چگونه عکسها را برای سئو بهینه سازی کنیم؟ نکاتی درباره سئو تصاویر

فرقی نمی‌کند یک نویسنده بلاگ باشید یا نویسنده یک روزنامه یا مجله آنلاین. ممکن است هنگام نوشتن مقاله جدید از خود بپرسید: “آیا این مقاله نیاز به عکس دارد؟”. خوب جواب همیشه مثبت است. تصاویر به روح مقالات حیات می‌بخشند. همچنین روی سئو سایت تاثیر می‌گذارند. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چطور یک تصویر را برای سئو سایت بهینه‌سازی کنیم و چگونه از آن تصاویر استفاده کنیم که بهترین تجربه کاربری را ارائه دهیم. این مقاله جذاب از پایگاه خبری – آموزشی سئوف را از دست ندهید.

آخرین تصویری که در سایتتان آپلود کردید را به یاد بیاورید. احتماالا از سایت‌هایی که تصویر ارائه می‌دهند یک عکس برداشته‌اید. سپس آنرا در سایت خود بارگذاری کرده و در صفحه مربوطه قرار داده‌اید.

خوب مثل این است که یک توپ بزرگ بولینگ را به سایت خود اضافه کرده باشید. سرعت لود سایت شما پایین می‌آید و موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر شما را بدون داشتن متن جایگزین بخوانند.

پس باید این پروسه را تغییر دهیم. اگر تصاویر داخل سایت را بهینه نکنید مثل این است که یکی از امکانات ارزشمند سئو را هدر داده‌اید.

سئو تصاویر یا بهینه‌سازی تصاویر امتیازاتی را به ما می‌دهد. از جمله: تجربه کاربری بهتر، افزایش سرعت لود صفحات سایت، و فرصت‌های بیشتر در گرفتن رتبه بالاتر در نتایج جستجو.

در ادامه نکاتی را برای سئو تصاویر بیان می‌کنیم.

1- فرمت مناسب را انتخاب کنید

فرمت PNG و JPEG رایج‌ترین فرمت‌های تصاویر هستند. باید فرمت مناسب را برای تصاویر سایت خود انتخاب کنید. PNG معمولا بهترین نوع برای استفاده معمول و روزانه است. اما برای تصاویری که توسط یک عکاس واقعی گرفته شده‌اند، بزرگتر هستند و بیشتر به چشم می‌آیند فرمت JPEG بهتر است.

PNG: کیفیت بهتری ارائه می‌دهد اما با اندازه فایل بزرگتری همراه است.

JPEG: ممکن است کیفیت تصویر را از دست دهید. اما می‌توانید سطح کیفیت را تنظیم کنید تا یک حد بهینه را پیدا کنید و به یک تعادل برسید.

WebP: تنها فرمتی که هم در مرورگر فایرفاکس و هم در مرورگر کروم پشتیبانی می‌شود. هنگام استفاده از آن و در فشرده‌سازی از حالت Lossless یا Lossy استفاده کنید.

2- تصاویر خود را فشرده سازی کنید

بدتر از سایتی که در آن تصاویر فشرده نشده آپلود کرده باشند وجود ندارد. طبق آمار چیزی حدود 21 درصد وزن یک سایت را تصاویر آن تشکیل می‌دهد.

به همین دلیل است که به شدت توصیه می‌کنیم قبل از آپلود تصاویر آنها را فشرده سازی کنید. این کار را می‌توان به کمک برنامه‌ای مانند فتوشاپ انجام داد. ابزار TinyPNG نیز برای این کار مناسب است. این ابزار یک افزونه وردپرسی هم دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

افزونه WP Smush نیز بسیار محبوب است و حجم تصویر را بدون تقلیل کیفیت آن پایین می‌آورد. هر افزونه‌ای که استفاده می‌کنید باید مطمئن شوید که عکس‌ها را در خارج از سایت روی سرور خودشان فشرده می‌کند. این باعث می‌شود بارگذاری کمتری در سایت شما انجام شود.

می‌توانید یک قدم جلوتر بروید و از یک CDN تصاویر استفاده کنید. که دستگاه را تشخیص می‌‌دهد و قبل از انتقال تصویر آنرا فشرده می‌کند.

برای اینکه تاثیر تصاویر خود را در سرعت سایت خود ببینید می‌توانید از ابزار PageSpeed Insight استفاده کنید.

اگر سرعت لود سایت پایین باشد تجربه کاربری بدی ارائه می‌دهد، در نتیجه کاربر ممکن است از سایت خارج شود. خارج شدن کاربر از سایت به گوگل می‌گوید که این سایت مورد علاقه کاربر نبود و رتبه سایت را کاهش بده. در نتیجه اگر سرعت سایت پایین باشد روی سئو و رتبه تاثیر منفی می‌گذارد. و بخش زیادی از سرعت سایت به حجم تصاویر و بهینه بودن حجم آنها بستگی دارد. به همین دلیل فشرده‌سازی عکس‌های سایت جزء الزامات سئو می‌باشد.

3- عکس‌های منحصر به فرد تولید کنید

اگر سایت خود را با عکس‌های موجود در وب پر کنید، غیراورجینال و فیک به نظر خواهید رسید.

بسیاری از سایت‌ها پر از عکسهای دست دوم سایر سایتها هستند. یک سایت مشارکتی را در نظر بگیرید، یا یک سیستم مشاوره، یا هر بیزینسی که با مشتری در ارتباط است. همه این سایت‌ها تصاویر استوک از یک بیزینس من را به کار می‌برند که در حال لبخند زدن است. حتما شما هم یکی از چنین تصاویری را دیده‌اید.

با اینکه ممکن است حتی به شکلی عالی تصاویر خود را بهینه کنید، باز هم نمی‌توانند به اندازه یک تصویر باکیفیت و اورجینال تاثیر مثبت روی سئو بگذارند.

هرچه عکس‌های اورجینال بیشتری داشته باشید، تجربه بهتری به کاربر می‌دهید و احتمال داشتن رتبه بالاتری را در نتایج جستجوهای مربوط به سایتتان خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که تصاویر بزرگتر بیشتر در گوگل به چشم می‌آیند و بولد می‌شوند. گوگل توصیه کرده که تصاویر بزرگ را به پهنای حداقل 1200 پیکسل تنظیم کنید. و در تنظیمات نیز max-image-preview را روی large قرار دهید یا اینکه AMP را روی آن فعال کنید. این کارها را روی لوگوی خود انجام دهید.

4- نام فایل عکس را تغییر دهید

وقتی صحبت از سئو می‌شود، ایجاد نام فایل توصیفی با استفاده از کلمات کلیدی کاملا ضروری است. نام فایل به گوگل و سایر موتورهای جستجو درباره موضوع آن فایل عکس و مرتبط بودن آن با موضوع صفحه اطلاعاتی می‌دهد.

بهینه نکردن نام فایل تصویر مثل این است که اصلا آن تصویر وجود ندارد یا معنایی ندارد. معمولا نام فایل‌های عکس چیزی مثل “IMG_722019” یا مشابه آن هستند. و این برای گوگل بی معنی است. نام فایل‌های تصویری خود را به گونه‌ای تغییر دهید که موتورهای جستجو تصویر شما را درک کنند و ارزشی بر سئو سایتتان بیفزایند.

مثلا تصویر یک تکه شکلات را می‌توان با نام فایل “شکلات” دخیره کرد. اما اگر شما یک فروشگاه شکلات داشته باشید آیا این روش مناسبی است؟ شاید بخواهید هر تصویر را با نام‌های “شکلات 1” و “شکلات 2” و غیره ذخیره کنید. اما این هم روش درستی نیست. ترجیح این است که توصیفی برای آن شکلات نوشته شود. مثلا “شکلات تلخ 200 گرمی” مناسبتر است. این نامگذاری هم به موتور جستجو و هم به کاربران در درک محتوای تصویری شما کمک می‌کند.

6 – متن جایگزین (Alt Text) سئوپسند برای تصاویر بنویسید

تگ‌های Alt متونی هستند که زمانیکه یک مرورگر نمی‌تواند به درستی یک تصویر را لود کند جایگزین آن تصویر می‌شوند. این مشخصه برای این به کار می‌رود که محتوای یک فایل عکس را برای کاربر توصیف کند.

وقتی یک تصویر بارگذاری نمی‌شود، یک باکس مستطیلی در ابعاد تصویر نمایش داده می‌شود که توضیحات جایگزین یا ALT در گوشه سمت چپ بالای آن قرار دارد. باید این متن جایگزین را طوری بنویسید که مرتبط با موضوع تصویر باشد و آنرا به نتایج جستجو مرتبط کند.

توجه کردن به تگ‌های Alt برای کلیت استراتژی سئو داخلی یا درون صفحه On-Page SEO مفید است. باید مطمئن شوید که همه نواحی بهینه شده محتوا در جایگاه خود بدرستی قرار دارند. اما در مورد تصویر اگر تصویر به هر علتی لود نشود، کاربران خواهند دید که این تصویر چه چیزی بوده است. حتی با اینکه لود نشده با توجه به متن جایگزین می‌توان فهمید عکس درباره چه چیزی است.

بعلاوه، خود گوگل هم بر اهمیت متن جایگزین تاکید کرده است. این متن اطلاعاتی درباره تصویر به گوگل می‌دهد و به گوگل کمک می‌کند تا بهترین تصویر را بعنوان نتایج جستجوی کاربر به او نمایش دهد. اگر هم عکس را بخواهید به جایی لینک بدهید متن جایگزین می‌تواند بهترین متن پیوند را ایجاد کند.

6- توضیحات متا و عنوان صفحه را بدرستی بنویسید

گوگل همچنین گفته که از عناوین صفحات و توضیحات متا بعنوان بخشی از الگوریتم جستجوی تصاویر استفاده می‌کند.

همه فاکتورهای سئو داخلی مثل توضیحات متا، تگ‌های هدر، داده های ساختاریافته و غیره برای رتبه دادن به تصاویر شما در نتایج گوگل به کار می‌روند.

این مقاله در حال ویرایش و تکمیل است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.