کلمه کلیدی چیست؟ بهترین روش‌‌ها برای یافتن‌ کلمه کلیدی

منظور از کلمه کلیدی چیست؟ حتما این واژه را در جاهای مختلفی شنیده‌اید. کلمه کلیدی (KeyWord) یا کلیدواژه کلمه یا کلماتی هستند که کاربران آنها را در اینترنت جستجو می‌کنند. مفهوم کلمات کلیدی در سئو، مرتبط با سایت است. به طور مثال: کسی که قصد دارد به استانبول سفر کند، در اینترنت “قیمت تور استانبول” را جستجو می‌کند. تا سایت‌هایی که خدمات مربوطه را ارئه می‌دهند بیابد. بنابراین، “قیمت تور استانبول” یک کلمه کلیدی است که کاربر با استفاده از آن به دنبال موضوع مورد نظر خود می‌گردد.

کلمه کلیدی در جاهای دیگری مانند کتاب و پایاننامه و مقاله نیز کاربرد دارد. به وسیله آن به موضوعات مربوطه دسترسی پیدا می‌کنند. در موارد دیگری نیز از این عبارت استفاده می‌شود. مانند پایگاه داده ها. اما در این مقاله موضوع صبحت ما درباره کلمات کلیدی سایت است.

خوب این تعریف بسیار ساده Keyword بود. از دید سئو و وبمستران، منظور از کلمات کلیدی چیست؟ منظور، واژه‌هایی هستند که به وسیله آنها ترافیک موتور جستجو را به سمت وب‌سایت خود هدایت می‌کنیم.

در واقع وب‌مستران و متخصصین سئو با تحقیق درباره کلمات کلیدی متوجه می‌شوند که کاربران چه عبارات و کلماتی را در اینترنت جستجو می‌کنند. بنابراین وب سایت و مطالب خود را حول آن کلمات و واژه‌ها بهینه سازی می‌نمایند.

چرا کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند؟

زمانی که محتوای خود را حول کلمات و عباراتی که افراد آن‌ها را جستجو می‌کنند بهینه کنید، رتبه وب سایت شما می‌تواند برای این واژه‌ها بالاتر برود.

بررسی نواحی کلمات کلیدی توسط گوگل
نواحی مرتبط با کلمات کلیدی در سئو توسط گوگل برای رتبه‌بندی سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نیازی به گفتن نیست که رتبه بالاتر در صفحات نتایج جستجو (SERPs) می‌تواند ترافیک هدفمند بیشتری را به وب سایت شما هدایت کند. به همین دلیل است که یکی از مهمترین اقدامات در سئو یافتن بهترین و مناسبترین کیدواژه‌هاست.

در واقع سئو بدون کلمات کلیدی بسیار غیرممکن است.

زمانی که لیستی از کلمات کلیدی سایت را دارید، می‌توانید بر روی کارهای مهم SEO تمرکز کنید. مثلا:

انواع کلمات کلیدی با توجه به هدف جستجوی کاربر

اهداف جستجوی کاربر Search Intent انواع مختلفی دارد. در همین راستا کلمات کلیدی را نیز متناسب با اهداف کاربر تقسیم بندی می‌کنند.

وقتی کاربر عبارتی را جستجو می‌کند یک هدف دارد. ممکن است بخواهد درباره یک موضوع (مثلا نحوه استفاده از یک کرم) اطلاعات بدست بیاورد.

ممکن است بخواهد کالایی را خریداری کند. در هر کدام از این جستجوها کاربر کلمات را به یک شکل خاصی به کار می‌برد. مثلا وقتی دنبال خریدن کالایی باشد ممکن است در ابتدای عبارت کلیدی کلمه “خرید” بیاید. 4 نوع هدف جستجو و به همان ترتیب 4 نوع کلمه کلیدی داریم. انواع آنرا در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

انواع اهداف جستجو و انواع کلمات کلیدی
انواع کلمات کلیدی و انواع اهداف جستجو

اطلاعاتی یا Informational: کاربر با جستجوی آن قصد دارد اطلاعاتی درباره چیزی کسب کند.

ناوبری یا Navigational: با این نوع کلمات کاربر قصد دارد به یک مکان یا یک صفحه خاص دسترسی پیدا کند.

تبلیغی – تجاری یا Commercial: این نوع کلمات قبل از خرید ممولا جستجو می‌شوند. برای مقایسه چند چیز مختلف.

معاملاتی یا Transactional: قصد خرید در این نوع کلمات بیشتر مشهود است.

بهترین اقدامات برای یافتن‌ کلمه کلیدی

در ادامه نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی در سئو شرح داده می‌شود. هرچند که این مباحث بصورت مفصلتر در مقاله انتخاب کلمات کلیدی برای سئو شرح داده شده است. اما در اینجا نیز بعضی از روش‌های یافتن عبارات مناسب برای سایت را بیان می‌کنیم. برای تکمیل اطلاعات خود حتما مقاله ذکر شده را نیز مطالعه فرمایید.

همچنین دو مقاله دیگر متناسب با این موضوع برای شما تهیه کرده‌ایم. مقاله “تحقیق کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی – تجاری” بیشتر روی انتخاب کلمات باری یک سایت تجاری تمرکز کرده است. پس اگر سایت شما فروشگاهی است حتما سری به این مقاله بزنید.

مقاله دیگر “ابزارهای رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی” نام دارد که چند ابزار مختلف مربوط به کیووردها را به شما معرفی می‌کند.

استفاده از پیشنهاد گوگل (Google Suggest)

بسیاری از افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم در سئو دچار مشکل هستند، چون آن‌ها کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند که خیلی رقابتی هستند.

در حقیقت، بسیاری از مشتریان به ما می‌گویند که می‌خواهند برای درخواست‌های جستجوی فوق‌العاده رقابتی مانند “کاهش وزن” و “کلینیک زیبایی” رتبه کسب کنند.

آیا این امکان وجود دارد که برای کلمات کلیدی تک کلمه‌ای رتبه کسب شود؟ البته که بله.

اما حتی اگر همه کارها را درست انجام دهید، می‌تواند سال‌ها طول بکشد. به همین دلیل است که من توصیه می‌کنم روی کلمات کلیدی طولانی (کلمات کلیدی دم بلند) تمرکز کنید.

کلمات کلیدی طولانی نرخ تبدیل بالاتری دارند
روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید. چون رقابت کمتر و نرخ تبدیل بالاتری دارند.

کلمات کلیدی طولانی همانطور که از اسمشان مشخص است طولانی (معمولا بیش از 4 کلمه) هستند که جستجوگران در گوگل و دیگر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. و سختی این کلمات کلیدی در مقایسه با عبارت های کلی (1-3 کلمه‌ای) کمتر می‌باشد.

بنابراین برای افرادی که تازه فعالیت سئو خود را شروع کار می‌کنند، معمولا کلمات کلیدی طولانی برای شروع بهترین کلمات هستند.

خوشبختانه، پیدا کردن عبارات طولانی، به لطف پیشنهاد گوگل Google Suggest (که با نام Google Autocomplete هم شناخته می‌شود) بسیار آسان است.

به عنوان مثال، فرض کنیم که می‌خواهید صفحه‌ای در مورد “سئو چیست؟” ایجاد کنید. خوب، اگر سایت شما جدید باشد، کلمه کلیدی “سئو چیست؟” احتمالا بسیار رقابتی است.

اما زمانی که شما سئو چیست؟ را در گوگل تایپ می‌کنید، لیستی از پیشنهادهای کلمه کلیدی بلند به دست می آورید.

پیشنهاد کلمه کلیدی در گوگل
پیشنهادات کلمات کلیدی طولانی برای “سئو چیست” در گوگل

کلمات کلیدی پرسشی را با این دو ابزار رایگان کلمه کلیدی بیابید

آیا به دنبال کلمات کلیدی برای پست‌های وبلاگ و مطالب هستید؟

توجه: متاسفانه این ابزارها زبان فارسی، یعنی در واقع کشور ایران را پشتیبانی نمی‌کنند، اما اگر متخصص سئو هستید پیشنهاد می‌کنیم با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

اگر اینطور است، پس شما عاشق این دو ابزار کلیدواژه رایگان خواهید شد . هر دو ابزار کلمات کلیدی پرسشی می‌سازند . که کلمات کلیدی مناسب برای ایجاد محتوای مفید SEO را در اختیار شما قرار میدهند.

ابزار اول AnswerThePublic.com نامیده می‌شود.

کلمات کلیدی در Answerthepublic
کاربرد Answerthepublic در رابطه با کلمه کلیدی چیست؟

ابزار دوم برای یافتن کلید واژه، “Question DB” نامیده می‌شود.

این ابزار، وب را برای سوالاتی که مخاطب هدف شما درباره موضوع تان به صورت آنلاین می‌پرسد اسکن می‌کند.

نتایج لینکسازی در question-db
نتایج لینک سازی در Question-db

این ابزار کاملا شبیه به AnswerThePublic.com است. اما تمایل دارد مجموعه سوالات منحصر به فرد خود را مطرح کند.

نکته مهم در مورد این ابزارها این است که کلمات کلیدی پرسشی که شما دریافت می‌کنید کلمات کلیدی طولانی هستند. که به این معنی است که آن‌ها معمولا رقابتی سنگین در صفحه اول گوگل ندارند.

جستجو به دنبال کلید واژه‌های خارج از جعبه:

نکته مهم ابزار جستجوی کلید واژه این است که آن‌ها معمولا کلمات و عباراتی را ادا می‌کنند که به کلمه کلیدی که شما وارد کرده‌اید، مرتبط هستند.

به عنوان مثال، به پیشنهادهای کلمات کلیدی که وقتی “SEO tips” را در Ahrefs تایپ و دریافت کردند نگاه کنید.

کلمات کلیدی پیشنهادی در AHREFs
کاربرد AHrefs در تعیین کلمه کلیدی چیست

این‌ها کلمات کلیدی خوبی هستند. اما خلاقانه نیستند.

اگر می‌خواهید کلمات کلیدی خلاقانه پیدا کنید، توصیه می‌کنم یک ابزار جدید SEO به نام SeedKeywords.com را چک کنید.

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که از مشتریان، همکاران بپرسید که چطور به دنبال چیزی در گوگل می‌گردند.

و اگر شماهم مثل من باشید، احتمالا یک مشت کلماتی پیدا کنید که خودتان قادر به فکر کردن به آنها نبودید.

نتیجه کلمات کلیدی seed
منظور از کلمات کلیدی چیست – ابزار کلمه کلیدی SeedKeywords

استفاده از فروشگاه‌های آنلاین:

جستجوی کلمات کلیدی برای وب سایت‌های فروشگاهی مشابه جستجوی کلمه کلیدی برای یک وبلاگ است.

تفاوت مهم بین آن‌ها این است که برای سئو فروشگاه اینترنتی، شما باید کلمات کلیدی برای محصولات و دسته‌بندی‌ها پیدا کنید و تعداد زیادی از آنها را باید بیابید.

خوشبختانه شما می‌توانید بسیاری از کلمات کلیدی عالی برای محصول را با استفاده از پیشنهاد دیجی‌کالا پیدا کنید که مشابه پیشنهاد گوگل کار می‌کند.

کافی است یک محصول را در دیجی‌کالا تایپ کنید.

پیشنهادات کلمه کلیدی در دیجیکالا
کلمه کلیدی چیست – پیشنهادات کلمه کلیدی در دیجیکالا

و هر عبارتی که مطرح می‌شود یادداشت کنید.

کلمات کلیدی را پیدا کنید که رقبا به خاطرشان رتبه کسب کرده‌اند

تایپ کردن یک گروه از کلمات کلیدی تصادفی در یک ابزار می‌تواند شما را از هدف دور کند. اگر به هر دلیلی وقت ندارید در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید، در عوض، کلید واژه‌هایی توجه کنید که رقبای شما قبلا به خاطر آن‌ها رتبه کسب کرده‌اند.

این کار نه تنها یک لیست آماده از کیووردها را تولید می‌کند، بلکه بسیار سریع است.

کلمات کلیدی پیشنهادی SEMRush
منظور از کلمات کلیدی چیست – کلمات کلیدی پیشنهادی در SEMRush

چندین ابزار سئو وجود دارند که Keyword های سئو رقیبتان را مهندسی معکوس می‌کنند. البته بیشتر آن‌ها پولی هستند.

اما اگر قبل از این از Ahrefs، SEMrush یا moz Pro استفاده کرده باشید می‌دانید که این ویژگی را در اختیار دارید.

این مثالی از گزارش  Ahrefs است:

کلمات کلیدی تاپ در Ahrefs
کلمه کلیدی چیست – کلمات کلیدی تاپ در Ahrefs

توصیه سئوف: وب سایت‌هایی را مهندسی معکوس کنید که شبیه به وبسایت های شما هستند. به عنوان مثال، اگر سایت شما اعتبار دامنه ی زیادی نداشته باشد، سایت اولی که در محدوده شما قرار دارد را مهندسی نکنید. بلکه وبسایتی را انتخاب کنید که مشابه وب‌سایت شماست. به این ترتیب کلمات کلیدی را پیدا خواهید کرد که شانس معقولی برای رتبه‌بندی به شما اعطا میکنند.

پیدا کردن حجم جستجو و داده های CPC با ابزار کلمه کلیدی گوگل

 گوگل کیورد پلنر(Google Keyword Planner) به این دلیل ابزار بسیار مفیدی است که داده‌ها را از منبع موثق اطلاعات کلمه کلیدی  استخراج می‌کند: یعنی خود گوگل .

با این حال، Keyword Planner دارای دو مساله مهم است.

  1. شما باید یک  اکانت گوگل ادز (google Ads)  برای استفاده از آن راه ‌اندازی کنید. (رایگان است)
  2. یا یک کمپین اجرا کنید و حجم جستجوی ماهانه را دریافت کنید.

خوشبختانه می‌توانید هر دو این مسائل را به راحتی انجام دهید.

حتی اگر شما به یک  اکانت گوگل ادز (google Ads)  برای استفاده از Keyword Planner نیاز دارید، این به این معنا نیست که شما باید هر گونه تبلیغی را اجرا کنید. تا زمانی که حساب شما به طور کامل تنظیم شود می‌توانید از امکانات این ابزار استفاده کنید. به عنوان مثال، ما در حال حاضر هیچ آگهی اجرا نمی‌کنیم درحالیکه دسترسی کامل به این ابزار داریم.

و اگر این ابزار به شما حجم جستجویی بدین شکل ارائه دهد:

حجم جستجوی کلمات در keyword planer
کلمه کلیدی چیست – حجم جستجوی کلمات در Keyword Planner

شما می‌توانید کلیدواژه ای که به آن علاقمندید اضافه کنید تا تحقیق روی آن صورت گیرد.

افزودن کلمه کلیدی به کیووردپلنر
Add to Plan در گوگل کیورد پلنر

و Plan Overview به شما نتایج دقیق را ارائه می‌دهد (که اساسا حجم جستجوی ماهانه است).

کلمات کلیدی و Keyword Planner
نتایج دقیق plan overview

بله، حجم جستجوی ماهانه مهم است.

در حقیقت به خاطر کلمه ای که هیچ کس ان را جستجو نکرده است رتبه بندی نیز صورت نمی‌گیرد.

Google Trends حجم جستجو را به شما نمی‌گوید بلکه میزان گرایش کلمات کلیدی را تعیین می‌کند.

خوشبختانه شما می‌توانید به راحتی گرایشات یک کلمه کلیدی را با استفاده از Google Trends ببینید.

برای مثال، سال گذشته این راهنما برای کنسول جستجوی گوگل منتشر شده است.

کلمه کلیدی ترندشونده برای عنوان پست
بررسی ترند کلمه کلیدی برای موضوع یک پست

چرا من این موضوع و کلیدواژه ها را انتخاب کردم؟

به این دلیل نبود که بسیاری از مردم آنها را جستجو می‌کردند. حتی، اغلب مردم آن را با نام قدیمی اش میشناسند:  Google Webmaster Tools.

اما وقتی در گوگل ترندز بررسی کردم دیدم که یکی از کلمات کلیدی در حال انفجار است … و دیگری به آرامی در حال احتضار است.

دو کلمه کلیدی در Google Trends
منظور از کلمات کلیدی چیست؟ – مقایسه دو عبارت کلیدی در گوگل ترندز

این یک مثال پیشرفته است. اما به شما نشان می‌دهد که حجم جستجو ماهانه ای که یک ابزار نشان می‌دهد یک نگاه اجمالی از محبوبیت کلمه کلیدی است. و به شما نشان نمی‌دهد که آیا جستجوی این کلمه رو به انفجار است یعنی بیش از حد جستجو می‌شود یا رو به ناپدید شدن است یعنی اصلا جستجو نمی‌شود.

بر روی کلمات کلیدی که به خاطر آن‌ها رتبه کسب کرده‌اید پافشاری کنید

وقتی صحبت از جستجوی کلمات کلیدی برای سئو می‌شود، اغلب افراد ۱۰۰ % روی پیدا کردن کلمات جدید تمرکز می‌کنند.

این کار هیچ ایرادی ندارد.

اما برای بدست آوردن یک فهرست کامل از کلمات که می‌توانید آن‌ها را بهینه کنید، باید به کلماتی که به خاطر آن‌ها در حال حاضر رتبه کسب می‌کنید هم نگاهی بیاندازید.

و بهترین راه برای این کار چیست؟

کنسول جستجوی گوگل

برای اجرای این استراتژی، به بخش عملکرد (Performance) سری بزنید.

سپس به کلمات کلیدی خاصی نگاه کنید که در نتایج جستجوی برای آن‌ها رتبه‌بندی شده‌اید. احتمالا شما ۹۰ درصد از این کلمات کلیدی را خودتان تشخیص بدهید.

اما اگر عمیقا به بررسی بپردازید مطمئناً با مجموعه‌ای از کلمات کلیدی برخورد می‌کنید که شما را شگفت‌زده می‌کند.

بنابراین برای کلماتی که بدون برنامه‌ریزی سئو رتبه بدست آورده‌اید سعی کنید برنامه‌ای جهت بهینه‌سازی آن‌ها انجام دهید.

چگونه از کلمات کلیدی در سئو محتوا استفاده کنید؟

حالا که یک مجموعه از کلمات کلیدی برای سئو پیدا کرده‌اید، گام بعدی استفاده از آن‌ها در محتوای خود است.

روش تنظیم آن‌ها بدین شرح است:

اول، در مورد یک کلمه کلیدی اصلی تصمیم‌ گیری کنید.

به عبارت دیگر: محتوای خود را حول چند مورد کلمه کلیدی مختلف بهینه نکنید. این روش جواب نمی‌دهد.

به عنوان مثال، راهنمایی در مورد “آموزش نوشتن یک پست وبلاگ” آماده می‌کنید.

انواع متغیرهای مختلفی از این کلمه کلیدی (مانند “نوشتن یک پست وبلاگ”) در محتوای خود استفاده کنید. ام سئو داخلی را ۱۰۰ % روی یک کلمه کلیدی اصلی متمرکز کنید.

سپس، کلید واژه خود را چند بار در محتوای خود استفاده کنید. نیازی نیست که ۱۰۰ بار کلمه را تکرار کنید. فقط چند بار کلمه کلیدی خود را ذکر کنید. به این ترتیب، گوگل می‌داند که صفحه شما در مورد این کلید واژه است.

سپس، اطمینان حاصل کنید که کلیدواژه شما در تگ عنوان و URL شما ظاهر می‌شود.

به عنوان مثال کلمه کلیدی یک پست، “SEO Techniques” است.

و ما باید اطمینان حاصل کنیم که از آن کلید واژه (یکبار) در تگ عنوان و در URL خود استفاده کرده‌ایم.

کلیدواژه در URL و تگ عنوان
استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان و URL

سپس کلید واژه خود را به توضیحات متا اضافه کنید.

آیا گوگل به کلمه کلیدی که در توضیحات متا به کار می‌رود اهمیت می‌دهد؟

خیر!

شما کلمه کلیدی خود را به توضیحات خود اضافه می‌کنید چون به اسنیپت‌ شما کمک می‌کند در نتایج جستجو برجسته‌تر شود.

برای مثال، توضیحات متای این صفحه از وبلاگ یک سایت را چک کنید.

توضیحات متا و کلیدواژه
توضیحات متا و کلیدواژه

میبینید گوگل چطور این کلمه کلیدی را برجسته کرده است.

عبارت کلیدی در توضیحات متا
کلمه کلیدی در توضیحات متا

این کار واقعاً به نتایج کمک می‌کند و میزان کلیک را بهبود می‌بخشد.

سپس، چند مترادف کوچک به کلیدواژه اصلی خود اضافه کنید.

مثلا برای صفحه ای که حول “SEO Tachniques” بهینه‌سازی شده کلمات کلیدی مترادفی مانند “نکات SEO” و “بهینه‌سازی موتور جستجو” هم در صفحه اضافه شده است.

شما می‌توانید به راحتی مترادف‌های کلیدواژه‌های مرتبط را در قسمت “جستجوهای مرتبط” در پایین نتایج جستجو اضافه کنید.

کلمات کلیدی مرتبط با Compost
کلمات کلیدی مرتبط با Compost

در نهایت از لینک‌های داخلی برای اعتبار بخشیدن به صفحه جدید خود استفاده کنید

واقعیت این است که صفحات جدید هیچ گونه بک لینک یا اعتباری ندارند. اما وقتی شما از درون به آن صفحه جدید لینک می‌دهید، سریعا اعتبار لینک دریافت می‌کند.

لینک‌سازی داخلی و کاهش بانس ریت
لینک داخلی و استفاده از کلمات کلیدی در سئو

چیز دیگری که درمورد لینک های داخلی باید در ذهن داشت: اطمینان حاصل کنید که از بهترین انکر تکستی استفاده کنید که کلیدواژه مورد نظر شما را شامل می‌شود. این به گوگل کمک می‌کند که درک کند که صفحه شما در مورد این موضوع خاص است.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم بگوییم منظور از کلمات کلیدی چیست و این عبارات چه نقشی در سئو دارند. مفهوم سئو و مفهوم کلمه کلیدی در کنار هم معنی پیدا می‌کنند. رتبه یک صفحه از نظر سئو مستقیما با جستجوی یک کلیدواژه مشخص می‌شود. کلیدواژه‌ای که مرتبط با موضوع آن صفحه است.

پس اولین گام فرایند سئو انتخاب کلمات کلیدی سایت است. با تولید محتوا حول آن عبارات می توان به یک سایت اعتبار و رتبه بخشید. حتما دقت کنید که کلمات کلیدی با آنچه که کاربر نیاز دارد و جستجو می‌کند مطابقت داشته باشد. بدین ترتیب نتایج خوبی در سئو کسب می‌کنید.

سپاس از اینکه با سئوف همراه هستید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.