متاورس!جهانی فراتر از جهان واقعی

4
(1)

اخیرا با آپدیت جدید اینستاگرام و واتساپ، این اپلیکیشن‌ها تحت پوشش Meta(فیسبوک سابق) قرار گرفتند. همچنین شرکت‌‌های بزرگی مثل فیسبوک، مایکروسافت، نایک، شرکت بازی سازی Epic games و… برای همکاری در پروژه‌ای به نام Metaverse نه تنها اعلام آمادگی کردند بلکه بودجه سنگینی برای آن تعیین کردند.
اما Metaverse چیست؟ چه فایده‌‌هایی در زندگی روزمره و کسب و کار‌ها دارد؟ برای فهمیدن پاسخ این سوالات و اطلاعات بیشتر درباره این موضوع این مقاله از سایت سئوف را دنبال کنید.

Metaverse چیست؟

برای فهم بهتر Metaverse از ترکیب کلمات آن شروع می‌کنیم که شامل دو کلمه متا «Meta» به معنی فراتر یا برتر و «verse» که از کلمه «Universe» به معنی جهان ریشه می‌گیرد. ترکیب این دو کلمه متاورس یا فرادنیا را تشکیل می‌دهند.متاورس را میتوان جایگزینی برای اینترنت دانست. متاورس دنیای مجازی را با دنیای واقعی ترکیب می‌کند که به صورت سه‌بعدی یا به اصطلاح واقعیت مجازی برای کاربر قابل استفاده است.درواقع متاورس یک پلتفرم یا تکنولوژی نیست. متاورس مجموعه ای از تمام تکنولوژی‌ها و گجت‌ها است که سعی می‌کند تجربه طبیعی‌تری از دنیای مجازی را منتقل کند.

در این چندسال اخیر انسان امروزی با ساخت ابزار مختلف مثل «VR» و «AR» قدم‌‌هایی برای رسیدن به متاورس برداشته است.

متاورس در فیلم سینمایی
سینمایی Ready player one یک مثال بسیار نزدیک برای متاورس است.

VR یا واقعیت مجازی

«Virtual Reality» یا به صورت مخفف «VR» یک ابزار برای تعامل و ایجاد واقعیت مجازی است که به صورت عینک واقعیت مجازی شناخته می‌شود. امروزه واقعیت مجازی بیشتر در بازی‌ها، طراحی‌‌های مهندسی ویا تجربه کار‌‌های غیرممکن برای افراد استفاده می‌شود.

AR یا واقعیت افزوده

واقعیت افزوده«Augmented Reality» که به اختصار آن را «AR» میگویند. تفاوت VR و AR این است که VR یک دنیای مجازی ایجاد می‌کند ولی AR یک المان مجازی به دنیای واقعی وارد می‌کند. برای درک بهتر این موضوع میتوان شخصیت‌‌های لایو اکشن فیلم‌‌های‌ هالیوود و جلوه‌‌های ویژه‌ای که روی آن‌ها انجام می‌شود را مثال زد. البته که این موارد با واقعیت افزوده متفاوت است ولی به درک بهتر AR کمک می‌کنند.

مزیت‌‌های متاورس

یکی از مزیت‌‌های دنیای Metaverse یکپارچه سازی هویت است. یکپارچه سازی به این معنی که یک شخص با یک آواتار و هویت معلوم در تمامی اکانت‌‌های خود از جمله توئیتر، فیسبوک و… حضور داشته باشید.

دیگر مزیت Metaverse رد شدن از محدودیت‌‌های اینترنت فعلی است.

Matthew Ball نویسنده کتاب ” The Forthcoming The Metaverse: And How it Will Revolutionize Everything” می‌گوید:

“مهم است که بدانیم پنج مشکل واقعاً مهم وجود دارد که هنوز در اینترنت موبایل حل نکرده‌ایم: حقوق داده، امنیت داده، افراط‌گرایی، اطلاعات غلط و قدرت پلتفرم.”

همچنین در ادامه می‌گوید:

“اگر فرض اساسی متاورس این باشد که ما بیشتر از زمان، کار، اوقات فراغت، ثروت، وجود خود را در دنیای مجازی صرف کنیم، بنا به تعریف، هر یک از این پنج مشکل تشدید می‌شود. حجم داده‌‌‌های جمع‌آوری‌شده و اهمیت آن داده‌‌ها افزایش می‌یابد، یا خطرات از دست رفتن داده‌‌ها تشدید می‌شود.”

از دیگر فواید متاورس می‌توانیم به وارد شدن به زندگی روزمره اشاره کنیم مثلا: ملاقات‌ها و کنفرانس‌‌های مجازی، آموزش مجازی، سفر و گردشگری، کنسرت وغیره.البته بیشتر این موارد امروزه نیز انجام می‌شوند ولی هیچکدام مفهوم واقعیت مجازی و متاورس را ندارند.
سرعت و هوشمندی رسیدن به اطلاعات و کمتر شدن هزینه رفت و آمد نیز از دیگر ویژگی‌‌های متاورس است.

ارز‌‌های دیجیتال

یکی از اصلی‌ترین اساس هر دنیایی بحث اقتصاد و مالی آن دنیا است. متاورس هم یک دنیا با ارزی متفاوت از دنیای واقعی است و با ارز‌‌های دیجیتال سروکار دارد. در metaverse با استفاده از NTF هرکس دارایی‌‌هایی مثل زمین، ساختمان، چهره و حتی نام مخصوص به خود را دارد و می‌تواند با رعایت قوانین نظام مالی آن را معامله کند.

در آخر Metaveres تکنولوژی درحال پیشرفت است و تا رسیدن به دست عموم مردم و تشکیل زیرساخت‌ها برای استفاده از آن حداقل یک دهه زمان لازم است. اما با توجه به اطلاعات میتوان گفت متاورس حتی از تلفن همراه هم سبقت می‌گیرد و به صدر تکنولوژی‌‌های مورد استفاده میرسد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رامین توکلی می گوید

    بسیار جالب بود. درعین حال که جذاب هست ولی ترسناک هم هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.