ویژگیهای یک محتوای خوب
اگر قصد دارید مقالات خود را در سایت و مجلات معتبر منتشر کنید، باید محتوای خوب و با کیفیتی بنویسید. بنابراین کیفیت محتوایتان به حدی باشد که مخاطب را جذب کند. در این مقاله سعی کردیم بعضی از ویژگیهای یک محتوای خوب را با شما به اشتراک بگذاریم.
آیا از الگوریتم helpful content یا محتوای مفید اطلاع دارید؟
ساختار محتوا
ساختار یک مقاله بر اساس سازماندهی و جریان ایده ها است. در ادامه به ویژگیهای اصلی ساختار محتوا پرداختهایم:
• هدفمند
یکی از ویژگیهای یک محتوای خوب، هدفمند بودن آن است. یه این معنی که برای نوشتن یک مقاله باید هدف خود را مشخص کنید، میخواهید با نوشتن یک مقاله به کدام سوال مخاطب پاسخ دهید یا کدام مشکل او را برطرف کنید.
همچنین میتوانیم با مطالعه مقاله ۱۰ سوال که باید قبل از تولید محتوا از مشتری بپرسیم تولید محتوایی تاثیر گذار داشته باشیم.
• عنوان مناسب
این بخش بسیار مهم است، چون شما قرار است حاصل تمام تحقیقات خود را در چند کلمه معرفی کنید و برای نوشتن یک مقاله اول عنوان آن را مشخص میکنید.
شما قصد دارید در مقالهیتان دانش و تجربههای خود را به مخاطب انتقال دهید، برای این کار باید یک عنوان مناسب انتخاب کنید تا خواننده با دیدن آن مقاله شما را برای خواندن انتخاب کند. برای انتخاب یک عنوان جذاب و خلاقانه میتوانید از ۱۳ روش انتخاب یک عنوان جذاب برای محتوا کمک بگیرید.
• مقدمه
هر مقاله ای باید دارای یک مقدمه باشد. در مقدمه شما یک معرفی کوتاه از کل مطالب مقالهتان مینویسید، در واقع مقدمه ذهن خواننده را برای ورود به متن اصلی آماده میکند.
• بدنه اصلی
همون طور که از نام آن پیداست در برگیرنده اصل مقاله میباشد.تمامی مطالبی که در مقدمه، نتیجه گیر ی و چکیده نوشتهاید، در این قسمت به طور کامل و مفصل بیان میشود.
همه مقالات از چند پاراگراف تشکیل میشوند که با یک ایده مرکزی واحد به هم متصل هستند. هر پاراگراف باید ایده اصلی را توسعه و گسترش دهد و به یکدیگر مرتبط باشند. پاراگرافها باید به طور منطقی سازماندهی شود. جریان روانی داشته باشد و به هم بچسبند.
• نتیجه گیری
در بخش نتیجه گیری شما باید تمام مطالب خود را در یک پاراگراف جمعبندی کنید. یعنی نتیجه تمام کارهای انجام شده و دستاورد های خود که از تحقیقات بدست آمده برای مخاطب بازگو کنید.
• کلمه کلیدی
همان کلمات پرتکرار و پر استفاده در مقالات هستند، که کاربر با کمک آنها به موضوعات مورد نظر خود دست مییابد. بسته به تعداد کلمات یک مقاله از 5 تا 8 کلمه کلیدی میتوانیم استفاده کنیم.
• علائم نگارشی و ویرایش
از ویژگیهای یک محتوای خوب میتوان به رعایت علائم نگارشی در محتوا اشاره کرد. اگر علائم نگارشی شامل ویرگول، نقطه، دو نقطه و غیره را در جای مناسب قرار ندهید، معنای جملات شما به کلی تغییر میکند.
همچنین باید با املاء درست کلمات آشنایی داشته باشید. مخاطبان برای مقالهای که نحوه نوشتن درست کلمات بلد نباشد ارزش قائل نیستند.
ویژگیهای محتوا
در کنار ساختار نوشتاری محتوا باید به ویژگیهای دیگری توجه کرد، رعایت این نکات شانس به ثمر رسیدن زحمات شما را به شدت افزایش میدهد و باعث میشود تا ویژگیهای یک محتوای خوب را داشته باشد.
• جذابیت ظاهری و بصری
درسته که هدفمندی و ارزشمندی مقاله مهم است، ولی اگر از نظر ظاهری جذابیتی نداشته باشد. مخاطب را جذب نمیکند.
همونقدر که در نوشتن محتوا خلاقیت به خرج میدهیم باید با کمک ابزارهای تولید محتوا، ظاهری جذاب، منظم و مناسبی ارائه دهیم، تا مخاطب خسته نشود. به همین دلیل محتوا علاوه بر اینکه مفید و کاربردی داشته باشد، باید دارای ظاهری زیبا و باخوانایی خوبی باشد.
• رعایت دستور العملهای محیط انتشار محتوا
اگه میخواهید مقاله خود را در فضایی بجز وبسایتتان منتشتر کنید، باید دستور العملهای مربوط به محیط انتشار را رعایت کنید. این دستورالعملها شامل:
o نوع پاراگراف بندی
o تعداد تصاویر
o فونت و سایز متن
o نمودارها و جداول
• ترغیب به اقدام عمل
هر محتوای نوشته شده یک هدفی را دنبال میکند. اگر شما یک سایت فروشگاهی یا خدماتی دارید، حتما دوست دارید یک محصول یا خدمتی به مخاطب ارائه کنید. پس باید محتوای خود را به گونهای بنویسید که مخاطب را به خرید یا استفاده از خدمات شما ترغیب کند. برای اینکار باید ویژگیهای یک محتوای خوب را بدانیم.
• استفاده از عبارات تخصصی در مقاله
هر محتوا اصول و قواعد نگارشی مخصوص خود را دارد. اگر شما در حال نوشتن یک مقاله تخصصی درباره یک بیماری هستید، باید از عبارات و کلمات مخصوص آن بیماری استفاده کنید چون مخاطب شما ممکن است پزشکی باشد که میخواهد از آخرین اخبار آن بیماری اطلاع یابد.
• محتوا باید اصیل و جذاب باشد.
اصالت یک محتوای با کیفیت باید به گونهای باشد که در هیچ سایت یا مجله دیگر نوشته نشده، به عبارت دیگه یک محتوا دست اول باشد. و جذابیت آن طوری که مخاطب با خواندن خط اول یا دوم آن ترغیب به خواندن کل مقاله شود.
• شناسایی مخاطبان
برای هر محتوای یک مخاطب مخصوص وجود دارد. شما باید بعد از تعیین هدف و قبل از نوشتن مقاله، جامعه مخاطبان خود را مشخص کنید.
داشتن اطلاعاتی مانند سن، شغل، جنسیت و حتی عقاید مخاطبانتان را بشناسید در نحوه نوشتن مقالاتتان تأثیر دارد. یکی از ویژگیهای یک محتوای خوب شناخت مخاطب است.
• توجه به سوالات و دغدغه مخاطبان
اگر امار سرچهای گوگل را بررسی کنید، گوگل در هر ثانیه 40.000 جستجو را پردازش میکند. به این معناست مخاطب سوالات زیادی برای پرسیدن دارد. محتوایی که دردی از مخاطب دوا نکند یا مشکل او را برطرف نکند، به درد نمیخورد.
میتوانید از طریق پیغامهای که کاربران در وبسایت و شبکههای اجتماعی شما میگذارند، به سوالات و دغدغههای زیادی از مخاطبانتان دسترسی داشته باشید.
• جامع و کاربردی بودن محتوا
برای اینکه بتوانید به سوالات مخاطبانتان جواب بدهید باید ویژگیهای یک محتوای خوب را بدانید تا محتوای جامع و کاملی بنویسید. بر اساس بررسیهای انجام شده محتواهای طولانی علاوه بر اینکه رتبه بهتری در گوگل خواهد گرفت، قدرت نویسنده را در نوشتن محتوا نشان میدهد.
محتوای طولانی باید جامع باشد، به تمام سوالات کاربران پاسخ دهد. حداقل طول محتوا باید 1000 کلمه باشد. البته طول محتوا بستگی به موضوع مقاله دارد.
مخاطب برای وقت خود ارزش بسیاری قائل است، پس سعی کنید محتوای تکراری ننویسید و همیشه موضوعات بهروز را پوشش دهید.
• احترام نویسنده به مخاطبان
سعی کنید سبک خودتان را در نوشتن داشته باشید و از جملات غیرقابل فهم و انتزاعی استفاده نکنید. تا جای ممکن جملات کوتاه بنویسید و از تصاویر زیادی استفاده کنید.
نویسنده باید علاوه بر طولانی و کاربردی بودن محتوا آن را به گونهای بنویسد که قابل فهم باشد. و از اصول روز برای نوشتن استفاده کند. گاهی از طنز و داستان در نوشته اسفاده کند.
نتیجه گیری
بنابراین فرقی ندارد که محتوای شما برای مجلات معتبر یا تدریس استفاده میشود، تقریبا تمام محتوا از قالب استاندارد پیروی میکنند. ممکن است نوشتن مقاله برای اولین بار کمی سخت و پیچیده بنظر برسد. ولی با کمی تمرین میتوانید محتوا باکیفیتی بنویسید.در نتیجه برای نوشتن یک محتوای مفید و کاربردی، میتوانیم با دانستن ویژگیهای یک محتوای خوب از متن بالا کمک بگیرید.