ChatGPT چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

5
(3)

اگر اهل دنیای تکنولوژی باشید و در این مدت نگاهی به اخبار فضای وب انداخته باشید، احتمالا مقالاتی درباره ChatGPT به چشمتان خورده است. با ظهور چت جی بی تی سوالات زیادی درباره مزایای آن، نقش ChatGPT در سئو و تولید محتوا مطرح شده است. در مقالات قبل‌تر درباره هوش مصنوعی DALL-E توضیحات کامل ارائه دادیم. در این مقاله نیز با ربات هوشمند ChatGPT آشنا می‌شویم و تمامی سوالات درباره آن را بررسی می‌کنیم.

1 ChatGPT چیست؟

شرکت OpenAI ربات چت جی پی تی را مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه داده است که قابلیت پاسخ به هر سوالی را دارد. ChatGPT با بهره گیری از فناوری 3 GPT زبان کاربران را پردازش می‌کند و شروع به برقراری ارتباط می‌کند. سپس می‌تواند به سوالات کاربران به درستی پاسخ دهد. ChatGPT قادر به حل مسائل ریاضی، فیزیک، شیمی و حتی برنامه نویسی است. همچنین این ربات مثل یک انسان قابلیت مکالمه، حل الگوریتم‌های پیچیده، تولید محتوا، ساخت متن آهنگ و … دارد.

2 چطور می‌توانیم از چت جی پی تی استفاده کنیم؟

استفاده از این ربات برای همه افراد رایگان است اما کاربران ایرانی فقط با شماره تلفن خارجی یا مجازی می‌توانند از آن استفاده کنند. در ابتدا وارد سایت OpenAI شوید و ChatGPT را پیدا کرده، بر روی آن کلیک کنید.

ربات ChatGPT

اگر از قبل در سایت OpenAI اکانت داشته باشید، در این مرحله باید اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنید. در غیر اینصورت شروع به ساخت اکانت نمایید.

شما می‌توانید با آدرس “chat.openai.com” بطور مستقیم وارد صفحه چت با ربات جی پی تی شوید. در پایین صفحه می‌توانید متن پیام یا سوال خود را وارد کنید و مکالمه را شروع کنید.

جالب است بدانید که ChatGPT تمام مکالمات شما را به خاطر میسپارد. مثلا شما یک عنوان را برای آن ارسال می‌کنید و می‌خواهید که یک محتوا برای آن بنویسد. پس از ارسال محتوا توسط ربات، شما می‌توانید دوباره درخواست بهبود آن را داشته باشید و چت جی پی تی اینکار را به راحتی انجام می‌دهد.

3 ChatGPT چه تاثیری در سئو دارد؟

بسیاری از سئوکاران و تولیدکنندگان محتوا ممکن است با شنیدن اخبار مربوط به این ربات هوشمند دچار نگرانی درباره شغل خود شوند. اما یک متخصص زیرک باید بتواند از فناوری‌های جدید به نفع خود استفاده کند. احتمالا با گذشت زمان نقش ChatGPT در سئو بیشتر خواهد شد.

نقش ChatGPT در سئو

3.1 تولید محتوا

ChatGPT می‌تواند برای هر موضوعی تولید محتوا انجام دهد اما بهتر است برای تولید محتوای وبلاگ خود از آن استفاده نکنید. موتور جستجوی گوگل قادر به تشخیص محتوای تولید شده توسط ربات است و آن را اسپم می‌داند. به همین دلیل بهتر است از محتوای تولید شده توسط جی پی تی در رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات و … استفاده کنید تا به سئوی سایت شما ضربه نزند.

3.2 پیدا کردن عناوین خوب و متفاوت

شما می‌توانید از ربات هوشمند ChatGPT درخواست کنید تا عناوین مختلف درباره یک موضوع مثل “لینک سازی داخلی” را به شما پیشنهاد دهد. اینکار برای نویسندگان محتوا می‌تواند بسیار مفید باشد.

3.3 تحقیق کلمه کلیدی

اگر چندین کلمه کلیدی را برای ربات چت جی پی تی ارسال کنید، تعداد زیادی از کلمات کلیدی مرتبط با آن را دریافت خواهید کرد. همچنین می‌تواند تعیین کند کسب رتبه برای کدام یک از کلمات طراحی سایت و سئو سایت آسان‌تر است.

3.4 بهبود استراتژی محتوا

یک ویژگی عجیب اما کاربردی چت بات، ترسیم نقشه راه برای بهبود محتواهای سایت است. البته ممکن است رقبای شما نیز از این روش بهره ببرند. در اینصورت پست‌های تکراری باعث افت رتبه شما می‌شود.

3.5 ترسیم گزارش‌های تجزیه و تحلیل

برای برخی از دیجیتال مارکترها نوشتن گزارشات طولانی همراه با تجزیه و تحلیل در اکسل و گوگل شیت کار دشواری است. چت جی پی تی کمک می‌کند یک لیست مرتب شده از داده‌ها همراه با فیلترهای دلخواه خود داشته باشید و آن را برای کارفرما ارسال کنید.

3.6 توانایی درک بهتر از هدف جستجو

جالب‌ترین ویژگی ربات ChatGPT، توانایی آن در بررسی و درک هدف جستجوی کاربر است. درواقع گوگل درخواست شما را دریافت می‌کند و به آن پاسخ می‌دهد اما چت جی پی تی درخواست شما را دریافت کرده و بهبود آن را انجام می‌دهد. این موضوع در بهبود محتواها می‌تواند به سئوکاران کمک کند.

4 مزایای ChatGPT

  • حل مسائل ریاضی
  • کاربری آسان و رایگان
  • درک عمیق نسبت به کدنویسی
  • تولید محتوای متنی مناسب وبلاگ
  • چند منظوره و تطبیق پذیر
  • با وجود داشتن نقص‌های کم، بسیار امیدوار کننده نسبت به آینده است.
  • می‌تواند برای بهبود محتوا و توسعه نرم‌افزارها مفید باشد.

5 معایب ربات چت جی پی تی

  • افراد زیادی از ربات چت جی پی تی به دلیل رایگان بودن آن استفاده می‌کنند و ممکن است پاسخ دهی آن تا چندین ساعت طول بکشد.
  • استفاده از این ربات هوشمند در ایران به سادگی نیست و برای دسترسی به آن باید از روش‌های دور زدن محدودیت و فیلترینگ کمک گرفت.
  • گاهی اوقات پاسخ‌های ربات ChatGPT درست نیست اما چون با دلایل منطقی آن‌ها را ارائه می‌دهد، تشخیص نادرستی آن دشوار است.
  • ربات هوشمند چت جی بی تی گاهی ممکن است قفل کند و هیچ جوابی به پرسش شما ندهد. در اینصورت با کم و اضافه کردن چندین کلمه در صورت سوال، پاسخی دریافت خواهید کرد.
  • افرادی که زیاد از این ربات استفاده کنند، متوجه برخی اصطلاحات و الگوهای خاص می‌شوند که در طول پاسخ‌های ربات تکرار می‌شود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 3

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. احمد رهبرنیا می گوید

    سلام ، مطلب رو خوندم خیلی عالی بود ، یه موضوع جذاب در عین حال ترسناک …
    فقط یک سوال این هوش مصنوعی دیتای خود را از کجا میگیره ؟ اگه از آدم ها بگیره ممکنه خیلی ها برای این که این ربات ها رو غیر استفاده کنن بیان اطلاعات اشتباه بدن بهش ، در واقع اونوقت یه ربات با کلی اطلاعات نادرست داریم ، اگه هم از یه منبع مشخص میگیره که ممکته برای اهداف خاصی استفاده شه مثلا برای سو دادن به افکار خاصی یا …
    لطفا در این باره هم بنویسید منتظریم

    1. seof می گوید

      سلام به طور کلی هوش مصنوعی قدرت استنتاج و یادگیری داره و فکت‌های جدید رو در پایگاه دانش خودش ثیت میکنه، و به مرور زمان بر اساس دیتایی که از محیط میگیره به دانش خودش اضاقه میکنه

    2. نگار صیامی می گوید

      سلام وقت بخیر
      ربات چت جی پی تی دیتاهای خود را شبیه به یک موتور جستجوگر مثل گوگل از مطالب رتبه بندی شده طبق الگوریتم‌های خود بدست می‌آورد و فارغ از اینکه اطلاعات درست یا غلط هستند در اختیار کاربر قرار میده. به همین دلیل ممکنه گاهی برخی از جواباش کاملا درست نباشه. باید اینو در نظر بگیریم که همه فناوری‌ها برای هدف خاصی طراحی میشن. البته برخی از کاربران گفتند که با سوال و جواب‌های زیاد از CHATGPT متوجه شدند که یسری پاسخ هاش جانبدارانه هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.