کاربر میگردد. نزدیکترین و مرتبطترین را با سرعت زیادی پیدا میکند و در اختیار کاربر قرار میدهد.
به دلیل شباهت آن در دقت و سرعت به مرغ مگسخوار، با همین نام نامگذاری شد.
اهداف الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل چیست؟
آپدیت مرغ مگسخوار گوگل که در 26 سپتامبر 2013 اعلام شد اما در واقع یک ماه قبل از آن منتشر شده بود، یک قدم دگرگونکننده بعد از آپدیت کافئین در 2010 و سایر تغییرات مشخصی بود که نحوه تعامل کاربر با نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار داد.
این الگوریتم حدود 90 درصد جستجوهای کل جهان را تحت تاثیر قرار داد و یک پیشرفت بزرگ در فناوری جستجوی گوگل محسوب میشد. سه مفهوم کلیدی که اهداف Google Hummingbird Algorithm هستند و روی آنها تمرکز دارد را در زیر میبینیم:
1- جستجوی محاورهای یا (Conversational Search)
با پردازش زبان طبیعی ، نتایج جستجو میتوانند نتایجی مرتبط با یک حوزه برای کوئریهای تککلمهای یا چندکلمهای ارائه دهند.
با امکان تشخیص معنایی هدف جستجو، مرغ مگسخوار به کاربران این امکان را میدهد که با اطمینان، عنوانها و زیرعنوانها را جستجو کنند.
2- جستجوی انسانی (Human Search)
در اوایل شروع اینترنت در صورت نداشتن اطلاعات کافی درباره یک موضوع، پیداکردن چیزی که درباره آن موضوع جستجو میکردید بسیار دشوار بود.
الگوریتم مرغ مگس خوار با تمرکز روی هممعنیها و عنوانهایی با زمینه مرتبط با جستار، سعی در حل این مساله داشت.
مرغ مگس خوار گوگل به کاربر کمک میکند چیزی که نمیداند را بداند، نتایجی که به کاربران کمک میکنند چیزی که به دنبالش هستند را بیابند جمعآوری میکند. و با انجام اینها به گوگل کمک میکند یک قدم دیگر به انسان نزدیک شود. میدانید که هدف غایی هوش مصنوعی رسیدن به تفکر و رفتاری مانند انسان است. مرغ مگس خوار به گوگل کمک میکند تا بیشتر از قبل مانند انسانها فکر کند.
3- پایه و اساس جستجوی محلی
در حالیکه که مرغ مگس خوار اطلاعات زمینه و هدف جستجو را برای ارائه نتایجی منطبقتر با نیاز کاربر بکار میبرد. نتایج محلی نیز دقیقتر میشد.
قبل از این الگوریتم اگر به دنبال یافتن یک رستوران ویتنامی در یکی از شهرهای آمریکا بودید، باید خیلی مراقب انتخاب کلمات میبودید. و از بکار بردن اصطلاحات محاورهای خودداری میکردید. در غیر اینصورت، نتایجی که میگرفتید بیشتر درباره شهرهای مشهور ویتنام بودند. مانند Hanio که در صنعت غذای ویتنامی پیشتاز هستند.
در نگاه اول، این شهر از نظر صنعت غذای ویتنام، بسیار ارزشمند است. اما آیا این همان چیزی است که انتظار داشتید در صدر نتایج جستجو ببینید؟ البته که نه، چون غذا در رستوران سرو میشود و شما به دنبال رستوران ویتنامی بودید.
ترکیب پردازش زبان محاورهای با درک هدف جستجو بر اساس اطلاعات مکانی. این یعنی آنچه که ما امروزه بدیهی میپنداریم، حاصل سالها تلاش برای به واقعیت پیوستن جستجوی معنایی است.
پس بطور خلاصه هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که عبارات جستجو را تفسیر کند. معنی عمیق آنها را درک کند و نتایجی با توجه به آن معنا ارائه کند. نه با توجه به تک تک کلمات کلیدی. این الگوریتم همچنین به دنبال هدایت وبمسترها به سمت تولید محتوای باارزش و باکیفیت میباشد.
نحوه عملکرد مرغ مگسخوار گوگل
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این الگوریتم به دنبال درک خواسته کاربر از روی عبارت مورد جستجو است. بدین ترتیب که تمام هممعنیها و مترادفهای یک جستار را در نظر میگیرد. در صورت طولانی بودن عبارت، آنرا تفسیر میکند تا منظور کاربر را درک کند.
در سمت دیگر سایتها و صفحات وب قرار دارند که باید از بین آنها صفحاتی را بیابد که مرتبطترین مفهوم را با جستجوی کاربر دارند.
مرغ مگسخوار برای انجام عملیات خود از دو بال خود کمک میگیرد. دو بال این الگوریتم، گراف دانش یا “Knowledge Graph” و جستجوی معنایی یا “Semantic Search” هستند. در ادامه میخواهیم درباره این دو مفهوم کلیدی و بسیار مهم صحبت کنیم.
بهتر است بدانید این الگوریتم مبتنی بر جریمه نیست. یعنی جریمه و پنالتی ندارد. فقط در ارائه نتایج از نمایش سایتهایی که روی تکرار کلمه کلیدی بیش از حد تاکید دارند خودداری میکند.
Knowledge Graph یا گراف دانش چیست؟
گراف دانش نوعی پنل اطلاعاتی معتبر است که اطلاعات آن از سایتهایی مانند IMDB، ویکیپدیا و فری بیس جمعآوری میشود. این اطلاعات پس از جمعآوری، با جزئیات به کاربر جستجوکننده ارائه میشوند. اولین بار، گوگل بود که آنرا معرفی کرد و سپس سایر موتورهای جستجو شروع به کار روی گراف دانش کردند.
مثلا وقتی نام یک شاعر را جستجو میکنید علاوه بر بیوگرافی او میتوانید در سمت راست صفحه نتایج، بخشی از آثار او و اطلاعات اضافهتری را نیز ببینید. این همان گراف دانش است.
علاوه بر ارائه شرح حال و جزئیات بیشتر درباره جستجو، گراف دانش امکان تعامل را نیز به کاربران میدهد. مثلا کاربران میتوانند روی آن اطلاعات نظر بدهند، سوال بپرسند و از آخرین اخبار مطلع شوند.
Semantic Search یا جستجوی معنایی چیست؟
جستجوی معنایی یعنی بجای تمرکز روی انطباق کلمه به کلمه جستجو و نتیجه، روی انطباق مفاهیم آنها تمرکز شود. در جستجوی معنایی، موقعیت مکانی شما، اطلاعات زمینه مانند علایق، سن و نیز تاریخچه جستجوهای قبلی شما نیز در نظر گرفته میشود.
اگر تاریخچه جستجوی شما در دسترس گوگل نباشد، فقط مفهوم کلمات را در ارائه نتایج بکار میبرد. پس در صورتیکه تاریخچه جستجوی شما و اطلاعات شما در دسترس گوگل باشد، نتایجی که ارائه میدهد بیشتر به علایق و سلیقه شما نزدیک خواهد بود.
الگوریتم مرغ مگس خوار و رفتار کاربران
همانطور که قبلا اشاره کردیم این الگوریتم وقتی نتایجی را برای کاربر در صفحات نتایج جستجو نمایش میدهد، رفتار کاربر را نسبت به آن نتایج میسنجد. این الگوریتم در جستجوهای بعدی، رفتار کاربران را نیز برای ارائه نتایج در نظر میگیرد.
مثلا وقتی کاربران عبارت “آموزش سئو” را جستجو کنند اگر تعداد زیادی از آنها به جای کلیک روی لینک اول، روی لینک دوم کلیک کنند. در جستجوهای بعدی، الگوریتم مرغ مگس خوار جایگاه این دو لینک را با هم عوض میکند.
با اینکه نتایج جستجو از فیلتر الگوریتمهای مختلفی گذشتهاند، اما الگوریتم Hummingbird باز هم دوست دارد نتایج را بهینهتر کند. به همین خاطر به رفتار کاربر اعتماد میکند و آن را در ارائه نتایج در نظر میگیرد.
رفتار کاربر میتواند شامل نرخ کلیک، پوگواستیکینگ و زمان حضور کاربر و مواردی مشابه اینها باشد.
تاثیر الگوریتم مرغ مگسخوار بر سئو
از آنجایی که مرغ مگسخوار به رفتار کاربر در رابطه با سایت شما توجه میکند، پس حتما روی سئوی سایت شما تاثیرگذار است. برای تحت تاثیر قرار دادن این الگوریتم موارد زیر را انجام دهید:
- بهینهسازی تمام کلمات کلیدی با استفاده از هممعنیها و عبارات طولانیتر و توصیفی.
- بهینهسازی انکرتکستها برای ارتباط با مفهوم و محتوای لینک.
- تولید مقالات با تعداد کاراکترهای مختلف با توجه به موضوع و کاربرد آنها.
- بهینهسازی محتوا برای افزایش زمان حضور کاربر در سایت و کاهش نرخ پرش.
- استفاده از نشانهگذاریهای اسکیما.
سخن آخر: آینده جستجوها در اینترنت با حضور مرغ مگس خوار گوگل
هوش مصنوعی هر روز به رفتار و فکر انسان نزدیک و نزدیکتر میشود. دو الگوریتم رنکبرین و مرغ مگس خوار گوگل بیشترین بهره را از هوش مصنوعی میبرند. آنها مدام در حال بهبود هستند و در آینده نیز سختگیریهای بیشتری را نسبت به سایتها اعمال خواهند کرد.
پیشبینی ما این است که در آینده انقلابی در جستجوهای اینترنتی رخ خواهد داد چون با حضور الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل هر روز به هدف خود که فهمیدن فکر و رفتار کاربر است نزدیکتر میشود. با ما در بزرگترین پایگاه خبری – آموزشی سئو فارسی همراه باشید تا از اخبار و آموزشهای دنیای وب مطلع شوید.
با تشکر از شما که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. منتظر نظرات و پرسشهای شما هستیم.
پیروز باشید.
آقا دم شما گرم.من هرچی تو سایتهای مختلف گشتم تا اینکه مطلبی پیدا کنم تا راههای استفاده از الگوریتم های گوگل برای گرفتن رتبه های بهتر پیدا کنم هیچی پیدا نکردم تااینکه سایت جامع و کامل شما رو پیدا کردم.بقیه سایتها فقط به معرفی الگوریتم های گوگل پرداختن درحالیکه چیزی که مهمه اینه که بعد از شناخت این الگوریتم ها چطوری ازشون برای گرفتن رتبه بهتر استفاده کنیم و چه کارکنیم تا توسط این الگوریتم پنالتی نشیم که شما چک لیستی برای همین منظور در انتهای هر الگوریتم قرار دادید و من از شما بسیار سپاسگذارم چون تو بقیه سایتها اصلا به این مطلب مهم و کاربردی نپرداختن.
باز هم ممنووون
سلام وقت بخیر خوشحالیم که مطالب براتون کاربردی بوده ممنون از لطف و توجه شما