الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می‌کند؟

حتما صفحاتی با فالوورهای بسیار زیاد را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دیده‌اید که پست‌هایشان به تعداد بالایی بازدید و لایک دارد.

شاید خواسته باشید شما هم به طریقی یک صفحه جدید بسازید و در آن به جذب فالوور بپردازید تا بتوانید از طریق آن کسب درآمد کنید. اما این کار بدون داشتن دانش درباره الگوریتم‌های اینستاگرام و نحوه عملکردشان، کار ساده‌ای نیست.

در این پست می‌خواهیم بدانیم الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه عمل می‌کند. با سئوف همراه باشید.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام، الگوریتمی است که تعیین می‌کند متحواهای یک صفحه اینستاگرام، به چه ترتیبی برای کاربران این شبکه اجتماعی نمایش داده شوند. این محتواها ممکن است در قالب پست، استوری، IGTV، Reels و غیره باشند.

شاید شما هم خواسته باشید ساخت یک صفحه در اینستاگرام برای جذب فالوور و کسب درآمد را امتحان کنید، اما بعد از مدتی دلسرد شده باشید. روزانه کمتر از پنج فالوور جذب کرده‌اید؟ پست‌هایتان بازدید بسیار کمی داشتند؟ تلاش زیادی کرده‌اید، اما نتوانستید آنطور که باید دیده شوید؟

البته محتوایی که تولید می‌کنید بسیار مهم است. اما با فرض اینکه محتوای تولید شده مفید و جذاب باشد، دلیل عدم موفقیت بسیاری از افراد عدم آشنایی با الگوریتم‌ های اینستاگرام می‌باشد.

الگوریتم اینستا یا اینستاگرام هرچند وقت یک بار بروزرسانی و دچار تغییر می‌شود. پس ممکن است شما سال گذشته در یک صفحه بسیار موفق عمل کرده باشید، اما بعد از انتشار الگوریتم جدید اینستاگرام دچار سردرگمی شده باشید و نتوانید آنطور که باید و شاید مثل سابق رشد کنید. منظور از اینکه گفتیم هرچندوقت یک بار، تغییرات بزرگ و اساسی در ساختار الگوریتم مد نظر بود.

چراکه این الگوریتم در واقع از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره می‌برد و هر لحظه در حال آپدیت و به روز شدن است.

تغییرات اینستاگرام و الگوریتم های اینستاگرام از ابتدا تا کنون

اینستاگرام در اواخر سال 2010 میلادی به راه افتاد و از همان ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفت. صفحه خانه یا Feed اینستاگرام از همان اولین نسخه این شبکه اجتماعی وجود داشت. الگوریتم ابتدایی اینستاگرام بسیار ساده بود. در واقع پست‌ها به همان ترتیب زمانی که در این شبکه آپلود می‌شدند، با همان ترتیب هم به فالوورهایشان نشان داده می‌شدند.

فرض کنید پستی در ساعت 8 صبح آپلود می‌شد و یکی از فالوورهای آن صفحه در ساعت 8 شب آنلاین می‌شد. ممکن بود در آن فاصله زمانی 50 پست دیگر از طرف کسانی که آن کاربر دنبال می‌کرد پست شود. در آنصورت آن پست ساعت 8 صبح برای آن کاربر بسیار در پایین قرار می‌گرفت و احتمال دیده شدنش بسیار کم بود. مگر اینکه کاربر اسکرول زیادی انجام می‌داد.

بعد از آن، محتوای ویدئویی به اینستاگرام اضافه شد. سپس Story و سایر انواع محتوا. صفحه اکسپلور هم الگوریتم خاص خود را داشت. اکسپلور جایی است که یک پست، به تعداد بیشتری از افراد (حتی کسانی که جزء دنبال کنندگان صفحه نیستند) نمایش داده می‌شود. کسانی که به دنبال دیده شدن بیشتر هستند باید کاری کنند که اینستاگرام آنها را در این قسمت نمایش دهد.

ویدئوهای بلند (IGTV) و کوتاه (Reels)، پست‌های چند بخشی (حداکثر شامل ده اسلاید)، امکانات تعاملی در استور‌ی‌ها و امثالهم جزء تغییرات مهمی است که در این سالها در اینستاگرام اتفاق افتاده است. این بروزرسانی‌ها باعث تقویت و محبوبیت روزافزون این شبکه اجتماعی شده است.

در این میان اما تغییرات بسیار عمیقی در الگوریتم اینستاگرام ایجاد شده است. این الگوریتم، ترتیب زمانی را همچنان در نمایش محتواها در نظر دارد. اما با این تفاوت که به یک سیستم بسیار قوی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مجهز شده است.

اینستاگرام امروزی، چیزهایی را به کاربر نشان می‌دهد که بیشتر مورد استقبال او قرار می‌گیرد. برای این کار رفتار کاربر، علایق و نیازهای او و بسیاری چیزهای دیگر را در نظر می‌گیرد و صفحه Feed را برای هر کاربر شخصی‌سازی می‌نماید.

شش فاکتور کلیدی وجود دارد که الگوریتم اینستاگرام از آنها استفاده می‌کند تا تشخیص دهد برای یک شخص کدام پست باید اول نمایش داده شود.

در ادامه این شش فاکتور را بررسی خواهیم کرد.

شش فاکتور کلیدی رتبه‌بندی پست‌ها در الگوریتم اینستاگرام

  • جذابیت (Interest)
  • ارتباط (Relationship)
  • تازگی (Recency) از نظر زمانی
  • تعدد (Frequency)
  • دنبال کردن (Following)
  • کاربرد و استفاده (Usage)

البته، معیارهای عملکردی و الگوهای رفتاری کاربر این شش فاکتور را پشتیبانی می‌کند. برای بهینه‌سازی پست‌ها برای الگوریتم اینستاگرام نیاز به درک فاکتورهای کلیدی رتبه‌بندی و مطابقت با معیارهای کلیدی دارید. در ادامه، این شش فاکتور کلیدی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- جذابیت (Interest)

این یعنی چقدر انتظار می‌رود که یک پست مورد توجه یک کاربر قرار بگیرد.

2- ارتباط (Relationship)

یعنی ارتباط یک کاربر با خالق یک پست به چه میزان است. چه در شبکه اجتماعی و چه در واقعیت! به همین دلیل دسته “دوستان و خانواده” در این بخش در اولویت قرار می‌گیرند.

3- تازگی (Recency) از نظر زمانی

ترتیب زمانی انتشار پست‌ها همانطور که گفتیم از بدو انتشار اینستاگرام در نمایش دادن پست‌ها دخیل بوده است.

4- تناوب (Frequency)

یعنی یک کاربر چند بار برنامه اینستاگرام را باز می‌کند. بهترین پست‌ها از آخرین بار که اینستاگرام را باز کرده تا کنون برای او در ابتدا نمایش داده خواهد شد.

5- دنبال کردن (Following)

یعنی یک کاربر چع تعداد اکانت را فالو (دنبال) می‌کند. این یعنی هرچقدر تعداد پست‌هایی که باید رتبه‌بندی و نمایش داده شوند بیشتر باشد، نمایش دادن همه آنها دشوارتر خواهد بود.

6- استفاده (Usage)

در هر بار که یک کاربر وارد اینستاگرام می‌شود چقدر زمان را در آن سپری می‌کند.

(مقاله ادامه دارد و در حال تکمیل است)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.