آیا استفاده از اسکیما برای سئو خوب است؟ [از دیدگاه گوگل]

0
(0)

نشانه گذاری اسکیما نوعی میکرودیتا است و استفاده از آن کمک می‌کند گوگل درک بهتری از محتوای صفحات وبسایت داشته باشد. اسکیما می‌تواند محتوای وبسایت شما را در نتایج جستجو بصورت ریچ اسنیپت نمایش دهد و همین باعث بهبود رتبه سایت خواهد شد. اگر با اسکیما و روش ساخت آن آشنایی ندارید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

استفاده از اسکیما چه تاثیری در سئو دارد؟

در اوایل سال 2018، راجر مونتی براساس منبع “Introduction to Structured Data” درباره بروزرسانی الگوریتم گوگل و کارکرد داده‌های ساختار یافته اینگونه اظهار نظر کرد:

راجر مونتی:

موتور جستجوی گوگل برای درک محتوای صفحات تلاش زیادی می‌کند. شما می‌توانید با ارائه سرنخ‌هایی در یک صفحه، کار گوگل را راحت‌تر کنید. استفاده از داده‌های ساختار یافته در وبسایت فرایند درک محتوا توسط گوگل را آسان‌تر می‌کند.

نظرات متخصصان گوگل نیز مفید بودن استفاده از اسکیما را برای موتور جستجو تایید می‌کنند اما آن را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی نمی‌دانند. سایت Schema.org درباره علت مهم بودن اسکیما برای موتور جستجوی گوگل اینگونه توضیح می‌دهد:

صفحات وبسایت شما محتواهای گوناگونی دارند که مخاطبان می‌توانند آن‌ها را درک کنند اما موتورهای جستجو درک محدودی دارند. شما با قراردادن نشانه در صفحات خود می‌توانید بفهمانید که محتوای صفحه درباره چه موضوعی است و نوع محتوا مثلا تصویر، ویدیو، صوت و … را مشخص نمایید. این کار باعث می‌شود که موتور جستجو نتایج مفید و مرتبط با جستجوی کاربر را نمایش دهد.

در سال 2020 آزمایشی توسط دیکسون جونز انجام شد که نشان داد در طول یک ماه وبسایت‌هایی که از داده‌های ساختاریافته مثل اسکیما استفاده کرده‌اند، دو برابر رتبه بهتری از سایر سایت‌ها کسب کرده‌اند. او همچنین اعلام کرد که چنین وبسایت‌هایی محتوای غنی‌تری نیز دارند.

نظرات مهندسان گوگل درباره تاثیر اسکیما در سئو

در مقاله مونتی، گری ایلیس عضو شرکت گوگل چندین نکته را بیان کرده است:

  • داده‌های ساختاریافته را به صفحات خود اضافه کنید تا گوگل هنگام ایندکس کردن صفحات، موضوع وبسایت را تشخیص دهد.
  • درک موضوع صفحات وبسایت توسط گوگل باعث می‌شود بطور غیر مستقیم در رتبه شما نیز تاثیر بگذارد.

گری ایلیس معتقد است که تاثیر اسکیما در سئو بطور غیر مستقیم است و نمی‌توان آن را یک فاکتور رتبه‌بندی در نظر گرفت. جان مولر نیز در سال 2018 در پاسخ به سوال کاربران اعلام کرد که استفاده از اسکیما به سادگی باعث افزایش رتبه نخواهد شد. گوگل با کمک اسکیما و درک موضوع صفحات، نتایج مفید و مرتبط را به کاربران نمایش می‌دهد. اما به این معنا نیست که هر وبسایتی با استفاده از اسکیما رتبه بهتری بدست می‌آورد بلکه فاکتورهای دیگر رتبه‌بندی نیز توسط موتور جستجو در نظر گرفته می‌شود.

در سال 2020، دنی سالیوان نیز نظر جان مولر را تایید کرد و اسکیما را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی تایید نکرد.

مقالات مرتبط با تاثیر اسکیما بر سئو

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.