اینترنت استارلینک در ایران | از شایعه تا واقعیت

4
(4)

با توجه به بروز اتفاقات اخیر در ایران و قطع دسترسی بسیاری از افراد به اینترنت بین المللی، کاربران توییتر از ایلان ماسک درخواست فعالسازی اینترنت استارلینک برای ایران را داشته‌اند. ایلان ماسک نیز در توییتر خود اعلام کرد که هرچه سریعتر اینترنت استارلینک را برای ایرانیان فعال خواهد کرد. پیش از این نیز در جریان جنگ روسیه و اوکراین ایلان ماسک استارلینک را برای مردم اوکراین فعال نمود. این خبر باعث خوشحالی افراد زیادی شد اما آیا فعالسازی استارلینک در ایران به زودی میسر می‌شود؟ در ادامه این موضوع را بطور کامل بررسی خواهیم کرد.

کشورهای تحت پوشش اینترنت استارلینک

تاکنون بیش از ۳۰۰۰ ماهواره ارتباطی استارلینک به فضا پرتاب شده‌اند. همچنین از سال 2022 بیش از 500 هزار کاربر از اینترنت استارلینک استفاده می‌کنند. طبق اعلام ایلان ماسک به جز قطب شمال و جنوب، سایر نقاط جهان تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای تسلا قرار خواهند گرفت. درحال حاضر کشورهایی مثل پرتغال، کانادا، فرانسه، سوئیس، آلمان، دانمارک، هلند، بلژیک، آمریکا و نیوزلند از اینترنت استارلینک بهره مند هستند.

کشورهای تحت پوشش اینترنت استارلینک

اینترنت استارلینک در ایران می‌تواند فعال شود؟

همانطور که می‌دانید آمریکا در بسیاری از مسائل کشور ما را تحریم کرده است که اینترنت نیز جزو آن‌ها بود. پس از توییت ایلان ماسک و درخواست خروج ایران از تحریم اینترنت قرار بر این شد که استارلینک در اختیار ایران نیز قرار بگیرد. البته تحریم تنها مشکل استفاده از اینترنت استارلینک در ایران نیست و موانع دیگری مثل مشکل انتقال پول و تجهیزات، هزینه بالای آن‌ها و ارائه مجوز دولت وجود دارد.

هزینه اینترنت استارلینک در ایران چقدر است؟

اینترنت ماهواره‌ای تسلا قیمت بالایی دارد و همه افراد توانایی خرید و استفاده از آن را ندارند. هزینه خرید دیش یا کیت استارلینک حدودا ۵۹۹ دلار و هزینه سرویس ماهانه آن ۱۱۰ دلار است. این قیمت بسیار بالاتر از سرویس‌های ارائه دهنده اینترنت در داخل کشور است اما با سرعت قوی و نامحدود بودن آن شاید بتوان این قیمت بالا را منطقی دانست.

دولت ایران برای استارلینک مجوز صادر می‌کند؟

وزیر ارتباطات در واکنش به اخبار استفاده از استارلینک در ایران اعلام کرد که اگر اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنت براساس قوانین جمهوری اسلامی عمل کند، راه‌اندازی آن در کشور مشکلی ندارد. باتوجه به عدم محدودیت استارلینک این موضوع امکان پذیر نیست و در این صورت ارسال تجهیزات نیز اتفاق نمی‌افتد.

مشکل انتقال پول و خرید سرویس ماهانه استارلینک

باز هم با توجه به تحریم‌های ایران امکان انتقال پول و خرید این سرویس با کارت‌های بانکی ایرانی ممکن نیست. مردم اوکراین با استفاده از ویزا و مسترکارت این هزینه را پرداخت می‌کنند. البته می‌توان از طریق افراد در کشورهای دیگر برای خرید اینترنت استارلینک در اینجا اقدام کرد.

کلام آخر

باتوجه به مسائل بیان شده احتمال فعالسازی اینترنت استارلینک در ایران بسیار کم است و ممکن است مدت‌ها زمان ببرد. در این مدت با انتشار این اخبار بسیاری از کانال‌ها و سایت‌ها برنامه‌های زیادی را برای فعالسازی استارلینک ارائه داده‌اند که همگی آن‌ها جعلی هستند. درصورت درست شدن زیرساخت‌ها و فراهم شدن شرایط استفاده از استارلینک فقط کافیست از سایت آن استفاده کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4 / 5. تعداد رای: 4

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.