اسپم اسکور چیست؟ 8 روش برای کاهش اسپم اسکور
یکی از شاخصههای موثر در سئو وبسایت و تعیین رتبه آن در نتایج جستجو، اسپم اسکور (Spam Score) است. همانطور که با افزایش اعتبار دامنه جایگاه سایت در SERP بهتر میشود، با افزایش اسپم اسکور ممکن است رتبه سایت کاهش یابد. در این مقاله قصد داریم با اسپم اسکور و راههای کاهش آن آشنا شویم.
اسپم اسکور چیست؟
اگر شما از ابزارهای سئو مثل MOZ برای چک کردن میزان اعتبار دامنه وبسایت خود استفاده کرده باشید، با عبارتی به نام SS مواجه شده اید. SS میزان اسپم اسکور سایت شما را نمایش میدهد و هرچه درصد آن کمتر باشد، برای سئو بهتر است. این درصد درواقع نشان میدهد که چقدر احتمال جریمه شدن یا پنالتی وبسایت شما توسط گوگل وجود دارد. ممکن است برخی از وبسایتهای قدیمی دارای اسپم اسکور بالایی باشند اما جایگاه خوبی نیز در نتایج جستجو داشته باشند. گوگل به این سایتها نسبت به سابقه فعالیتشان اعتماد کرده و اسپم اسکور را نادیده گرفته است.
تحلیل عدد اسپم اسکور
- از ۱ تا ۳۰ درصد: مشکلی وجود ندارد و گوگل وبسایت شما را جریمه نخواهد کرد.
- از ۳۱ تا ۶۰ درصد: احتمال جریمه شدن توسط گوگل وجود دارد. بهتر است بیشتر مراقب فعالیتهای خود باشید.
- از ۶۱ تا ۱۰۰ درصد: بسیار خطرناک است و احتمال پنالتی شدن سایت توسط گوگل وجود دارد.
فاکتورهای تشخیص اسپم اسکور وبسایت
سایت MOZ برای تعیین میزان اسپم اسکور وبسایتها ۲۷ فاکتور را درنظر میگیرد:
- طولانی بودن عنوان سایت
- عدم استفاده از پروتکل Https
- استفاده از عدد در دامنه
- استفاده از حروف صامت در نام دامنه
- استفاده بسیار کم یا بیش از حد از لینکهای خارجی
- تعداد صفحات کم
- استفاده نکردن از تماس با ما
- مناسب نبودن طول توضیحات متا
- استفاده از لینکهای نامرتبط در طول محتوا
- نداشتن آدرس ایمیل یا قراردادن یک ایمیل اسپم
- استفاده از کلمات مسموم برای دریافت کلیک مثل مواد مخدر، داروهای غیرمجاز و …
- میزان بازدید کم یا تکراری
- استفاده نکردن از فاو آیکون (Favicon)
- استفاده از non-local rel=canonical که مقصدی غیر از وبسایت خود دارد.
- استفاده از پسوندهای متفرقه و کلمات نامفهوم در دامنه
- عدم لینک دهی به LinkedIn
- قرار ندادن کد پیکسل فیسبوک در سایت
- استفاده از نشانهها مثل خط ربط در دامنه
- استفاده از فونتهای نامتعارف
- عدم استفاده از گوگل تگ منیجر یا گوگل آنالیتکس
- عدم استفاده از تبلیغات دو کلیکی
- استفاده از url های بسیار طولانی یا کوتاه
- به کاربردن کلمات کلیدی که معمولا سایتهای اسپمی از آن استفاده میکنند.
- به کاربردن تگهای طولانی
- کوتاه یا طولانی بودن دامنه
- کوتاه یا طولانی بودن عناوین صفحات
- استفاده از تگهای کلمات کلیدی در توضیحات متا
روشهای کاهش اسپم اسکور وبسایت
در سیستم MOZ تعیین نشده که هرکدام از این فاکتورها چه میزان تاثیر دارند و به همین دلیل بهتر است به تمامی این فاکتورها توجه شود. البته ممکن بسیاری از سایتها چندین مورد از این لیست را رعایت نکنند و مشکلی پیش نیاید. در ادامه بیشتر با چگونگی رعایت این فاکتورها برای کاهش اسپم اسکور آشنا میشویم.
۱ـ افزایش تعداد صفحات
معمولا سایتهای هرزنامه تعداد صفحات کمی دارند. تلاش کنید با یک استراتژی اصولی تولید محتوا میزان صفحات وبسایت خود را به مرور زمان افزایش دهید. دقت کنید که این صفحات نباید خالی باشند و حتما از محتواهای باکیفیت برای آنها استفاده کنید.
۲ـ اتصال وبسایت به لینکدین
لینکدین یکی از شبکههای اجتماعی مشهور برای متخصصها، شرکتها، افراد جویای کار و … است. لینکدین از نظر گوگل اعتبار زیادی دارد و اتصال سایت خود به آن باعث افزایش اعتبار وبسایت نیز میگردد. هیچ سایت هرزنامهای به لینکدین متصل نمیشود و همین باعث کاهش اسپم اسکور میشود.
۳ـ ایجاد صفحه تماس با ما
سایتهای هرزنامه معمولا هیچ اطلاعات تماسی در اختیار کاربران قرار نمیدهند. گوگل به اطلاعات تماس سایتها اهمیت زیادی میدهد و آن را به عنوان اعتبار سایت میشناسد.
۴ـ استفاده از گوگل تگ منیجر یا آنالیتیکس
بیشتر سایتهای هرزنامه از گوگل تگ منیجر یا آنالیتیکس استفاده نمیکنند. شما با استفاده از این ابزارهای رایگان میتوانید در کاهش اسپم اسکور وبسایت خود موثر باشید.
۵ـ افزایش تعداد و تنوع بک لینک با گذشت زمان
به همان اندازه که سعی در افزایش محتوای سایت و تعداد صفحات آن دارید، بهتر است همزمان به لینکسازی خارجی نیز توجه کنید. این موضوع باعث میشود گوگل متوجه شود محتوای سایت شما کیفیت بالایی دارد و به همین دلیل سایتهای دیگر به شما بک لینک دادهاند. همچنین دریافت بک لینک از سایتهای مختلف بهتر از دریافت بک لینک زیاد از چند دامنه خاص است. البته باید دقت کنید که خرید بک لینکهای متوالی یا قراردادن لینک در سایتهای هرزنامه ممکن است به ضرر شما تمام شود.
۶ـ توجه به انتخاب نام، پسوند و طول دامنه
با وجود اینکه نام دامنه تاثیری در سئو وبسایت ندارد اما MOZ آن را به عنوان یکی از فاکتورهای میزان اسپم اسکور شناسایی میکند. نام دامنه بهتر است کوتاه و بامفهوم باشد. همچنین بهتر است از نشانهها، خط ربط و اعداد در آن استفاده نشود. MOZ استفاده از پسوندهای متفرقه در انتخاب دامنه مثل rest ، tk، top، cf، work را از نشانههای سایتهای هرزنامه میداند. برای اطمینان بیشتر بهتر است از org، com، ir که رایج هستند، استفاده نمایید.
۷_ استفاده از favicon یا آیکون مرورگر
فاوایکون همان لوگوی کوچک وبسایت است که در بالای زبانه مرورگر در کنار عنوان سایت نمایش داده میشود. بیشتر سایتهای هرزنامه از آیکون مرورگر استفاده نمیکنند.
۸ـ استفاده از پیکسل فیسبوک
پیکسل یک بیت کد است که با قراردادن آن در وبسایت، پیامهایی به فیسبوک برای تبلیغات ارسال میشود و همین باعث افزایش اعتبار وبسایت و کاهش اسپم اسکور میشود..