بازاریابی B2B و B2C به زبان ساده
بازاریابی B2B نوعی از بازاریابی است که در آن یک شرکت، محصولاتش را برای ارائه به شرکت دیگری تبلیغ میکند و در واقع مشتریان اصلی، کسب و کارهای دیگر هستند.
در مقابل روش B2B، فرآیند بازاریابی در نوع بازاریابی B2C به این شکل است که شرکت، محصولاتش را برای ارائه به افراد غیر رسمی برنامه ریزی میکند.
بازاریابی B2B چیست؟ و استراتژیهای آن کدامند؟
بازاریابی B2B (کسبوکار به کسبوکار) نوعی بازاریابی محصولات برای کسبوکار و دیگر سازمانها است.
این نوع از بازاریابی معمولا جهت تولید کالاها، استفاده برای عملیات عمومی و ارتقای کسبوکار مثل منابع اداری، یا برای فروش دوباره به دیگر مصرفکنندهها بکار میرود.
· بکاربردن عبارات تخصصی و مختص به صنعت
در این نوع از بازاریابی باید عبارات و جملات طولانی و با بیانی تخصصی انجام شود تا صاحبان صنعت توجه لازم روی آنها را داشته باشند.
· بکارگیری منطق در استراتژی بازاریابی
خواسته خریداران B2B این است که نتیجه این ارتباط کاربردی بوده و شناخت کافی از دستاوردهایشان داشته باشند. برای کسب اعتماد و ایجاد روابط با خریداران B2B بازاریابان باید با تقسیم اطلاعات مرتبط خودشان را بهعنوان شریک در نظر بگیرند تا به مشتریان حرفه خود کمک کنند.
· بیان جزئیات در نوع B2B مهم است
مخاطب B2B عادت کرده که با ارتباط با افراد حرفهای، فروش و بازاریابی به وجد آید، ارتباط با افرادی که از محصولات و خدماتشان شرح دقیقی را ارائه میکنند و به بیان مشخصات و ویژگیها میپردازند.
برای بازاریاب B2B مهم است که ویژگیها و مشخصاتش را در ارتباطات بازاریابیاش بگنجاند تا مخاطب اطلاعات لازم برای تصمیمگیری درست را داشته باشد.
· بکارگیری محتواهای طولانی در تبلیغات
محتوای B2B باید طولانی باشد و جزییات بیشتری هم به همراه داشته باشد و باعث شود که برند اعتماد مخاطب را جلبکند و اطلاعات مفید و کاربردی متناسب با خواسته مشتری را ارائهکند.
· ایجاد رابطه برای ارتقای برند
بازاریابان B2B باید سعی کنند تا روابط نزدیکی را با خریداران متعدد در سازمانها ایجاد کنند و این روابط را با ایجاد و حفظ ارزش و ارتباط به وجود آورند و بتوانند اعتمادشان را جلب کنند.
· حفظ توجه مشتریان باید رعایت شود
خریداران B2B بیشتر تمایل دارند که زمانی را به درک جزییات یک محصول یا خدمات بپردازند.
مفاد بازاریابی باید طوری طراحی شود که توجه مخاطبین را با محتوای مرتبط جلب کرده و به آنها آموزش دهد تا تصمیمگیری درستی داشته باشند.
بازاریابی B2C چیست؟ و استراتژیهای آن کدامند؟
بازاریابی B2C تاکتیکها و استراتژیهایی است که در آن شرکت محصولات و خدماتش را برای افراد ارتقا میدهد، تبلیغ و فروش محصولات برای مشتریان بهمنظور استفاده هر روز زندگیشان انجام میشود.
· بکاربردن از عبارات ساده
نسخهای که برای عموم مصرفکنندگان استفاده میشود باید به زبان ساده و مرتبطی نوشته شود.
· ایجاد سرگرمی و بکارگیری روند احساسی
استراتژی بازاریابی B2Cبیشتر به شکل ایجاد سرگرمی و معامله است اما خریداران B2B میخواهند در کار خود تاثیری مثبت داشته باشند.
· بکاربردن استراتژی کوتاه و مختصر نویسی
مشتریان بهدنبال محتوای سرگرمکننده هستند که هضم آنها ساده باشد. آنها به جای محتوای با جزییات زیاد به دنبال اطلاعات قابل اشتراکگذاری و مفید هستند، درواقع پیام بازاریابی B2C خلاصه و مبتنی با بیان مزایای آن است.
· بکارگیری بازاریابی با تاثیرگذاری سریع
رویکردهای کوتاه و فوری، توجه مخاطبان نوع بازاریابی B2C را جلب کرده و منجر به فروش میشود، مخصوصا در زمان تبلیغ محصولات کمقیمت این اتفاق میافتد.
· ایجاد وفاداری بین مشتریان
مخاطب وفادار در بازاریابی نوع B2C خیلی نیازی ندارد که رابطه نزدیکی با برند داشته باشد. آنها میتوانند بهسادگی برند را دنبال کنند، محتواها را به اشتراک گذاشته و هر چند وقت یکبار خریدکند.
· جلب توجه مشتریان برای فروش
مصرفکنندگان خیلی زود توجهشان از تبلیغی گرفته میشود. آنها معمولا تمایل ندارند که توجه و زمان زیادی را صرف محتوا کنند و همزمان خریدکنند.
بازاریابان B2C باید مفادی را برای بازاریابی ایجادکنند که بتواند سریع جلب توجه کرده و مشتریان را جهت گرفتن تصمیم سریع در خرید تشویق کنند.