دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | بخش‌های مربوط به آن

0
(0)

بازاریابی دیجیتال و تبلیغات یک کسب و کار، شخص، محصول یا خدمات، به منظور دستیابی به مشتریان با استفاده از کانال‌های آنلاین، دستگاه‌های الکترونیکی و فناوری‌های دیجیتال انجام می‌شود.

نمونه‌هایی از بازاریابی دیجیتال رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و غیره می‌باشد.

با ظهور اینترنت در دهه 1990 بازاریابی دیجیتال رایج شد.

بازاریابی دیجیتال که بازاریابی آنلاین هم نامیده می‌شود، روش ترویج‌دادن برندها برای ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر اشکال ارتباطات دیجیتال است.

فقط ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات مبتنی بر وب، ابزار بازاریابی دیجیتال نیستند بلکه پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای نیز نوعی کانال بازاریابی هستند. اساساً، اگر یک کمپین بازاریابی همراه با ارتباطات دیجیتالی باشد، باز هم بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ شامل برخی از اصول مشابه بازاریابی سنتی می‌شود و اغلب به عنوان روشی جدید برای بکارگیری شرکت‌ها به‌منظور نزدیک‌شدن به مصرف‌کنندگان و درک رفتار آنها درنظرگرفته می‌شود.

 شرکت‌ها اغلب تکنیک‌های بازاریابی سنتی و دیجیتالی را در استراتژی‌های خود ترکیب می‌کنند.

انواع بازاریابی دیجیتال

باتوجه به تعداد بالای روش‌های تعامل با افراد به کمک رسانه‌های دیجیتال، روش و تخصص‌های زیادی نیز در بازاریابی دیجیتال وجوددارد.

 در اینجا مثال کلیدی برای شما آورده‌ایم. بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو، از نظر فنی نوعی ابزار بازاریابی است و به خودی خود نوعی بازاریابی نیست.

 اجرای سئو‌ را به عنوان هنر و علم جذاب‌کردن صفحات وب برای موتورهای جستجو تعریف می‌کنند. بخش هنر و علم سئو مهم‌ترین بخش آن است.

 سئو یک علم است، زیرا برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن به تحقیق و سنجش عوامل مختلف نیازاست.

 امروزه مهمترین عناصری که در بهینه‌سازی یک صفحه وب باید در نظرگرفته‌شوند عبارتند از: کیفیت محتوا، سطح تعامل کاربر، سازگاری با موبایل، تعداد و کیفیت لینک های ورودی

 با استفاده استراتژیک از این عوامل، SEO به یک علم تبدیل می‌شود، و غیرقابل پیش بینی بودن نیز آن را به یک هنر تبدیل می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

اقلام کلیدی دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی برای مصرف‌کنندگان از طریق هر تعداد کانال دیجیتال موجود، بازاریابی دیجیتال است.

این شکل از بازاریابی معمولاً در دستگاه‌های تلفن همراه و پلت فرم‌های رسانه‌های اجتماعی و نیز وب سایت‌ها اجرایی می‌شود.

این شکل از بازاریابی متفاوت از بازاریابی اینترنتی است که تنها در وب سایت‌ها انجام می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ یک زمینه گسترده، از جمله جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، رسانه‌های اجتماعی، پلت فرم‌های جستجو و موارد دیگر است.

یکی از چالش‌های بزرگی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چطور خود را در دنیای اشباع‌شده از تبلیغات امروزی متمایز‌کنند.

آشنایی با بازاریابی دیجیتال

بازاریابی هر نوع فعالیتی است که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به‌منظور بهبود سهم بازار خود از آن استفاده می‌کند.

 برای موفقیت در این زمینه، به بازاریابی که با هوش تبلیغاتی، فروش و توانایی ارائه کالا به کاربران نهایی ترکیب شده‌باشد نیازاست. این کار معمولاً توسط متخصصین بازاریابی خاصی انجام می‌شود که می‌توانند به صورت داخلی (برای شرکت‌ها) یا خارج از شرکت با سایر شرکت‌های بازاریابی کنند.

بطور سنتی، شرکت‌ها، بازاریابی و تبلیغات خود را از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو انجام می‌دادند. این گزینه‌ها هنوز هم موجود هستند، اما ظهور اینترنت سبب تغییر در نحوه دسترسی شرکت‌ها به مشتریان شده‌است.

با ظهور اینترنت، بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد، که شکلی از بازاریابی است و با استفاده از وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌ها و هر چیز دیگری، ترفندهای بازارایابی را درگیر تعامل بین مشتری و بازاریابان می‌کند.

با گسترش فناوری و افزایش روش‌های جدیدتر، شرکت‌ها شیوه بازاریابی خود را تغییردادند. ایمیل‌مارکتینگ یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه ظهور بازاریابی دیجیتال بود.

 تمرکز بر موتورهای جستجو مثل نت اسکیپ سبب شد که، کسب و کارها برای اینکه مورد توجه قرار بگیرند، اجازه برچسب‌گذاری اطلاعات کلیدی خود را داشته‌باشند.

 توسعه سایت‌های اشتراک‌گذاری مانند فیس‌بوک این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کردند که داده‌های بیشتری را از گرایش‌ و علاقه‌مندی مصرف‌کننده‌ها دریافت‌کنند.

اکنون گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال این کار را برای شرکت‌ها آسان‌تر کرده‌‌است تا به کمک آن، محصولات و خدمات، راحت و سریع‌تر به مشتریان عرضه‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که مردم ترجیح می‌دهند که بیشتر از تلفن‌های خود برای ورود به اینترنت استفاده کنند. بنابراین جای تعجب ندارد که 70 درصد از افراد قبل از زدن دکمه خرید در تلفن‌های خود، تصمیم به خرید آن را می‌گیرند.

بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال

ملاحظات خاص بازاریابی دیجیتال

معمولاً به تبلیغ‌کنندگان، منبع گفته می‌شود و افرادی که تبلیغات، آن‌ها را هدف قرارمی‌دهد معمولاً گیرنده نامیده می‌شوند. اغلب منابع گیرنده‌های بسیار خاص و کاملاً مشخصی را هدف قرار می‌دهند.

برای مثال، پس از تمدید ساعات کار آخر شب، مک‌دونالد کارگران شیفت شرکت خود و نیز مسافران را با تبلیغات دیجیتال هدف تبلیغات خود قرار داد، زیرا شرکت می‌دانست که این افراد بخش بزرگی از کسب‌وکار آخر شب آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

 این شرکت آن‌ها را تشویق‌کرد که برنامه رستوران‌یاب را دانلودکنند و آنها را با تبلیغاتی که در دستگاه‌های باجه خودکار (ATM)، پمپ بنزین‌ها و وب‌سایت‌هایی که مشتریانش معمولاً به آن‌ها مراجعه می‌کردند، جذب‌کرد.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

همانطور که می‌دانید، بازاریابی بطور سنتی از طریق چاپ در روزنامه‌ و مجلات و همینطور با پخش تبلیغات در رادیو و تلزیزیون انجام می‌شد.

کانال‌های بازاریابی ذکرشده هنوز هم وجود دارند. کانال‌‌های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته اند و تکامل آن‌ها همچنان ادامه‌دار است.

 در ادامه هشت مورد از رایج‌ترین راه‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت تلاش‌های بازاریابی خود پیش رو بگیرند را بیان کرده‌ایم. دقت‌کنید که برخی از شرکت‌ها ممکن است برای تلاش خود از چند کانال استفاده‌کنند.

بازاریابی وب سایت

مرکز همه فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی، وب سایت است. این کانال به تنهایی کانالی بسیارقدرتمند است، اما همچنین رسانه اجرای انواع کمپین‌های بازاریابی آنلاین هم می‌باشد.

یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه‌ای واضح و در ذهن ماندنی نشان‌دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و با استفاده آسان باشد.

روش تبلیغات با پرداخت هزینه به ازای کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت هزینه به ازای کلیک (PPC)، بازاریابان را توانمندساخته تا از طریق پرداخت هزینه به کاربران اینترنت، به تعدادی از پلتفرم‌های دیجیتالی دسترسی پیداکنند.

بازاریابان می‌توانند کمپین‌های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا فیس بوک راه اندازی‌کرده و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نمایش‌دهند.

کمپین‌های PPC می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های جمعیتی مثل سن یا جنسیت تقسیم‌بندی کرده و حتی علایق یا مکان خاص آن‌ها را نیز مورد هدف قراردهند. محبوب‌ترین پلتفرم‌های PPC، تبلیغات گوگل و فیس بوک هستند.

معرفی دیجتال مارکتینگ
معرفی دیجتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا

هدف از بازاریابی محتوا، دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. محتوا معمولاً در یک وب‌سایت منتشر می‌شود.

  در مرحله بعد، محتواها از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین‌های PPC تبلیغ می‌شوند. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آنلاین، اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها و وبینارها است.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم از موثرترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با ایمیل‌های اسپم اشتباه می‌گیرند، اما بازاریابی از این طریق نمی‌شود.

 این ابزار بازاریابی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که با مشتریان بالقوه و هرکسی که به برند آنها علاقه‌مند بوده در تماس باشند.

بسیاری از بازاریابان دیجیتال از کانال‌های بازاریابی دیجیتال دیگر، سرنخ‌هایی به فهرست ایمیل خود اضافه می‌‌کنند و سپس از طریق بازاریابی ایمیلی، قیف‌های جذب مشتری را ایجاد می‌کنند تا این سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل‌کنند.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

هدف اصلی کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. اگر در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی عمیق‌تر می‌شوید، می‌توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ یا حتی به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده‌کنید. پست‌ها و توییت‌های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی‌ترین شکل بازاریابی است که اینترنت جان دوباره‌ای به آن بخشیده است.

با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می‌کنند و هر بار که فروش انجام می‌شود یا سرنخ معرفی می‌شود، کمیسیون دریافت می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های معروف مانند آمازون برنامه‌های وابسته دارند که میلیون‌ها دلار در ماه به وب سایت‌هایی که محصولات خود را می‌فروشند پرداخت می‌کنند.

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ
آشنایی با دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ویدیویی

یوتیوب یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجو در جهان است. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، یادگیری هر چیزی، خواندن نظر یا فقط برای سرچ تفریحی، به YouTube روی می‌آورند.

چند پلتفرم بازاریابی ویدیویی از جمله فیس بوک، اینستاگرام و حتی TikTok برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجوددارد.

شرکت‌ها، با تولید ویدیو و ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا و نیز کمپین‌های بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی بیشترین موفقیت را در بازاریابی کسب می‌کنند.

روش بازاریابی با پیام کوتاه

شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز از روش ارسال پیامک اطلاعات آخرین تبلیغات خود یا با ارائه فرصت به مشتریان مشتاق خود استفاده می‌کنند.

 نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از طریق کمپین‌های پیام کوتاه برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم‌های خود استفاده می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپین‌های ارسال متن این اجازه را به مشتریان می‌دهد که خرید‌کرده و هزینه خرید خود را مستقیماً با یک پیام متنی ساده، پرداخت‌کنند.

بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال متفاوت است. بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که صرفاً در اینترنت انجام می‌شود، در حالی که بازاریابی دیجیتال می‌تواند از طریق دستگاه‌های تلفن همراه، بخش تبلیغات سکوی مترو، تبلیغات در یک بازی ویدیویی یا بوسیله یک برنامه تلفن هوشمند انجام‌شود.

چالش‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ، چالش‌های ویژه‌ای را برای تامین‌کنندگان ایجاد می‌کند. کانال‌های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و بازاریابان دیجیتال باید از نحوه عملکرد این کانال‌ها، نحوه استفاده گیرنده‌ها و نحوه استفاده از این کانال‌ها برای بازاریابی موثرتر محصولات یا خدمات خود، بصورت دائمی مطلع شوند.

اما کار جلب توجه گیرندگان کمی دشوارتر می‌شود زیرا گیرنده‌ها به اندازه زیادی غرق در تبلیغات و روش تبلیغات رقیب می‌شوند.

بازاریابان دیجیتال تجزیه و تحلیل داده‌های عظیمی را به دست ‌آورده و سپس به بهره‌برداری از این اطلاعات در بستر بازاریابی‌های جدید می‌پردازند.

چالش دریافت و استفاده از داده‌ها بطور موثر نشان می‌دهد که بازاریابی دیجیتال به رویکردی که مبتنی بر درک عمیق رفتار مصرف کننده باشد، نیازدارد.

برای مثال، ممکن است برای تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفر مشتری، نقشه‌های وب سایت را بخواهد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که به شکل انحصاری، به بازاریابی و تبلیغات مصرف‌کنندگان شرکت‌ها از طریق کانال‌های دیجیتال، می‌پردازد.

 این تبلیغات از طریق راه‌اندازی کمپین‌هایی برای مشتریان شرکتی، با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ویدیوها و وب سایت‌ها و غیره انجام می‌شود.

معرفی بازاریابی دیجیتال
معرفی بازاریابی دیجیتال

سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو روشی است که شرکت‌ها می‌توانند ترافیک ورودی به سایت خود را از طریق موتورهای جستجو افزایش‌دهند و با این هدف که وب سایت‌ها و نام‌های خود را در بالای هر صفحه نتایج جستجو قراردهند.

 این می‌تواند از طریق نتایج جستجو بصورت ارگانیک با عنوان مقاله انجام شود. زمانی که شرکت‌ها بتوانند با موفقیت در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود سئو را اعمال‌کنند، نام و وب‌سایت آن‌ها، برای مشتریان بیشتری قابل مشاهده می‌شود.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی هرنوع بازاریابی است که صرفاً در اینترنت انجام می‌شود، این به معنی آن است که تبلیغات منحصراً در وب سایت‌ها ظاهر می‌شود.

 بازاریابی دیجیتالی متفاوت از بازاریابی اینترنتی است، و علاوه بر بازاریابی اینترنتی، بازاریابی در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلفن همراه نیز می‌باشد. کمپین‌های بازاریابی می‌توانند از طریق گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های دیجیتال و سایر پلتفرم‌ها انجام شوند.

چگونه می توانم یک بازاریاب دیجیتال شوم؟

بازاریابان دیجیتال به مهارت‌های نوشتاری قوی در کنار تجزیه و تحلیل داده‌ها و مهارت های رسانه‌های اجتماعی نیازدارند.

معمولا حداقل مدرک لازم برای اکثر موقعیت‌های بازاریابی دیجیتال، داشتن مدرک لیسانس در یک زمینه تجاری مانند بازاریابی، یا یک زمینه مرتبط مثل ارتباطات، لازم است. همچنین ممکن است بخواهید در دوره‌های آموزشی یا تخصصی بازاریابی دیجیتال شرکت‌کنید. علاوه بر این، گذراندن دوره کارآموزی در مدرسه هم می‌تواند مفید باشد.

مدرک کارشناسی ارشد در بازاریابی دیجیتال، احتمالا مفید است اما برای ورود به حوزه بازاریابی دیجیتال، خیلی ضروری نیست.

چه مهارت‌هایی در دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز است؟

شما باید در نوشتن محتوا و همینطور مهارت‌های ارتباطی مهارت داشته باشید تا بطور موثر داستان محصول خود را برای مشتریان خود بگویید.

 داشتن مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بیان و متقاعدسازی اینکه کمپین‌های بازاریابی شما چقدر خوب عمل می‌کنند و کجا می‌توان آنها را بهبود بخشید، مهم هستند. در نهایت، باید بدانید که رسانه‌های اجتماعی و سایر مهارت‌های آنلاین ضروری هستند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.