صفحات یتیم گوگل یا Orphan pages چیست؟

5
(6)

صفحات یتیم گوگل یا orphan pages را در این مقاله از سایت سئوف شرح خواهیم داد.

چرا صفحات یتیم برای سئو مشکل ایجاد می‌کنند؟

صفحه‌ای از وب سایت که پیوندی به آن نباشد، صفحه یتیم نامیده می‌شود. موتورهای جستجو قادر نیستند که از طریق لینک‌ها صفحه یتیمی را پیدا کنند، بنابراین صفحات معمولا گم شده در نتایج جستجو هم نشان داده نمی‌شوند. حتی اگر این صفحه‌های یتیم در نقشه سایت XML شما ذکر شوند، باز هم برای سئوی سایت مشکل‌ساز هستند.

چگونه صفحات یتیم را در ‌وب‌سایت خود شناسایی کنیم؟

پیدا کردن صفحات یتیم گوگل یا orphan pages معمولا کار سختی است، اما غیرممکن نیست. اگر صفحاتی در ‌وب‌سایت شما وجود دارند که موتورهای جستجو و نیز کاربران به آن دسترسی ندارند، حتما باید این مشکل را برطرف کنید، زیرا این اتفاق سئوی سایت شما را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

Google Analytics اولین منبعی است که جهت پیدا کردن صفحات یتیم موجود، است. شما می‌توانید با کلیک روی Site Content در بخش Behavior لیست کاملی از URLهای موجود از سایت خودتان را داشته باشید.

ابزارهای بررسی دیگر برای صفحات سایت و نیز میزان بازدید آن‌ها موجود است که در ادامه آن‌ها را می‌گوییم:

موتورهای جستجو از جمله ‌گوگل‌ معمولا صفحات جدید را به یکی از دو روش زیر پیدا می‌کنند:

  • ربات خزنده گوگل، لینکی را از صفحه دیگری دنبال کرده و به صفحه جدید می‌رسد.
  • ربات خزنده، URL یا آدرس اینترنتی ذکر شده در نقشه سایت XML شما را پیدا می‌کند.
  • اگر می‌خواهید ‌گوگل صفحه شما را کرال و ایندکس کند، در ابتدا باید کاری را انجام دهید که بتواند آن صفحه را پیدا کند.
صفحات یتیم گوگل یا orphan pages
صفحات یتیم گوگل یا orphan pages

صفحه یتیم گوگل بر سایت چه تاثیری دارد؟

این موضوع بسیار برای سایت شما مهم است. زیرا اگر صفحه خود را با استفاده از لینک‌های داخلی به گوگل معرفی نکنید، احتمال اینکه زود ایندکس شود کم است.

 عدم لینک سازی درست داخلی هم باعث می‌شود که در سایت شما صفحه یتیم شکل بگیرد. این موضوع اعتبار و اهمیت محتوای شما را نزد گوگل به حد بسیار زیادی کم می‌کند. طبیعتاً صفحه‌ای که با محتوای دیگری معرفی نشود، اهمیت بالایی هم ندارد.

دلایل به وجود آمدن Orphan Pages

علت‌های مختلفی برای به وجود آمدن صفحات یتیم گوگل وجود دارد، بسیاری از آن‌ها پیج‌های قدیمی سایت هستند که شاید از وجودشان اطلاع نداشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین علت‌هایی که باعث به وجود آمدن Orphan page می‌شوند، اشاره خواهیم کرد.

  • برخی از صفحات از ابتدا یتیم نبوده‌ و قبلا چند صفحه در سایت وجود داشتند که به آن‌ها لینک می‌دادند. اما به مرور زمان صفحات همراه با لینک حذف شده و صفحه را یتیم کرده‌اند.
  • گاهی بعضی از مشکلات موجود در ساختار سایت صفحات Orphan را ایجاد می‌کنند، خطاهای ترکیبی موجود در نقشه سایت URLهای اشتباه را تولید می‌کنند، URLهای اضافی که در زمان تشکیل تگ‌ها ایجاد شده و نیز محتواهایی که بدون لینک‌سازی بارگذاری می‌شوند، چند نمونه از این مشکلات هستند.
  • گاهی اوقات محصول یا خدماتی از فروشگاه حذف می‌شود، اما صفحه آن روی سایت باقی می‌ماند و از آنجایی که دیگر آن محصول وجود ندارد، لینک‌سازی انجام نمی‌شود و محتواهایی که پیش از این با محصول در ارتباط بوده‌اند هم حذف می‌شوند. در نتیجه صفحه محصول به یک Orphan page تبدیل می‌شود.
  • گاهی اوقات هم CMS (سیستم مدیریت محتوا) URLهای ناشناخته‌ای ایجاد می‌کند که به عنوان صفحات یتیم در سایت در نظر گرفته می‌شوند.

چند مورد از موارد اصلی ایجاد صفحات یتیم یا Orphan page را بیان کردیم، اما این صفحات به هر دلیل دیگری هم می‌توانند ایجاد شوند.

 ممکن است در وبلاگ شما مقالاتی وجود داشته باشد که هیچ صفحه‌ای به آن لینک نداده و در نتایج جستجو هم قابل مشاهده نیست، گاهی مواقع هم علت یتیم شدن صفحات وب، هیچکدام از موارد بالا نیست و به دلیل بی‌دقتی، صفحه یتیم می‌ماند.

صفحات یتیم گوگل یا Orphan Pages چطور برطرف می‌شوند؟

یکی از راه‌های ساده برای پیدا کردن صفحه یتیم گوگل، استفاده از پلاگین یوست (Yoast) روی سایت‌های وردپرسی است. این پلاگین با اسکنی ساده صفحاتی که هیچ لینکی دریافت نکرده‌ را برای شما پیدا می‌کند.

 اگر از یوست استفاده می‌کنید، بهتراست خودتان را به جای صفحه یتیم به عبارت محتوای یتیم (Orphan Content) عادت بدهید. این عبارتی است که سازندگان پلاگین یوست برای صفحه‌های یتیم در نظر می‌گیرند.
راهی دیگر برای پیدا کردن صفحه یتیم گوگل استفاده از نرم‌افزار‌های Screaming Frog یا Deep Crawl است. این نرم‌افزارها تمام صفحات را اسکن کرده و ارتباطات لینکی بین آن‌ها را به دست می‌آورند. بنابراین می‌توانید صفحه‌های یتیمی که هیچ لینکی دریافت نکرده‌اند را شناسایی کنید.

داشتن صفحات یتیم روی سایت اصلا خوب نیست، سعی کنید خیلی زود صفحات یتیم را پیدا کرده و آن‌ها را از حالت یتیمی بیرون بیاورید.

نکاتی که در زمان بررسی صفحات یتیم گوگل وب‌سایت خود باید در نظر داشته باشید را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • اگر این چک‌ها فعال نشدند، شما می‌توانید محدودیت صفحات چک شده در کمپین خود را بالا ببرید تا اطمینان پیدا کنید که همه صفحاتتان از نقشه سایت یا گوگل آنالیتیکس خوانده می‌شوند.
  • پس از ویرایش نقشه وب‌سایت، لینک‌هایی که به صفحات تنهای وب‌سایتتان پیوند کردید، صفحات جدید ساختید یا وب‌سایتتان را به هاست دیگری انتقال دادید، Site Audit را دوباره اجراکنید.
  • اگر از همه صفحات یتیم وب‌سایت خود مطلع هستید، می‌توانید این بررسی را با کلیک روی چرخ‌دنده تنظیمات و بعد از وارد شدن به قسمت Exclud checks آن، Orphan Pages checks را پنهان کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 6

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.