الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می‌کند؟ نکاتی درباره جدیدترین الگوریتم اینستا

حتما صفحاتی با فالوورهای بسیار زیاد را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دیده‌اید که پست‌هایشان به تعداد بالایی بازدید و لایک دارند. شاید خواسته باشید شما هم به طریقی یک صفحه جدید بسازید و در آن به جذب فالوور بپردازید تا بتوانید از طریق آن کسب درآمد کنید. اما این کار بدون داشتن دانش درباره الگوریتمهای اینستاگرام و نحوه عملکردشان، کار ساده‌ای نیست. الگوریتم اینستاگرام در اوایل انتشار این شبکه اجتماعی، ساده بود. اما بعد از گذشت زمان هوشمندتر و پیچیده‌تر شد. به اصطلاح customize شد. یعنی الگوریتم جدید اینستاگرام با توجه به رفتار کاربر عمل می‌کند. و در بخش‌های مختلف پست‌ها و استوری‌هایی را به کاربر نشان می‌دهد که منطبق با سلیقه و علاقه او باشد.

در این پست می‌خواهیم بدانیم الگوریتم اینستاگرام چیست و جدیدترین الگوریتم اینستا چگونه عمل می‌کند. با این مقاله از سئوف همراه باشید.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام الگوریتمی است که تعیین می‌کند متحواهای یک صفحه اینستاگرام، به چه ترتیبی برای کاربران این شبکه اجتماعی نمایش داده شوند. این محتواها ممکن است در قالب پست، استوری، IGTV ،Reels و غیره باشند.

شاید شما هم خواسته باشید ساخت یک صفحه در اینستاگرام برای جذب فالوور و کسب درآمد را امتحان کنید، اما بعد از مدتی دلسرد شده باشید. روزانه کمتر از پنج فالوور جذب کرده‌اید؟ پست‌هایتان بازدید بسیار کمی داشتند؟ تلاش زیادی کرده‌اید، اما نتوانستید آنطور که باید دیده شوید؟

الگوریتم جدید اینستاگرام و رشد صفحه
لایک و کامنت بیشتر اولین چیزی است که الگوریتمهای اینستاگرام به آن توجه نشان داده‌اند.

البته محتوایی که تولید می‌کنید بسیار مهم است. اما با فرض اینکه محتوای تولید شده مفید و جذاب باشد، دلیل عدم موفقیت بسیاری از افراد عدم آشنایی با الگوریتمهای اینستاگرام می‌باشد.

الگوریتم اینستا یا اینستاگرام هرچند وقت یک بار بروزرسانی و دچار تغییر می‌شود. پس ممکن است شما سال گذشته در یک صفحه بسیار موفق عمل کرده باشید، اما بعد از انتشار الگوریتم جدید اینستاگرام دچار سردرگمی شده باشید و نتوانید آنطور که باید و شاید مثل سابق رشد کنید. منظور از اینکه گفتیم هرچندوقت یک بار، تغییرات بزرگ و اساسی در ساختار الگوریتم مد نظر بود.

چراکه این الگوریتم در واقع از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره می‌برد و هر لحظه در حال آپدیت و به روز شدن است.

تغییرات اینستاگرام و الگوریتمهای اینستاگرام از ابتدا تا کنون

اینستاگرام در اواخر سال 2010 میلادی به راه افتاد و از همان ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفت. صفحه خانه یا Feed اینستاگرام از همان اولین نسخه این شبکه اجتماعی وجود داشت. الگوریتم ابتدایی اینستاگرام بسیار ساده بود. در واقع پست‌ها به همان ترتیب زمانی که در این شبکه آپلود می‌شدند، با همان ترتیب هم به فالوورهایشان نشان داده می‌شدند.

فرض کنید پستی در ساعت 8 صبح آپلود می‌شد و یکی از فالوورهای آن صفحه در ساعت 8 شب آنلاین می‌شد. ممکن بود در آن فاصله زمانی 50 پست دیگر از طرف کسانی که آن کاربر دنبال می‌کرد پست شود. در آنصورت آن پست ساعت 8 صبح برای آن کاربر بسیار در پایین قرار می‌گرفت و احتمال دیده شدنش بسیار کم بود. مگر اینکه کاربر اسکرول زیادی انجام می‌داد.

اضافه شدن انواع محتوا به اینستاگرام

بعد از آن، محتوای ویدئویی به اینستاگرام اضافه شد. سپس Story و سایر انواع محتوا. صفحه اکسپلور هم الگوریتم خاص خود را داشت. اکسپلور جایی است که یک پست، به تعداد بیشتری از افراد (حتی کسانی که جزء دنبال کنندگان صفحه نیستند) نمایش داده می‌شود. کسانی که به دنبال دیده شدن بیشتر هستند باید کاری کنند که اینستاگرام آنها را در این قسمت نمایش دهد.

ویدئوهای بلند (IGTV) و کوتاه (Reels)، پست‌های چند بخشی (حداکثر شامل ده اسلاید)، امکانات تعاملی در استور‌ی‌ها و امثالهم جزء تغییرات مهمی است که در این سالها در اینستاگرام اتفاق افتاده است. این بروزرسانی‌ها باعث تقویت و محبوبیت روزافزون این شبکه اجتماعی شده است.

در این میان اما تغییرات بسیار عمیقی در الگوریتم اینستاگرام ایجاد شده است. این الگوریتم، ترتیب زمانی را همچنان در نمایش محتواها در نظر دارد. اما با این تفاوت که به یک سیستم بسیار قوی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مجهز شده است.

اینستاگرام امروزی، چیزهایی را به کاربر نشان می‌دهد که بیشتر مورد استقبال او قرار می‌گیرد. برای این کار رفتار کاربر، علایق و نیازهای او و بسیاری چیزهای دیگر را در نظر می‌گیرد و صفحه Feed را برای هر کاربر شخصی‌سازی می‌نماید.

الگوریتم جدید اینستاگرام چطور کار می‌کند؟

الگوریتم اینستاگرام تصمیم می‌گیرد کدام محتوا نشان داده شود. هر زمان که کسی این اپلیکیشن را باز می‌کند، الگوریتم اینستاگرام به سراغ محتواهای موجود رفته و تصمیم می‌گیرد:

  • کدام پست‌ها در بالاترین موقعیت بخش Feed قرار بگیرند و به چه ترتیبی.
  • کدام پست‌ها در سربرگ اکسپلور قرار بگیرند.
  • استوری‌ها،ویدئوهای لایو، ریل‌ها، و ویدئوهای IGTV در بخش Feed و سربرگ‌های مربوطه به چه ترتیبی قرار بگیرند.

در واقع، الگوریتم اینستاگرام مجموعه‌ای از قوانین است که بازدید ارگانیک محتوا را کنترل می‌کند.

اینستاگرام می‌گوید قبل از راه‌اندازی الگوریتم جدید اینستاگرام در سال 2016، کاربران معمولا 70% پست‌ها و 50% پست‌های دوستانشان را از دست می‌دادند.

الگوریتم جدید اینستاگرام چطور به رشد صفحه کمک می‌کند؟

جدیدترین الگوریتم اینستا علاوه بر تصمیم‌گیری درباره نمایش پست‌ها، به رشد صفحه شما نیز کمک می‌کند. این روند در تصویر زیر نمایش داده شده است. در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

رشد صفحه با الگوریتم جدید اینستاگرام
الگوریتم جدید اینستاگرام چگونه به رشد صفحه کمک می‌کند؟

وقتی یک پست ایجاد می‌کنید الگوریتم اینستاگرام آنرا به تعداد کمی از فالوورهای شما (حدود ده درصد) نشان می‌دهد. اگر آنها با پست شما تعامل خوبی داشته باشند اینستاگرام پست را به تعداد افراد بیشتری نمایش می‌دهد. منظور از تعامل این است که کاربران روی پست شما لایک کنند، کامنت بگذارند، آنرا ذخیره کنند و یا برای دیگران بفرستند. ممکن است پست شما را حتی د ر استوری خود به اشتراک بگذارند.

در این صورت اینستاگرام پست شما را به کاربران بیشتری نشان می‌دهد و احتمالا آنها نیز تعامل خوبی با پست شما برقرار می‌کنند. اگر تعامل با پست شما به حد بالایی برسد باعث قرار گرفتن پست در اکسپلور می‌شود. این پیشرفت باعث دیده شدن بیشتر شما و جذب فالوورهای بیشتری میشود. پس صفحه شما رشد میکند.

اما اگر در همان ابتدا تعامل خوبی رخ ندهد الگوریتم اینستا پست شما را به کاربران زیادی نشان نمی‌دهد. بدین ترتیب بازخورد خوبی دریافت نمی‌کنید. اما باز هم می‌توانید بفهمید پست شما چرا مورد استقبال کاربران قرار نگرفته. سپس ایرادات خود را برطرف کنید و در آینده پست‌های بهتری منتشر کنید. پس در هر صورت جای رشد خواهید داشت.

اما جدیدیترین الگوریتم اینستا چطور تصمیم می‌گیرد یک قطعه محتوا باید به یک کاربر خاص نشان داده شود؟

در واقع الگوریتمهای اینستاگرام به رفتار گذشته کاربران نگاه می‌کنند. همه پست‌ها و محتواهای موجود را در نظر گرفته و هریک را ارزیابی می‌کنند تا تخمین بزنند برای آن کاربر چقدر جذابیت دارند. جذاب‌ترین محتوا در بالاترین موقعیت قرار می‌گیرد.

برای انجام این کار، الگوریتم جدید اینستاگرام هزاران نکته اطلاعاتی را در نظر می‌گیرد که به آنها سیگنال رتبه‌بندی نیز می‌گویند.

چند فاکتور کلیدی وجود دارد که الگوریتم اینستاگرام از آنها استفاده می‌کند تا تشخیص دهد برای یک شخص کدام پست باید اول نمایش داده شود.

در ادامه این فاکتورها را بررسی خواهیم کرد.

چند فاکتور کلیدی رتبه‌بندی پست‌ها در الگوریتم اینستاگرام

  • جذابیت (Interest)
  • ارتباط (Relationship)
  • تازگی (Recency یا Timeliness) از نظر زمانی
  • تعدد (Frequency)
  • دنبال کردن (Following)
  • کاربرد و استفاده (Usage)

البته، معیارهای عملکردی و الگوهای رفتاری کاربر این شش فاکتور را پشتیبانی می‌کند. برای بهینه‌سازی پست‌ها برای الگوریتم جدید اینستاگرام نیاز به درک فاکتورهای کلیدی رتبه‌بندی و مطابقت با معیارهای کلیدی دارید. در ادامه، این فاکتورهای کلیدی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سیگنالهای رتبه‌بندی در الگوریتم اینستاگرام
سیگنال‌های رتبه‌بندی که الگوریتم اینستاگرام مورد توجه قرار می‌‌دهد.

1- جذابیت (Interest)

این یعنی چقدر انتظار می‌رود که یک پست مورد توجه یک کاربر قرار بگیرد. الگوریتم اینستاگرام وظیفه دارد چیزی را برای کاربران نمایش دهد که مورد علاقه و دلخواه آنهاست. با دنبال کردن علایق و سلایق کاربر و با درک عالی از آنچه در یک محتوا هست این اتفاق می‌افتد.

الگوریتمهای اینستاگرام می‌دانند چطور یک محتوا با موضوع بسکتبال را به طرفداران بسکتبال نشان دهند.

2- ارتباط (Relationship)

یعنی ارتباط یک کاربر با خالق یک پست به چه میزان است. چه در شبکه اجتماعی و چه در واقعیت! به همین دلیل دسته “دوستان و خانواده” در این بخش در اولویت قرار می‌گیرند.

الگوریتم جدید اینستاگرام فرض می‌کنند که کاربرانی که در گذشته بیشتر با اکانت شما تعامل داشته‌اند الان نیز تمایل دارند محتوای جدید شما را ببینند. به همین دلیل هنگام تصمیم‌گیری برای نمایش پست به فالوورهای شما، ارتباط شما را ارزیابی می‌کند.

  • آیا شما یکدیگر را فالو می‌کنید؟
  • آیا او شما را با اسمتان جستجو کرده است؟
  • آیا شما به یکدیگر پیام می‌دهید و یا برای هم کامنت می‌گذارید؟
  • آیا یکدیگر را در پست‌ها تگ می‌کنید؟
  • آیا پست‌های یکدیگر را ذخیره می‌کنید؟

اگر یک اکانت برند را مدیریت می‌کنید، در واقع با هزاران فالووری که دارید دوستان صمیمی نیستید. اما اگر مخاطبی دارید که بطور مداوم با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کند، الگوریتم اینستاگرام متوجه آن خواهد شد.

3- تازگی (Recency) از نظر زمانی

ترتیب زمانی انتشار پست‌ها همانطور که گفتیم از بدو انتشار اینستاگرام در نمایش دادن پست‌ها دخیل بوده است.

جدیدترین الگوریتم اینستاگرام فرض می‌کند که پست‌های جدید برای کاربران مهمترین هستند. درعین حال که الگوریتمهای اینستاگرام تاکید دارند همه پست‌ها در بخش Feed یک کاربر نشان داده شود، پست‌های جدیدتر معمولا رتبه بهتری نسبت به پست‌های قدیمی‌تر دارند.

4- تناوب (Frequency)

یعنی یک کاربر چند بار برنامه اینستاگرام را باز می‌کند. بهترین پست‌ها از آخرین بار که اینستاگرام را باز کرده تا کنون برای او در ابتدا نمایش داده خواهند شد. مثلا اگر فالووری دارید که روزی 12 بار اینستاگرام را چک می‌کند، احتمال دیدن پست شما توسط او بیشتر از کسانی است که روزی دو بار چک می‌کنند.

اما کاربرانی که کمتر برنامه را چک می‌کنند و باعث تلمبار شدن پست‌های زیادی روی هم می‌شوند، انتخاب پستها را برای دیده شدن بیشتر به عهده الگوریتم اینستاگرام می‌گذارند.

5- دنبال کردن (Following)

یعنی یک کاربر چع تعداد اکانت را فالو (دنبال) می‌کند. این یعنی هرچقدر تعداد پست‌هایی که باید رتبه‌بندی و نمایش داده شوند بیشتر باشد، نمایش دادن همه آنها دشوارتر خواهد بود.

این بخش نیز منطقی مانند مورد قبل دارد. کسانی که مثلا 1000 اکانت را فالو می‌کنند پست‌های بیشتری را نسبت به کسی که 100 نفر را فالو می‌کند از دست می‌دهند.

6- استفاده (Usage)

در هر بار که یک کاربر وارد اینستاگرام می‌شود چقدر زمان را در آن سپری می‌کند.

سخن آخر

الگوریتم اینستاگرام وظیفه رتبه‌بندی پست‌ها در صفحات Feed، صفحات جستجو و همچنین اکسپلور را بر عهده دارد. این الگوریتم تصمیم می‌گیرد چه پست‌هایی را به با چه ترتیبی به یک کاربر نشان دهد.

الگوریتم اینستاگرام و انتخاب پستهای اکسپلور
انتخاب پست‌های اکسپلور در الگوریتم اینستاگرام

برای اینکه پست‌های شما برای کاربران بیشتری دیده شود بهتر است با جدیدترین الگوریتم اینستا آشنایی داشته باشید. حتی می‌توانید از مقالات آموزش الگوریتم اینستاگرام در وب‌سایت‌های مختلف استفاده کنید. یادگیری الگوریتمهای اینستاگرام کمک می‌کند تا روند بهتری را در راستای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام در پیش بگیرید. می‌توانید بهترین نوع محتوا، بهترین زمان محتواگذاری، تکنیک‌های افزایش تعامل و روش‌های جذب فالوور را بشناسید. بدین ترتیب می‌توانید به سمت موفقیت حرکت کنید.

سپاس از همراهی شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.