تبلیغات همسان چیست؟ | انواع آن
تبلیغات همسان، دستهای از تبلیغات است که با پلتفرمی که محتوا در آن منتشر میشود از نظر شکل، ساختار و نیز ظاهر محتوا سازگاری مطلوبی دارد. به همین دلیل، کاربر در نگاه اول متوجه تبلیغاتی بودن محتوا نشده و جذب آن میشود.
کاربر در این نوع از تبلیغات، بیشتر اعتمادکرده و روشی مطلوب برای تبلیغات است.
انواع مختلف تبلیغات همسان
تبلیغات همسان مثل سایر تبلیغات، انواع مختلفی دارد. در ادامه مقاله شش نوع کلی این تبلیغات را معرفی خواهیمکرد و خصوصیات هر یک از آنها را توضیح میدهیم.
1. تبلیغات درون محتوایی (In Feed)
گاهی یک سری محتوای اسپانسرشده در بین سایر محتوای معمولی برخی از سایتها مثل فوربز، وجود دارند. تبلیغات درون محتوایی نام دیگر این محتواها است.
یک صفحه در رسانه اجتماعی اینستاگرام را درنظربگیرید که در بین پستهایی که منتشر میکند، برای یک کسب و کار یا محصول هم تبلیغ میکند. این نوع از تبلیغات نیز نوعی از تبلیغات همسان است.
2. تبلیغات پولی در موتورهای جستجو
تبلیغات پولی، از جمله تبلیغات همسو در موتورهای جستجو ( مثل گوگل ادوردز ) است. با پرداخت مبلغ مشخصی، گوگل شما را در کلمه کلیدی خاص در رتبه اول قرار میدهد.
تبلیغات، در موتورهای جستجو خیلی خوب جواب داده و به مشتریان نیز کمک میکند که بتوانند محصول خود را راحتتر و مطلوبتر انتخاب کنند.
جالب است که بدانید، این نوع از تبلیغات، خاص و منحصر به فرد نبوده و تنها نتایج جستجو را طبیعی و ارگانیک جلوه میدهد.
3. ویجتهای پیشنهادی یا مطالب توصیهشده
از دیگر انواع تبلیغات همسان یا نیتیو، ویجتهای پیشنهادی است که در شبکههای اجتماعی، سایتها و صفحات ابتدایی نتایج جستجوی گوگل دیده میشود.
این ویجتها در قالب تبلیغات در کنار صفحه وب یا در قسمت پایین مقاله مشاهده میشوند. این ویجتها، معمولاً محتواهایی را به شما پیشنهاد میکنند که احتمالا دوست داشته باشید.
4. لیستهای تبلیغاتی
اگر به سایتهای فعال در زمینه فناوری سر زده باشید، مشاهده کردهاید که این سایتها محتواهایی در مورد مقایسه انواع هدفونها منتشر میکنند.
مشخصات انواع هدفون در آن محتواها بیان میشود و سپس یک لینک در آن صفحه قرار میگیرد تا در صورت تمایل، به آن لینک سر زده و هدفونی که دوست دارید را خریداری کنید.
برای مثال شما برای خرید نوعی کتاب خاص در فروشگاه اینترنتی هستید که آن سایت کتاب مورد نظر شما را نمایش میدهد و در پایین صفحه نیز لیستی از چند کتاب با محتوای مشابه هم به شما پیشنهاد میدهد، و این نیز نوعی دیگر از لیست تبلیغات همسان است.
5. تبلیغات بنری با اجزای همسان
کاربرد این نوع از تبلیغات درست مثل تبلیغات بنری است که در سایتهای مختلف مشاهده میکنید. فرق این نوع از تبلیغات بنری همسان با دیگر بنرها در آن است که محتوای این تبلیغات بنری با سایت یا صفحهای که در حال بررسی محتوای آن هستید، همخوانی دارد.
6. تبلیغات همسان به صورت انتخابی
بعضی اوقات، وقتی درحال بازی با گوشی خودتان هستید. این بازی بصورت رایگان برای شما اجرا میشود ولی اگر بخواهید این بازی را با یک ویژگی یا قابلیت خاص اجرا کنید، باید آن قابلیت را خریداری کنید.
اپلیکیشن اسنپ چت نیز این قابلیت را دارد. بکاربردن برخی از فیلترها در حین عکس گرفتن، خریدنی است.
تبلیغات همسان، همچنین از جدید و موثرترین رویکردها در دیجیتال مارکتینگ است.
8 گام اصلی جهت انجام تبلیغات همسان
در ادامه مقاله 8 گام اصلی تبلیغات همسان را بیان خواهیمکرد.
گام 1: اهداف خود را تعیین کنید
اولین کاری که برای موفقیت در تبلیغات همسو باید انجام دهید، هدفگذاری است. به چه منظوری تبلیغات انجام میدهید؟ هدفتان از تبلیغات چیست؟
آیا میخواهید آگاهی کاربران را از برند خود بالا ببرید؟ زمانی که اهداف لازم را در ذهن خود ترسیم کردید، شاخصهای کلیدی عملکرد را برای خودتان مشخص کنید تا بتوانید موفقیت خود را جهت رسیدن به اهداف بررسی و ارزیابی کنید.
گام 2: مخاطب هدف خود را شناسایی کنید
دومین گام موفقیت در تبلیغات همسان این است که باید مخاطب هدف را بشناسید. زمانی که مخاطب هدف را شناسایی کرده و از اهداف خود نیز اطلاعات کافی داشته باشید، بی شک موفق خواهیدشد.
با داشتن شناخت درست از مخاطب هدف، سایر مراحل ساخت تبلیغات همسان نیز، به خوبی پیش میرود.
گام 3: پیام مناسب مخاطب را تهیه کنید
زمانی که هدف خود را تعیینکرده و مخاطب خود را شناسایی میکنید، زمان ارسال یک پیام درست به مخاطب هدف خود است.
اگر دو مرحله قبل درست اجرا شود، مخاطب واکنش خوبی را به مرحله سوم نشان میدهد. بدانید که موارد مهم نظر مخاطب چیست؟ رفتارها، علایق و ترجیحها را مشخصکرده و یک پیام درست برای مخاطب ارسال کنید.
گام 4: چارچوب درستی برای خودتان انتخاب کنید
براساس شناخت از مخاطب و وبسایت خود، باید بدانید که چه چارچوبی برای ساخت تبلیغات نیتیو مناسبتر است.
جهت تبلیغات همسان، از پلتفرمهای متفاوتی استفاده میشود و در هر پلتفرم (موبایل، تبلت یا کامپیوتر) نوع خاصی از این تبلیغات جواب میدهد.
محتوای متناسب با هر سایتی که قصد تبلیغ در آن را دارید را انتخاب کنید.
گام 5: محتوای مناسب تولید کنید
سعیکنید برای تبلیغات همسو خود، بهترین محتوای ممکن را بنویسید. این محتوا باید به اندازهای تأثیرگذار باشد که مخاطب را جذب کرده و او را با هدف شما درگیر کند. تولید محتوای متناسب به اندازهای بااهمیت است که برخی از آن به عنوان مهمترین گام در تولید تبلیغات همسان نام میبرند.
گام 6: محتوای تولیدشده را منتشر کنید
در مراحل قبلی، مقدمات لازم را جهت تولید تبلیغات فراهم کرده و تبلیغات نیتیو خود را تولید کردهاید. اکنون نوبت آن میرسد که تبلیغ تولیدی را در بستر مناسب منتشر کنید.
انتخاب بستر مناسب برای تبلیغات به نوع محتوای شما هم بستگی دارد. سعیکنید سایتهای پرطرفدار را برای تبلیغات خود انتخاب کنید تا بازدهی بهتری، از این راه داشته باشید.
گام 7: نتایج را ارزیابی و بررسی کنید
حال تمامی کارها را برای تولید و انتشار تبلیغ انجام گرفته و سوال مهم این است که چطور باید متوجه شویم که تبلیغات همسان ما چه اندازه موفق عمل کرده است؟ برای فهمیدن این موضوع باید نتایج را از بستری که محتوای خود را در آن منتشر کردهاید، بررسی و ارزیابی کنید.
از جمله معیارهایی که باید بررسی کنید تعداد کاربرانی که محتوای شما را دیدهاند، زمان ماندگاری آنها در صفحه تبلیغات، نرخ کلیک، نرخ تبدیل، میزان تعامل و نرخ کلیک است تا بدانید محتوایی که در تبلیغ خود بکار بردهاید تا چه اندازه تأثیرگذار بوده و چه اندازه توانسته مخاطب را تحت تأثیر خودش قرار دهد.
گام 8: آزمایش، بهینهسازی و تکرار
گام هشتم برای موفقیت در تبلیغات همسان، بهینهسازی است. در گام نخست، تبلیغ را منتشرکرده و سپس نتایج تبلیغ را دیدهاید.
قطعاً تعدادی از معیارها در تبلیغ شما خوب و یک سری هم ضعیف بوده اند. سعیکنید معیارهای خوب را تقویتکرده و معیارهای ضعیف را بهبود ببخشید تا نواقص تبلیغ را برطرف کنید.
بعد از رفع نواقص، تبلیغ خود را باید دوباره منتشرکنید و همینطور نتایج را مجدد ارزیابی کنید.