چرا تحلیل کاربران برای سئو حیاتی است!

یکی از اشتباهای رایج در پروسه سئو نادیده گرفتن تحلیل کاربران است. بیشتر سئوکاران به آنالیز و تحلیل رقبا اکتفا میکنند.

حال سوال اینجاست، آیا تحلیل رقبا به تنهایی کافی نیست؟ جواب این سوال رو با یک داستان واقعی از یک بیزینس B2B بررسی میکنیم.

پیش زمینه

شرکت تجاری که ما میخوایم در موردش حرف بزنیم در سالهای 2015 الی 2016، 2.3 میلیون دلار درآمد داشت، اما در سال‌های بعد چیزی حدود 30% از درآمد خودشو از دست داد.

تیم تجاری شرکت فوق با برپایی جلستانی به بررسی خودشون پرداختند و این سوال رو مطرح کردند که ما چه کاری رو در سال 2015 انجام دادیم که تو 2018 انجام ندادیم و باعث کاهش 30% سود شرکت شده!

جواب غافگیر کننده بود، محتوا! تیم بررسی کننده متوجه شدکه در سال‌های 2015 و 2016 اونا یکی از بهترین محتواها رو تو زمینه کاری خودشون تولید میکردند. و در حال حاضر نیز همون محتوا رو با همون کیفیت تولید میکردند. پس چرا نتیجه نمی‌گرفتند.

جواب خیلی ساده بود: شرکت تجاری استراتژی تولید محتوای سال 2015 رو داشته ادامه میداد، در حالیکه کاربران نسبت به 2015 تغییر کرده بودند.

اینجا یک پرانتز باز می کنیم و به یاد میاریم که  سه تا از اصلی ترین پایه های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات:

  • شناختن کاربران
  • شناختن رقبا
  • ایجاد برند و رتبه برای برند است

شناخت و آنالیز کاربران یکی از اصولی ترین پایه های بهبود موتور جستجو (سئو) است در واقع وقتی که شما کاربرتون رو بشناسید کاملا محتوا و محصول متناسب به اون رو تولید می‌کنید و به راحتی کاربر و همچنین جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست میاورید.

به یاد داشته باشید: اگر در مکان درستی نباشید کاربران شما را پیدا نمی کنند، اگر با زبان کاربران حرف نزنید آنها صدای شما را نمی شنوند، و اگر به دنبال حل مشکل آنها نباشید اونا به سراغ شما نمی آید.

چگونه تحلیل کاربران می تونه یک محتوای موفق ایجاد کنه

ارزشمندترین اطلاعاتی که شما میتونید داشته باشید اینکه دقیقا کاربران دنبال چی هستند و چه سوال هایی در ذهن دارند.

بر اساس تحقیقاتی که شرکت تجاری فوق الذکر انجام داد 4 موضوع اصلی به دست آورد که کاربرانشون در ذهن داشتتند. سپس شرکت مورد نظر آمد و این چهار تا موضوع رو به صورت تبلیغات در گوگل قرار داد که ببینه آیا موضوعات دقیق بوده و تحقیقات کلمه کلیدی و شناخت کاربر رو به درستی انجام دادن؟ نتیجه همان طور که انتظار می‌رفت پیش رفت و اونا فهمیدند که کاربرانشان بیشتر دنبال چی هستند و ارزش کلمات کلیدی را نیز به دست آوردند

در واقع روش های فراوانی برای تحلیل کاربران وجود دارد اما یکی از بهترین روش ها استفاده از سرویس های گوگل است سرویس هایی مثل گوگل ادز که به وسیله اون می تونیم خیلی دقیق بفهمید که ارزش یک کلمه کلیدی چقدر است و کاربران چه رفتاری را دارند.

آیا تحلیل رقبا به تنهایی کافی نیست

این سوالی بود که کارمندان شرکت تجاری فوق از خود پرسیدند و متوجه شدند اگر تنها تحلیل رقبا را انجام می دادند سه تا از موضوعات فوق را از دست می‌دادند نتیجه جالب تری که شرکت فوق به دست آورد این بود که هیچکدوم از رقبای شان نیز این کلمات کلیدی رو که از کاربرانشان پیدا کرده بودند نداشتند. و صرفا اوناهم به رقیباشان توجه کرده بودند.

آنالیز کاربران در واقع پیدا کردن مشتری بیشتر به صورت مداوم است

شرکت‌های تجاری و فناوری روش‌های متفاوتی رو برای پیدا کردن کاربران و آنالیز اونها استفاده می کنند ولی ده تا از بهترین روش‌ها به صورت زیر هستند

۱. استفاده از ابزارهای آنالیز و کاوش

  • یکی از بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز کاربران TypeForm است
  • سروی مانکی SurveyMonkey نیز از دیگر ابزارهای معروف است

هرچند ابزارهای زیادی وجود دارند اما معرفی این دو به این منظور بود که متوجه بشیم چه ابزارهای مد نظر هستند.

۲.آنالیز مشتریان فعلی‌تون خیلی مهمه

به این معنی که به این معنی که بفهمیم مشتریان فعلی از چه طریقی ما را انتخاب کردند و چه خدماتی از ما را می پسندند

۳.حتماً بر روی مشتریان قبلیتون تحقیق کنید

تحقیق از و آنالیز مشتریان قبلی حیاتی است تا بفهمید به چه دلیل شما را ترک کردند و چگونه می‌توانید آن‌ها را باز پس بگیرید.

۴.حتماً به کانال‌های فروشتون  توجه کنید

به این معنی حال که فروش از طریق اینترنتی است یا از طریق تلفنی شما نیاز دارید که فروشاتون رو تحلیل کنید 

۵. بهترین قرارداد هاتون رو آنالیز کنید

بفهمید که مشتریان چرا با شما قرارداد بسته اند و نقاط قوت شما چه بوده است

۶.از قدرت مهندسی معکوس گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول استفاده کنید 

۷. حتماً رقیب‌هاتون را آنالیز کنید

  • از ابزارهای جستجو و سئو استفاده کنید که بفهمید رقیب های شما در چه جایگاهی هستند
  • برای چه کلمات کلیدی آنها ترافیک بیشتری جذب می کنند
  • برای چه فیلتر اسنیپت هایی (داده های ساختار یافته) آنها ترافیک بیشتری جذب می کنند.
  • هر چند ممکنه که شما قصد نداشته باشید که از به مانند آنها عمل کنید اما این اطلاعات دید خوبی به شما میدهند

۸. CTR تونرو بررسی کنید

اگر سئوکار هستید حتماً میزان سی تی آر CTR تون رو بررسی کنید.

۹. خودتون رو با ابزارهای تبلیغاتی محک بزنید مثل گوگل ادز

یعنی اینکه وقتی این اطلاعات را جمع کردیدمیتونید با استفاده از گوگل ادز و روشهای تبلیغاتی دیگه خودتون رو بررسی کنید و ببینید که واقعا آیا اطلاعاتی که جمع‌آوری کردیم منجر به رتبه و در نهایت مشتری برای شما میشه

آیا واقعاً تحلیل کاربران برای کسب و کار ها و وبسایت ها الزامیه

به یاد داشته باشید:

  • اگر در مکان درستی نباشید کاربران شما را پیدا نمی کنند
  • اگر با زبان کاربران حرف نزنید آنها صدای شما را نمی شنوند
  • و اگر به دنبال حل مشکل آنها نباشید اونا به سراغ شما نمی آید
2 نظرات
  1. Sh.R می گوید

    سلام،بسیار بسیار خوب و جامع بود.

    1. seof می گوید

      تشکر، موفق باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.