تگ Canonical چیست؟ – آموزش استفاده از تگ کنونیکال در مدیریت محتوای تکراری [راهنمای کامل]

محتوای تکراری یا کپی شده برای سئو سایت مخرب هستند. اما گاهی ناگزیر به استفاده از آنها هستیم. این اتفاق معمولا در سایت‌های فروشگاهی و در صفحات محصول می‌افتد.

مثلا کالایی که چند رنگ دارد و هر رنگ آن را در یک صفحه معرفی کرده‌ایم. در چنین مواقعی از تگ ابتدایی استفاده می‌کنیم تا به گوگل بفهمانیم این صفحات تکراری نیستند و یکی از صفحات را بعنوان صفحه اصلی معرفی می‌کنیم.

حتما شما هم کنجکاو هستید بدانید تگ ابتدایی یا تگ Canonical چیست و چطور می‌توان از آن برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری استفاده کرد. پس با سئوف تا انتهای این مقاله راهنما همراه باشید تا تمام جزئیات این کار را به شما نشان دهیم.

تگ‌ کنونیکال چیز جدیدی نیست و از تقریبا سال 2009 استفاده می‌شده است. گوگل، مایکروسافت و یاهو با همکاری هم آن را ابداع کردند. اما هدفشان چه بود؟ اینکه راهی سرع و آسان برای حل و فصل مشکلات محتوای تکراری Duplicate Content برای مالکان سایت‌ها فراهم کنند.

فهرست مطالب

تگ Canonical چیست؟

تگ کنونیکال (rel = “Canonical”) قطعه کوچکی از کد HTML است که نسخه اصلی صفحات تکراری، شبه تکراری و مشابه را معرفی می‌کند. بعبارتی دیگر اگر شما محتواهای مشابه یا یکسانی را در URL های مختلف داشته باشید، می‌توانید از تگ‌های کنونیکال استفاده کنید تا مشخص کنید کدام یک نسخه اصلی است و باید ایندکس شود.

…..

شکل ظاهری تگ Canonical به چه صورت است؟

تگ‌های کنونیکال از قواعد ثابت و ساده‌ای استفاده می‌کنند و داخل بخش <head> یک صفحه وب قرار می‌گیرند. کد زیر را ببینید:

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/sample-page/” />

معنی اجزای این کد به شکل زیر است:

1- link rel=“canonical”: یعنی لینکی که در این تگ قرار دارد، نسخه اصلی (کانونیکال) این صفحه است.

2- href=“https://example.com/sample-page/”: یعنی نسخه ابتدایی یا کنونیکال را می‌توانید در این آدرس URL بیابید.

چرا استفاده از تگ‌های Canonical در سئو اهمیت دارد؟

گوگل محتوای تکراری را دوست ندارد. باعث می‌شود تشخیص موارد زیر سخت شود:

1- کدام نسخه از یک صفحه باید ایندکس شود (چون گوگل فقط یکی از آنها را ایندکس خواهد کرد).

2- کدام نسخه از یک صفحه باید بابت کوئری‌های مربوطه رتبه بگیرد.

3- آیا بایستی معادله لینک (Link Equity) را روی یک صفحه قرار دهد یا اینکه آنرا بین نسخه‌های مختلف صفحه تقسیم کند.

وجود محتوای تکراری زیاد همچنین می‌تواند روی بودجه خزش یا کراول باجت نیز تاثیر بگذارد. یعنی گوگل به جای اینکه به کشف محتواهای مهم و باارزش روی سایت شما بپردازد، وقت خود را برای کراول کردن نسخه‌های مختلف یک صفحه یکسان تلف کند.

….

از کجا بفهمیم که روی سایتمان محتوای تکراری داریم؟

اگر یک پست یا صفحه را چندبار منتشر نکرده باشید، می‌توان فرض کرد که هیچ محتوای تکراری روی سایتتان ندارید.

اما موتورهای جستجو URLها را کراول می‌کنند، نه صفحات را.

یعنی کراولر موتور جستجو صفحه‌ای با آدرس URL مانند مثال زیر را بعنوان صفحاتی یکتا می‌بیند، حتی اگر صفحه‌ای با محتوای مشابه یا یکسان باشد:

example.com/product and example.com/product?color=red

اینها را Parameterized URL می‌نامند، که یکی از علل رایج ایجاد محتوای تکراری هستند، بخصوص در سایت‌های تجاری و فروشگاهی که ناوبریشان بر اساس ویژگی/ فیلتر است.

مثلا URL زیر که یک سایت فروشگاهی است را در نظر بگیرید، این آدرس برای صفحه دسته‌بندی (Category) اصلی این سایت است:

https://www.bbclothing.co.uk/en-gb/clothing/shirts.html

اگر بخواهید فقط تیشرت‌های ایکس لارج را ببینید، یک پارامتر به آدرس URL اضافه خواهد شد:

https://www.bbclothing.co.uk/en-gb/clothing/shirts.html?Size=XL&color=Blue

اینها همگی به چشم گوگل صفحات جداگانه‌ای هستند، حتی اگر محتوای آنها به اندازه ناچیزی متفاوت باشد.

اما فقط سایت‌های تجاری نیستند که قربانی محتوای تکراری می‌شوند.

دلایل مختلف دیگری نیز وجود دارد که منجر به ایجاد محتوای تکراری می‌شود و برای تمام انواع سایت‌ها صادق است:

..

..

..

اصول اولیه پیاده‌سازی تگ‌های Canonical

پیاده‌سازی تگ‌های Canonical راحت است. چهار روش مختلف برای این کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما مهم نیست کدام روش را انتخاب کنید، چون پنج قانون طلایی وجود دارد که همیشه باید به خاطر داشته باشید.

قانون شماره 1: استفاده از URL مستقل

جان مولر از گوگل می‌گوید که بهترین کار این است که از مسیرهای نزدیک، با عنصر لینک “rel=canonical” استفاده نکنید.

البته می‌توانید استفاده کنید، اما توصیه می‌کنم از URL های مستقل استفاده کنید تا مطمئن شوید که به درستی تفسیر می‌شوند. پس بهتر است ساختار زیر را به کار ببرید:

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/sample-page/” />

در مقابل این ساختار:

<link rel=“canonical” href=”/sample-page/” />

قانون شماره 2: از حروف کوچک در URL ها استفاده کنید

از انجایی که ممکن است گوگل با حروف بزرگ و حروف کوچک در URL ها بعنوان دو آدرس متفاوت رفتار کند، باید اول مطمئن شوید که URL ها به صورت حروف کوچک (Lowercase) روی سرور قرار می‌گیرند و سپس از URLهای حروف کوچک برای تگ‌های Canonical استفاده کنید.

قانون شماره 3: از نسخه صحیح دامنه استفاد کنید (Https یا Http)

اگر برای سایتتان SSL راه‌اندازی کرده‌اید، مطمئن شوید که در تگ‌های ابتدایی خود هیچ URL بدون SSL ی را معرفی نکنید (مثلا Http). این کار می‌تواند از نظر تئوری منجر به گیج شدن موتور جستجو و نتایجی دور از انتظار شود. اگر روی دامنه امنی قرار دارید، مطمئن شوید که URL نسخه زیر را بکار ببرید:

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/sample-page/” />

به جای مورد پایین:

<link rel=“canonical” href=“http://example.com/sample-page/” />

..

نکته: اگر از |Https استفاده نمی‌کنید در اینصورت برعکس موارد بالا را انجام دهید.

قانون شماره 4: از تگ Canonical خودارجاعی (Self-Referential) استفاده کنید

جان مولر می‌گوید: تگ کنونیکال خودارجاعی (Self-Referential) الزامی نیست ولی استفاده از آن توصیه می‌شود. چون این نوع تگ‌ها به وضوح مشخص می‌کنند که شما می‌خواهید چه صفحه‌ای باید ایندکس شود.

حتی اگر یک صفحه دارید، گاهی نسخه‌های مختلفی از URL وجود دارند که می‌توانند آن صفحه را بالا ببرند…………………….

تگ خودارجاعی یک تگ کنونیکال روی صفحه است که به خودش اشاره دارد. مثلا اگر آدرس صفحه به این شکل باشد:

در این صورت تگ کنونیکال آن به شکل زیر خواهد بود:

بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) های رایج، URLهای خودارجاعی را بصورت اتوماتیک اضافه می‌کنند، اما اگر طراحی سایت اختصاصی انجام داده‌ابد باید خودتان کد آن را ایجاد کنید.

قانون شماره 5: برای هر صفحه یک تگ Canonical استفاده کنید

اگر صفحه مورد نظر، چندین تگ کنونیکال داشته باشد، گوگل همه را نادیده خواهد گرفت.

چگونه Canonical را پیاده‌سازی کنیم؟

پنج روش برای تشخیص URL کامونیکال وجود دارد که به آنها سیگنال‌های کانونیکالیزیشن گویند:

  • تگ HTML یا (rel = Canonical)
  • هدر HTTP
  • نقشه سایت یا Sitemap
  • ریدایرکت 301
  • لینک‌های داخلی

1- تنظیم canonical با استفاده از تگ HTML به شکل “rel=”Canonical

استفاده از تگ rel=canonical ساده‌ترین و واضخ‌ترین راه مشخص کردن یک URL کانونیکال است. کافی است کد زیر را به بخش <head> هر صفحه تکراری اضافه کنید:

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/canonical-page/” />

..

تنظیم کردن تگ کنونیکال در وردپرس

افزونه یواست سئو را نصب کنید تا تگ‌های خودارجاعی کنونیکال بصورت اتوماتیک اضافه شوند. برای تنظیم دستی این تگ‌ها، از بخش “Advanced” برای هر صفحه یا هر پست اقدام نمایید.

..

تنظیم تگ‌های کنونیکال در Shopify

Shopify بصورت پیشفرض، URLهای خودارجاعی کانونیکال را برای محصولات و پست‌های بلاگ تولید می‌کند. برای تنظیم URL های کانونیکال سفارشی، باید فایل‌های نمونه (.liquid.) را مستقیما ویرایش کنید.

تنطیم تگ کنونیکال در Squarespace

Squarespace نیز بطور پیش‌فرض URL های خودارجاعی را اضافه می‌کند. اما، مثل حالت Shopify اگر بخواهید URL کنونیکال سفارشی اضافه کنید، باید کد را بطور مستقیم ویرایش کنید.

2- تنظیم کانونیکال‌ها در هدرهای HTTP

برای اسنادی مانند پی دی اف، راهی وجود ندارد که تگ کانونیکال را در هدر صفحه قرار دهیم چون بخش <head> در صفحه وجود ندارد. در چنین حالت‌هایی، باید از هدرهای HTTP جهت تنظیم کانونیکال استفاده کنید. همچنین می‌توانید از یک کانونیکال در هدرهای HTTP روی صفحات استاندارد استفاده نمایید.

..

3- تنظیم کانونیکال‌ در سایت مپ

گوگل می‌گوید که صفحات غیرکانونیکال نباید در سایت‌مپ قرار بگیرند. فقط URLهای ابتدایی باید در آن حضور داشته باشند. به این دلیل که گوگل صفحاتی که در یک سایت مپ قرار دارند را بعنوان Canonical می‌بیند.

هرچند، گوگل همیشه آن ULR های موجود در نقشه سایت را بعنوان کانونیکال انتخاب نخواهد کرد.

تضمین نمی‌کنیم که URLهای سایت مپ را کنونیکال در نظر بگیریم، اما این راهی ساده برای تعیین کانونیکال‌های یک سایت بزرگ است. سایت مپ روشی کاربردی است برای اینکه به گوگل بگویید کدام صفحات سایتتان بسیار مهم هستند.

4- تنظیم Canonical ها با ریدایرکت‌های 301

از ریدایرکت‌های 301 وقتی استفاده کنید که می‌خواهید ترافیک را از یک URL تکراری (Duplicate) به سمت نسخه کنونیکال هدایت کنید.

مثال

…..

5- لینک‌های داخلی

اینکه چطور از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر در سایتتان لینک دهید یک سیگنال کنونیکالیزیشن است.

هرچقدر نسبت به همه این سیگنال‌ها ثابت قدم باشید، تشخیص URL های کنونیکال ارجح شما برای موتورهای جستجو راحت‌تر خواهد بود.

گوگل URLهای HTTPS را به URL های HTTP ترجیح میدهد. همچنین URL های زیباتر (منظور ساده و قابل فهم) را بیشتر ترجیح می‌دهد.

اشتباهات کانونیکالیزیشن که باید از ارتکاب آنها خودداری کرد

کانونیکالیزیشن یک موضوع پیچیده است. بر همین اساس، کج‌فهمی‌ها و برداشت‌های اشتباه زیادی درباره نحوه صحیح انجام آن به وجود می‌آید.

در اینجا چند اشتباه رایج که هنگام تلاش برای قرار دادن تگ کانونیکال برای یک محتوا رخ می‌دهد را بررسی می‌کنیم:

اشتباه شماره یک: بلاک کردن URL کانونیکال از طریق فایل Robots.Txt

بلاک کردن یک آدرس در فایل Robots.Txt مانع کراول گوگل در آن صفحه می‌شود. یعنی دیگر گوگل قادر به دیدن تگ Canonical روی آن صفحه نخواهد بود. در عوض، این کار مانع از انتقال هر گونه Link Equity از غیرکانونیکال به کانونیکال می‌شود.

اشتباه شماره دو: تنظیم URL کانونیکال به “نوایندکس”

هرگز نوایندکس را با Rel = Canonical ترکیب نکنید. اینها ساختارهای متناقض هستند.

طبق گفته جان مولر گوگل معمولا تگ کانونیکال را به تگ نوایندکس ارجح می‌شمارد. اما هنوز هم این کار درست نیست. اگر می‌خواهید یک URL را هم کانونیکال و هم نوایندکس کنید، از ریدایرکت 301 استفاده کنید. در غیر اینصورت از rel = Canonical استفاده نمایید.

اشتباه شماره 3: تنظیم کد حالت Http 4XX برای URL کانونیکال

تنظیم چنین کدی برای یک URL کانونیکال همان تاثیری را دارد که که استفاده از تگ نوایندکس داشت. گوگل قادر نخواهد بود تگ کانونیکال را ببیند و Link Equity را به نسخه کنونیکال تغییر دهد.

اشتباه شماره 4: کنونیکال کردن تمام صفحات صفحه‌بندی‌شده به صفحه ریشه (Root Page)

صفحات صفحه‌بندی ‌شده نباید به اولین صفحه صفحه‌بندی ‌شده کنونیکال شوند. به جای این کار، باید از کانونیکال‌های خودارجاعی در تمام صفحات صفحه‌گذاری‌شده استفاده کرد.

چرا؟ چون طبق گفته جان مولر، این استفاده نامناسبی از rel = canonical می‌باشد.

اشتباه شماره 5: از تگ کانونیکال به همراه Hreflang استفاده نکنید

تگ‌های Hreflang برای مشخص کردن هدف جغرافیایی و زبانی یک صفحه وب بکار می‌روند. گوگل می‌گوید که وقتی از Hreflang استفاده می‌کنید، باید یک صفحه کنونیکال را به همان زبان مشخص کنید و یا اگر در آن زبان، کنونیکال وجود ندارد زبان را با بهترین زبانی که می‌توان جایگزین کنید.

اشتباه شماره 6: داشتن چندین تگ Rel = Canonical

داشتن چندین تگ Rel = Canonical باعث می‌شود که این تگ‌ها توسط گوگل نادیده گرفته شوند. در خیلی از حالت‌ها این اتفاق به این خاطر می‌افتد که تگ‌ها به یک سیستم از نقاط مختلف وارد شده‌اند، مثلا از طریق سیستم مدیریت محتوا (CMS)، از طریق قالب، و یا از طریق افزونه‌ها.

به همین خاطر است که خیلی از افزونه‌ها مجهز به قابلیت Overwrite (نوشتن روی چیزی) هستند با این هدف که مطمئن شوند آنها تنها منبع برای تگ‌های کانونیکال هستند.

یک ناحیه دیگر که ممکن است از این بابت مشکل داشته باشد اضافه کردن کانونیکال با جاوااسکریپت است. اگر هیچ URL کانوینکال مشخص شده در پاسخ HTML نداشته باشید و یک تگ Rel – Canonical با جاوااسکریپت اضافه کنید، در این صورت هنگان رندر کردن صفحه توسط گوگل به آن توجه شود. البته اگر یک کانونیکال مشخص در HTML داشته باشید و نسخه دلخواه را با جاوااسکریپت مبادله کنید، در اینصورت ترکیبی از سیگنال‌ها را به گوگل می‌فرستید.

اشتباه شماره 7: Rel = Cnonical در <body>

Rel = Canonical باید فقط در<head> یا هدر یک داکیومنت بیاید. اگر این تگ در <body> یا بدنه یک صفحه بیاید در نظر گرفته نخواهد شد.

جایی که این مساله می‌تواند مشکل آفرین باشد هنگام ترجمه آن سند است. وقتی کد منبع (Source Code) یک صفحه در محل صحیح دارای تگ Rel=Canonical است، هنگامی که در یک مرورگر لود میشود یا توسط یک موتور جستجو رندر می‌شود، چیزهای مختلفی می‌توانند باعث بسته شدن زودهنگام تگ <head> هنگام رندرشدن شوند. چیزهای بسیار زیادی مانند تگ‌های بسته نشده، کدهای جاوااسکریپت جاساسزی شده، یا <iframe> در بخش <head>.

در چنین حالاتی، یک نگ کانونیکال می‌تواند بطور تصادفی به داخل بدنه <body> یک صفحه رندرشده تزریق شود، جایی که به آن توجهی نخواهد شد.

یافتن و برطرف کردن مشکلات کانونیکالیزیشن (Canonicalization) در سایت

در روند ساخت این تگ‌ها، اشتباه کردن بسیار راحت است. پس بهتر است با بررسی منظم سایت خود از بابت مشکلات مرتبط با این تگ‌ها، هرچه سریعتر آنها را پیدا کرده و حل و فصل نمایید.می‌توانید از ابزار حسابرسی سایت (Site Audit) در Ahrefs استفاده نمایید. Site Audit در وبسایت شما کراول می‌کند و آنرا از بابت بیش از صد مشکل سئو بررسی میکند. این مشکلات شامل مشکلات مرتبط با کانونیکال‌ها نیز می‌باشد.

در اینجا دوازده مورد از مسائل مرتبط با تگ‌های کانونیکال که Site Audit می‌تواند بیابد را می‌بینید و اینکه چطور می‌توان آنها را حل کرد:

1- Canonical Points to 4xx

این هشدار زمانی فعال می‌شود که یک یا چند صفحه، کانونیکال می‌شوند روی یک نشانی 4xx.

چرا این یک مشکل به حساب می‌آید؟

موتورهای جستجو صفحات 4XX را ایندکس نمی‌کنند، چون این صفحات کار نمی‌کنند. در نتیجه، این موتورها تگ‌های کنونیکالی که به صفحات این چنینی اشاره دارند را نادیده می‌گیرند و معمولا به ایندکس شدن نسخه اشتباه (غیرکانونیکال) صفحه ختم می‌شود.

نحوه حل این مشکل

صفحاتی که تحت تاثیر قرار گرفتند را مرور کنید و لینک‌های مرده (4XX) را با لینک‌ به صفحاتی که کار می‌کنند (200) و دوست دارید ایندکس شوند جایگزین کنید.

2- Canonical Points to Redirect

این هشدار زمانی فعال می‌شود که یک یا تعداد بیشتری از صفحات به یک URL ریدایرکت شده، کانونیکال شده باشند.

چرا این یک مشکل محسوب می‌شود؟

کانونیکال‌ها باید همیشه به معتبرترین نسخه از یک صفحه اشاره کنند.

این وضعیت مرتبط با URLهای ریدایرکت نیست. در نتیجه، موتورهای جستجو ممکن است کانونیکال‌ها را اشتباه تفسیر کنند یا کلا نادیده بگیرند.

نحوه حل این مشکل

لینک‌های کانونیکال دارای لینک مستقیم را با معتبرترین نسخه صفحه جایگزین کنید (نسخه‌ای که یک کد وضعیت 200 HTTP برمی‌گرداند و ریدایرکت نمی‌شود).

4- صفحات تکراری بدون کانونیکال

این هشدار زمانی فعال می‌شود که یک یا تعداد بیشتری صفحات تکراری یا خیلی مشابه وجود دارند که نسخه کنونیکال معین نکرده‌اند.

چرا این یک مشکل به حساب می‌آید؟

گروه‌های تکراری را مرور کنید. یک نسخه کنونیکال که باید در نتایج جستجو ایندکس شود را انتخاب کنید. این را بعنوان نسخه کنونیکال برای تمام نسخه‌های تکراری مشخص کنید (و یک تگ کنونیکال خودارجاعی به نسخه کنونیکال اضافه کنید).

5- Hreflang به غیرکانونیکال

این هشدار وقتی فعال می‌شود که یک یا تعداد بیشتری صفحه، یک URL غیرکانونیکال در یادداشت‌های Hreflang خود، یک URL غیرکانونیکال را معین کنند.

چرا این یک مشکل محسوب می‌شود؟

لینک‌های داخل Hreflang باید همیشه به صفحات کانونیکال اشاره کنند. لینک دادن به یک نسخه غیر کانونیکال یک صفحه از یادداشت‌های hreflang می‌تواند گیج‌کننده باشد و موتورهای جستجو را گمراه کند.

راه حل این مشکل

لینک‌های داخل یادداشت‌های Hreflang صفحاتی که تحت تاثیر قرار گرفتند را با نسخه کانونیکالشان جایگزین کنید.

6- هیچ لینک داخلی به URL های کانونیکال اشاره نمی‌کند

هشدار زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا تعداد بیشتری Canonical URL معین فاقد لینک داخلی ورودی باشند. یعنی هیچ لینک داخلی که به این URL ها اشاره کند وجود نداشته باشد.

چرا این یک مشکل محسوب می‌شود؟

URL های کانونیکال بدون لینک داخلی ورودی، برای کاربران وبسایت غیرقابل دسترسی هستند. در عوض، در گوشه‌ای از سایت آنها به نسخه غیرکانونیکال صفحه اشاره دارند.

نحوه حل این مشکل

هر نوع لینک داخلی که به صفحات کانونیکال اشاره دارند را با لینک‌های مستقیم اشاره‌کننده به کانونیکال جایگزین کنید.

7- صفحه غیرکانونیکال در نقشه سایت

این هشدار زمانی فعال می‌شود که یک یا تعداد بیشتری صفحه غیرکانونیکال در نقشه سایت لیست شوند.

چرا این یک مشکل محسوب می‌شود؟

گوگل می‌گوید شما نباید در نقشه سایت خود URLهای non-Canonical قرار دهید. به این دلیل که گوگل صفحات داخل سایت مپ را بعنوان Canonical می‌بیند. شما باید فقط صفحاتی را که می‌خواهید ایندکس شوند را در سایت مپ قرار دهید.

نحوه حل این مساله

URLهای non-Canonical را از سایت مپ خود حذف کنید.

8- صفحات غیرکانونیکال بعنوان صفحات کانونیکال تعریف شوند

زمانی این هشدار فعال می‌شود که یک یا تعداد بیشتری صفحه، یک URL کانونیکال را تعیین کنند که آن نیز برای یک صفحه دیگر کانونیکالیزه شده باشد. این مساله باعث ایجاد یک زنجیره کانونیکال می‌شود که در آن صفحه A به صفحه B کانونیکالیزه شده و آن نیز به صفحه C کانونیکالیزه شده باشد.

تصویر زیر را مشاهده نمایید تا این مساله برای شما واضحتر گردد.

چرا این یک مشکل محسوب می‌شود؟

زنجیره‌های کانونیکال (Canonical Chains) ممکن است موتورهای جستجو را گیج یا گمراه کنند. در نتیجه، ممکن است آنها Canonical تعیین شده را نادیده بگیرند و یا نادرست تفسیر کنند.

چطور این مشکل را حل کنیم؟

لینک‌های non-Canonical در تگ‌های Canonical صفحاتی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند را با لینک‌های مستقیم به Canonical جایگزین کنید. مثلا، اگر صفحه A کانونیکالیزه شده به صفحه B و آن هم به صفحه C کانونیکالیزه شده، لینک کانونیکال روی صفحه A را با یک لینک به صفحه C جایگزین کنید.

9-

این هشدار زمانی فعال می‌شود که Canonical تعیین شده و Open Graph URL روی یک یا چند صفحه باهم انطباق نداشته باشند.

چرا این یک مشکل است؟

اگر URL گراف باز با Canonical انطباق نداشته باشد، در اینصورت یک نسخه غیرکانونیکال از صفحه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

چطور این مشکل را حل کنیم؟

URL گراف باز روی صفحاتی که متاثر شده‌اند را با URL کانونیکال جایگزین کنید. مطمئن شوید که دو URL یکسان هستند.

نکته: URL داخل تگ‌های Open Graph باید مطلق باشند و از پروتکل‌های //:http یا //:https استفاده کنند، مانند حالتی که در کانونیکال‌ها اتفاق می‌افتد.

10- Canonical هایی که از HTTPS به HTTP اشاره دارند

این هشدار زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا دو صفحه مرجع (HTTPS) یک نسخه ناامن (HTTP) را بعنوان نسخه کانونیکال تعیین می‌کنند.

چرا این یک مشکل است؟

HTTPS یک فاکتور رتبه‌بندی است. پس تعیین نسخه‌های امن صفحه بعنوان کانونیکال در هر جایی

که امکانپذیر باشد غیرمنطقی نیست.

چطور این مشکل را حل کنیم؟

صفحه HTTP را به معادل HTTPS آن ریدایرکت کنید. اگر این کار امکانپذیر نیست، یک لینک Rel=Canonical از نسخه HTTP صفحه به نسخه HTTPS آن اضافه نمایید.

11- Canonical هایی که از HTTP به HTTPS اشاره دارند

این هشدار مربوط به زمانی است که یک یا بیشتر صفحه ناامن (HTTP)، یک نسخه مرجع (HTTPS) رت بعنوان کانونیکال تعیین می‌کنند.

چرا این یک مشکل است؟

HTTPS بر HTTP ارجحیت دارد. غیرمنطقی است که نسخه HTTP یک صفحه را داشته باشیم و سپس نسخه HTTPS را بعنوان Canonical تعیین کنیم.

نحوه حل این مشکل

HTTP را به HTTPS ریدایرکت 301 دهید. همچنین باید هر نوع لینک داخلی که به HTTP وارد می‌شود را نیز با لینک‌های مستقیم به HTTPS جایگزین کنید.

12- صفحه non-Canonical ترافیک ارگانیک دریافت می‌کند

این هشدار زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا تعداد بیشتری صفحه Non- Canonical در نتایج جستجو ظاهر می‌شود و ترافیک جستجوی ارگانیک دریافت می‌کند (که نباید دریافت کند).

چرا این یک مشکل محسوب می‌شود؟

تگ‌های کنونیکال به درستی تنظیم نشده‌اند و یا گوگل خواسته که کانونیکال‌های تعیین‌شده را نادیده بگیرد.

نحوه حل این مشکل

بررسی کنید که تگ‌های rel=canonical در تمامی صفحات گزارش شده به درستی تنظیم شده باشند. اگر مشکل از اینجا نیست، از ابزار URL Inspection در گوگل سرچ کنسول استفاده نمایید تا ببینید آیا گوگل URL تعیین شده را بعنوان کنونیکال می‌شناسد یا خیر. اگر عدم انطباق دیدید، بررسی کنید ببینید چرا باید چنین حالتی اتفاق بیفتد.

سخن آخر

تگ‌های Canonical آنقدرها هم پیچیده نیستند. فقط در اولین برخورد کمی سخت به نظر می‌رسند. به یاد داشته باشید که تگ‌های Canonical، راهنما نیستند بلکه سیگنالی برای موتورهای جستجو هستند. بعبارتی دیگر، موتورهای جستجو ممکن است کانونیکالی متفاوت از آن که شما اعلام کرده‌اید انتخاب کنند.

می‌توانید ابزار URL Inspection را در سرچ کنسول گوگل بکار ببرید تا هر دوی کانونیکال‌های اعلام شده توسط کاربر و انتخاب شده توسط گوگل را مشاهده نمایید.

اینها گروه‌بندی‌هایی هستند که گوگل در سرچ کنسول و در Index Coverage Status Report مربوط به URL های کانونیکال استفاده می‌کند:

صفحه متغیر با تگ کانونیکال مناسب

صفحاتی را نشان می‌دهد که در آنها یک صفحه متغیر با یک تگ Canonical مشخص کرده‌اید و همانطور هم با آن رفتار شده است. اساسا به این شکل کار می‌کند که انگار می‌خواهید در یک صفحه که انتخاب کرده‌اید ادغام کنید.

تکراری و بدون کانونیکال انتخاب شده توسط کاربر

صفحات تکراری که برای هیچ یک از آنها یک کنونیکال انتخاب نشده است. در این حالت گوگل یکی را برای شما انتخاب کرده است، پس اگر آن صفحه‌ای نباشد که شما ترجیح می‌دهید، باید یک تگ rel=canonical اضافه کنید.

تکراری، گوگل یک کنونیکال متفاوت از کاربر را انتخاب کرده

این، حالت‌هایی را نشان می‌دهد که گوگل تصمیم گرفته که کنونیکال مورد نظر شما را نادیده بگیرد اما با این حال یک نسخه متفاوت را انتخاب کرده تا در ایندکس نمایش دهد.

تکراری، URL معرفی شده بعنوان کنونیکال انتخاب نشده

این هم حالتی است از یک سیگنال کانونیکالیزیشن (معرفی شدن در نقشه سایت) که نادیده گرفته شده است. در این مجموعه صفحات تکراری، URL کانونیکالی وجود ندارد که صراحتا انتخاب شده باشد و در این حالت گوگل معتقد است که باید URL دیگری در کنار آنکه شما معرفی کرده‌اید در ایندکس نمایش داده شود.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد. سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو باشند.

سپاس از همراهی شما

2 نظرات
  1. A..B می گوید

    ممکنه برای سایت های من تک کنونیکال رو ست کنید؟

    1. seof می گوید

      سلام ببینید ست کردن یا همون درج تگ کنونیکال کار سختی نیست، تنها کاری که شما باید انجام بدید اینه که محتواهایی که یکسان یا مشابه هستند رو پیدا کنید و یکی از اونها رو برای دریافت رتبه مشخص کنید بعد تو تگ هدینگ مقاله های دیگه (تکراری‌ها) تگ کنونیکال رو مطابق اونچه تو مقاله عرض کردیم استفاده کنید. اگر هم از CMS وردپرس استفاده میکنید با افزونه یوست Yoast به راحتی میتونید اینکار رو انجام بدید.
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.