کلمه کلیدی چیست؟ نقش کلمات کلیدی در سئو و رتبه سایت [راهنمای جامع]

کلمه کلیدی چیست؟ حتما این واژه را در جاهای مختلفی شنیده‌اید. کلمه کلیدی (KeyWord) یا کلیدواژه کلمه یا کلماتی هستند که کاربران آنها را در اینترنت جستجو می‌کنند. مفهوم کلمات کلیدی در سئو، مرتبط با سایت است. به طور مثال: کسی که قصد دارد به استانبول سفر کند، در اینترنت “قیمت تور استانبول” را جستجو می‌کند. تا سایت‌هایی که خدمات مربوطه را ارئه می‌دهند بیابد. بنابراین، “قیمت تور استانبول” یک کلمه کلیدی است که کاربر با استفاده از آن به دنبال موضوع مورد نظر خود می‌گردد.

کلمه کلیدی در جاهای دیگری مانند کتاب و پایاننامه و مقاله نیز کاربرد دارد. به وسیله آن به موضوعات مربوطه دسترسی پیدا می‌کنند. در موارد دیگری نیز از این عبارت استفاده می‌شود. مانند پایگاه داده ها. اما در این مقاله موضوع صبحت ما درباره کلمات کلیدی سایت است.

خوب این تعریف بسیار ساده Keyword بود. از دید سئو و وبمستران، منظور از کلمات کلیدی چیست؟ منظور، واژه‌هایی هستند که به وسیله آنها ترافیک موتور جستجو را به سمت وب‌سایت خود هدایت می‌کنیم.

در واقع وب‌مستران و متخصصین سئو با تحقیق درباره کلمات کلیدی متوجه می‌شوند که کاربران چه عبارات و کلماتی را در اینترنت جستجو می‌کنند. بنابراین وب سایت و مطالب خود را حول آن کلمات و واژه‌ها بهینه سازی می‌نمایند.

چرا کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند؟

زمانی که محتوای خود را حول کلمات و عباراتی که افراد آن‌ها را جستجو می‌کنند بهینه کنید، رتبه وب سایت شما می‌تواند برای این واژه‌ها بالاتر برود.

بررسی نواحی کلمات کلیدی توسط گوگل
نواحی مرتبط با کلمات کلیدی در سئو توسط گوگل برای رتبه‌بندی سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نیازی به گفتن نیست که رتبه بالاتر در صفحات نتایج جستجو (SERPs) می‌تواند ترافیک هدفمند بیشتری را به وب سایت شما هدایت کند. به همین دلیل است که یکی از مهمترین اقدامات در سئو یافتن بهترین و مناسبترین کیدواژه‌هاست.

در واقع سئو بدون کلمات کلیدی بسیار غیرممکن است.

زمانی که لیستی از کلمات کلیدی سایت را دارید، می‌توانید بر روی کارهای مهم SEO تمرکز کنید. مثلا:

بهترین روش‌‌ها برای یافتن‌ کلمه کلیدی

در اینجا نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی در سئو شرح داده می‌شود.

استفاده از پیشنهاد گوگل (Google Suggest)

بسیاری از افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم در سئو دچار مشکل هستند، چون آن‌ها کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند که خیلی رقابتی هستند.

در حقیقت، بسیاری از مشتریان به ما می‌گویند که می‌خواهند برای درخواست‌های جستجوی فوق‌العاده رقابتی مانند “کاهش وزن” و “کلینیک زیبایی” رتبه کسب کنند.

آیا این امکان وجود دارد که برای کلمات کلیدی تک کلمه‌ای رتبه کسب شود؟ البته که بله.

اما حتی اگر همه کارها را درست انجام دهید، می‌تواند سال‌ها طول بکشد. به همین دلیل است که من توصیه می‌کنم روی کلمات کلیدی طولانی (کلمات کلیدی دم بلند) تمرکز کنید.

کلمات کلیدی طولانی نرخ تبدیل بالاتری دارند
روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید. چون رقابت کمتر و نرخ تبدیل بالاتری دارند.

کلمات کلیدی طولانی همانطور که از اسمشان مشخص است طولانی (معمولا بیش از 4 کلمه) هستند که جستجوگران در گوگل و دیگر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. و سختی این کلمات کلیدی در مقایسه با عبارت های کلی (1-3 کلمه‌ای) کمتر می‌باشد.

بنابراین برای افرادی که تازه فعالیت سئو خود را شروع کار می‌کنند، معمولا کلمات کلیدی طولانی برای شروع بهترین کلمات هستند.

خوشبختانه، پیدا کردن عبارات طولانی، به لطف پیشنهاد گوگل Google Suggest (که با نام Google Autocomplete هم شناخته می‌شود) بسیار آسان است.

به عنوان مثال، فرض کنیم که می‌خواهید صفحه‌ای در مورد “سئو چیست؟” ایجاد کنید. خوب، اگر سایت شما جدید باشد، کلمه کلیدی “سئو چیست؟” احتمالا بسیار رقابتی است.

اما زمانی که شما سئو چیست؟ را در گوگل تایپ می‌کنید، لیستی از پیشنهادهای کلمه کلیدی بلند به دست می آورید.

پیشنهاد کلمه کلیدی در گوگل
پیشنهادات کلمات کلیدی طولانی برای “سئو چیست” در گوگل

کلمات کلیدی پرسشی را با این دو ابزار رایگان کلمه کلیدی بیابید

آیا به دنبال کلمات کلیدی برای پست‌های وبلاگ و مطالب هستید؟

توجه: متاسفانه این ابزارها زبان فارسی، یعنی در واقع کشور ایران را پشتیبانی نمی‌کنند، اما اگر متخصص سئو هستید پیشنهاد می‌کنیم با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

اگر اینطور است، پس شما عاشق این دو ابزار کلیدواژه رایگان خواهید شد . هر دو ابزار کلمات کلیدی پرسشی می‌سازند . که کلمات کلیدی مناسب برای ایجاد محتوای مفید SEO را در اختیار شما قرار میدهند.

ابزار اول AnswerThePublic.com نامیده می‌شود.

جستجوی کلمه کلیدی در Answerthepublic
جستجوی کلمه کلیدی در Answerthepublic

ابزار دوم برای یافتن کلید واژه، “Question DB” نامیده می‌شود.

جستجوی کلمه کلیدی در question-db
جستجوی کلمه کلیدی در Question-db

این ابزار، وب را برای سوالاتی که مخاطب هدف شما درباره موضوع تان به صورت آنلاین می‌پرسد اسکن می‌کند.

نتایج لینکسازی در question-db
نتایج لینک سازی در Question-db

این ابزار کاملا شبیه به AnswerThePublic.com است. اما تمایل دارد مجموعه سوالات منحصر به فرد خود را مطرح کند.

نکته مهم در مورد این ابزارها این است که کلمات کلیدی پرسشی که شما دریافت می‌کنید کلمات کلیدی طولانی هستند. که به این معنی است که آن‌ها معمولا رقابتی سنگین در صفحه اول گوگل ندارند.

پیدا کردن کلید واژه‌های خارج از جعبه :

نکته مهم ابزار جستجوی کلید واژه این است که آن‌ها معمولا کلمات و عباراتی را ادا می‌کنند که به کلمه کلیدی که شما وارد کرده‌اید، مرتبط هستند.

به عنوان مثال، به پیشنهادهای کلمه کلیدی که وقتی “SEO tips” را در Ahrefs تایپ و دریافت کردند نگاه کنید.

کلمات کلیدی پیشنهادی در AHREFs
کلمات کلیدی پیشنهادی در Ahrefs

این‌ها کلمات کلیدی خوبی هستند. اما خلاقانه نیستند.

اگر می‌خواهید کلمات کلیدی خلاقانه پیدا کنید، توصیه می‌کنم یک ابزار جدید SEO به نام SeedKeywords.com را چک کنید.

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که از مشتریان، همکاران بپرسید که چطور به دنبال چیزی در گوگل می‌گردند.

کلمه کلیدی پیداکردن در Seedkeywords
پیدا کردن کلمه کلیدی در Seedkeywords

و اگر شماهم مثل من باشید، احتمالا یک مشت کلماتی پیدا کنید که خودتان قادر به فکر کردن به انها نبودید.

نتیجه کلمات کلیدی seed
نتیجه کلمات کلیدی Seed

استفاده از فروشگاه‌های آنلاین برای پیدا کردن کلمه کلیدی:

جستجوی کلمات کلیدی برای وب سایت‌های فروشگاهی مشابه جستجوی کلمه کلیدی برای یک وبلاگ است.

تفاوت مهم بین آن‌ها این است که برای سئو فروشگاه اینترنتی، شما باید کلمات کلیدی برای محصولات و دسته‌بندی‌ها پیدا کنید و تعداد زیادی از انها را باید بیابید.

خوشبختانه شما می‌توانید بسیاری از کلمات کلیدی عالی برای محصول را با استفاده از پیشنهاد دیجی‌کالا پیدا کنید که مشابه پیشنهاد گوگل کار میکند.

شما کافی است یک محصول را در دیجی‌کالا تایپ کنید.

پیشنهادات کلمه کلیدی در دیجیکالا
پیشنهادات کلمه کلیدی در دیجیکالا

… و هر عبارتی که مطرح می‌شود یادداشت می‌کند.

کلمات کلیدی را پیدا کنید که رقبا به خاطرشان رتبه کسب کرده‌اند

تایپ کردن یک گروه از کلمات کلیدی تصادفی در یک ابزار می‌تواند شما را از هدف دور کند. اگر به هر دلیلی وقت ندارید در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید، در عوض، کلید واژه‌هایی توجه کنید که رقبای شما قبلا به خاطر آن‌ها رتبه کسب کرده‌اند.

این کار نه تنها یک لیست اماده از کلمات کلیدی را تولید می‌کند، بلکه بسیار سریع است.

کلمات کلیدی پیشنهادی SEMRush
کلمات کلیدی پیشنهادی در SEMRush

چندین ابزار سئو وجود دارند که بهترین کلمات کلیدی سئو رقیبتان را مهندسی معکوس می‌کنند. البته بیشتر، آن‌ها پولی هستند.

اما اگر قبل از این از Ahrefs، SEMrush یا moz Pro استفاده کرده باشید میدانید که این ویژگی را در اختیار دارید.

این مثالی از گزارش  Ahrefs است:

کلمات کلیدی تاپ در Ahrefs
کلمات کلیدی تاپ در Ahrefs

توصیه سئوف: وب سایت‌هایی را مهندسی معکوس کنید که شبیه به وبسایت های شما هستند. به عنوان مثال، اگر سایت شما اعتبار دامنه ی زیادی نداشته باشد، سایت اولی که در محدوده ی شما قرار دارد را مهندسی نکنید بلکه وبسایتی را انتخاب کنید که مشابه وب‌سایت شماست. به این ترتیب کلمات کلیدی را پیدا خواهید کرد که شانس معقولی برای رتبه‌بندی به شما اعطا میکنند.

پیدا کردن حجم جستجو و داده های CPC با ابزار کلمه کلیدی گوگل

 گوگل کیورد پلنر(Google Keyword Planner) به این دلیل ابزار بسیار مفیدی است که داده‌ها را از منبع موثق اطلاعات کلمه کلیدی  استخراج می‌کند: یعنی خود گوگل .

با این حال، Keyword Planner دارای دو مساله مهم است.

  1. شما باید یک  اکانت گوگل ادز (google Ads)  برای استفاده از آن راه ‌اندازی کنید. (رایگان است)
  2. یا یک کمپین اجرا کنید و حجم جستجوی ماهانه را دریافت کنید.

خوشبختانه می‌توانید هر دو این مسائل را به راحتی انجام دهید.

حتی اگر شما به یک  اکانت گوگل ادز (google Ads)  برای استفاده از Keyword Planner نیاز دارید، این به این معنا نیست که شما باید هر گونه تبلیغی را اجرا کنید. تا زمانی که حساب شما به طور کامل تنظیم شود میتوانید از امکانات این ابزار استفاده کنید. به عنوان مثال، ما در حال حاضر هیچ آگهی اجرا نمی‌کنیم درحالیکه دسترسی کامل به این ابزار داریم.

google keyword planner
Google Keyword Planner

و اگر این ابزار به شما حجم جستجویی بدین شکل ارائه دهد  …

حجم جستجوی کلمات در keyword planer
حجم جستجوی کلمات در Keyword Planner

شما می‌توانید کلیدواژه ای که به آن علاقمندید اضافه کنید تا تحقیق روی آن صورت گیرد.

افزودن کلمه کلیدی به کیووردپلنر
Add to Plan در گوگل کیورد پلنر

و Plan Overview  به شما نتایج دقیق را ارائه میدهد (که اساسا حجم جستجوی ماهانه است)

نگاهی به Keyword Planner
نتایج دقیق plan overview

بله، حجم جستجوی ماهانه مهم است.

در حقیقت به خاطر کلمه ای که هیچ کس ان را جستجو نکرده است رتبه بندی نیز صورت نمی‌گیرد.

Google Trends حجم جستجو را به شما نمی‌گوید بلکه میزان گرایش کلمات کلیدی را تعیین می‌کند.

خوشبختانه شما می‌توانید به راحتی گرایشات یک کلمه کلیدی را با استفاده از Google Trends ببینید.

بررسی کلمات کلیدی در گوگل ترندز
گوگل ترندز Google Trends برای بررسی کلمات کلیدی

برای مثال، سال گذشته من یک راهنما برای کنسول جستجوی گوگل منتشر کردم.

کلمه کلیدی ترندشونده برای عنوان پست
انتخاب کلمه کلیدی در حال ترند شدن برای موضوع یک پست

چرا من این موضوع و کلیدواژه ها را انتخاب کردم؟

به این دلیل نبود که بسیاری از مردم انها را جستجو میکردند.حتی، اغلب مردم آن را با نام قدیمی اش میشناسند:  Google Webmaster Tools

اما وقتی در Google Trends  بررسی کردم دیدم که یکی از کلمات کلیدی در حال انفجار است … و دیگری به آرامی در حال احتضار است .

مقایسه دو کلمه کلیدی در Google Trends
مقایسه دو عبارت کلیدی در گوگل ترندز

این یک مثال پیشرفته است. اما به شما نشان می‌دهد که حجم جستجو ماهانه ای که یک ابزار نشان می‌دهد یک نگاه اجمالی از محبوبیت کلمه کلیدی است. و به شما نشان نمیدهد که ایا جستجوی این کلمه رو به انفجار است یعنی بیش از حد جستجو میشود یا رو به ناپدید شدن است یعنی اصلا جستجو نمیشود.

بر روی کلمات کلیدی که به خاطر آن‌ها رتبه کسب کرده‌اید پافشاری کنید

وقتی صحبت از جستجوی کلمات کلیدی برای سئو میشود، اغلب افراد ۱۰۰ % روی پیدا کردن کلمات کلیدی جدید تمرکز می‌کنند.

این کار هیچ ایرادی ندارد.

اما برای بدست آوردن یک فهرست کامل از کلمات کلیدی که می‌توانید آن‌ها را بهینه کنید، باید به کلماتی که به خاطر آن‌ها در حال حاضر رتبه کسب میکنید هم نگاهی بیاندازید.

و بهترین راه برای این کار چیست؟

کنسول جستجوی گوگل

برای اجرای این استراتژی، به بخش عملکرد (Performance) سری بزنید.

سپس به کلمات کلیدی خاصی نگاه کنید که در نتایج جستجوی برای آن‌ها رتبه‌بندی شده‌اید. احتمالا شما ۹۰ درصد از این کلمات کلیدی را خودتان تشخیص بدهید.

اما اگر عمیقا به بررسی بپردازید مطمئناً با مجموعه‌ای از کلمات کلیدی برخورد میکنید که شما را شگفت‌زده می‌کند.

بنابراین برای کلماتی که بدون برنامه ریزی سئو رتبه بدست آورده‌اید سعی کنید برنامه‌ای جهت بهینه سازی آن‌ها انجام دهید.

چگونه از کلمات کلیدی سئو در محتوای خود استفاده کنید

حالا که یک مجموعه از کلمات کلیدی برای سئو پیدا کرده‌اید، گام بعدی استفاده از آن‌ها در محتوای خود است.

روش تنظیم آن‌ها بدین شرح است:

اول، در مورد یک کلمه کلیدی اصلی تصمیم‌ گیری کنید.

به عبارت دیگر: محتوای خود را حول چند مورد کلمه کلیدی مختلف بهینه نکنید. این روش جواب نمی‌دهد.

به عنوان مثال، راهنمای در مورد “آموزش نوشتن یک پست وبلاگ” آماده میکنید،

اگرچه انواع متغیرهای مختلفی از این کلمه کلیدی (مانند “نوشتن یک پست وبلاگ”) در محتوای خود استفاده می‌کنید، سئو داخلی را ۱۰۰ % روی یک کلمه ی کلیدی اصلی متمرکز کنید.

سپس، کلید واژه خود را چند بار در محتوای خود استفاده کنید. نیازی نیست که ۱۰۰ بار کلمه را تکرار کنید. فقط چند بار کلمه کلیدی خود را ذکر کنید. به این ترتیب، گوگل می‌داند که صفحه شما در مورد این کلید واژه است.

برای مثال، این صفحه از کلمه کلیدی هدف من چندین بار در صفحه استفاده کرده است.

یک کلمه کلیدی در یک پست
تکرار کلمه کلیدی SEO tips در متن

سپس، اطمینان حاصل کنید که کلیدواژه شما در تگ عنوان و URL شما ظاهر می‌شود.

به عنوان مثال کلمه کلیدی یک پست، “تکنیک‌های SEO” است.

و ما باید اطمینان حاصل کنیم که از آن کلید واژه (یکبار) در تگ عنوان و در URL  خود استفاده کرده‌ایم.

کلیدواژه در URL و تگ عنوان
استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان و URL

سپس کلید واژه خود را به توضیحات متا اضافه کنید.

آیا گوگل در مورد عباراتی که در توضیحات متای شما برای SEO به کار می‌رود، اهمیت می‌دهد؟ خیر!

شما کلمه کلیدی خود را به توضیحات خود اضافه میکنید چون به اسنیپت‌ها شما کمک می‌کند در نتایج جستجوی عالی برجسته تر شود.

برای مثال، توضیحات متای این صفحه از وبلاگ یک سایت را چک کنید.

توضیحات متا و کلیدواژه
توضیحات متا و کلیدواژه

میبینید گوگل چطور این کلمه ی کلیدی را برجسته کرده است.

عبارت کلیدی در توضیحات متا
کلمه کلیدی در توضیحات متا

این کار واقعاً به نتایج من کمک می‌کند و میزان کلیک را بهبود میبخشد.

سپس، چند مترادف کوچک به  کلیدواژه اصلی خود اضافه کنید.

به عنوان مثال برای صفحه ای که من حول “تکنیک‌های سئو” بهینه‌سازی کرده ام کلمات کلیدی مترادفی مانند “نکات SEO” و “بهینه‌سازی موتور جستجو” را در صفحه اضافه کردم.

عکس

شما می‌توانید به راحتی مترادف‌های کلیدواژه های مرتبط را در قسمت “جستجوهای مرتبط” در پایین نتایج جستجو اضافه کنید.

کلمات کلیدی مرتبط با Compost
کلمات کلیدی مرتبط با Compost

در نهایت، از لینک‌های داخلی برای اعتبار بخشیدن به صفحه جدید خود استفاده کنید.

واقعیت این است که صفحات جدید هیچ گونه بک لینک یا اعتباری ندارند. اما وقتی شما از درون به آن صفحه جدید لینک می‌دهید، سریعا اعتبار لینک دریافت می‌کند.

لینک‌سازی داخلی و کاهش بانس ریت
لینک داخلی

چیز دیگری که درمورد لینک های داخلی باید در ذهن داشت: اطمینان حاصل کنید که از انکر تکستی استفاده کنید که کلیدواژه مورد نظر شما را شامل می‌شود. این به گوگل کمک می‌کند که درک کند که صفحه شما در مورد این موضوع خاص است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.