قابلیت Push Notification چیست؟
آیا تا به امروز با تبلیغاتی که مرورگر گوشی یا دسکتاپ به شما نمایش میدهد برخوردهاید؟ به این نوع از تبلیغاتها Push Notification میگویند. در ادامه این مقاله به معرفی بهتر و نحوه راه اندازی این قابلیت که روی سئو سایت نیز تاثیر دارد میپردازیم.
Push Notification چیست؟
پوش نوتیفیکیشن مثل یک کانال ارتباطی برای رساندن اخبار به کاربران از طریق مرورگر است که سال 2009 معرفی شد و در دسترس قرار گرفت. گزارشات نشان داده است استفاده از این قابلیت روی سئو سایت تاثیر دارد و تعامل و بازدید کاربران را افزایش میدهد.
Push Notification اجازه میدهد تا از المانهای مختلفی مثل متن، تصویر و لینک اجازه میدهد تا در جذب کاربران دست بازی داشته باشید. انتخاب تصویر بسیار مناسب برای انتقال حداکثری موضوع به مخاطب با کمترین کلمات یکی از تکنیکهای اصولی برای جذب کاربر است.
عناوین واضح و جذاب میتواند به راحتی کاربران را حتی وقتی در سایت نیستند درگیر خود نگه دارد. اما این به شرطی است که کاربر اجازه این کار را بدهد. وقتی کاربران وارد سایت شما میشوند با یک پیام از طرف مرورگر مواجه میشوند که از آنها میپرسد، میخواهند نوتیفیکیشن سایت برایشان فعال شود یا خیر.
اگر کاربر اجازه این کار را بدهد حالا میتوانید پیام هایی را تحت عنوان پوش نوتیفیکیشن برای آنها ارسال کنید. شخصی سازی تنظیمات Push Notification مثل مثال های زیر میتواند بسیار مفید باشد:
- اعلانها یا نوتیفیکیشنهای خود را با در نظر گرفتن کاربران هدف و سلیقه آنها طراحی و زمانبندی کنید.
- مشخص کنید پرسش مجوز پوش نوتیفیکیشن چه زمانی مطرح شود. بلافاصله بعد از ورود کاربر به سایت یا کمی بعد از خواندن مطلب.
- بیان کنید که رد کردن مجوز ضرری ندارد و روی خدمات شما به کاربر تاثیری ندارد.
انواع Push Notification
در کل 4 نوع پوش نوتیفیکیشن وجود دارد که شامل: پوش نوتیفیکیشن وب، پوش نوتیفیکیشن دسکتاپ، پوش نوتیفیکیشن موبایل و پوش نوتیفیکیشن گجت که در ادامه به معرفی هر یک از آنها میپردازیم.
Web Push Notification چیست؟
این اعلانها پیام های ارتباطی هستند که از طریق مرورگر پلتفرم شما مانند اعلان یک برنامه عمل میکند. مکان این اعلانات بسته به پلتفرم مورد استفاده متفاوت است. اعلان پیام روی سیستم عامل دستکتاپ در کناره سمت راست صفحه قرار میگیرد. همچنین هنگام استفاده از تلفن همراه نوتیفیکیشن پیام در نوار اعلانات همانند بقیه برنامه ها نمایش داده میشود. این پیامها معمولا هر زمان که درحال استفاده از مرورگر خود باشید، صرف نظر از اینکه داخل سایت شما هستند یا نه، نمایش داده میشوند.
این اعلانات توانایی جذب مخاطب و بالا بردن نرخ تبدیل را دارد. استفاده از این قابلیت بسیار آسان است همین دلیل سبب شده تا بازاریابان نگران کمبود اطلاعات آنها در این زمینه نباشند.
Desktop Push Notification چیست؟
پیامهای اعلان دسکتاپ، برخلاف پوش نوتیفیکیشنهای وب، فقط برای کاربران دسکتاپ ظاهر میشوند. این اعلانها عمدتاً برای اعلامیهها یا اخباری است که که توسعه دهندگان آن برنامه انتشار میدهند. ساخت Push Notification دسکتاپ در مقایسه با اعلانهای وب بسیار دشوار است و به کمک توسعهدهنده نیز نیاز دارد.
Mobile Push Notification چیست؟
در تلفن همراه نیز مثل سیستم عامل دسکتاپ، یک برنامه نصب شده باعث ایجاد پوش نوتیفیکیشن میشود. پیام این اپلیکیشن ها در نوار اعلانات تلفن همراه نمایش داده میشود. ساخت این نوع نوتیفیکیشن نیز آسان نیست و برای ایجاد آن یک توسعه دهنده لازم است.
Wearable Push Notification چیست؟
درواقع این اعلانها روی گجتهایی مثل ساعت هوشمند نمایش داده میشوند. این اعلانات همان اعلانهای تلفن همراه است که روی ساعت هوشمند نمایش داده میشود اما از لحاظ تئوری یک دسته جدا از پوش نوتیفیکیشن تلفن همراه است.
پوش نوتیفیکیشن سبد خرید
یکی از بهترین مثالها برای نوتیفیکیشن وب، نوتیفیکیشین سبد خرید است. در اکثر سایتهای فروشگاهی موضوع سبد خرید رها شده بسیار پرتکرار است. بعضی از کاربران تعدادی محصول به سبد خرید خود اضافه میکنند و بعد خرید خود را تکمیل نمیکنند. مدیران سایت میتوانند با ایجاد پوش نوتیفیکیشن برای کاربر مورد نظر درباره رها شدن خرید جویا شود. اینکار هم باعث تعامل کاربر با سایت میشود هم اعتماد مشتری نسبت به پشتیبانی و خدمات سایت جلب میشود.