چرا یک سایت چندزبانه داشته باشیم؟

5
(2)

شما با یک گشت و گذار ساده در گوگل سایت هایی را خواهید دید که علاوه بر زبان فارسی قابلیت پشتیانی از چندین زبان دیگر را دارند. با توجه به اینکه اکثر مشاغل برای خودشان سایت طراحی میکنند، برخی از آن ها معتقدند داشتن یک سایت چندزبانه باعث می شود افراد بیشتری به سایت جذب شوند.

برای مثال اگر فرد انگلیسی زبانی به سایت شما سر بزند و زبان فارسی نداند، احتمالا بعد از چند ثانیه سایت را ترک می کند و همین یک نقطه منفی به حساب می آید.
البته بسیاری از شرکت ها با داشتن شرکای بین المللی و حضور در بازار جهانی تصمیم به چنین کاری می گیرند. ما در این مقاله از سئوف قصد داریم درباره طراحی چند زبانه وب سایت و روش های آن صحبت کنیم.

اصول طراحی سایت چندزبانه

سایت هایی که کاربر بتواند محتوای آن را با توجه به زبان خود مطالعه کند، سایت های چندزبانه هستند.

اما چگونه باید متوجه شویم که زبان مخاطب هنگام بازدید از سایت چیست؟ چندین راه حل ساده برای اینکار وجود دارد که عبارتند از :

  • پرسیدن از مخاطب هنگام ورود به سایت
  • تشخیص زبان مخاطب با استفاده از IP
  • تشخیص زبان مخاطب با استفاده از موقعیت جغرافیایی
  • زبان اعلامی توسط خود مرورگر

البته هنگام استفاده از هرکدام از این موارد اطلاعات لازم باید حتما در اختیار گوگل قرار داده شود تا بتواند مخاطب را با توجه به موقعیت جغرافیایی اش به صفحه مناسب راهنمایی کند.

طراحی سایت چندزبانه

مراحل طراحی سایت چند زبانه

برای داشتن یک سایت چندزبانه باید چندین مرحله را بطور منظم طی کنید.

۱) ترجمه

ممکن است شما به زبان موردنظرتان تسلط نداشته باشید پس می توانید از دو راه استفاده کنید. یکی از این راه ها استفاده از مترجم های آنلاین مثل گوگل ترنسلیت است که البته درصد خطای بالایی دارند اما رایگان و در دسترس هستند. دومین راه استفاده از مترجمین حرفه ای می باشد.
پس اگر شما بطور جدی قصد دارید یک سایت چندزبانه داشته باشید بهتر است راه دوم را انتخاب کنید تا مشکلی برای سایت تان پیش نیاید.

۲) انتخاب زبان سایت توسط خود کاربر

در اکثر سایت های چندزبانه بزرگ با استفاده از IP شخص موقعیت او تعیین می شود و بطور خودکار براساس آن محتوای سایت به زبان آن کشور ترجمه می شود. البته این اتفاق ممکن است برای برخی اذیت کننده باشد. زیرا ممکن است یک فرد فارسی زبان در خارج از کشور وارد یک سایت ایرانی شود و بطور خودکار سایت ترجمه شود. به همین دلیل بهتر است انتخاب زبان سایت به عهده خود مخاطب باشد.

۳) سهولت در انتخاب زبان توسط مخاطب

هنگام طراحی وبسایت بهتر است این گزینه را در جایی قرار دهید که قابل مشاهده باشد و کاربران وقت زیادی برای پیداکردن این گزینه در سایت صرف نکنند. همچنین بهتر است انتخاب زبان جزو اولین المان هایی باشد که کاربر هنگام ورود به سایت با آن برخورد می کند.

۴) چندزبانه بودن سایت را همه جانبه رعایت کنید

شاید در نگاه اول این مورد نیز راحت باشد اما بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند. اگر فردی در سایت چندزبانه شما به زبان دیگری ثبت نام انجام داد بهتر است فراموش نکنید که ایمیل تایید و خوش آمدگویی را نیز باید به همان زبان برایش ارسال نمایید.


۵) چگونگی نمایش گزینه تغییر زبان

اگر شما یک سایت چندزبانه طراحی کنید و این گزینه را در صفحات خود نداشته باشید عملا با سایت های معمولی تفاوتی نخواهید داشت.
معمولا گزینه تغییر زبان در اکثر سایت ها قسمت بالای صفحه قرار می گیرد البته شما با توجه به نوع وبسایت و مخاطبانتان میتوانید محل قرارگیری آن را تغییر دهید.

بسیاری از سایت ها برای انتخاب زبان از نمایش پرچم کشورها استفاده می کنند که شاید برای مخاطب نیز راحت تر باشد. اما برخی از کشورها ممکن است دارای چندین زبان متفاوت باشند پس بهتر است لیستی از زبان های مختلف دنیا به ترتیب الفبا را در این گزینه قرار دهید.

بهتر است به این نکته دقت کنید که نام هر زبان به همان زبان کشور نوشته شود. مثلا برای کشور ایران به جای “persian” ، گزینه “فارسی” قرار بگیرد.

۶) ریدایرکت کردن

در برخی از سایت ها، هنگامی که کاربر در یکی از صفحات داخلی سایت گزینه تغییر زبان را انتخاب می کند پس از تغییر زبان به صفحه اصلی بازگردانده می شود. این مورد موجب نارضایتی مخاطب می شود. پس بهتر است به تمام این نکات در هنگام طراحی سایت چندزبانه دقت کنید.

ترجمه به زبان های مختلف دنیا


۷) راست چین و چپ چین

زبان فارسی برخلاف اکثریت زبان های دنیا راست چین است. پس باید بدانید که اگر زبان دوم سایت شما مثل انگلیسی چپ چین باشد، باید کل قالب سایت شامل همه اجزای آن مثل دکمه ها، متن ها، عکس ها و … بصورت قرینه دربیاید.

۸) یونیک بودن محتوا

موتور جستجوی گوگل در این سال ها به راحتی محتوای کپی را تشخیص می دهد و اگر شما حتی یکی از متن های ترجمه شده را بصورت کپی در سایت خود استفاده کنید سئوی سایت شما ضربه خواهد دید.

۹) تاریخ

بهتر است فراموش نکنید که در طراحی سایت چند زبانه تاریخ هر زبان باید براساس فرمت همان کشور باشد.

۱۰) ساختار URL مناسب

هنگامی که زبان سایت شما تغییر می کند باید آدرس اینترنتی آن نیز بسته به زبان انتخابی عوض شود. برای ایجاد این تغییر شما باید ساختار مناسبی برای آدرس اینترنتی صفحات خود تعریف کرده باشید.

۱۱) متن کدهای امنیتی یا captcha

این کدهای امنیتی معمولا برای افزایش امنیت وبسایت ها در قسمت ورود به سیستم و فرم ها قرار می گیرند که با نام Captcha شناخته می شوند.
این کدها معمولا شامل اعداد و حروف هستند که در وبسایت های چندزبانه حتما باید ترجمه آن ها نیز مدنظر قرار می گیرد.

۱۲) توجه به کلمات کلیدی سایت

بهتر است هنگام استفاده از مترجمین حتما به آن ها درباره کلمات کلیدی محتوای سایت خود توضیح دهید. اگر از این کلمات در زبان های دیگر به درستی استفاده نشود نمره منفی برای سئو وبسایت چندزبانه شما به حساب خواهد آمد. پس بهتر است مترجمین خود را با اصول استفاده از کلمات کلیدی آشنا کنید.

سئو وبسایت های چند زبانه

یکی از نکات مهمی که در طراحی وبسایت های چندزبانه باید درنظر بگیرید سئوی آن است. سئوی یک سایت چندزبانه نسبت به سایت های دیگر کمی پیچیده تر است. بهتر است قبل از شروع طراحی سایت درباره سئوی آن به خوبی فکر و برنامه ریزی کنید تا بعدا مشکلی به وجود نیاید.

سئوی سایت چندزبانه

کلام آخر

طراحی سایت چندزبانه یک انتخاب عالی برای نمایش شغل شما به کاربران سراسر دنیا است و به مرور زمان باعث می شود برند شما شناخته تر شود.
البته این اتفاق زمانی می افتد که تمام نکاتی که در این مقاله بیان شد را در طراحی سایت خود به کار ببرید و سئو و تولید محتوای حرفه ای برای سایت خود را فراموش نکنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 2

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.