باکس پاسخ برجسته (Featured Snippet) چیست ؟ – کاربرد باکس پاسخ ویژه در سئو سایت

باکس پاسخ ویژه یا Featured Snippet باکسی است که ممکن است در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود و اطلاعات کوتاهی را پیرامون کلمه کلیدی که شما جستجو کرده‌اید به نمایش بگذارد.

اینکه این باکس پاسخ ویژه چه کاربردی دارد و چطور می‌توان از آن به نفع سئو سایت خود استفاده کرد را در این مقاله آموزش خواهیم داد.

این آموزش هم بخشی از دوره رایگان آموزش سئو می‌باشد که روی سایت قرار گرفته است.

قبلا هم مقاله‌ای را در مورد نتایج برجسته گوگل منتشر کردیم. بین نتایج برجسته (Rich Snippets) و پاسخ‌های برجسته (Featured Snippets) قدری شباهت وجود دارد اما هرکدام کاربرد متفاوتی دارند. برای یادآوری مفاهیم مربوط به نتایج برجسته می‌توانید مقاله “ریچ اسنیپت چیست” را مطالعه نمایید.

پاسخ‌های برجسته یا پاسخ‌های ویژه گوگل (Faetured Snippet) چیست؟

باکس‌های پاسخ‌ برجسته (اسنیپت برجسته) قطعات کوچکی از متن هستند که در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند تا پاسخ سریعی به پرسش یا جستجوی کاربر بدهند.

محتوایی که داخل باکس پاسخ برجسته ظاهر می‌شود بطور اتوماتیک از صفحات وب داخل ایندکس گوگل گرفته می‌شود. انواع رایج اسنیپت‌های برجسته شامل تعاریف، جداول، گام‌ها و لیست‌ها می‌باشند.

نکته: اسنیپت‌های برجسته هنوز در سایت‌های فارسی جا نیفتاده‌اند و به همین دلیل بیشتر مثال‌های ما از سایت‌های انگلیسی خواهد بود.

چرا استفاده از باکس پاسخ ویژه برای سئو سایت اهمیت دارد؟

پاسخ‌های ویژه به دو روش روی سئو تاثیر می‌گذارند.

اول – نرخ کلیک طبیعی بیشتر

اسنیپت‌های برجسته فرصتی برای گرفتن کلیک‌های بیشتر، از نتایج طبیعی جستجو هستند (CTR بیشتر)، بدون نیاز به گرفتن رتبه بالاتر در گوگل.

درواقع بسیاری از متخصصان سئو، به اسنیپت‌های برجسته به چشم جایگاه صفر نگاه می‌‎کنند. زیرا این نتایج بالاتر از موقعیت شماره یک نتایج معمولی در صفحه نتایج جستجو یا SERPs ظاهر می‌‎شوند.

جایگاه شماره صفر برای اسنیپت برجسته
جایگاه شماره صفر در Featured Snippet

بر اساس یک پژوهش در Serch Engine Land یک اسنیپت برجسته حدود هشت درصد از کل کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

پس اگر بتوانید محتوای خود را داخل باکس پاسخ‎های برجسته قرار دهید، جهش چشمگیری را در نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) تجربه خواهید کرد.

دوم – افزایش جستجوهای بدون کلیک

اسنیپت‌های برجسته تعداد جستجوهای بدون کلیک (No-Click Searches) را افزایش می‌دهند. به‌عبارتی، وقتی کاربر گوگل روی هیچ کدام از نتایج جستجو کلیک نمی‌کند، سئو سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

علت آن این است که اسنیپت‌های برجسته معمولا پاسخی که کاربر در جستجوی آن است را در اختیارش قرار می‌دهند. مثال زیر را ببینید.

مثالی از پاسخ برجسته و جستجوی بدون کلیک
اسنیپت برجسته و جستجوی بدون کلیک

پس، قبل از تصمیم‌گیری در انتخاب کلمات کلیدی، باید به این موضوع توجه کنید که آیا نتایج جستجوی آن کلمه دارای باکس پاسخ برجسته هستند یا خیر.

اگر اینطور باشد، بر اساس یک پژوهش در Ahrefs ، شما تعداد کلیک کمتری دریافت خواهید کرد نسبت به زمانیکه صفحات جستجوی آن عبارت کلیدی فاقد اسنیپت برجسته باشند.

این به این معنی نیست که باید کلماتی که دارای باکس پاسخ ویژه در نتایج جستجو هستند را بطور اتوماتیک دور بریزیم. به علاوه، 11.84 درصد از کل جستجوها دارای باکس پاسخ ویژه هستند (طبق گزارش SEMRush).

گزارش SEMRush از درصد پاسخ برجسته در کل جستجوها
درصد پاسخ‌های ویژه از کل جستجوها

که به این معنی است که نادیده گرفتن تمام کلمات کلیدی دارای اسنیپت برجسته، سخت خواهد بود. پس، علاوه بر حجم جستجوی ماهانه و میزان رقابت، در فرایند انتخاب کلمات کلیدی باید به Featured Snippetها هم بعنوان یک فاکتور نگاه کنید.

انواع پاسخ برجسته گوگل

چهار نوع اصلی از پاسخ‌های برجسته وجود دارد که اغلب در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند.

1 – باکس تعریف (The Definition Box)

این یک نوع اسنیپت متنی است که برای دادن یک تعریف یا توصیف مستقیم و مختصر به کاربر جستجوگر، طراحی شده است.

برای مثال، زمانیکه عبارت “What is API” را جستجو کنید یک باکس تعریف در بالای نتایج جستجو ظاهر می‌شود. تصویر زیر را ببینید. در این تصویر باکس سمت راست بالا یک Fatured |Snippet است. ویدئوهایی که در بخش Videos در سمت چپ بالا قرار دارند هم نتایج برجسته (Rich Snippet) هستند.

مثالی از باکس تعریف در باکس پاسخ برجسته

باکس‌های تعریف معمولا توسط گوگل برای پاسخ به جستجوهایی که با “What is” آغاز می‌شوند بکار می‌روند. مانند مثال بالا که عبارت مورد جستجو “What is API” بود.

تعاریفی که گوگل مایل است استفاده کند تعاریفی کوتاه و جذاب هستند. در واقع، SEMRush در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که تعاریفی که در Featured Snippet می‌آیند 40 الی 60 کلمه دارند.

2 – جدول (The Table)

گاهی گوگل داده‌ها را از یک صفحه جمع‌آوری می‌کند و آنرا در قالب یک جدول نمایش می‌دهد.

تصویر زیر مثالی از ابعاد تخت / تشک است که در سایت‌های انگلیسی جستجو شده است. و در قالب جدولی در Featured Snippets آمده است.

مثالی از جدول در بخش اسنیپت برجسته
مثالی از جدول در اسنیپت برجسته

3 – لیست مرتب (Ordered List)

لیستی از اقلام است که با یک ترتیب خاصی نمایش داده می‌شوند. گوگل بیشتر تمایل دارد برای آن دسته از جستجوهایی که نیاز به مجموعه‌ای از گام‌ها دارند از لیست‌های مرتب استفاده کند.

مثالی از لیست مرتب در featured snippet
مثالی از لیست مرتب در اسنیپت برجسته

همچنین از لیست‌های مرتب برای لیست‌هایی که آیتم‌هایی را در یک ترتیب خاصی رتبه‌بندی می‌کنند نیز استفاده می‌کنند. مانند تصویر زیر:

لیست مرتب برای آیتمهای رتبه‎بندی‎شده
لیست مرتب برای آیتم‌های رتبه‌بندی‌شده

4 – لیست نامرتب (The Unordered List)

گوگل برای نمایش لیستی از اقلام که نیاز به ترتیب خاصی ندارند از لیست بدون ترتیب استفاده می‌کند.

مثلا، لیستی از ابزارهای کاوش کلمات کلیدی را در نظر بگیرید که بدون ترتیب خاصی (بدون درنظر گرفتن بهترین و بدترین) در یک فهرست در یک سایت قرار گرفته‌اند.

مثالی از یک لیست بدون ترتیب در یک سایت
لیستی بدون ترتیب در یک سایت

و همین بدون ترتیب بودن باعث می‌شود که گوگل هر ابزاری که در آن سایت لیست شده را در یک لیست ساده بدون ترتیب نمایش دهد. بدون هیچ گونه اطلاعات اضافی که به هرشکلی آنها را دسته‌بندی می‌کند.

لیست بدون ترتیب در باکس پاسخ برجسته
مثالی از لیست نامرتب در باکس پاسخ ویژه

بهینه‌سازی برای گرفتن باکس پاسخ برجسته

می‌توان با انجام اقداماتی، از گوگل کادر پاسخ برجسته دریافت کرد. برای اینکه تا این حد بهینه باشیم اقداماتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پس با سئوف همراه باشید.

یافتن صفحات SERP دارای پاسخ برجسته

قدم اول شما این است که صفحه نتایج جستجویی را بیابید که دارای باکس پاسخ برجسته است. بعبارتی، موقعیت‌های امکان‌پذیر برای دریافت پاسخ برجسته.

بدین ترتیب می‌دانید که گوگل، تمایل دارد برای آن عبارت جستجو شده پاسخ ویژه نمایش دهد. و در حقیقت قبلا این کار را انجام داده است.

همچنین، می‌توانید ببینید گوگل دوست دارد چه نوعی از Featured Snippet را برای آن عبارت جستجو شده نمایش دهد (تعاریف، لیست‌ نامرتب و غیره). که این باعث می‌شود بهینه‌سازی صفحه شما برای آن نوع خاص از پاسخ برجسته، بسیار آسان شود.

برای مثال، وقتی عبارت “Best Glass Water Bottles” را جستجو می‌کنید، می‌بینید که گوگل یک پاسخ ویژه از نوع لیست نامرتب در بالای صفحه برای شما نمایش می‌دهد.

مثالی از featured snippet
مثالی از یافتن کلمه کلیدی دارای Featured Snippet

دو راه برای جستجوی صفحات نتایجی که دارای Featured Snippet هستند وجود دارد.

اول اینکه می‌توانید تعدادی کلمه کلیدی را یک به یک جستجو کنید. پس اگر فهرستی از کلمات هدف احتمالی دارید، می‌توانید یک به یک آنها را جستجو کنید و ببینید آیا نتایج آنها شامل Featured Snippet هستند یا خیر.

بررسی کلیدواژه‌ها از حیث داشتن پاسخ برجسته
بررسی کلیدواژه‌ها از حیث داشتن پاسخ ویژه

دوم اینکه، می‌توانید از ابزارهایی مانند SEMRush یا Ahrefs برای متمرکز شدن روی کلمات کلیدی دارای پاسخ برجسته استفاده کنید

برای مثال، وقتی Organic Keywords Report را روی یک سایت در Ahrefs اعمال می‌کنید، می‌توانید کلیدواژه‌هایی که هنوز دارای پاسخ برجسته نیستند فیلتر کنید تا برایتان نمایش داده نشود.

بررسی باکس پاسخ ویژه در ahrefs
بررسی کلمات دارای باکس پاسخ گوگل با کمک Ahrefs و فیلتر کردن کلمات فاقد این ویژگی

بهینه‌سازی برای آن نوع خاص از Featured Snippet

گام بعدی این است که طوری تولید محتوا و بهینه‌سازی آنرا اجام دهید که گوگل از آن محتوا در ایجاد پاسخ ویژه استفاده کند.

حال روش بهینه‌سازی محتوا برای چند نوع رایج از پاسخ‌های ویژه را بیان می‌کنیم.

تعریف

باید برای گوگل یک اسنیپت متنی کوتاه (60-40 کلمه‌ای) تهیه کنید تا بتواند مستقیما در باکس پاسخ برجسته آنرا استفاده کند. بویژه بهتر است از “What is X” یا “X چیست” مستقیما در بالای تعریف استفاده کنید.

تصویر زیر مثالی از این نوع بهینه‌سازی برای صفحات یک سایت است:

نوشتن یک تعریف در داخل محتوا
نوشتن تعریف در داخل متن محتوا برای گرفتن Featured Snippet

و چون این صفحه، به گوگل یک تعریف کلمه به کلمه داده که بتواند استفاده کند، در طی چند ماه توانسته در کادر پاسخ برجسته قرار گیرد.

یک تعریف در محتوا که تبدیل به پاسخ ویژه شده است
یک تعریف که تبدیل به پاسخ ویژه شده است

سایت Hubspot یک قدم فراتر رفته است. آنها در واقع کادرهای کوچکی در داخل محتوای خود طراحی کرده‌اند که دقیقا شبیه یک باکس پاسخ گوگل است.

باکس مشابه باکس پاسخ برجسته در متن محتوا
باکسی مشابه باکس پاسخ ویژه در داخل محتوا

لازم نیست تا این حد پیشروی کنید. اما باید بدانید که تغییر، کلید دریافت پاسخ برجسته برای محتواست. مخصوصا، هرچه محتوای شما بیشتر شبیه باکس پاسخ برجسته باشد، احتمال اینکه گوگل از آن استفاده کند بیشتر خواهد بود.

تنها مساله‌ دیگری که باید به آن توجه کنید این است که تعریف، هدف و مرکز توجه قرار گیرد. بعبارتی، نباید موضوع تعریف شامل هیچ ایده‌ دیگری باشد.

یادتان باشد که گوگل دوست ندارد ایده‌ها و نظرات بعنوان تعریف نمایش داده شوند. پس، حتی اگر حسی قوی درباره موضوع دارید، نهایت تلاش خود را بکنید تا تعریف را بدون هیچ گونه احساسی بنویسید. در واقع، تعریف باید مانند مدخل دیکشنری باشد.

برای مثال، در تصویر زیر می‌بینید که تعریف “Nofollow Links” طوری نوشته شده که گویی از دیکشنری Webmaster گرفته شده است.

تعریف نوفالو در باکس پاسخ برجسته
تعریف لینک نوفالو در باکس پاسخ گوگل

جدول

با کمی تحلیل متوجه شده‌ایم که گوگل دوست دارد برای باکس‌های پاسخ برجسته از نوع جدول، محتوای جدوال آماده را استفاده کند.

بعبارتی دیگر: گوگل داده‌ها را از جاهای مختلف صفحه شما برنمی‌دارد تا آنرا در قالب جدول ارائه دهد. بلکه، اساسا جدوالی را که از قبل وجود دارند را برمی‌دارد.

برای مثال، این Featured Snippet را ببینید که از نوع جدول است.

باکس پاسخ گوگل از نوع جدول
نمونه باکس پاسخ ویژه از نوع جدول

وقتی به منبع آن محتوا نگاه می‌کنید می‌توانید ببینید که دقیقا همان جدول است.

محتوای جدول در باکس پاسخ ویژه
محتوای جدول اصلی مثال قبل در باکس پاسخ برجسته

بعنوان مثالی دیگر، پست زیر 4 تا از بهترین ابزارهای بررسی بک‌لینک را مقایسه کرده است.

پستی درباره بهترین بک‌لینک چکر
پستی درباره بهترین ابزارهای بررسی بک‌لینک

و یکی از روش‌هاییکه این پست برای Featured Snippet ها بهینه شده این بود که یک عالمه داده را در قالب جداول نمایش داده است.

بررسی یک پست در MOZ
بررسی یک پست در MOZ

چگونگی کدکردن این جداول به این بستگی دارد که سایت شما چگونه ساخته شده است (و اینکه آیا از وردپرس استفاده می‌کنید یا خیر). اما در کل، تا زمانیکه HTML شما تگ <tr> را برای نمایش داده در یک جدول بکار می‌برد، گوگل براحتی می‌تواند جدول شما را بخواند.

لیست مرتب

در این حالت نکته کلیدی این است که ظاهر صفحه‌تان را طوری نمایش دهید که گام‌های خاص یا لیست‌های خاصی از آیتم‌ها طوری ارائه شوند که گوگل بتواند براحتی آنرا بفهمد.

بخصوص باید هر آیتم یا هرگام را در اندازه H2 یا H3 قرار دهید. و هر آیتم را بعنوان یک Subheader نمایش دهید.

heading برای عنوان هر بخش
استفاده از Heading برای عنوان هر بخش

برای اینکه ترتیب آیتم‌ها یا گام‌ها برای گوگل کاملا شفاف و واضح باشد، می‌توانید حتی از عباراتی مانند “گام اول” یا مثلا “مرحله شماره 1” یا “1” در متن هر Subheading استفاده کنید. مثال زیر را ببینید:

Featured snippets از نوع لیست مرتب
Featured Snippets از نوع لیست مرتب

مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که کلید موفقیت، انطباق است. پس اگر گام اول را به شکل “Step #1: Do X” نمایش دادید، گام دوم را هم مشابه همان الگو نمایش دهید. مثلا گام دوم را نباید به این شکل نمایش دهید: “Step 2: Do Y”.

در عوض، گام‌های خود را به این شکل نمایش دهید:

Step #1، Step #2، Step #3 و الی آخر.

و یا به این شکل:

1.، 2.، 3. و الی آخر.

ما در بیشتر مقالات سئوف، از “گام اول”، “گام دوم”، “گام سوم” استفاده کرده‌ایم.

برای مثال، این پست را ببینید که یک استراتژی 9 مرحله‌‌ای برای سئو را بیان می‌کند.

امکان قرارگیری راهنمای جامع در Featured Snippet
یک پست از نوع راهنمای جامع درباره استراتژی محتوا

در هر گام این فرایند فرمت دقیقا مشابه و یکسانی بکار رفته است (“Step #1” و غیره).

Featured Snippet از طریق محتوای گام به گام
گام‌های داخل یک پست باعث ساختارمندی آن می‌شود و امکان قرارگیری آن در باکس پاسخ ویژه را بیشتر می‌کند

همچنین هر گام در تگ H2 قرار گرفته است.

تگ H2 برای زیرتیترها
استفاده از تگ H2 برای اولین رده از زیرعنوان‌ها

بهینه‌سازی صفحه برای کلمات کلیدی طولانی مختلف

Ahrefs کشف کرد که اکثریت قریب به اتفاق Featured Snippet ها زمانی پدیدار می‌شوند که افراد کلمات کلیدی طولانی (Long Tail KeyWords) را جستجو کنند.

Featured snippet با کلمات کلیدی طولانی
بیشتر Featured Snippet ها از طریق کلمات کلیدی طولانی بدست می‌آیند

کلمات کلیدی طولانی یا دم‌بلند عباراتی هستند که افراد در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند و بسیار طولانی و خاص هستند.

کوئری‌هایی که مردم برای جستجوی صوتی بکار می‌برند مثال‌های فوق‌العادهای از این نوع جستجو هستند.

مثالی از یک جستجوی مرسوم را در زیر می‌بینید.

روش جستجوی معمول
روش جستجوی معمول

و در اینجا هم یک نوع طولانی و محاوره‌ای از همان کوئری جستجو را می‌بینید.

جستجو با روش تعاملی
جستجو با روش تعاملی

نکته‌ای که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد این است که فقط بهینه‌سازی محتوا برای کلمات کلیدی باکس پاسخ ویژه که افراد زیادی جستجو می‌کنند (مانند “سئو چیست“) کافی نیست.

شما همچنین باید محتوا را برای Featured Snippetهایی که در هنگام جستجوی انواع ترکیبات طولانی آن عبارات نمایش داده می‌شوند نیز بهینه کنید.

برای مثال، در تصویر زیر صفحه‌ای را می‌بینید که بخش‌هایی به آن اضافه شده که برای رنک گرفتن بابت تعدادی از پاسخ‌های ویژه طولانی طراحی شده‌اند.

کلیدواژه طولانی برای Featured snippet
استفاده از کلمات کلیدی طولانی در Featured Snippetها

تقریبا شبیه یک صفحه کوچک FAQ است.

سوال: چطور بفهمیم که چه عبارات کلیدی دم‌بلندی را هدف قرار دهیم و روی آن کار کنیم؟

توصیه می‌کنیم برای این منظور بخش “People Also Ask” را در صفحه نتایج جستجو بررسی کنید.

people also ask باکس
بررسی باکس People also Ask در نتایج یک جستجو

اینها سوالات مرتبطی هستند که گوگل آنها را بسیار مرتبط با کلمات کلیدی که جستجو کردید می‌داند.

برای مثال، یک سایت بابت کلمه کلیدی “YouTube Description” در بخش Featured Snippets قرار گرفته است.

توضیحات مرتبط با جستجو
توضیحات مرتبط با جستجو

و آن رتبه نتیجه مستقیم بهینه‌سازی محتوا برای اسنیپت تعریف (Definition) است.

منشا باکس پاسخ برجسته از نوع تعریف
محتوا از نوع Definition شانس بیشتری برای قرارگیری در باکس پاسخ ویژه دارد

همانطور که گفته شد: کوئری‌های طولانی زیادی وجود دارند که می‌توان در آن صفحه به آنها پاسخ داد. کوئری‌هایی که گوگل درست در نتایج جستجو به ما نشان می‌دهد.

باکس سوالات مردم
باکس People also Ask

صحبت از مقیاس است.

اگر صفحه شما (و سایت شما) اعتبار داشته باشد، می‌توانید از آن یک صفحه برای تعدادی از باکس‌های پاسخ گوگل رتبه بگیرید.

کلید مقیاس‌گذاری در اینجا این است که تعداد زیادی تعریف، لیست مرتب و سایر فرمت‌هایی که گوگل دوست دارد در باکس پاسخ برجسته در صفحه شما قرار دهد اضافه شود.

برای مثال، می‌توانید ببینید که HubSpot یک تعریف اصلی در بالای اغلب صفحاتش دارد.

استفاده از تعریف برای قرارگیری در پاسخ ویژه
استفاده از Definition یا تعریف باعث می‌شود شانس بیشتری در قرارگیری در بخش پاسخ‌های ویژه داشته باشید

اما سوال و جواب‌های متعددی را نیز در یک صفحه قرار می‌دهد.

Featured snppet سوالی
سوال و جوابهای متعدد که در یک صفحه قرار دارند

بهبود رتبه در گوگل

بهینه‌سازی محتوا برای باکس پاسخ گوگل یک چیز است. اما واقعیت اینست که: اگر صفحه شما هنوز رتبه‌ای در صفحه اول گوگل نگرفته باشد، شانس شما برای قرار گرفتن در باکس پاسخ ویژه عملا صفر خواهد بود.

درواقع بر اساس مطالعات Ahrefs که قبلا اشاره شد، 99 درصد پاسخ‌های برجسته از صفحاتی هستند که قبلا در صفحه اول نتایج گوگل رتبه گرفته‌اند.

محتوای دریافتی Featured Snippets
99 درصد باکس‌های پاسخ ویژه محتوای خود را از محتوای ده نتیجه برتر در صفحه نتایج می‌گیرند

تصور کنید: اولین صفحه، لیستی از بهترین و مورد اعتمادترین محتواهای گوگل درباره آن موضوع است. بنابراین گوگل اطلاعات مورد نیاز ساخت پاسخ ویژه را از صفحه یازده نتایج نمی‌گیرد. حتی اگر به بهترین شکل قالب‌بندی شده باشد.

پس علاوه بر قالب‌بندی محتوای خود به شکل مناسب، بایستی در صفحه اول نیز رتبه بگیرید تا واقعا شانسی برای قرار گرفتن در باکس پاسخ برجسته داشته باشید.

برای مثال، این صفحه را ببینید که در جایگاه شماره صفر و بعنوان پاسخ برجسته قرار دارد.

باکس پاسخ برجسته یا Featured Snippet
باکس پاسخ ویژه

و این اتفاق دقیقا بعد از اینکه بابت آن عبارت کلیدی به صفحه اول گوگل رسیده افتاده است.

باکس پاسخ برجسته
پستی که رتبه اول را دارد و بعدا تبدیل به باکس پاسخ ویژه شده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.