گوگل ترندز چیست؟ – [12 کاربرد گوگل ترندز در سئو]

گوگل ترندز چیست ؟Google Trends نام یکی از سرویس‌های جذاب گوگل است که در بحث سئو (SEO) و دیجیتال مارکتینگ برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌شود. اگر یک سئوکار هستید و یا در حوزه‌ بازاریابی دیجیتال فعالیت دارید حتما نام گوگل ترند را شنیده‌اید و یا از آن استفاده کرده‌اید. اما گاهی حتی متخصصین سئو نیز از بعضی قابلیت‌های جذاب این ابزار رایگان اطلاع ندارند. شاید خیلی‌ها این ابزار را زیاد به کار نبرده باشند اما در این مقاله قصد داریم درباره کاربردهای گوگل ترندز در سئو صحبت کنیم تا ارزش و قدرتمندی آنرا به شما بشناسانیم. برای شناخت بیشتر این ابزار و نحوه استفاده از آن با سئوف همراه باشید.

بخاطر قدرتمند بودن این ابزار باید بدانید چطور از آن به درستی استفاده کنید. و در جایی که ترندی وجود ندارد به اشتباه ترند کشف نکنید.

گوگل ترند یکی از ابزارهای گوگل برای تحقیق ویژگی ترند (Trend) کلمات و عبارات کلیدی است. این ابزار، روند محبوبیت و جذابیت جستجوی یک عبارت در یک منطقه خاص (و یا کل جهان) و در یک بازه زمانی مشخص را به ما نشان می‌دهد. کلماتی که با افزایش محبوبیت خیلی زیادی مواجه باشند اصلاحا ترند یا ترندز هستند.

گوگل ترندز درباره کلمات کلیدی خاصی که در گوگل و یوتیوب جستجو می‌شوند، داده‌ها و نمودارهایی را فراهم می‌کند. این ابزار در سال 2006 معرفی شد و آخرین نسخه آن در سال 2108 منتشر شده است.

Google Trends، همچنین می‌تواند برای مقایسه جستجوی چند عبارت کلیدی (2 الی 5) نسبت به هم نیز مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این ابزار می‌توانید تغییرات ناگهانی جستجوی یک عبارت که بخاطر یک رویداد به وجود آمده را کشف کنید.

در واقع این ابزار، شاخصی از حجم جستجوی یک عبارت را نشان می‌دهد، نه حجم دقیق جستجو را. یعنی حجم جستجو را به عددی بین صفر تا صد نگاشت می‌کند و روی نمودار نمایش می‌دهد.

چه کسانی از گوگل ترندز استفاده می‌کنند؟

گوگل ترند کاربردهای متنوعی دارد اما بیشتر کاربردهای آن به درد سئوکارها یا مالکان سایت‌ها می‌خورد. دیجیتال مارکترها و کسانی که د راین حوزه‌ها کار می‌کنند نیز به شکل‌های مختلف می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

در اولین صفحه گوگل ترند می‌توانید ترندز حال حاضر را ببینید. یعنی عباراتی که محبوبیت آنها بیشتر و بیشتر می‌شود.

مثلا می‌توانید عباراتی که در سال 2020 در حوزه‌های مختلف ترند شده بودند را ببینید. این آمار را می‌توانید با دستکاری تنظیمات، برای سال‌های قبلتر نیز ببینید. تصویر زیر ترندز سال 2020 را نشان می‌دهد.

گوگل ترند چیست
گوگل ترندز چیست ؟ در این تصویر بخشی از ترندز سال 2020 را برای آمریکا مشاهده می‌نمایید. گوگل ترندز امکان نمایش چنین آماری را برای زمان‌های مختلف و موقعیت‌های مختلف فراهم کرده است.

خوب شاید بپرسید این ترندز به چه دردی می‌خورد. اطلاع از ترندز یک کشور یا جهان ایده‌هایی به ما می‌دهد.

ولی بیشتر تمرکز روی ترندز محلی به ما کمک خواهد کرد. مثلا فرض کنید یک فناوری جدید به بازار آمده است. بعنوان مثال نوعی تبلت (با نام ABC) که کاربردهای خاصی دارد و نحوه استفاده آن متفاوت است.

بعد از مدتی که تعداد خریداران این دستگاه زیاد شد برای یاد گرفتن کاربردها و نحوه استفاده آن مردم رو به جستجو در اینترنت می‌آورند و عبارتی مانند “نحوه بکارگیری دستگاه ABC” ترندز می‌شود.

خوب این یک فرصت به شما می‌دهد تا برای جذب ترافیک بالا روی چنین عبارت کلیدی تمرکز کنید و برای آن محتواهای متنی و ویدئویی تولید کنید.

کاربردهای گوگل ترندز چیست ؟

  • پیدا کردن چیزهایی که اخیرا ترند شده‌اند ( ترندز یعنی عباراتی که از نظر میزان جستجو، محبوبیت رو به افزایش دارند).
  • تعیین عناوین یا زیرعناوین برای یک حوزه در حال گسترش.
  • مقایسه چند عبارت روی نمودار از نظر حجم جستجو نسبت به هم.
  • کشف ترندهای جغرافیایی جستجو که برای منطقه شما محلی محسوب می‌شوند (لوکال).

مثلا اولین مناظره انتخاباتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ در ساعت 9 شب 29 سپتامبر 2020 آغاز شد.

همزمان، از ساعت 10 شب همان تاریخ در آمریکا جستجو برای عبارت “Moving to Canada” به شدت افزایش یافت و اصطلاحا ترند شد:

گوگل ترندز چیست -ابزاری برای سئو
گوگل ترندز چیست ؟ ابزاری برای سئوکاران – ترند شدن یک هفته‌ای “Moving to Canada” در آمریکا بعد از اولین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ

کاربرد گوگل ترندز در سئو

حال می‌خواهیم ببینیم گوگل ترندز در سئو چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان از آن در سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو استفاده کرد.

1 – تحقیق کلمه کلیدی

می‌توانید با وارد کردن یک کلمه کلیدی خاص در باکس جستجو در صفحه اصلی این سایت، فرایند جستجو و انتخاب کلمات کلیدی را استارت بزنید.

بطور پیشفرض، این ابزار محبوبیت جستجوی کلمات کلیدی در گوگل را نمایش می‌دهد که می‌توانید آنرا برای جستجوی یوتیوب نیز تنظیم کنید.

گوگل ترندز، نموداری از میزان محبوبیت عبارت مورد جستجو در طی یک بازه زمانی را نمایش می‌دهد. می‌توانید بازه زمانی را خودتان تغییر دهید.

نگاه به داده‌های دو سه سال گذشته و مقایسه با یک سال اخیر، می‌تواند به تشخیص ترندهای حقیقی از ترندهای مقطعی و لحظه‌ای کمک کند. این ویژگی گوگل ترندز به تشخیص کلیدواژه‌هایی که از نظر محبوبیت رو به رشد هستند کمک می‌کند. تا از انتخاب کلمات کلیدی که در طول زمان از میزان محبوبیتشان کم می‌شود جلوگیری کرد. این تصویر را ببینید.

نمودار ترندز برای Valentine
گوگل ترندز چیست ؟ – نمونه ای از نمودار ترندز برای عبارت Valentine در بازه 5 ساله

این نمودار ترندز برای عبارت Valentine در بازه 5 ساله و در کل جهان است. اگر بازه را در حد یک ماه و از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه تنظیم کنیم با یک نمودار بسیار صعودی مواجه می‌شویم. ممکن است فکر کنیم یک ترند واقعی پیدا کرده‌ایم. اما این ترند مقطعی است و مربوط به روزهای منتهی به روز ولنتاین در هر سال می‌باشد. در نمودار 5 ساله این مساله کاملا واضح است.

2 – پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط

آنچه باعث یکتایی و خاص بودن گوگل ترندز می‌شود، قابلیت آن در پیشنهاد کلمات کلیدی مرتبطی است که اخیرا از نظر محبوبیت در حال رشد بوده‌اند.

این ویژگی از آن بابت قدرتمند است که اجازه می‌دهد کلمات کلیدی بهتر و مرتبط‌تری را بر اساس عبارت اصلی جستجو، تعیین کنید.

وقتی یک کلمه کلیدی را در صفحه اصلی تایپ می‌کنید، سایت، لیستی از عبارات کلیدی مرتبط با آن را به شما پیشنهاد می‌دهد.

3 – کشف موضوعات و عنوان‌های مرتبط

علاوه بر اینکه گوگل ترندز را برای کشف عبارات جستجوی مرتبط می‌توان بکار برد، برای کشف عناوین و موضوعات مرتبط برای محتواهای آینده نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

در جدول سمت چپ Ralated Queries، یک جدول دیگر با نام Related Topics هم وجود دارد.

این جدول به جای اینکه عبارات خاص جستجو را برای شما نمایش دهد، به شما دیدی نسبت به موضوعات گسترده‌تری که مردم جستجو می‌کنند می‌دهد.

4 – بزرگ شروع کنید و سپس متمرکز شوید

دنبال راهی برای یک شروع بزرگ هستید؟

یک کلمه کلیدی را با یک بازه زمانی طولانی در گوگل ترندز وارد کنید و Enter را بزنید.

از آن به بعد، گوگل ترندز شما را با روش‌های زیر کمک خواهد کرد تا متمرکز شوید:

  • استفاده از WorldWide کمک می‌کند تا یک مارکت خاص را بصورت جغرافیایی مورد هدف قرار دهید. مثلا خواهید دید که کلمه چتر یا “Umbrella” در زمان‌های مختلف در نیمکره‌های زمین افزایش پیدا می‌کند.
  • انتخاب بازه زمانی از 2004 تا کنون، تا تمرکز روی 4 سال گذشته.

نکته: بازه‌های زمانی مختلف را انتخاب کنید برای اینکه از ترندهایی که در مدت طولانی اتفاق می‌افتند چیزی در ذهن داشته باشید در مقایسه با ترندهایی که در بازه‌های کوتاه اتفاق می‌افتند.

  • فیلتر کردن بر اساس دسته‌بندی هم لازم است. حداقل زمانیکه درباره “Celtic Thunder” جستجو می‌کنید و نمی‌خواهید که درباره الگوهای آب و هوایی ایرلند بدانید. Celtic Thunder نام یک شوی تلویزیونی می‌باشد.
  • نوع جستجو یا Web Search Type (شامل Web، Image، News، Google Shopping، و Youtube) یک دسته مهم دیگر است.

با تخمین 6.3 میلیارد جستجو در روز و حدود 2.3 تریلیون جستجوی جهانی در سال، نکته کلیدی در اینجا یک شروع بزرگ است، و سپس گرفتن مرتبط‌ترین اطلاعات. یعنی به شکل گسترده شروع کنید و سپس متمرکز شوید و جستجو را کوچک و متمرکز کنید.

5 – اطلاعات زمینه

گوگل ترندز با روشی بسیار نسبی کار می‌کند.

نتایج امروز با میزان محبوبیت کلی همه ترندها مقایسه نمی‌شود، بلکهبا میزان محبوبیت کلمات کلیدی که قبلا وارد کرده‌اید مقایسه می‌شوند.

“Caribbean Cruise” را در نظر بگیرید که قبل از کوئید 19 یک عبارت بسیار پرجستجو بود.

در تصویر پایین می‌بینید که میزان جستجوی آن در 12 ماه گذشته چطور تغییر کرده است.

گوگل ترندز برای یک عبارت
نمودار گوگل ترندز برای عبارت “Caribeab Cruise” در یک سال گذشته

ترند کلی به نظر پایدارتر می‌رسد. این الگوی آشنا، ویژگی فصلی عبارات مورد جستجو می‌باشد. (تصویر زیر برای بازه زمانی 2004 تا کنون می‌باشد).

ترندز در باره طولانی برای یک عبارت
ترندز برای یک عبارت در بازه طولانی تر

توصیه: هیچ وقت اطلاعات زمینه را نادیده نگیرید.

سعی کنید از نقاط کور خود خلاص شوید قبل از اینکه به این باور برسید که اطلاعات خاصی را کشف کرده‌اید که بقیه هنوز کشف نکرده‌اند.

روش‌هایی برای افزودن اطلاعات زمینه:

  • استفاده از ابزار مقایسه برای افزودن عبارات کلیدی جدید
  • فیلتر بر اساس کشور یا دسته‌بندی
  • جستجوی وب (Web Searches)

6 – با کمک امکانات خاص جستجو، پیشرفته‌تر باشید

استفاده از “Related Queries” و سایر امکانات خاص جستجو می‌تواند به شما در یافتن کلمات کلیدی جدید و حتی سبقت گرفتن از رقبا در بیزینس کمک کند.

چطور؟

پنج امکان یا ویژگی را می‌بینید که حتی کاربران همیشگی گوگل ترندز هم همواره از آنها استفاده نمی کنند.

  • Web Search
  • Image Search
  • News Search
  • Google Shopping
  • YouTube Search

هر کدام از این ویژگی‌ها نتایجی را بر اساس بخش‌های مختلف مارکت‌های بالقوه شما به شما می‌دهد.

7 – هدف‌گذاری بر اساس لوکیشن

مقطعی‌ترین استفاده گوگل ترندز منحصرا روی کلمات کلیدی تمرکز خواهد کرد.

برای گرفتن بهترین نتایج، باید لوکیشن را بکار ببرید.

با استفاده از ترندهای محلی کلمات کلیدی، می‌توانید ببینید دقیقا چه ناحیه‌ها و زیرناحیه‌هایی نیاز به خدمات و محصولات شما دارند.

فیلتر کردن بر اساس لوکیش به شما کمک می‌کند تا روی نواحی جغرافیایی که بالاترین میزان درخواست را برای خدمات و محصولات شما دارند تمرکز کنید.

8 – پیش‌بینی ترندها

شاید راحت‌ترین کار این باشد که در حساب گوگل ترندز وارد شوید و ترندهایی که قبلا از خود ردپایی به جا گذاشته‌اند را شناسایی کنید.

مشکل چیست؟

اکثر مارکترها و فروشندگان از داده‌های یکسانی استفاده می‌کنند.

باید سعی کنید روی آخرین ترندها کار کنید قبل از اینکه دیگران کار کنند.

با کمک گوگل ترندز می‌توانید موضوعات مرتبط را بیابید که هم اکنون در حال ترند شدن هستند. و قبل از اینکه کسی درباره آنها محتوا تولید کند شما محتوا تولید کنید.

گوگل ترندز دقیقا می‌تواند به شما بگوید کدام اخبار روز، از نظر ترند شدن داغ‌ترین هستند.

دو راه برای این کار وجود دارد:

  • تشخیص ترندز با فیلتر روی دسته‌بندی‌های خاص یا کشورهای خاص
  • مقایسه دو کلمه کلیدی در یک ترند

9 – استفاده از کلمات کلیدی طولانی برای تحت تاثیر قرار دادن زمینه

فرض کنید در یک بلاگ درباره موزیک می‌نویسید و می‌خواهید رویدادی که بزودی اتفاق می‌افتد را بولد کنید: جایزه گرمی.

یک کلیک روی ترند، سوالات برتر که در گوگل پرسیده شده را به شما نشان می‌دهد. همچنین بهترین هنرمندان جدید که بیشترین جستجو را داشته‌اند، و حتی سوالات مرتبط با مجری گرمی، مثل “جیمز کوردن چند سال دارد؟”.

10 – استفاده از داده برای بهینه‌سازی ویدئو

مشاهده عنوان‌های مرتبط – نه فقط کوئری‌های مرتبط – می‌تواند به شما در بهینه‌سازی بهتر محتوای ویدئویی برای جستجو کمک کند.

فرض کنید یک ویدئو پست کرده‌اید درباره سفرهای دریایی در کارائیب.

  • عبارت مورد جستجو را وارد کنید.
  • از Web Search به YouTube Search سوئیچ کنید.
  • Related Queries و Related Topics را بررسی کنید.
  • بر اساس Top یا Rising مرتب‌سازی کنید.

در این حالت خواهید دید که کاربران درباره سفرهای دریایی بر اساس کلاس کشتی جستجو کرده‌اند، نه با جستجوی خود کشتی‌ها.

با این دانش و آگاهی، شما می‌توانید عناوین، تیترها و توصیفات بهتری را بنویسید و تولید محتوای سئوشده را به شکل مرتبط تری انجام دهید.

11 – استفاده از ترندهای دوره‌ای برای تثبیت موقعیت برند

فرض کنید یک مغازه تشریفات عروسی دارید.

آیا محبوبیت “تشریفات ازدواج” تحت تاثیر کوئید 19 قرار گرفته است؟

یک جستجوی ساده برای این عبارت در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که محبوبیت این عبارت در اواسط 2020 کاهش یافته و سپس بازگشته است.

از اینجا می‌توان فهمید که برنامه‌ریزی برای عروسی به میدان رقابت بازگشته است، بدون توجه به پاندمی.

این بدان معنی نیست که ازدواج‌ها به خودی خود مثل یک سال گذشته هستند. این مساله نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

نمودار زیر را ببینید.

گوگل ترندز قالیشویی
کاربرد نمودار گوگل ترندز چیست ؟ – نمونه ای از نمودار ترندز برای عبارت قالیشویی

عبارت “قالیشویی” را در گوگل ترندز جستجو کنید. نمودار بالا به دست می‌آید. این نشان می‌دهد در 5 سال اخیر اولا جستجوی این عبارت حالت افزایشی داشته است. زیرا حتی کسب و کارهایی مانند قالیشویی نیز به داشتن سایت روی آورده‌اند و کاربران نیز آنها را در وب جستجو می‌کنند.

دوم اینکه در بازه‌های زمانی منتهی به عید نوروز یعنی اواخر بهمن و اسفند هر سال میزان جستجو برای این عبارت به شدت آفزایش می‌یابد و بصورت مقطعی ترند می‌شود.

12 – نقاط کور را تشخیص دهید و ترندها را بدخوانی نکنید

استفاده پیشرفته از گوگل ترندز به این معنی است که یک قدم فراتر از هر آنچه که اکنون نسبت به آن بینش دارید بگذارید و ببینید آیا نقطه کوری وجود دارد یا خیر.

مثلا:

  • هرگز فقط به یک عکس تکی اعتماد نکنید. همیشه بازه‌زمانی گسترده‌تر را هم ببینید تا متوجه شوید چه اتفاقی دارد می‌افتد.
  • آیا یک ترند رو به افزایش در یک عبارت کلیدی هنوز هم از عبارات کلیدی مهمتر پایینتر قرار دارد؟ همیشه به اطلاعات زمینه توجه کنید.

و مواردی دیگر.

با دانستن اینکه اکنون باید چه کاری بکنید، می‌توانید گوگل ترندز را برای برنامه‌ریزی تقویم محتوای خود استفاده کنید.

خلاصه

امروزه داده‌های گوگل ترندز از همیشه مهمتر و باارزش تر هستند.

کلید موفقیت این است که به جستجوی کوئری‌های خود ادامه دهید تا زمانیکه دید خوبی نسبت به آنها پیدا کنید. حتی اگر خیلی هم شفاف نباشند.

در این مقاله فهمیدیم گوگل ترند چیست و چه کاربردهایی دارد. منظور از ترندز چه عبارت‌هایی است و در کجا به درد ما می‌خورد. گوگل ترند یکی از ابزارهای مفید برای سئوکاران و سایر فعالان حوزه سئو می‌باشد. ابزارهای دیگری نیز در سئو به کار می‌روند که می‌توانید برای آشنایی با آنها به فصل هفتم دروره رایگان آموزش سئو مراجعه نمایید.

موفق و پیروز باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.