لینک ‌سازی داخلی (لینک بیلدینگ) برای سئو [آموزش کامل] – استراتژی ساخت و مدیریت

لینک‌ سازی داخلی (لینک بیلدینگ) یکی از مباحث مهم سئو سایت است. لینک داخلی، لینکی است که از یک صفحه در یک سایت به صفحه یا نوشته‌ای در همان سایت اشاره دارد.

یکی از مهمترین مواردی که در سئو می‌توانید به صورت رایگان انجام دهید ساختن لینک داخلی است. اما قبل از شروع باید استراتژی، نقشه و قوانین راه را بدانید. در این آموزش تمامی اقدامات و تکنیک‌های Internal Link Building را به شما آموزش خواهیم داد.

این مقاله بخشی از یک دوره آموزشی رایگان است که روی سایت قرار گرفته است. برای دسترسی به مطالب کامل و جامع این دوره روی لینک دوره آموزش سئو کلیک کنید.

لینک‌ داخلی چیست؟

لینک‌های داخلی لینک‌هایی هستند که به صفحات هم‌دامنه با خودشان اشاره دارند. لینک ‌سازی داخلی یعنی از متنی داخل سایت به یک بخش دیگر در همان سایت لینک بدهیم. آن بخش می‌تواند یک صفحه، نوشته و یا تصویر باشد.

صفحه‌ای که از آن لینک داده می‌شود با صفحه‌ای که به آن لینک داده می‌شود دارای دامنه یکسان هستند و روی یک وبسایت قرار دارند.

لینک‌های داخلی با لینک‌های خارجی متفاوت هستند. چرا که لینک‌های خارجی به صفحاتی در سایر دامنه‌ها (سایت های دیگر) اشاره دارند.

لینک‌ سازی داخلی ارزش وقت گزاشتن را دارد؟

لینک ‌سازی داخلی به گوگل کمک می‌کند که تمام صفحات داخل سایت شما را بیابد، ایندکس کند و محتوای آنرا درک کند.

درصورت داشتن استراتژی برای استفاده از آن‌ها، می‌توانند اعتبار و رتبه صفحات را بالا ببرند. بطور خلاصه لینک‌ بیلدینگ برای هر سایتی، یک نکته کلیدی در گرفتن رتبه‌ در گوگل محسوب می‌شود.

استراتژی لینک سازی داخلی – قبل از شروع

قبل از اینکه شروع به لینک سازی کنید باید حتما استراتژی درست و نقشه راه را بدانید، نه اینکه هر چند وقت یکبار مسیر خود را عوض کنید. توجه داشته باشید استراتژی با تکنیک تفاوت دارند:

  • استراتژی = نقشه کلی و جامع
  • تکنیک = نحوه پیاده سازی و اجرا

تعیین استراتژی می‌تواند بسیار سخت و سرنوشت ساز باشد. برای تعیین یک نقشه راه جامع حتما قبل از شروع بخش‌های وب سایت خود را مشخص کنید. منظور از بخش‌ها دسته‌بندی، منوها، صفحات، پست‌ها و… هستند. این بخش‌ها را چندین بار مرور کنید تا بفهمید که چه چیزی در کجا باید باشد. و چه بخشی باید برای چه کلمه کلیدی استفاده شود.

به طور مثال: بارها مشاهده شده که وب سایتی برای کلمات کلیدی “سئو” و “بهینه سازی موتور جستجو” به دو صفحه متفاوت لینک سازی داخلی را انجام داده. این‌کار موتور جستجو را سردرگم می‌کند. زیرا این دو کلمه کلیدی یکسان هستند، در واقع کلمه کلیدی دوم، کلمه کلیدی دم بلند همان کلمه کلیدی اول است و هر دو آن‌ها باید به یک مطلب لینک داده شوند.

بنابراین قبل از شروع، صفحات مهم و کلیدی خود را مشخص کنید و تعیین کنید که هرکدام باید برای چه لیستی از اهداف جستجو رتبه بگیرند. و این قانون را در کل وب سایت پیاده سازی کنید.

آموزش لینک ‌سازی داخلی – 12 قدم زیر را طی کنید

در این بخش آموزش کامل لینک‌ سازی داخلی را شروع می‌کنیم.

قبل از شروع آموزش، جهت یادآوری مفاهیم سئو می‌توانید مقاله سئو چیست را از همین سایت مطالعه نمایید. در این مقاله بطور خلاصه توضیحاتی کلی درباره اصطلاحات و مفاهیم سئو بیان شده است که می‌تواند مفید باشد.

بکاربردن کلمات کلیدی در متن‌های پیوند (Anchor Text)

در واقع، راهنمای سئو گوگل (Google seo starter guide) توصیه می‌کند از کلمات کلیدی در متن‌های پیوند استفاده کنید.

این کار باعث ایجاد یک متن پیوند قوی می‌شود. حتی می‌توانید متن پیوند را کاملا هماهنگ با عنوان لینک بکار نبرید.

البته این کار درمورد بک‌لینک‌های خارجی سایت اصلا صدق نمی‌کند.

برای مثال، لینک داخلی زیر را که در یکی از صفحات همین سایت قرار دارد ببینید. عبارت سبز رنگ با عنوان “دوره آموزش سئو”.

لینک داخلی برای سئو
بهتر است کلمه کلیدی در متن پیوند لینک داخلی بکار رود

این متن پیوند به کاربران و گوگل کمک می‌کند بفهمند که این لینک درباره دوره آموزش سئو است.

همانطور که گفته شد اگر همه متن‌های پیوند دقیقا یکسان باشند کمی مشکوک و شبیه اسپم به نظر خواهد آمد.

گوگل می‌گوید نگران استفاده از متن‌های پیوند با کلمات دقیقا عین عنوان لینک در لینک‌سازی داخلی نباشید، آسیب نخواهید دید! [ویدیوی زیر دقیقا به همین موضوع اشاره دارد].

نظر گوگل درباره استفاده از کلمه عین عنوان در متن پیوند
آیا انجام چندین باره لینک‌سازی داخلی با متن پیوند یکسان به سئو سایت ضربه می‌زند؟

بهترین راه‌کار: چند کلمه کلیدی که میخواهید صفحه مقصد برای آن‌ها رتبه بگیرد را آماده کنید و به صورت متناوب از آن‌ها استفاده کیند. به خاطر همین ما هم بجای “آموزش سئو” از “دوره آموزش سئو” در این متن پیوند استفاده کرده‌ایم. یا در برخی از جاهای دیگر سایت آموزش قدم به قدم سئو و… را به‌کار برده ایم.

لینک دادن به صفحات مهم و ارزشمند

وقتی به یک صفحه دیگر روی سایتتان لینک می‌دهید، از اعتبار لینک خود به آن صفحه می‌دهید.

که به رتبه بهتر آن در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERPs) کمک می‌کند.

این لینک‌های داخلی به اندازه لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها به سایت شما اشاره دارند قدرتمند نیستند. اما باز هم مفید هستند و تاثیر مثبتی در سئو سایت دارند. و نقشه سایت شما را برای خزشگر گوگل و کاربران مشخص می‌کند.

به‌همین خاطر استراتژی سئوکاران حرفه‌ای به این شکل است که به صفحات ارزشمند و مهم لینک می‌دهند.

بهترین راه‌کار: مهمترین صفحات خود را مشخص کنید (صفحاتی که میخواهید رتبه بگیرند). سپس قویترین صفحات خود را بیابید (صفحاتی که رتبه گرفته‌اند). از صفحات قوی خود به صفحاتی که میخواهید رتبه بگیرند لینک سازی داخلی را انجام دهید.

جهت پیدا کردن صفحات قوی خود میتوانید از گوگل سرچ کنسول، Ahrefs یا Moz Pro استفاده کنید.

پرهیز از متن پیوند یکسان برای لینک سازی داخلی به دو صفحه مجزا

استفاده از متن پیوند یکسان برای لینک به دو صفحه مجزا باعث گیج‌شدن گوگل می‌شود.

برای مثال، فرض کنید سایت ما دارای دو صفحه می‌باشد. یکی درباره انتخاب کلمه کلیدی و دیگری درباره کلمات کلیدی دم بلند.

صفحات مجزا و متن پیوند مجزا در لینک داخلی
پرهیز از بکاربردن متن پیوند یکسان برای لینک دادن به دو صفحه مجزا

نباید به هردو صفحه با متن پیوند یکسانی لینک بدهید. ( مثلا با عبارت “کلمه کلیدی“)

متن پیوند یکسان برای لینک سازی داخلی دو صفحه مجزا
لینک دادن به صفحات مجزا با متن پیوند یکسان به ضرر سئو سایت است

چون وقتی گوگل این را می‌بیند، فکر می‌کند هردو صفحه دقیقا به یک عنوان و موضوع اشاره دارند. (ولی درواقع اینطور نیست).

بهترین راه‌کار: متن‌های پیوندی توصیفی و مجزا برا هرکدام از صفحات بکار ببرید. در مثالی که ذکر شد متن‌های پیوند “کلمه کلیدی دم‌بلند در سئو یعنی چه؟” و “آموزش انتخاب کلمات کلیدی مناسب” می‌توانند استفاده شوند.

استفاده از متن پیوند توصیفی در بهینه‌سازی لینک‌های داخلی
متن‌های پیوند مجزا برای اشاره به صفحات مجزا

نظارت بر لینک‌ سازی داخلی با کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل یک بخش فوق العاده به نام لینک‌ها (Links) دارد.

و شما می‌توانید از این ابزار استفاده کنید تا ببینید لینک‌های داخلی سایتتان به چه شکل تنظیم شده‌اند. در کل، این ابزار برای نظارت بر لینک‌های سایت بکار می‌رود.

استفاده از کنسول جستجوی گوگل جهت نظارت بر لینک‌های داخلی
بخش Links در کنسول جستجوی گوگل برای نظارت بر لینک‌های سایت است

برای مثال، اگر بیشتر لینک‌ها مربوط به یک یا دو صفحه خاص از سایتتان باشد از نظر سئو ایده‌آل نیست.

اما درصورتی‌که آن صفحات همگی در بازدیدهای کاربران حضور دارند و جزء پربازدیدها هستند در اینصورت بهتر است آن مساله را نادیده بگیرید.

بهترین راه‌کار: توصیه می‌کنیم یک یا دوبار در سال، لینک‌های داخلی سایتتان را کامل بررسی کنید. چون گاهی متوجه می‌شوید که صفحات دارای اولویت پایین، لینک ‌داخلی بسیار زیادی را دریافت کرده‌اند. که این مساله براحتی قابل برطرف شدن می‌باشد. و یا صفحاتی با اولویت بالا فراموش شده‌اند.

قرار دادن لینک‌های داخلی در قسمت‌های بالایی صفحه

تست‌های زیادی پیرامون محل انجام لینک‌ سازی داخلی انجام شده است.

و می‌توان گفت که قرار دادن لینک داخلی در قسمت‌های بالایی صفحه می‌تواند باعث کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) و بهبود زمان ماندگاری (Dwell Time) گردد.

اینها چه ارتباطی به سئو دارند؟

خوب زمانیکه شخصی زمان زیادی را داخل سایت شما سپری می‌کند، مثل این است که به گوگل بگوید: “مردم این نتیجه و این سایت را دوست دارند. این صفحه حتما نتیجه فوق العاده‌ای از جستجوی این کلمه کلیدی است. پس بهتر است رتبه آنرا چند پله افزایش دهیم”.

تاثیر دوئل تایم روی رتبه سایت
تاثیر دوئل تایم یا زمان حضور کاربر در سایت روی رتبه آن

و با قرار دادن لینک‌های داخلی در بخش‌های بالایی صفحه، درواقع آن صفحه چیزی برای کلیک کردن بلافاصله به افراد ارائه می‌دهد.

که به معنی این است که زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد (افزایش دوئل تایم یا زمان مانگاری کاربر روی سایت).

برای مثال، در این پست نویسنده یک لینک داخلی در قسمت مقدمه پست آورده است:

لینک داخلی در مقدمه پست
استفاده از لینک داخلی در ابتدای متن باعث افزایش زمان حضور کاربر در سایت می‌شود

بهترین راه‌کار: در سراسر صفحه خود لینک‌های داخلی قرار دهید. اما بهتر است یک یا دو مورد از آن‌ها را در قسمت بالایی صفحه خود قرار دهید (البته درصورت امکان).

لینک‌های فالو (Dofollow)

اگر می‌خواهید اعتبار صفحه را بوسیله لینک‌های داخلی به سراسر سایتتان بفرستید، باید در استراتژی لینک سازی داخلی از لینک‌های فالو (Dofollow Links) نرمال استفاده کنید.

بله، این یک امر بدیهی است. اما ارزش یادآوری دارد، چراکه بعضی افراد قبلا لینک‌های داخلی خود را نوفالو می‌کردند.

نوفالوکردن بیشتر به‌خاطر افزونه‌هایی است که سیستم‌های مدیریت محتوا که بطور اتوماتیک لینک‌های خارجی را نوفالو می‌کنند رخ می‌دهد. و ممکن یک باگ یا یک سری تنظیمات باعث می‌شوند که لینک‌های داخلی نیز نوفالو شوند.

استفاده از لینک‌ های داخلی جهت کمک به ایندکس شدن

گوگل معمولا تمام صفحات مهم یک سایت را پیدا کرده و ایندکس می‌کند. اما اگر تعداد زیادی صفحه دارید یا نرخ خزش (Crawl Budget) محدودی دارید، در اینصورت گوگل احتمالا درصد مشخصی از صفحاتتان را ایندکس می‌کند.

ایندکس برخی صفحات
در صورت محدود بودن بودجه خزش، فقط برخی صفحات ایندکس می‌شوند

و اینجاست که لینک‌های داخلی نقش‌آفرینی می‌کنند.

لینک‌های داخلی پیدا کردن صفحات شما را برای گوگل آسان می‌کنند.

ایندکس راحت صفحات لینک داخلی
صفحات لینک‌های داخلی راحتتر ایندکس می‌شوند

(مخصوصا صفحاتی که به صورت تنها در اعماق ساختار سایت شما قرار دارند که به آنها صفحات یتیم نیز گفته می‌شود.) اینجا می‌توانید از قدرت لینک سازی داخلی برای حل مشکل استفاده کنید.

پس اگر صفحه یا صفحاتی دارید که می‌خواهید ایندکس شوند، از Navigation سایت به دسته (Category) آن صفحه یا صفحات لینک داخلی بدهید.

افزودن لینک داخلی به دسته‌بندی یا صفحه
افزودن لینک داخلی به صفحه یا دسته‌بندی‌ها

مستقیما از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر:

صفحات با لینک داخلی مستقیم
صفحات با لینک داخلی مستقیم

و فراموش نکنید که از سایت مپ (نقشه سایت) خود به صفحه‌ای که می‌خواهید ایندکس شود لینک بدهید:

لینک سازی داخلی از نقشه سایت به صفحات
از نقشه سایت (Sitemap) به تمام صفحاتی که می‌خواهید ایندکس شوند لینک دهید

لینک دادن از صفحه اصلی بصورت استراتژیک و هدفمند

اگر شبیه اغلب مردم باشید، صفحه اصلی شما معتبرترین صفحه روی کل وب‌سایت شما خواهد بود.

برای مثال در تصویر زیر سایتی را مشاهده می‌کنید که صفحه اصلی آن 15 درصد لینک بیشتری نسبت به دومین صفحه پرلینکش دارد:

لینک بیشتر در صفحه اصلی نسبت به سایر صفحات
لینک بیشتر صفحه اصلی نسبت به سایر صفحات

پس لینک دادن هدفمند از صفحه اصلی به صفحاتی که نیاز به لینک دارند مهم است.

در مثال بالا، نویسنده از صفحه اصلی خود به بلاگ سایت لینک داده است.

لینک داخلی به بلاگ از Homepage
لینک داخلی به بلاگ از صفحه اصلی

این لینک داخلی باعث اعتبار بخشیدن به بلاگ می‌شود.

لینک دادن هدفمند از صفحه اصلی
لینک دادن بطور هدفمند از صفحه اصلی به سایر صفحات

اما چون بلاگ، به همه پست‌های سایت لینک می‌دهد، اعتبار صفحه اصلی در نهایت به تمام پست‌ها می‌رسد.

رسیدن اعتبار Homepage به سایر صفحات سایت با لینکهای داخلی
اعتبار صفحه اصلی به تمام صفحات سایت از طریق لینک‌های داخلی منتقل می‌شود

سوال: بهتر نبود مستقیما از صفحه اصلی به پست‌های مهم لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

پاسخ: چرا، اما این روش هم به همان اندازه خوب است و باعث تمرکز صفحه اصلی روی تبدیل‌ها می‌شود.

جلوگیری از خودکارسازی لینک سازی داخلی

استفاده از ابزارهایی که بصورت اتوماتیک لینک‌سازی داخلی انجام می‌دهند کار چندان جالبی نیست.

افزونه لینک‌سازی داخلی خودکار
افزونه لینک‌سازی داخلی خودکار

چرا؟ به سه دلیل:

1. استراتژیک بودن راحت نیست:

افزونه‌ها و ابزارها، لینک‌سازی داخلی را بدون اینکه بفهمند کدام صفحات به دریافت بیشتری نیاز دارد انجام می‌دهند. یا بدون اینکه بفهمند کدام صفحات سایت برای لینک دادن به سایرین بهتر هستند.

2. اسپم شدن متن پیوند (Anchor Text):

بسته به اندازه سایتتان، یک افزونه می‌تواند خیلی راحت بیش از 1000 لینک داخلی مرتبط با یک متن پیوند تولید کند. و این باعث اسپم شدن لینک سازی شما می‌شود

3. نادیده‌ گرفتن کاربران:

لینک‌ سازی داخلی فقط برای رتبه گرفتن و یا تولید محتوای سئو شده نیست. آنها همچنین به کاربران در یافتن محتوای مرتبط روی سایت کمک می‌کنند. برای مثال، یک افزونه هیچ وقت نمی‌تواند چنین لینکی بسازد:

لینک سازی داخلی اتوامتیک کیفیت نوع دستی آنرا ندارد
انجام لینک‌سازی داخلی که بصورت دستی انجام می‌شود در اکثر موارد توسط ابزارهای خودکار امکانپذیر نیست

کمک به ساختار سایت

لینک ‌سازی داخلی به شما کمک می‌کند تا برای سایت خود یک ساختار سایت ایجاد کنید. که پیداکردن آنچه کاربران و یا گوگل به دنبالش هستند را برایشان راحت می‌کند. درواقع، لینک‌های داخلی ساختار سایت شما را تشکیل می‌دهند.

ساختار سایت متشکل از لینکهای داخلی
ساختار سایت متشکل از لینک‌های داخلی است

بله، خیلی از لینک‌های داخلی شما از صفحه A به صفحه B اشاره دارند. اما شما علاوه بر این باید از صفحاتتان (باهم) به دسته‌بندی‌ها نیز لینک بدهید.

لینک داخلی یکجا به صفحات دسته
از صفحات دسته‌بندی بطور یکجا به تمام صفحات آن دسته لینک بدهید

سایت‌‌‌های فروشگاهی یا تجاری یک کار جالب در این رابطه انجام می‌دهند. برای مثال، اگر به Zappos.com نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که همه صفحات محصول مربوط به کمربند از طریق صفحه دسته‌‌‌‌‌‌‌‌بندیشان به یکدیگر لینک می‌دهند:

لینک‌سازی داخلی در صفحات یک دسته
لینکسازی داخلی بین صفحات یک Category

افزودن لینک‌های داخلی به صفحات قدیمی

می‌توان این کار را در برنامه حسابرسی محتوا یا سایت از نظر سئو قرار داد و هرچندوقت یکبار آنرا انجام داد. چون بسیار مفید است.

بهترین راه‌کار: ابتدا، یک مقاله قدیمی روی سایتتان پیدا کنید که حداقل یک سال پیش منتشر شده باشد.

سپس لیستی از صفحاتی را که بعد از انتشار آن محتوای قدیمی منتشر کرده‌اید تهیه کنید.

در نهایت، صفحه را بررسی کنید برای یافتن جاهایی که می‌توان لینک‌ سازی داخلی به یک صفحه جدید انجام داد.

بدین ترتیب تعدادی لینک داخلی مفید با فقط چند دقیقه کار کردن به دست می‌آورید.

جلوگیری از سرریز و بار اضافه در لینک سازی داخلی

لینک بیلدینگ بسیار عالی است. اما در یک نقطه خاص (حدودا در نقطه 100)، لینک‌های صفحه دیگر آنقدر ارزش ندارند. یعنی بعد از ساخت حدود 100 لینک داخلی لینک‌های داخلی جدید ارزش و اعتبار چندانی به صفحه نمی‌دهند.

و اگر به نظر شما 100 تا لینک خیلی زیاد است، بدانید که این عدد شامل هم لینک‌های داخلی و هم لینک‌‌‌‌های خارجی است.

این به معنی آن نیست که نمی‌توانید بیش از 100 لینک روی صفحه قرار دهید. برای مثال، این صفحه حداقل 200 لینک دارد:

پستی درباره ابزارهای سئو
پستی درباره ابزارهای سئو با بیش از 200 لینک داخلی

فقط بدانید که بعد از 100 لینک، هر چه لینک جدید اضافه کنیم ارزش و اعتباری که به صفحه داده می‌‍شود کمتر و کمتر خواهد شد.

بررسی نسخه موبایل سایت

گوگل گفته است که اشکالی ندارد اگر ساختار متفاوتی برای لینک‌سازی داخلی در نسخه دسکتاپ و نسخه موبایل سایت خود داشته باشید.

لینکهای داخلی متفاوت در موبایل و دسکتاپ
گوگل می‌گوید داشتن ساختار لینک‌های داخلی متفاوت در نسخه موبایل و دسکتاپ سایت مشکلی ندارد

اما توصیه می‌کنیم که هر دو نسخه را تا حد ممکن مشابه هم ایجاد کنید.

در هر صورت، ارزش آن را دارد که مجددا بررسی کنید که آیا نسخه موبایل سایتتان همه لینک‌های داخلی کلیدی که نسخه دسکتاپ شما دارد را دارا می‌باشد یا خیر.

اولویت لینک اول

گاهی ممکن است با دو لینک داخلی کاملا یکسان روی یک صفحه مواجه شوید.

دو لینک داخلی کاملا یکسان در یک صفحه
دو لینک داخلی کاملا یکسان در یک صفحه

این مساله چندان بزرگی نیست. درواقع، دیدن یک عالمه لینک در پیمایش سایت امری عادی است.

یافتن لینکهای زیاد در پیمایش سایت
یافتن لینک‌های متعدد یکسان در پیمایش سایت عادی است

تنها مساله موجود، متن پیوند (Anchor Text) است.

سوال: گوگل چه متن پیوندی را به شمار می‌آورد؟

جواب: آن متن پیوندی که قبل از بقیه در یک صفحه می‌آید.

احتساب اولین متن پیوند درصورت وجود دو متن یکسان
درصورت وجود دو متن پیوند که به یک آـدرس یکسان لینک می‌دهند، متن پیوند اول توسط گوگل حساب می‌شود

به همین دلیل است که متن پیوند پیمایش بسیار مهم است. نه تنها پیمایش شما منتج به یک عالمه لینک می‌شود، بلکه می‌تواند بر متن پیوند دیگر در صفحه نیز غلبه کند.

3 نظرات
  1. عزیزنژاد می گوید

    بسیار مفید و جامع بود👌🏻👌🏻

  2. صبحانی می گوید

    آیا درسته که در متن h2 لینک بدیم خوبه

    1. seof می گوید

      سلام بله تاثیر گذاره و مثبت هستش، اما همیشه این رو در سئو در نظر داشته باشید که با انجام دادن یک کار اتفاق بسیار خاصی نمیفته و باید بیشتر پارامترهای تاثیر گذار رو رعایت کنید تا نتیجه حاصل بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.