آشنایی با ابزارها و معیارهای اندازه‌گیری سئو – سنجش عملکرد در سئو سایت

در فصل‌های قبلی آموزش سئو تقریبا تمام مفاهیم و ابزارهای سئو، تاثیرات آنها بر سئو و نحوه استفاده از آنها را آموزش دادیم. حال بعد از اینکه از این مفاهیم و ابزارها در بهبود سئوی سایت استفاده کردیم چطور می‌توانیم بفهمیم سئوی سایت بهبود یافته است؟ چطور می‌توانیم میزان پیشرفت سایت را در سئو اندازه بگیریم؟

در این مقاله درباره نحوه اندازه‌گیری نتایج سئو و معیارهای سنجش عملکرد در سئو صحبت می‌کنیم. پس با سئوف همراه باشید.

چرا پایش و اندازه‌گیری نتایج سئو مهم است؟

اول اینکه، سئو شامل کارهای زیادی می‌باشد. پس لازم است بدانید که آیا تمام آن کارها نتیجه مطلوبی می‌دهند یا خیر.

متاسفانه، بیشتر شرکت‌ها نتایج سئو را پایش نمی‌کنند.

این را زیاد دیده‌ایم که:

یک کمپانی همه چیز را با یک کمپین سئو پیش می‌برد. محتواهای بسیار زیادی را تولید می‌کند. لینک‌سازی داخلی انجام می‌دهد. بک لینک دریافت می‌کند. تگ‌های عنوان را بهینه‌سازی می‌کند. و اگر از آنها بپرسید آیا هیچ بازگشت سرمایه‌ای دیده‌اند، شانه‌های خود را بالا می‌اندازند.

با توجه به اینکه سئو یک سرمایه‌گذاری بزرگ از وقت و انرژی است، مهم است که بدانید آیا تمام این تلاش‌ها موفقیتی در پی داشته است یا خیر.

دوم اینکه، نتایج سئو به شما می‌گویند که آیا لازم است رویکرد خود را تغییر دهید یا خیر.

نداشتن نتایج الزاما به معنای عدم موفقیت در سئو نیست. بلکه می‌تواند این معنا را داشته باشد که بایستی در روند کار خود تغییراتی ایجاد کنید.

و اگر از نزدیک نتایج سئو را زیر نظر داشته باشید می‌توانید بفهمید که آیا در مسیر درستی قدم برداشته‌اید یا اینکه لازم است تغییراتی در روند کار خود ایجاد کنید.

مهمترین معیارهای اندازه‌گیری نتایج سئو

در این بخش به این موضوع خواهیم پرداخت که اندازه‌گیری نتایج سئو به چه شکل است و برای این کار از چه ابزارهایی می‌توانیم استفاده کنیم. معیارهایی وجود دارند که میزان خوب بودن و سلامتی سایت از نظر سئو را نشان می‌دهند. این معیارها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

ترافیک طبیعی (Organic Traffic)

ترافیک طبیعی یکی از مهمترین‌ معیارهای اندازه‌گیری سئو است.

چرا؟

چون هدف نهایی سئو، دریافت ترافیک بیشتر از طریق موتورهای جستجو می‌باشد.

و اگر ترافیک طبیعی شما شبیه شکل زیر باشد:

نمودار ترافیک طبیعی
یک نمونه نمودار ترافیک طبیعی که نتایج سئو خوبی را نشان نمی‌دهد

مشخص است که سئوی سایت شما نتیجه خوبی نداشته است.

بله، شما همچنین باید رتبه‌های خود در گوگل را بابت کلمات کلیدی اصلی خود دنبال کنید.

ارتقا از رتبه 7 به 5 در گوگل ممکن است تفاوت چندان مهمی در ترافیک طبیعی سایت ایجاد نکند. بعلاوه، توجه کردن به رتبه‌بند‌ی‌ها به تنهایی چیز زیادی به شما نمی‌گوید. و اگر هزاران کلمه کلیدی را پایش کنید، به سختی متوجه معنا و مفهوم تغییرات خواهید شد.

بخاطر همین بهتر است روی ترافیک طبیعی تمرکز کنید.

برای اندازه‌گیری ترافیک طبیعی (Organic Traffic) وارد حساب Google Analytics شوید.

صفحه گوگل آنالیتیکس
صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس

و روی “Audience” و سپس “Overview” کلیک کنید.

Audience Overview در گوگل آنالیتیکس
Audience – Overview در گوگل آنالیتیکس

روی دکمه “Add Segment” در بالای صفحه کلیک کنید.

بخش Add Segment در گوگل آنالیتیکس
بخش Add Segment در گوگل آنالیتیکس

و “Organic Traffic” را انتخاب نمایید.

ترافیک طبیعی در گوگل آنالیتیکس
Organic Traffic در گوگل آنالیتیکس

سپس، محدوده زمانی را روی 90 روز اخیر تنظیم کنید:

تنظیم بازه زمانی برای بررسی نتایج سئو
تنظیم بازه زمانی در گوگل آنالیتیکس برای بررسی ترافیک طبیعی در نتایج سئو

و در نهایت می‌توانید ترافیک طبیعی سایت خود که از موتورهای جستجو در سه ماه گذشته دریافت کرده‌اید را ببینید:

نتایج ترافیک طبیعی در گوگل آنالیتیکس
نتایج ترافیک طبیعی یک سایت در گوگل آنالیتیکس

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید “Compare to Previous Period” را کلیک کنید تا تفاوت بین نمودار 90 روز اخیر با بازه مشابه قبل از آن را ببینید:

مقایسه ترافیک طبیعی برای اندازه‌گیری نتایج سئو
مقایسه ترافیک طبیعی یک سایت در دو بازه زمانی مختلف در گوگل آنالیتیکس

اگر همه چیز حالت صعودی داشته باشد عالی است!

اما اگر اینطور نباشد، ممکن است رویکرد سئوی شما نیاز به تغییرات و اصلاحات اساسی داشته باشد.

تذکر: سئو نیاز به زمان دارد تا کامل نتیجه دهد. اما اگر زمان زیادی را روی سئو صرف می‌کنید باید بعضی از پیشرفت‌ها را طی 2 الی 3 ماه مشاهده کنید.

رتبه‌بندی به ازای کلمات کلیدی

در نظر گرفتن رتبه سایتتان به اندازه در نظر گرفتن ترافیک طبیعی نمی‌تواند به شما کمک کند.

یعنی، رتبه‌بندی‌ها هنوز بخش مهمی از اندازه‌گیری نتایج سئو هستند.

و ممکن است هزاران کلمه کلیدی را در SEMRush (یا ابزارهای مشابه) پایش کنید:

صفحه اصلی SEMRush
صفحه اصلی SEMRush

پس: چرا باید به رتبه‌بندی‌ها توجه کرد؟

رتبه‌بندی‌ها به شما می‌گویند که آیا سایت شما در سمت و سوی صحیحی در حال ترند شدن است یا خیر.

برای مثال، فرض کنید برای کلمه کلیدی هدف خود رتبه دهم را گرفته‌اید:

رتبه دهم در نتایج سئو
رتبه دهم در صفحه نتایج جستجو

و با توسعه و بهبود بلاگ 9 بک‌لینک جدید برای آن صفحه دریافت کرده‌اید.

این لینک‌ها صفحه شما را از جایگاه دهم به جایگاه ششم ارتقا می‌دهند.

ارتقا رتبه با بک‌لینک جدید
ارتقا رتبه با دریافت بک‌لینک جدید

این ارتقا در رتبه‌بندی‌ها احتمالا باعث تغییر خاصی در ترافیک طبیعی نمی‌شوند. اما بدین معنی نیست که کمپین پیشرفت شما نتیجه نداده است.

در واقع، نشان می‌دهد که لینک‌سازی شما جواب داده و شما باید روی آن بیشتر تاکید کنید.

رتبه‌بندی‌ها همچنین در تشخیص افزایش یا کاهش ناگهانی ترافیک طبیعی کاربرد دارند.

برای مثال، فرض کنید گوگل آنالیتیک به شما افزایش 10 درصدی ترافیک طبیعی را نشان می‌دهد.

افزایش ده درصدی ترافیک طبیعی
افزایش ترافیک ده درصدی ترافیک طبیعی

رتبه کلمات کلیدی شما می‌تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید این ارتقا بابت کدام صفحه یا صفحات بوده است.

تشخیص صفحاتی که ترافیک طبیعی را افزایش دادند
تشخیص صفحاتی که باعث ارتقای ترافیک طبیعی سایت شده اند با کمک رتبه کسب شده توسط کلمات کلیدی

هزینه ترافیک (Traffic Cost) در SEMRush

SEMRush Traffic Cost ارزش ترافیک سئوی یک سایت را تخمین می‌زند.

SEMRush Traffic Cost
SEMRush Traffic Cost

بعبارتی این معیار، پاسخگوی این سوال است: چقدر هزینه باید صرف شود تا دقیقا همین ترافیک با استفاده از Google Ads بدست آید؟

روی SEMRush Traffic Cost بارها تاکید می‌شود. بخاطر اینکه فقط به کمیت ترافیک توجه نمی‌کند (مثل ترافیک طبیعی). بلکه کیفیت ترافیک را نیز اندازه می‌گیرد. به این مثال توجه کنید:

صفحه‌ای که در تصویر زیر می‌بینید، چند ماه قبل در صفحه اول نتایج بابت یک کلمه کلیدی شروع به رتبه گرفتن کرد:

یک صفحه وب با رتبه یک
یک صفحه با رتبه یک

و نتیجه اینکه یک افزایش بزرگ در ترافیک آن صفحه رخ داد.

نتایج سئوی یک پست
نتایج سئوی یک پست

CPC متوسط برای کلمه کلیدی هدف (“YouTube Channel Names”) فقط 56 سنت است.

هزینه CPC برای بهبود نتایج سئو
هزینه CPC یک پست

پس هر 10 بازدیدکننده از آن صفحه، حدود 5 دلار ارزش دارند.

بد نیست. اما SEMRush Traffic Cost را افزایش نخواهد داد.

حالا:

در همان زمان که YouTube Channel Name به اولین صفحه نتایج رسید، این پست که درباره چگونگی بررسی سئو سایت است به پنج رتبه برتر رسید:

یک پست نمونه و بررسی نتایج سئو
یک پست نمونه از یک سایت

و ترافیک طبیعی سایت هم افزایش یافت:

سنجش عملکرد سئوی یک پست
سنجش عملکرد سئوی یک پست در آنالیتیکس

اما ببینید چه چیز این موضوع جالب است.

متوسط هزینه برای بازدید سئو حدود 15.54 دلار است:

CPC یک پست دیگر
متوسط هزینه بازدید از طریق سئو برای یک پست

که یعنی هر 10 بازدیدکننده از آن صفحه، 155 دلار ارزش دارند.

پس بااینکه هر دو صفحه ترافیک طبیعی بیشتری را دریافت کردند، افزایش ترافیک برای بازدید سئوی صفحه دوم 31 برابر قبلی ارزش دارد.

نمودار ارزش ترافیک و اندازه‌گیری سئو
نمودار مقایسه نمودار ارزش ترافیک دو عبارت کلیدی در جهت اندازه‌گیری سئو

میزان دید موتور جستجو (Search Engine Visibility)

میزان دید موتور جستجو تعداد افرادی را که سایت شما را در نتایج جستجو می‌ببینند اندازه‌گیری می‌کند.

SErach Engine Visibility
Search engine Visibility یا میزان دید موتور جستجو

به نظر می‌رسد این محک، چندان کاربردی نیست.

گذشته از اینها، دقیقا به معنی تعداد افرادی که شما را در نتایج می‌بینند نیست. بلکه به معنای تعداد افرادی است که کلیک می‌کنند و تبدیل یه مشتری می‌شوند.

طبق آنچه گفته شد، Search Engine Visibility می‌تواند یک دید سطح بالا از سلامت سئو به شما بدهد. در کل، اگر میزان دید موتور جستجوی شما درحال بالا رفتن باشد، نشانه خوبی است.

می‌توانید Search Engine Visibility سایتتان را در Moz Pro دنبال کنید:

Search engine Visibility در Moz Pro
Search Engine Visibility در Moz Pro

یا در SEMRush:

Position Tracker در SEMRush
Position Tracker در SEMRush

پس، جایی برای استفاده از میزان دید موتور جستجو هست. اما ما زیاد روی آن تمرکز نمی‌کنیم.

کلیک‎‌ها و تاثیرها (Clicks & Impressions)

گوگل سرچ کنسول به شما یک عالمه اطلاعات مفیدی درباره عملکرد کلی سئو سایتتان می‌دهد.

کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل و امکانات آن در یک نگاه

و می‌‌‌‌توانید از GSC برای اندازه‌گیری نتایج حاصل از تلاش‌هایی که برای سئو انجام داده‌اید استفاده کنید.

به ویژه لازم است که به کلیک‌های کلی سایتتان نگاه کنید:

Clicks در گوگل سرچ کنسول
Total Clicks در گوگل سرچ کنسول

Clicks تعداد کلی کاربرانی را نشان می‌دهد که روی سایت شما در صفحه نتایج جستجو (SERPs) کلیک می‌کنند. اساسا این مثل Organic Traffic (ترافیک طبیعی) در ابزار گوگل آنالیتیکس است. و Impressions:

impressions در کنسول جستجوی گوگل
Impressions در کنسول جستجوی گوگل

Impressions تعداد کل کاربرانی است که رتبه سایت شما را در ازای کلمه کلیدی خاصی مشاهده کردند.

می‌توان تغییرات کلیک‌ها، تاثیرها و متوسط نرخ کلیک یک صفحه در طول زمان را مشاهده نمود.

Performance در کنسول جستجوی گوگل
Performance در کنسول جستجوی گوگل

که اگر صفحه یا کلیدواژه‌ای با اولویت بالا داشته باشید که روی آن کار کرده‌اید بسیار جالب خواهد بود.

اما وقتی صحبت از پیگیری نتایج کلی سئو سایتتان می‌شود، “Clicks” و “Impressions” تقریبا هرچیزی که نیاز دارید را به شما نشان می‌دهند.

تبدیلات (Conversions)

در آخر اینکه، هدف سئو فروش چیزهای بیشتر است. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم همه چیزهایی که تا اینجا گفته شد را پیگیری کنید، و همچنین تبدیلات کل سایت را.

برای مثال، یک سایت را در نظر بگیرید که هدف شماره یک آن ساختن لیست ایمیل است.

پس مدیر سایت تعداد بازدیدکنندگانی که در لیست ایمیل آن ثبت‌نام می‌کنند را در گوگل آنالیتیکس پیگیری می‌کند.

اهداف کامل شده در Google Analytics
اهداف کامل شده در Google Analytics

و اگر بخواهید واقعا روی میزان عملکرد صحیح سئو تمرکز کنید، می‌توانید تعداد تبدیلاتی که از کاربران گوگل می‌آید را پیگیری کنید:

عکس

می‌توانید حتی ببینید که چه تعداد مشتری از موتورهای جستجوی مختلف آمده‌اند (مثل بینگ Bing):

Conversions در گوگل آنالیتیکس
نمایش تبدیلات به مشتری از طریق ترافیک طبیعی در گوگل آنالیتیکس

چیزی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که:

ممکن است ترافیک طبیعی بالا برود و تبدل پایین بیاید. یا اینکه تبدیل یکنواخت باشد هدرحالیکه ترافیک طبیعی شما افزایش چشمگیری داشته است.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

خوب، ممکن است به این دلیل باشد که شما روی کلمات کلیدی، با یک هدف قوی تجاری کار نمی‌کنید. پس افراد سایت شما را می‌بینند، اما به آنچه که در سایتتان می‌فروشید یا ارائه می‌دهید علاقه ندارند.

یا ممکن است به این خاطر باشد که ردگیری تبدیل (Conversion) به درستی انجام نمی‌شود.

یا شاید شما تغییری در سایتتان ایجاد کرده‌اید که به نرخ تبدیل آسیب می‌رساند یا روی تجربه کاربری کل سایت تاثیر منفی می‌گذارد.

اما در 95 درصد حالت‌ها، نرخ تبدیل کلی شما همراه با ترافیک طبیعی موتور جستجو افزایش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.