عوامل رتبهبندی موتور جستجو
احتمالا تا به حال شنیده اید که گوگل از ۲۰۰ فاکتور موثر در سئوی سایت در الگوریتم خود استفاده میکند. خوشبختانه لازم نیست که به همه ی این 200 عامل مسلط باشید تا در سئو به موفقیت برسید. در حقیقت، شما باید مجموعه کوچکی از عوامل رتبهبندی موتور جستجو که بیشترین تاثیر را دارند، بهتر یاد بگیرید. ما در این مقاله مهمترین عوامل موثر در رتبهبندی سئو وبسایت را گردآوری کردهایم.
1 14 عامل رتبهبندی موتور جستجو
در زیر مهمترین سیگنالهای رتبه بندی حال حاضر در الگوریتمهای گوگل (در سال 2020) آورده شده است.
1.1 کیفیت محتوا
کیفیت محتوا مهمترین عامل رتبهبندی در سئو وبسایت است. شما میتوانید سایتی داشته باشید که به نحو احسنت برای سئو بهینه سازی شده باشد. اما اگر محتویات شما مناسب نباشد، باعث میشود رتبه ای به دست نیاورید.
سوال این است:
در ارتباط با سئو، “محتوای باکیفیت” چه شکلی است؟
جامع باشد
گوگل طرفدار محتوایی است که به طور کامل پاسخ جستارهای (جستجوهای) مخاطبین را بدهد.
به همین دلیل است که یک مطالعه صنعتی نشان داد که محتوای طولانیتر بیشتر از محتوای کوتاه رتبه می آورد. پس مطمئن شوید که محتوای شما جامع و کامل است.
سودمند باشد
آیا محتوای شما همان چیزی است که یک کاربر را زمانی که تصمیم به جستجو در گوگل میگیرد، راضی میکند؟
برای مثال، فرض کنیم که شما به دنبال تمارین کراس فیت هستید.
مطلبی که در آن “۱۷ تمرین کراس فیت” را نشان داده بسیار مفیدتر از مقالهای است که در مورد “من کراس فیت را دوست دارم” است. پس مطمئن شوید که محتوای شما به طرز دیوانه کنندهای مفید و سودمند است.
ساختار یافته باشد
در مرحله آخر، محتوایتان باید کاملا ساختاربندی شده باشد.
اول، خواندن محتوایی که خوب ساختار بندی شده آسان است. یعنی اینکه کاربران میتوانند پاسخ جستار خود را سریعتر دریافت کنند.
دوم، بخش بندی محتوایتان به گوگل کمک میکند تا بفهمد که محتوای شما در مورد چه چیزی است و درنهایت رتبه خوبی دریافت کند.
1.2 محتوای منحصر به فرد
داشتن محتوای سودمند، ساختاربندی شده و جامع یک طرف ماجرا است اما اگر این محتوا به ارائه اطلاعاتی بپردازد که قبلا هم مشابه آن وجود داشت، احتمالا از رده بندی بالایی برخوردار نشود.
(هر چه باشد، گوگل همه اطلاعات را به صورت فهرست ذخیره میکند. چرا باید محتوای شما رده بندی بالایی نسبت به بقیه داشته باشد؟)
به این دلیل که مطالب شما متفاوت تر و بهتر از محتوای بقیه موارد است. وقتی محتوایتان منحصر به فرد باشد بین رقبای اصلی قرار میگیرید.
برای مثال، زمانی که من این راهنما را برای جستجوی صوتی منتشر کردم، هیچ مطلب مشابهی از آن در وب وجود نداشت:
و به این دلیل که محتوای من ارزشی را ارائه کرد که هیچ محتوای دیگری چنین کاری نکرده بود، برای چند هفته در اولین صفحه گوگل با کلمات کلیدی رقابتی (مانند جستجوی صوتی) قرار گرفت.
1.3 استفاده از پروتکل Https
یکی دیگر از عوامل رتبهبندی موتور جستجو استفاده از پروتکل Https است.
بهتر است در ابتدا برای طراحی سایت از این پروتکل استفاده شود. زیرا انتقال پروتکل بعد از گذشت زمان کار سختی است و به دردسرهایش نمیارزد. استفاده از Https نشان از امنیت تبادل اطلاعات بین مخاطب و سرور دارد و از نظر گوگل یک امتیاز مثبت به حساب میآید.
شما اگر رتبههای برتر در نتایج جستجو را بررسی کنید، اکثرا وبسایتهای دارای پروتکل Https هستند.
1.4 صفحه کاملا Crawlable
اگر میخواهید رتبه بندی بالایی داشته باشید، بسیار مهم است که موتورهای جستجو بتوانند به طور کامل محتوای شما را بخوانند و آنها را فهرست کنند.
به عبارت دیگر:
اگر موتورهای جستجو از دسترسی به صفحه مسدود شوند (مثلا با فایل Robots.txt)، صفحه را در کل فهرست نخواهند کرد.
و اگر نتوانند به قسمتهای خاصی از صفحه شما دسترسی داشته باشند، این هم به بازدید موتور جستجوگر شما آسیب خواهد رساند.
با استفاده از ابزار “URL Inspection” در کنسول جستجوی گوگل میتوانید به راحتی چک کنید که آیا صفحه شما به طور کامل در دسترس موتورها قرار دارد یا خیر.
اگر در کنسول جستجوی گوگل با خطای Coverage Report برخورد کردید راهنمای جامع Coverage Reports در کنسول گوگل راهحلهای لازم را به شما ارائه میدهد.
1.5 سایت بهینهشده برای موبایل
گوگل گفته که:
” صفحات مرتبط با موبایل که تجربه جستجوی ضعیفی را ارائه میکنند، میتوانند باعث تنزل رتبه شوند”
به عبارت دیگر:
برای کسب رتبهبندی در سال 2020، سایت شما باید با هر دستگاهی به خوبی بهینه شده باشد. (Desktop، موبایل، تبلت و تلویزیون).
خوشبختانه گوگل یک ابزار رایگان به نام “Mobile-Friendly Test” ایجاد کردهاست که به شما میگوید که آیا صفحه شما برای موبایل بهینه شدهاست یا نه. و توصیههایی را در جهت بهتر شدن یا حل ایرادات آن بیان میکند.
1.6 تعداد بکلینکها
یک بک لینک مانند رای است از یک وب سایت دیگر.
موتورهای جستجویی مانند بینگ و گوگل این آرا را اندازهگیری میکنند. و از آنها برای مشخص کردن این که کدام صفحات سزاوار رتبه برتر در ۱۰ لیست صفحه اول هستند، استفاده میکنند.
هرچه بک لینکهای یک صفحه بیشتر باشد، رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست می آورد.
1.7 اعتبار دامنه
لینکی که مستقیما به صفحه اشاره میکند به رتبه بندی بهتر آن صفحه و اعتبار صفحه Page Authority کمک میکند.
اما این لینکها همچنین به تقویت اعتبار کلی دامنه سایت شما هم کمک میکنند. که باعث بالاتر رفتن اعتبار کلی دامنه میشود و هر چه اعتبار دامنه شما بالاتر باشد، صفحات سایت شما رتبه بهتری را کسب میکنند.
بهترین راه برای ارتقاء اعتبار دامنه ایجاد یک سایت خارق العاده است.
1.8 متن پیوند یا انکر تکست (Anchor Text)
گوگل از انکر تکست برای مشخص کردن اینکه صفحه یا محتوای شما درباره چه چیزی است استفاده میکند. انکر تکست (Anchor Text) در واقع متنی است که لینک میشود.
برای مثال، یک نفر به تازگی در سایت من انکر تکستی با عنوان “سئو چیست؟” پیوند داده است.
این انکر تکست به گوگل میگوید: این صفحه درباره “تعریف سئو” است.
1.9 سرعت بارگذاری سایت
سرعت بارگذاری سایت شما یکی از مهمترین عوامل رتبهبندی موتور جستجو میباشد. به خصوص این که صفحه شما روی دستگاههای موبایل چقدر سریع بارگذاری میشود.
در حقیقت گوگل به تازگی بیان کرده است که “سرعت صفحات یک عامل رتبهبندی برای جستجوهای موبایل است”.
1.10 کاربرد کلمات کلیدی
اگر میخواهید به خاطر یک کلمه کلیدی رتبه به دست آورید، باید آن کلمه کلیدی را در صفحه خود استفاده کنید.
در غیر این صورت، گوگل متوجه نخواهد شد که صفحه شما در مورد آن کلمه کلیدی است.
مطلب دیگری که باید در ذهن داشته باشید: نیاز نیست هربار دقیقا عین کلمه کلیدی را به کار ببرید. در حقیقت، اینکه بتوانید هربار تغییراتی را در کلمه کلیدی ایجاد کنید و در محتوایتان به کار ببرید حرفهایتر است.
به عنوان مثال، اگر کلید واژه شما “عوامل رتبهبندی موتور جستجو” باشد، همچنین میتوانید از واژههایی مانند “مهمترین نکات رتبهبندی موتور جستجو” و ” مهمترین فاکتورهای رتبه بندی” استفاده کنید.
1.11 رنک برین (RankBrain) گوگل
رنک برین بخش هوش مصنوعی الگوریتم گوگل است.
الگوریتم رنک برین چقدر مهم است؟
خب، گوگل تایید کرده است که رنک برین یکی از عوامل رتبهبندی موتور جستجو است:
وظیفه اصلی رنک برین مشخص کردن این است که جستجوگر چه میخواهد و بهترین نتایج برای این جستجو را به آنها ارائه میدهد.
چون رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشین است، به طور مداوم در حال تغییر است که بهینهسازی آن مهارت میخواهد.
پس توصیه سئوف این است:
بهترین راه برای “بهینهسازی” برای رنک برین، ایجاد محتوای عالی است که جستجوگران را خوشحال میسازد.
1.12 تطابق با هدف جستجو
آیا محتوای شما با چیزی که جستجوگر به دنبال آن است مطابقت دارد؟
اگر اینطور باشد، رتبه بندی شما بسیار ارتقا خواهد یافت.
به این دلیل که گوگل سعی دارد عوامل رتبهبندی سنتی (مانند کلمات کلیدی و لینک) را به نفع عوامل رتبهبندی که به سوالات جستجوگران پاسخ میدهند تنزل دهد: “آیا این محتوا آنچه را جستجوگر به دنبال آن است ارائه میکند؟”
در حقیقت گوگل از هزاران “ارزیاب کیفیت” برای اندازهگیری این که نتایج جستجو تا چه حد مطابق با هدف جستجو هستند، استفاده میکند.
با یک مثال چطورید؟
بیایید فرض کنیم که شما جستجویی را با عبارت “لینکسازی داخلی” انجام دادید.
گوگل کاملا بر نحوه تعامل شما با نتایج جستجو نظارت میکند.
برای مثال، اگر شما از اولین نتایج کلیک کنید و به سرعت به صفحه نتایج جستجو برگردید، این یک نشانه قوی است که نتایج شما را خوشحال نکردهاند.
اما اگر روی یک نتیجه کلیک کنید و دقیقا همان چیزی باشد که به دنبال آن بودید، گوگل این نتیجه را به بالاتر میفرستد.
1.13 تازگی محتوا
گوگل دوست ندارد به محتوای قدیمی رتبه دهد. به همین دلیل است که ممکن است متوجه شده باشید که محتوای جدید همیشه رتبه بندی بالاتری دارد.
(معمولا برای یک روز یا دو روز).
پس تازگی باعث میشود محتوای شما هفتهها یا ماهها پس از ارائه مهم باشد. به طور خاص گوگل میخواهد ببیند که محتوای شما به روز و مرتبط است یا نه.
برای مثال، بیایید فرض کنیم که شما یک راهنمای خرید (آیفون) را منتشر کردید. اگر این محتوا را به طور مرتب به روز رسانی نکنید، خیلی زود این مطلب قدیمی خواهد شد.
گوگل به طور مستقیم، تازگی را اندازهگیری میکند (آنها بررسی میکنند که آیا محتوا را از زمانی که منتشر کردهاید به روز رسانی کرده اید یا خیر و چند وقت به چند وقت اینکار را انجام داده اید).
اما گوگل همچنین از سیگنالهای تجربه کاربر استفاده میکند تا ببیند که آیا افراد با محتوای شما تعامل متفاوتی دارند یا خیر. (برای مثال، آنها به این نکته توجه میکنند که آیا کاربر به محض ورود به صفحه شما به صفحه جستجو برمیگردد یا خیر).
به همین دلیل است که باید به طور منظم محتوای خود را به روز رسانی کنید تا تازگی را حفظ کنید و با اینکار یکی دیگر از عوامل رتبهبندی موتور جستجو را رعایت کنید.
1.14 تخصص، اعتبار و اعتماد (E – A – T)
جدیدترین راهنمای کیفیت جستجوی گوگل بیان کرده است که:
“مقدار تخصص، اعتبار و اعتماد یا E-A-T که مخفف Expertise، Authoritativeness، Trustworthiness است بسیار مهم است “
به عبارت دیگر:
گوگل میخواهد محتوای نوشته شده، توسط متخصصان قانونی این موضوع نوشته شده باشد. در اینجا سه نکته سریع برای کمک به بهینه کردن مطالب براساس الگوریتم E-A-T گوگل وجود دارد.
شناسایی نویسندگان
اجازه دهید گوگل بداند که چه کسی تولید محتوا را انجام داده است و در صورت امکان، با متخصصان در حوزه خود کار کنید یا استخدام کنید.
شفاف باشید
اطمینان حاصل کنید که کاربران میتوانند به راحتی با شما تماس بگیرند (با استفاده از فرم تماس و یا آدرس ایمیل).
شهرت مهم است
ارزیابهای کیفیت گوگل آموزش میبینند تا به شهرت وب سایت توجه کنند.
به عبارت دیگر:
آنها بر آنچه کاربران درباره سایت شما میگویند نظارت میکنند.
و اگر سایت شما برای انتشار مطالب مفید و قابل اعتماد شهرت دارد، به این معناست که به رتبهبندی شما کمک خواهد کرد.