بهترین اقدامات برای سئو

بهترین اقدامات سئو مجموعه ای از وظایف و اقدامات هستند که باعث بهبود رتبه سایت شما در موتور جستجو می شوند.

رایج ترین راهکارهای بهبود سئو شامل بهینه سازی در سایت On-Site Optimization؛ تحقیق در مورد کلمات کلیدی Keyword Research و لینک‌سازی های داخلی و خارجی است Link Building.

اگر بخواهیم خیلی دقیق‌تر بگوییم شاید بیشتر از چند صد هزار نکته و روش باشد که شما می‌توانید جایگاه خود را با استفاده از آنها در موتور جستجو بهبود ببخشید.

ولی ما در این قسمت از آموزش سئو بهترین راهکارها را برای شما آماده کرده‌ایم.

توصیه ما به شما این است که ابتدا اساسی‌ترین راهکارهای بهبود سئو رو فرا بگیرید و سپس شروع به یادگیری مباحث پیشرفته تر کنید.

در این بخش ۱۰ مورد از مهمترین راهکارهای بهبود سئو را برای شما آماده کرده ایم.

۱. اضافه کردن کلمه کلیدی اصلی در ابتدای محتوا

همانطور که می‌دانید استفاده چندین باره از کلمه کلیدی در محتوا امری رایج و کاملاً شناخته شده است.

اما این که کلمه کلیدی در کجای محتوا استفاده شود برای بسیاری جای سوال دارد. بله و شما باید حتماً یک بار کلمه کلیدی خود را در بالای محتوایتان استفاده کنید.

چرا استفاده از کلمه کلیدی در بالای صفحه مهم است؟

زیرا گوگل به کلمات و واژه‌هایی که در ابتدای متن آورده می شوند وزن و اهمیت بیشتری اختصاص می‌دهد.

استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای صفحه
بکار بردن کلمات کلیدی در ابتدای صفحه

به طور مثال صفحه زیر از وب سایت ما در «تفاوت SEO و SEM» سئو است.

استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول
استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول

بنابراین ما عبارت “تفاوت بین SEO و SEM” را در بیست و پنج کلمه ابتدایی متن، استفاده کرده‌ایم.

۲. عنوان توضیحات و محتوای خاص بنویسید

پرهیز از تولید محتوای تکراری (Duplicate Content) یکی از مهم‌ترین راهکارها و اصول است که باید برای سئو در نظر داشته باشید.

در واقع گوگل اعلام کرده است که شما باید از تولید محتوای تکراری Duplicate Content و یا نزدیک به محتوایی که قبلاً تولید کرده‌اید در کل وب سایت خود جلوگیری کنید.

پرهیز از تولید محتوای تکراری
پرهیز از تولید محتوای تکراری

و این قانون باید برای تمام قسمت‌های محتوا در وب سایت شما رعایت گردد که شامل موارد زیر هستند:

  • تگ عنوان title tags
  • تگ توضیحات meta description tags
  • صفحات محصولات e-commerce product pages
  • صفحات فرود landing pages
  • متن جایگزین عکس‌ها image alt text
  • دسته بندی‌ها category pages

در واقع: اگر شما صفحه ای را در وبسایت تان ایجاد کنید، باید این صفحه کاملا یونیک Unique (یکتا) باشد.

اگر شما یک وبسایت کوچک داشته باشید که دارای چند دسته بندی کوچک در مورد محتوا هستند رعایت کردن عدم تکراری بودن بسیار آسان است.

اما اگر یک سایت بزرگ مانند یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید که صد ها و چند هزار محصول داشته باشد، نوشتن محتوای یونیک و غیر تکراری بسیار سخت است.

بنابراین اگر احساس می کنید که صفحاتی دارید که محتوای آنها شبیه هم است می توانید آنها را با همدیگر ادغام کنید و یا از تگ کانونیکال استفاده کنید.

Canonical Tag
استفاده از Canonical Tag

۳. بهینه‌سازی تگ عنوان برای سئو title tag

وقتی سئو در صفحه (On-Page SEO) شروع می شود تگ عنوان یکی از مهمترین کلیدها است.

و حتی خود گوگل به صراحت اعلام کرده است از عنوان‌های باکیفیت برای صفحات و مطالبتان استفاده کنید.

استفاده از عناوین خوب و با کیفیت
استفاده از عناوین خوب و با کیفیت

عنوان را با کلمه کلیدی شروع کنید. زیرا موتورهای جستجو توجه بسیاری به تگ عنوان شما می‌کنند و وجود کلمه کلیدی در آن، موتور جستجو را متوجه می کند که صفحه یا مطلب شما در مورد چه چیزی است.

و مطلبی که شاید ندانید این است که گوگل توجه بسیاری به کلمات ابتدایی در عنوان شما می‌کند.

استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان
استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان

از یک کلمه کلیدی در عنوان استفاده کنید: استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در عنوان قطعاً برای شما زیان آور است. اگر شما محتوای خوبی داشته باشید به راحتی برای آن محتوا رتبه خواهید گرفت.

از عنوانهای وادار کننده استفاده کنید: این نوع عنوان ها کاربر را ترغیب می کنند که بر روی آن کلیک کنند.

به عنوان مثال ما مطلبی در مورد شش ابزار رایگان تحقیق کلمه کلیدی منتشر نموده ایم این عنوان باعث شده است که کاربران ترغیب شوند و بر روی مطلب کلیک کنند.

۴. بهبود سرعت لود شدن وب سایت

عموما گوگل در مورد فاکتورهای رتبه‌بندی در الگوریتم صحبت نمی کند.

بنابراین وقتی که گوگل به طور بسیار وسیعی در مورد یک موضوع صحبت می‌کند این را می رساند که آن موضوع دارای اهمیت بسیاری است.

سرعت بارگذاری سایت یکی از این موارد است.

بهبود سرعت لود شدن سایت
بهبود سرعت لود شدن سایت به عنوان فاکتور رتبه بندی

به ویژه سرعت بارگذاری وب سایت در موبایل.

اولین کاری که باید بکنید این است که سرعت فعلی وب سایت تان را به دست آورید بنابراین در آینده می دانید که کجا بوده‌اید و به کجا رسیده‌اید.

توصیه می‌کنیم از ابزار تست سرعت گوگل برای به دست آوردن سرعت و بنچمارک وب سایت خود استفاده کنید.

ابزار تست سرعت گوگل
ابزار  PageSpeed Insights Tool

این ابزار فقط به شما نمی‌گوید که آیا وب سایت شما سریع و یا کند است، بلکه راهکارهای بسیار مفیدی در مورد بهبود وب سایت به شما می‌دهد.

راهکارهای ابزار تست سرعت گوگل
راهکارهای ابزار تست سرعت گوگل

اگر می‌خواهید در مورد سرعت وبسایت خود بیشتر بدانید می‌توانید از ابزارهای دیگر مانند به Webpage Test استفاده کنید.

ابزار تست سرعت WEB PAGE TEST
ابزار تست سرعت WEBPAGETEST

این نرم افزار که رایگان هم هست به شما اطلاعات بسیار دقیقی در مورد سرعت لود سایت از دید کاربران واقعی م‌یدهد.

اما چند نکته خیلی خلاصه را به شما برای بهبود سرعت سایتتان می‌گوییم.

  • فشرده‌سازی تصاویر: تصاویر یکی از مهمترین عوامل سرعت وب سایت هستند. توصیه می‌کنیم از ابزارهایی مانند kraken.io برای بهبود تصاویرتان استفاده کنید.
  • از تم‌های سبک استفاده کنید: اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید سعی کنید قالبی را برای خود انتخاب کنید که برای سرعت وب سایت و سئو بهینه شده باشد.
  • استفاده از لیزی لودینگ Lazy Loading: بارگیری تنبل تصاویر یا همان لیزی لودینگ می تواند تا ۵۰ درصد سرعت لود شدن وب سایت شما را بالا ببرد. اما مشکلی که دارد این است که تا زمانیکه کاربر اسکرول نکند تصاویر نشان داده نمی‌شوند و این برای تجربه کاربری ممکن است کمی خوب به نظر نرسد. اما به طور کل یک مصالحه است به این تجربه کاربری و سرعت.
  • استفاده از CDN: این سرویس تصاویر شما را در سرورهایی که نزدیک کاربران است ذخیره می‌کند و به آنها ارائه می‌دهد. در واقع فایلی در وبسایت شما ذخیره نمی‌شود.

۵. پیگیری نتایجی که به دست آورده‌اید از طریق گوگل سرچ کنسول

اگر از سرویس گوگل سرچ کنسول استفاده نمی‌کنید در واقع دارید به صورت چشم بسته فعالیت‌های سئوی خود را انجام می‌دهید.

سرچ کنسول یک داشبورد آنلاین در اختیار شما می‌گذارد که به شما نشان می‌دهد وب سایتتان در چه وضعیتی در نتایج جستجو است.

داشبورد گوگل سرچ کنسول
داشبورد گوگل سرچ کنسول

امکانات و قابلیت‌های فراوانی در سرچ کنسول وجود دارد. اما در واقع شما به همه آنها نیاز ندارید.

به شما توصیه می‌کنیم که سه بازرسی را به صورت مداوم انجام دهید.

کارایی یا Performance: این ابزار به شما نشان می دهد که چه تعداد از کاربران و مردم وب سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل دیده‌اند و بر روی آن کلیک کرده‌اند.

تب کارایی Performance google search console
تب کارایی یا عملکرد Performance

در واقع شما می‌توانید کلمه کلیدی را که کاربر جستجو کرده است و در نتایج آن شما را دیده است ببینید.

در واقع شما باید سعی کنید برای Impressions هایی که به دست آورده‌اید خود را بهبود دهید.

پوشش Coverage: این گزارش به شما اجازه می‌دهد که بدانید کدام یک از صفحات مطالب شما ایندکس شده‌اند.

تب پوشش Coverage search console
تب پوشش Coverage

این گزارش همچنین به شما می‌گوید که کدام یک از صفحات شما در ایندکس شدن مشکل دارند.

اگر این جا خطا یا اخطاری دیدید می‌توانید با استفاده از آموزش جامع Coverage Reports آن را حل کنید.

اگر گوگل نتواند صفحه شما را ایندکس کند آن صفحه هیچ رتبه‌ای در نتایج جستجو به دست نمی‌آورد و حتی نشان داده نمی‌شود.

خوشبختانه گوگل فقط به شما نمی‌گوید که صفحه شما ایندکس نشده است بلکه اطلاعات مفصلی در مورد این که چرا صفحه ایندکس شده در اختیار شما می‌گذارد.

بهبود Enhancements: یکی از مهمترین مسائلی که باید در بهبود به آن توجه داشته باشید گزارشات استفاده در موبایل Mobile Usability است.

google mobile usability
mobile usability

توجه داشته باشید که در حال حاضر گوگل اول به ورژن موبایل و ایندکس شدن آن توجه می‌کند بنابراین شما باید خود را برای دستگاه‌های موبایل بهتر از هر چیز دیگری آماده کرده باشید.

۶. بهبود تصاویر برای سئو

عکس‌ها فقط برای به دست آوردن رتبه در تصاویر نیستند.

گوگل اخیرا اعلام کرده که بهبود تصاویر و تصویرهای بهبود داده شده باعث بدست آوردن رتبه بهتر برای وبسایت و صفحه شما می شود.

تاثیر Alt بر رتبه گوگل
تاثیر Alt بر رتبه گوگل

بنابراین اگر از تصاویر در صفحه خود استفاده می‌کنید مطمئن شوید که آنها برای سئو بهینه شده‌اند.

خوشبختانه بهبود تصاویر برای سئو بسیار آسان است و با چند نکته زیر می‌توانید آن را انجام دهید.

از عنوان مناسب برای فایل تصویر خود استفاده کنید: گوگل هنوز هم نمی‌تواند تصاویر را درک کند. بنابراین عنوان فایل شما گوگل کمک می‌کند که بفهمد تصویر شما در چه زمینه‌ای است.

به طور مثال شما فرض کنید تصویری در وب سایتتان دارید در مورد فروش محصولات در اینستاگرام.

نام فایل عکس فروش در انستاگرام باید نامی متناسب با محتوا داشته باشد
نام فایل عکس فروش در اینستاگرام باید نامی متناسب با محتوا داشته باشد

اسم فایل شما نباید چیزی مانند image79.png باشد. بلکه باید از عنوانی که تصویر شما را توصیف می‌کند مانند فروش محصول در اینستاگرام استفاده کنید.

استفاده از متن جایگزین تصویر image Alt text: گوگل اعلام می‌کند که آنها به طور عمده‌ای بر روی متن برای فهمیدن عکس‌ها استفاده می‌کنند.

ممکن است نوشتن متن جایگزین برای عکس‌ها چند ثانیه بیشتر وقت بگیرد. اما در واقع ارزشش را دارد.

به طور مثال شما برای عکس فروش محصولات در اینستاگرام باید از متن جایگزین متناسب استفاده کنید.

درست مانند عنوان فایل شما باید از یک متن توضیحی برای تصویر جایگزینتان استفاده کنید.

۷. استفاده از پیوندهای داخلی Internal linking

پیوندهای داخلی یکی از آسانترین راهکارها هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از یک مطلب در سایتتان به صفحه دیگر در سایتتان لینک بدهید.

استفاده از متن لنگر برای لینک‌دهی:

گوگل با استفاده از متن لنگر شما می‌فهمد که صفحه مقصد و لینکی که در حال حاضر دارید از آن استفاده می‌کنید در چه موردی است.

به طور مثال در تصویر زیر با استفاده از متن لنگری (متن پیوند) که داده‌ایم گوگل متوجه می‌شود که صفحه مقصد در مورد چه موضوعی است.

لنگر مناسب با مقصد
متن پیوند یا لنگر متناسب با مقصد

در واقع شما با لینک دادن، به سایت‌هایی که اعتبار کمی دارند اعتبار می دهید. و آن صفحه به طور واضح در گوگل رتبه و جایگاه بهتری به دست می آورد.

8. محتوای خوب یا خارق العاده تولید کنید

اگر پیش‌تر در مورد آموزش سئو مطالبی خوانده‌اید، به طور قطع در مورد کیفیت محتوا و اینکه محتوا پادشاه است مطالبی را شنیده‌اید.

و این یک واقعیت است که تولید محتوای با کیفیت و مفید، به شدت رتبه شما را بالا می‌برد.

تولید محتوای با کیفیت در این سالها به شدت تغییر کرده است. به طور مثال چند سال پیش شما اگر محتوایی با هزار کلمه تولید می‌کردید و محتوا مفید بود به شدت رتبه شما را در موتورهای جستجو بهبود می‌داد.

اما امروز یک محتوای هزار کلمه‌ای تقریباً می‌توان گفت که حرفی برای گفتن ندارد به ویژه در میان سایت‌های خارجی.

طبق تحقیقی که شرکت اولویت مدیا انجام داده است نسبت به سال 2016 نویسندگان و بلاگرها حدود ۵۰ درصد وقت بیشتری برای انتشار یک پست می‌گذارند.

مدت زمان صرف شده برای انتشار محتوا
مدت زمان صرف شده برای انتشار محتوا

اگر امروزه می‌خواهید با استفاده از محتوا، جایگاه بدست بیاورید و در بازی استراتژی محتوا خوب عمل کنید نیاز است تا زمان، بودجه، و نیروی کار را به کار بگیرید.

۹. برای وبسایت خود بک‌لینک بدست بیاورید

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بک‌لینک‌ها در سال ۲۰۲۰ هنوز هم به عنوان سیگنال‌های رتبه‌بندی گوگل مفید هستند یا خیر؟ جواب بله است.

طبق تحقیقی که شرکت SEMrush انجام داده است بک‌لینک‌ها رابطه بسیار متقابلی با رتبه بندی در موتور جستجوی گوگل دارند.

تاثیر بک لینک و رتبه سایت
تاثیر بک لینک و رتبه سایت

در اینجا ما یک سری نکات مهم در مورد نحوه لینک سازی برای شما آماده کرده ایم.

طبق تحقیقاتی که سئوف انجام داده است، محتواهایی که در مورد “چگونه”، “چه”، همراه با “اینفوگرافیک” ها به شدت طرفدارهای بیشتری دارند و باعث گرفتن بک لینک می شوند.

میزان محبوبیت مطالب برای بکلینک
میزان محبوبیت مطالب برای بکلینک

مسئله‌ای که مهم است این است انتشار چنین محتواهایی به صورت اتوماتیک رتبه شما را بالا نمی‌برد و باعث دریافت بک‌لینک نمی‌شود. اما طبق تحقیقات، این نوع محتواها باعث دریافت بک‌لینک بیشتری می‌شوند و سایت‌های بیشتری به شما لینک می‌دهند.

۱۰. بهبود تجربه کاربری UX وب‌سایت

بهبود تجربه کاربری به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث بهبود سئو وب سایت شما می شود.

بهبود تجربه کاربری یا همان UX، به صورت مستقیم باعث بهبود رتبه وب سایت شما می شود، زیرا گوگل کاملا رفتارهای کاربر را زیر نظر دارد. اگر کاربر بعد از فرود در صفحه شما از صفحه نتایج جستجو، شروع به پوگواستیکینگ کند گوگل متوجه می‌شود.

یعنی وقتی کاربر به آن وارد شد اگر زود کاربر صفحه شما را ترک کند گوگل متوجه می‌شود که این وبسایت ممکن است از لحاظ طراحی تجربه کاربری مفید نباشد.

عدم تجربه کاربری مناسب باعث کاهش رتبه سایت
عدم تجربه کاربری مناسب باعث کاهش رتبه سایت

اگر گوگل متوجه شود که کاربران سریع سایت شما را ترک می‌کنند تصور می‌کند که سایت شما در مورد موضوع مربوطه، زیاد مفید نیست و این باعث کاهش رتبه شما می شود.

تجربه کاربری به صورت غیرمستقیم نیز باعث بهبود سئو می شود زیرا کاربران دوست دارند تا سایت هایی را که کاربرپسندتر هستند را به اشتراک بگذارند و به دیگر دوستان خود معرفی کنند.

بنابراین اگر وب سایت شما از لحاظ تجربه کاربری خوب نیست به طور مثال پاپاپ‌های متعددی دارید یا تبلیغات فراوانی استفاده می‌کنید و یا لینک‌های شکسته دارید به صورت قطعی شما تجربه کاربری خوبی را به کاربران خود نمی‌دهید.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.