اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چرا استفاده می‌شود؟

4
(1)

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing ) یک روش بسیاری موثر در بازاریابی و تبلیغات دیجیتال است که دراین مقاله می‌خواهیم درباره آن و یک استراتژی مناسب در این راه صحبت کنیم.

پیش از اینکه بخواهیم راجب این موضوع صحبت کنیم، باید ابتدا با مفهوم اینفلوئنسر آشنا شوید. در ادامه این مقاله از سئوف همه چیز راجب اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ را به شما خواهیم گفت.

اینفلوئنسر کیست و چه کاری می‌کند؟

اینفلوئنسر مارکتینگ

کلمه Influence در زبان انگلیسی به معنای تاثیر و اثر است. اینفلوئنسر یعنی شخصی که تاثیر گذار است.

این فرد می‌تواند معروف و مشهور باشد و حتی می‌تواند زیاد شناخته شده نباشد در کل، اینفلوئنسر به معنی فردی تاثیر گذار است که مخاطبین زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد که آن‌ها از نظرات و انتقادات این فرد تاثیر بگیرند.

آن‌ها می‌توانند بازیگران و افراد سر شناس باشند که با یک جمله تاثیر خود را بگذارند و حتی می‌توانند افرادی باشند که از طریق تولید محتوا حرف خود را می‌زنند.

اینفلوئنسرها

در این زمینه این افراد به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه این دسته‌ها را معرفی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید تاثیر گذار ترین زنان این عرصه را بشناسید مقاله، 10 اینفلوئنسر برتر زن را مطالعه کنید.

بلاگرها

اینفلوئنسرای بلاگر بیشتر به نقد و بررسی تخصصی یک مورد می‌پردازند، این دسته با تولید محتوای متنی کار خود را پیش می‌برند و به توضیح و بررسی و گفتن ویژگی‌های محصولات، مناطق توریستی و رستوران‌ها می‌پردازند.

سلبریتی‌ها ( افراد مشهور)

طیف مخاطبین این افراد بسیار گسترده است برای همین اگر در تبلیغ محصولات و آگاه سازی از برندی از این افراد استفاده کنید حتما تاثیرش را می‌بینید.

واینر‌ها

دیگر کسی نیست که درباره ویدوهایی که در شبکه‌های اجتماعی برای سرگرمی و خنده پخش شده‌اند خبر نداشته باشد، واینرها افرادی هستند که از این نوع ویدیو و کلیپ‌های سرگرم کننده تولید می‌کنند.

این افراد کمدین و بازیگرانی هستند که از این روش خود را به مردم نشان می‌دهند و بیشتر آن‌ها با تبلیغاتی که انجام می‌دهند درآمدهای میلیونی دارند.

حال که درباره اینفلوئنسرها اطلاعات کافی دارید بهتر است بریم سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ.

آیا اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیری دارد؟

در جواب این سوال باید اینگونه گفت: فرض کنید وارد یک مغازه شدید و فردی راجب یک اتفاق مانند ساخت یک شهر بر روی آسمان صحبت می‌کند، شما تنها شنونده این بحث هستید و ری‌اکشنی نخواهید داشت.

اما اگر همین خبر را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ببینید و بخوانید تاثیری که می‌گذارد بسیار بیشتر است و حتی شما را جذب خود می‌کند.

اینفلوئنسرهای قوی و سرشناس برای تبلیغات و هر چیز دیگری در شبکه‌های مجازی به خوبی می‌دانند چه زمانی برای پست گذاری در اینستا و دیگر شبکه‌ها برای کسب و کار مناسب تر است.

پس باید گفت استفاده از اینفلوئنسرها در مارکتینگ و تبلیغات بسیار کاربردی خواهد بود به چند دلیل.

  • اعتماد مردم به آن‌ها
  • در کمترین زمان می‌توانند برند و محصول شما را تبلیغ کنند و آن را به دنیا نشان دهند
  • هزینه تبلیغات متغییر و کیفیت محتوای خوب و بالا

تعیین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

پیش از اینکه اقدام به هرکاری کنید باید اول قدم‌های خود را تعیین کنید و اهداف و مسیر را برای خود مشخص و روشن کنید، در این زمینه هم ما اول می‌خواهیم مسیر را تعیین کنیم.

تعیین اهداف پروژه

در مارکتینگ هدف اصلی ترین و مهم ترین عنصر کار است. اگر شما هدفتان را کامل و دقیق مشخص نکنید امکان پیشرفت بسیار کم می‌شود.

به طور مثال: شما برای محصول خود که یک شامپو است تبلیغ می‌خواهید به نظرتان بین این دو تبلیغ کدام بهتر است؟

شامپوی مخصوص موهای چرب، از بین برنده شوره سر و حالت دهنده مو.

شامپوی سر و بدن بزرگسالان با رایحه میوه‌های استوایی.

اولین تبلیغ دقیقا مخاطب هدف را مشخص کرده و به طور کلی بر روی یک چیز تمرکز دارد که باعث می‌شود کسب و کار شما به سمت مشخصی حرکت کند.

پیدا کردن اینفلوئنسر مارکتینگ مربتط با پروژه

ابتدا باید درباره این موضوع که قرار است تبلیغات خود را در کدام یک از شبکه‎‌های اجتماعی انجام دهید فکر کنید، سپس باید به سراغ اینفلوئنسر مربوط به این شبکه‌ها بروید.

باید دقت داشته باشید که تا چه مقدار می‌خواهید هزینه تبلیغات کنید و اینکه آیا سود بازدهی از این تبلیغات به صرفه است یا نه پس نسبت به این مورد به انتخاب اینفلوئنسر خود بپردازید.

بهبود استراتژی

با وجود در حال اجرا بودن کمپین مارکتینگ خود باز هم باید به بررسی نتایج و حتی بهبود استراتژی‌های مربوطه بپردازید و هر موردی را در نظر بگیرید.

یکی از روش‌های خوب و مفیدی که می‌شود با کمک آن درباره کمپین خود اطلاعات کافی بدست بیارید، آژانس‌های تبلیغاتی هستند که گزارشات مفیدی راجب کمپین‌ها می‌دهند.

فرق اینفلوئنسر مارکتینگ و سوشال مدیا مارکتینگ

سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی هم یک استراتژی بازاریابی است که در آن از طریق شبکه‌های اجتماعی برندهای مختلف تبلیغات خود را انجام می‌دهند.

در سوشال مدیا تبلیغات حرف اول را می‌زنند، یعنی در این بازاریابی عملکرد محصول یا کیفیت آن، آنچنان که باید برای کاربر به نمایش گذاشته نمی‌شود ولی در عوض تبلیغاتی که توسط بازاریابان شبکه‌های اجتماعی به مردم ارائه داده می‌شوند، از کیفیت بالایی برخوردارند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی زمانی انجام می‌شود که شرکت‌ها خواهان ارتباط مستقیم با مشتری باشند، یعنی یک برند برای فروش محصولات خودش به طور مستقیم از شبکه‌های اجتماعی، با پست گذاری در این شبکه‌ها یا هر روش دیگری، با مشتری در ارتباط باشد.

ولی اینفلوئنسر مارکتینگ برای زمانی است که شما به فردی مشخص هزینه و حقوقی پرداخت می‌کنید تا برای شما به صورت فردی تبلیغات انجام دهد.

اینفلوئنسرها به صورت یک فرد سوم شخص و البته شخصی که از قبل مورد اعتماد افراد بیننده بوده است و مشتری‌هایی که آن تبلیغ را از سوی این فرد مشاهده می‌کنند از قبل با او آشنایی داشته‌اند، که در این صورت اگر اینفلوئنسر فردی موفق و مشهور باشد، برای کسب و کار شما هم بهتر است و سریعتر نتیجه می‌گیرید.

مروری بر گفته‌ها

اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش بازاریابی موفق در بین جوامع امروزی است و اگر نکات مهم این کار را مو به مو انجام دهید می‌توانید در این راه کاملا موفق باشید.

توجه داشته باشید که این روش با باقی روش‌های بازاریابی متفاوت است، به طور مثال در بازاریابی میدانی، یک فرد ناشناس قرار است برای محصول شما تبلیغاتی را انجام دهد که درصد تاثیرگذاری این بستگی به توانایی فرد و نوع محصول دارد.

اما با اینفلوئنسر مارکتینگ نگرانی‌هایتان کمتر خواهد بود چرا که کار را به دست فردی شناخته شده داده اید.

این هم از جنبه‌های مثبت اینفلوئنسر مارکتینگ بود که با شما در میان گذاشیتم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.