تاثیر SSL و HTTPS بر سئو و رتبه سایت؟
در این مقاله قصد نداریم در باره موراد فنی HTTPs کنیم بلکه قصد داریم تاثیر این پروتکل را بر سئو و رتبه سایت را از دیدگاه گوگل بررسی کنیم.
به طور خلاصه پروتکل HTTPs که مخفف کلمه Hyper Text Transfer Protocol Secure است، به عنوان یکی از اصلی ترین و پر کاربرد ترین استانداردها برای تبادل امن اطلاعات در شبکههای اینترنتی شناخته شده است و برای سئو سایت بسیار کاربردی است.
در گذشته روشی که مورد تایید قرار گرفته باشد و استاندارد باشد برای تبادل اطلاعات وجود نداشت برای همین هم Tim berners lee، پروتکل http را ساخت.
از آنجا که رد و بدل شدن اطلاعات بین سرور و دریافت کننده از طریق HTTP در بستری نا امن است، پروتکل HTTPS برای بالا بردن این امنیت در فضای وب ایجاد شد.
HTTPS از ارتباط ایمن بین مرورگر و شما در فضای وب مطمئن خواهد شد و از اطلاعات شما در برابر هکرها و مهاجمان محافظت میکند.
مطالب مربوط: معرفی کدهای HTTP status
تاثیر HTTPS بر سئو و رتبه سایت
HTTPs بیشتر از اینکه به عنوان یک افزونه خوب کاربرد داشته باشد، یک عامل مهم در رتبه بندی است است.
برخی معتقدند که وب سایتهایی که با پروتکل HTTPs رمزگذاری میشوند نسبت به وب سایتهایی که دارای HTTP هستند رتبه بهتری دریافت خواهند کرد که برای نشان دادن درستی این موضوع به این اشاره کردند که گوگل، به و وب سایتهایی که تجربه کاربری خوبی ارائه دهند و صفحه را برای استفاده کاربر بهینه تر کنند رتبههای بهتری میدهد.
همچنین ممکن است در هنگام بازدید از سایتهایی که با این پروتکل ایمن نشدهاند، گوگل برای شما هشداری نشان دهد که این نشان دهنده رفتار متفاوت گوگل با سایتهای ایمن شده است و قطعاً بر سئو تاثیر منفی میگزارد
نظر گوگل درباره تاثیر HTTPs بر سئو
در آگوست سال 2014، گوگل با منتشر کردن بیانیهای اعلام کرد که این پروتکل به عنوان سیگنالی برای الگوریتمهای گوگل در رتبه بندی جستجو تبدیل شده است.
” در ماهای گذشته شروع به انجام آزمایشهایی کردهایم تا از رابطه پروتکل HTTPS و تاثیر آن بر روی سایت اطلاعاتی کسب کنیم و در نتیجه با شواهد و رویدادهای مثبتی نسبت به این پروتکل مواجه شدیم، از این رو شروع به استفاده از آن به عنوان یک عامل رتبه بندی سایت کردیم.”
زمانی که این به روز رسانی برای اولین بار عرضه شد گوگل گفت که این یک سیگنال رتبه بندی سبک خواهد بود.
گفته میشود که تاثیر آن ناچیر است و به عنوان سیگنال توازن استفاده میشود، به صورتی میتوان گفت بین دو سایت برابر میتواند تا حدودی تغییر رتبه ایجاد کند.
اما با این وجود نباید از تجربه کاربری خوبی که برای سایت خواهد گذاشت غافل شوید.
HTTPS شاید جزو تمام سیگنالهای رتبه بندی گوگل نباشد، اما آن توسط گوگل تایید شده و جزو یکی از این سیگنالها است پس حتی اگر تاثیرش در دریافت رتبه کم باشد باز هم یکی از عوامل آن است.