ریچ اسنیپت چیست؟ ریچ اسنیپتها (Rich Snippets) یا نتایج برجسته، نتایجی هستند که با شکلهای ظاهری مختلف در بعضی صفحات نتایج جستجوی گوگل (SERPs) پدیدار میشوند. آنها به کاربر کمک میکنند درباره کلیک کردن یا نکردن روی یک سایت تصمیم بگیرد. چرا که اطلاعات اضافهای درباره سایت به کاربر میدهند. و کاربر تشخیص میدهد آیا محتوایی که به دنبال آن است در این سایت قرار دارد یا نه.
اگر میخواهید اطلاعات کاملی درباره ریچ اسنیپتها و کاربردشان داشته باشید تا پایان این مقاله با سئوف همراه باشید.
این مقاله نیز بخشی از دوره یادگیری سئو میباشد که به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.
نکته: از آنجایی که ریچ اسنیپت معادلی در فارسی ندارد و در بعضی متنها، “قطعات برجسته” ترجمه شده است، در صورت استفاده از این عبارت در این مقاله منظور همان ریچ اسنیپت میباشد.
ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست؟
ریچ اسنیپتها یا نتایج برجسته، نتایج طبیعی جستجوی گوگل هستند که به همراه اطلاعات اضافه نمایش داده میشوند. این اطلاعات اضافه معمولا از دادههای ساختاریافته داخل HTML سایت بدست میآیند. از انواع رایج آنها میتوان خلاصهها (review)، دستور تهیه غذاها و رویدادها (event) را نام برد.
چرا ریچ اسنیپتها مهم هستند؟
تقریبا اکثریت قریب به اتفاق نتایج جستجوی گوگل شامل سه بخش از دادهها هستند:
- تگ عنوان (Title Tag)
- توضیحات متا (Meta Description)
- آدرس URL
مثال زیر را ببینید:

این یک اسنیپت نرمال یا یک نتیجه نرمال است. ریچ اسنیپت حاصل افزودن اطلاعات اضافی به یک اسنیپت نرمال است.
مثال زیر را ببینید:

همانطور که میبینید نتایج ریچ اسنیپت نسبت به نتایج نرمال جستجو بیشتر به چشم میآیند و نظر بیننده را جلب میکنند. که این منجر به افزایش نرخ کلیک طبیعی میشود (Organic CTR).
گوگل، دادههای Rich snippet را از نشانهگذاریهای ساختاریافته (مثل اسکیما) داخل HTML صفحه دریافت میکند.

با اینکه بعضی افراد فکر میکنند استفاده از دادههای ساختاریافته میتواند باعث بهترشدن رتبه شما در نتایج موتور جستجو شود، گوگل میگوید: استفاده از دادههای ساختاریافته نشانه رتبه گرفتن در گوگل نیست. هرچند میتواند به رتبه گرفتن کمک کند.

پس حداقل فعلا، تنها فایده قطعات برجسته افزایش نرخ کلیک یا CTR است.
آموزش بکارگیری نتایج برجسته یا ریچ اسنیپتها
افزایش نرخ کلیک با استفاده از نتایج برجسته ممکن است روی سئو سایت تاثیر مثبتی داشته باشد، اما امکان تاثیرگذاری منفی نیز وجود دارد. (دوستان عزیزی که با سئو آشنایی زیادی ندارند میتوانند از مقاله آموزشی سئو چیست کمک بگیرند). پس برای استفاده صحیح از آنها در سایتتان باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا سئو سایتتان دچار افت نشود.
نکات زیر را در استفاده از ریچ اسنیپتها رعایت کنید:
انتخاب نوع Rich Snippet
در قدم اول شما باید تشخیص دهید چه نوعی ازنتایج برجسته را بهتر است استفاده کنید. بدین ترتیب، میتوانید نشانهگذاریهای ساختاریافتهای را که بطور ویژه برای گرفتن آن نوع از ریچ اسنیپت در صفحه نتایج جستجو طراحی شدهاند استفاده کنید.
انواع بسیار زیادی از نتایج برجسته وجود دارد. اما تعدادی از این نوعها (مانند اطلاعات پروازها یا کتابها) فقط برای گروه خیلی خاصی از سایتها کاربرد دارند.
بخاطر همین در ادامه، روی هشت نوع از رایجترین انواع قطعات برجسته تمرکز میکنیم و آنها را شرح میدهیم.
Review ها یا خلاصهها
این نوع، یک رتبهبندی ستارهدار (با پنج ستاره) را نمایش میدهد. که میتواند حاصل بازدید و رای یک نفر باشد و یا حاصل تجمیع reviewهای کاربران مختلف باشد.

دستور تهیه غذاها یا Recipes
نوع خاصی از دادههای ساختاریافته (Structured Data) میباشد که فقط در طرز تهیه غذاها کاربرد دارد. نشانهگذاریهای مربوط به دستورهای تهیه غذا شامل دادههایی مانند زمان پخت، خلاصهها و تصاویر مربوط به تهیه غذا هستند.

موزیک
اطلاعاتی از آهنگها را به گوگل میدهد. مانند تاریخ انتشار آلبوم.

نشانهگذاری محصول یا Product Markup
این نوع از قطعات برجسته، درباره محصولات خاصی، اطلاعاتی به موتورهای جستجو میدهد. (شامل قیمتها و تصاویری از محصول).

سازمان
به گوگل در درک یک سری اطلاعات کلیدی درمورد سازمانها(Key Information on an Organization) مثلا یک بیزینس کمک میکند. این اطلاعات شامل آدرس، لوگو، اطلاعات تماس با سازمان و مواردی از این قبیل میباشد.

جریانهای برتر (داستانهای برتر) یا Top Stories
باعث میشود یک سایت در جعبه “Top Stories” در نتایج جستجو نمایش داده شود. این نوع فقط برای سایتهایی که توسط Google News تایید شدهاند کاربرد دارد.

ویدئوها
موتورهای جستجو نمیتوانند ویدئوها را روی صفحه شما تماشا کنند. پس نشانهگذاریهای ویدئو به موتور جستجو کمک میکند که بفهمد ویدئو شما چه محتوا و موضوعی دارد.

رویدادها یا Events
شامل اطلاعاتی درباره تاریخ، ساعت (زمان)، مکان (لوکیشن) و غیره میباشد.

بنابراین هر موقع نوعی از ریچ اسنیپت را انتخاب کردید که برای محتوای شما مناسب است، میتوانید گام بعدی را در بکارگیری آن اجرا کنید.
فهمیدن مفاهیم پایه دادههای ساختاریافته
دادههای ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای شما را بفهمند.
برای مثال، فرض کنید اخیرا یک پست در بلاگتان منتشر کردهاید که بطور ویژه به آموزش طرز تهیه یک غذای تند میپردازد:

بدون دادههای ساختاریافته، گوگل و سایر موتورهای جستجو در درک موارد زیر با مشکل مواجه خواهند شد:
- مدت زمان تهیه غذا
- کدام تصاویر مربوط به خود دستور تهیه میباشند
- لیست مواد لازم
- مراحل
در مقابل با وجود دادههای ساختاریافته، وقتی صفحه خود را بعنوان طرز تهیه یک غذا نشانهگذاری میکنید، به موتور جستجو میگویید:
“تهیه این غذا 45 دقیقه زمان میبرد”
“این لیست مواد لازم برای تهیه این غذاست”
“این هم یک عکس از این غذاست که آماده شده است”
و اگر کار خود را بدرستی انجام دهید، گوگل این دادهها را در صفحه نتایج جستجو به شکل Rich Snippet یا نتایج برجسته نمایش خواهد داد:

پیاده سازی داده ساختاریافته با کمک Schema (اسکیما)
وقتی صحبت از داده ساختاریافته میشود باید گفت بیشتر سایتها از نشانهگذاریهای Schema.org استفاده میکنند.

این به آن علت است که اسکیما توسط تمام موتورهای جستجوی اصلی حمایت میشود (که شامل Bing هم میشود). و چنانکه خواهید دید، نصب آن بسیار آسان است.
تمام آنچه لازم است انجام دهید این است که نوع نشانهگذاری که میخواهید استفاده کنید را در Schema.org پیدا کنید.

ومحتوای خود را با استفاده از راهنمای موجود در صفحه خود نشانهگذاری نمایید.

گوگل همچنین یک مستندسازی قوی روی دادههای ساختاریافته دارد.

بطور کلی، همه چیز گوگل برای کسانی که توسعهدهنده حرفهای نیستند بسیار راحت و قابل درک است.
اینکه چطور کد دادههای ساختاریافته را به وبسایت خود اضافه کنید کاملا به خودتان بستگی دارد.
اگر از وردپرس استفاده میکنید، تعداد زیادی افزونه جهت انتخاب وجود دارد:

و اگر میخواهید نشانهگذاری دادههای ساختاریافته خود را بدون نیاز به یک افزونه انجام دهید، میتوانید از یک میکرودیتا یا RFDa استفاده کنید. اما به شدت توصیه میکنیم از JSON-LD استفاده کنید.
بخاطر اینکه JSON-LD آسانترین راه برای افزودن نشانهگذاریهای ساختاریافته به صفحه است. بدون JSON-LD، باید بصورت دستی داده ساختاریافته را به HTML صفحه خود اضافه کنید:

این کار پردردسر است. بعلاوه، افزودن کد جدید به HTML موجود، احتمال ایجاد خطا یا بروز مشکل را بسیار افزایش میدهد.
اما با JSON-LD، همه دادههای ساختاریافته شما، داخل یک قطعه کد کوچک JavaScript جا میگیرد که داخل Section صفحه شما قرار میگیرد:

تست کردن به کمک ابزار تست دادههای ساختاریافته
آخرین گام شما این است که مطمئن شوید داده ساختاریافته شما به درستی تنظیم شده است.
خوشبختانه، گوگل یک ابزار فوق العاده را راهاندازی کرده که باعث میشود این مرحله آسان شود:
ابزار تست داده ساختاریافته یا The Structured Data Testing Tool.

برای استفاده از آن، یک آدرس URL فعال از سایتتان را در کادر مربوطه وارد کنید:

یا اینکه HTML را کپی و پیست کنید:

و “Run Test” را فشار دهید:

سپس گوگل به شما هر داده ساختاریافتهای که روی سایت شما پیدا کند را نشان خواهد داد.

و اگر این ابزار، مورد غیرمعمول و عجیبی را پیدا کند، به شما اطلاع میدهد:

یک مورد که باید به آن اشاره کنیم:
ضمانتی وجود ندارد که دادههای ساختاریافته به ریچ اسنیپت منتهی شوند. حتی اگر همه چیز را در این بخش عالی انجام داده باشید.
گوگل، این موضوع را در مستندات خود کاملا شفافسازی کرده است:

بعبارتی: استفاده صحیح از دادههای ساختاریافته، شانس گرفتن Rich Snippet یا نتایج برجسته را افزایش میدهد. اما همیشه هم این نتیجه میسر نمیشود.