آموزش گوگل ترندز ( گوگل ترندز چیست؟ ) – 12 کاربرد گوگل ترندز در سئو
آموزش گوگل ترندز: Google Trends نام یکی از سرویسهای جذاب گوگل است که در بحث سئو (SEO) و دیجیتال مارکتینگ برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده میشود.
اگر یک سئوکار هستید و یا در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت دارید حتما نام گوگل ترند را شنیدهاید و یا از آن استفاده کردهاید.
اما گاهی حتی متخصصین سئو نیز از بعضی قابلیتهای جذاب این ابزار رایگان اطلاع ندارند. شاید خیلیها این ابزار را زیاد به کار نبرده باشند اما در این مقاله قصد داریم درباره کاربردهای گوگل ترندز در سئو صحبت کنیم تا ارزش و قدرتمندی آنرا به شما بشناسانیم.
بخاطر قدرتمند بودن این ابزار باید بدانید چطور از آن به درستی استفاده کنید. و در جایی که ترندی وجود ندارد به اشتباه ترند کشف نکنید.
Google Trends یا گوگل ترندز چیست؟
جهت ارائه آموزش گوگل ترندز، و شرح اینکه گوگل ترندز چیست بهتراست بدانید گوگل ترند یکی از ابزارهای گوگل برای تحقیق ویژگی ترند (Trend) کلمات و عبارات کلیدی است.
این ابزار، روند محبوبیت و جذابیت جستجوی یک عبارت در یک منطقه خاص (و یا کل جهان) و در یک بازه زمانی مشخص را به ما نشان میدهد. کلماتی که با افزایش محبوبیت خیلی زیادی مواجه باشند اصلاحا ترند یا ترندز هستند.
گوگل ترندز درباره کلمات کلیدی خاصی که در گوگل و یوتیوب جستجو میشوند، دادهها و نمودارهایی را فراهم میکند. این ابزار در سال 2006 معرفی شد و آخرین نسخه آن در سال 2108 منتشر شده است.
Google Trends، همچنین میتواند برای مقایسه جستجوی چند عبارت کلیدی (2 الی 5) نسبت به هم نیز مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این ابزار میتوانید تغییرات ناگهانی جستجوی یک عبارت که بخاطر یک رویداد به وجود آمده را کشف کنید.
در واقع این ابزار، شاخصی از حجم جستجوی یک عبارت را نشان میدهد، حجم دقیق جستجو را نشان نمیدهد. یعنی حجم جستجو را به عددی بین صفر تا صد نگاشت میکند و روی نمودار نمایش میدهد.
چه کسانی از گوگل ترندز استفاده میکنند؟
گوگل ترند کاربردهای متنوعی دارد اما بیشتر کاربردهای آن به درد سئوکارها یا مالکان سایتها میخورد. دیجیتال مارکترها و کسانی که در این حوزهها کار میکنند نیز به شکلهای مختلف میتوانند از این ابزار استفاده کنند.
در اولین صفحه گوگل ترند میتوانید ترندز حال حاضر را ببینید. یعنی عباراتی که محبوبیت آنها بیشتر و بیشتر میشود.
مثلا میتوانید عباراتی که در سال 2020 در حوزههای مختلف ترند شده بودند را ببینید. این آمار را میتوانید با دستکاری تنظیمات، برای سالهای قبلتر نیز ببینید. تصویر زیر ترندز سال 2020 را نشان میدهد.
خوب شاید بپرسید این ترندز به چه دردی میخورد. اطلاع از ترندز یک کشور یا جهان ایدههایی به ما میدهد.
ولی بیشتر تمرکز روی ترندز محلی به ما کمک خواهد کرد. مثلا فرض کنید یک فناوری جدید به بازار آمده است. بعنوان مثال نوعی تبلت (با نام ABC) که کاربردهای خاصی دارد و نحوه استفاده آن متفاوت است.
بعد از مدتی که تعداد خریداران این دستگاه زیاد شد برای یاد گرفتن کاربردها و نحوه استفاده آن مردم رو به جستجو در اینترنت میآورند و عبارتی مانند “نحوه بکارگیری دستگاه ABC” ترندز میشود.
خوب این یک فرصت به شما میدهد تا برای جذب ترافیک بالا روی چنین عبارت کلیدی تمرکز کنید و برای آن محتواهای متنی و ویدئویی تولید کنید.
کاربردهای گوگل ترندز چیست؟
- پیداکردن ترندهای اخیر ( ترندز یعنی عباراتی که از نظر میزان جستجو، محبوبیت رو به افزایش دارند).
- تعیین عناوین یا زیرعناوین برای یک حوزه در حال گسترش.
- مقایسه چند عبارت روی نمودار از نظر حجم جستجو نسبت به هم.
- کشف ترندهای جغرافیایی جستجو که برای منطقه شما محلی محسوب میشوند (لوکال).
مثلا اولین مناظره انتخاباتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ در ساعت 9 شب 29 سپتامبر 2020 آغاز شد.
همزمان، از ساعت 10 شب همان تاریخ در آمریکا جستجو برای عبارت “Moving to Canada” به شدت افزایش یافت و اصطلاحا ترند شد:
آموزش گوگل ترندز جهت یادگیری کاربرد گوگل ترندز در سئو
در ادامه در زمینه آموزش گوگل ترندز و اینکه در سئو چه کاربردی دارد و چگونه میتوان از آن در سئو و بهینهسازی موتورهای جستجو استفاده کرد، اطلاعاتی را ارائه دهیم.
1 – درباره کلمه کلیدی موردنظرتان تحقیقکنید
جهت آموزش گوگل ترندز باید بگوییم که میتوانید با واردکردن یک کلمه کلیدی خاص در باکس جستجو در صفحه اصلی این سایت، فرایند جستجو و انتخاب کلمات کلیدی را استارت بزنید.
بطور پیشفرض، این ابزار محبوبیت جستجوی کلمات کلیدی در گوگل را نمایشمیدهد که میتوانید آنرا برای جستجوی یوتیوب نیز تنظیم کنید.
گوگل ترندز، نموداری از میزان محبوبیت عبارت مورد جستجو در طی یک بازه زمانی را نمایش میدهد. میتوانید بازه زمانی را خودتان تغییر دهید.
نگاه به دادههای دو سه سال گذشته و مقایسه با یک سال اخیر، میتواند به تشخیص ترندهای حقیقی از ترندهای مقطعی و لحظهای کمک کند.
این ویژگی گوگل ترندز به تشخیص کلیدواژههایی که از نظر محبوبیت رو به رشد هستند کمک میکند. تا از انتخاب کلمات کلیدی که در طول زمان از میزان محبوبیتشان کم میشود جلوگیری کرد. این تصویر را ببینید.
این نمودار ترندز برای عبارت Valentine در بازه 5 ساله و در کل جهان است. اگر بازه را در حد یک ماه و از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه تنظیم کنیم با یک نمودار بسیار صعودی مواجه میشویم.
ممکن است فکر کنیم یک ترند واقعی پیدا کردهایم. اما این ترند مقطعی است و مربوط به روزهای منتهی به روز ولنتاین در هر سال میباشد. در نمودار 5 ساله این مساله کاملا واضح است.
2 – کلمات کلیدی مرتبط را پیدا میکند
آنچه باعث یکتایی و خاص بودن گوگل ترندز میشود، قابلیت آن در پیشنهاد کلمات کلیدی مرتبطی است که اخیرا از نظر محبوبیت در حال رشد هستند.
این ویژگی از آن بابت قدرتمند است که اجازه میدهد کلمات کلیدی بهتر و مرتبطتری را بر اساس عبارت اصلی جستجو، تعیین کنید.
وقتی یک کلمه کلیدی را در صفحه اصلی تایپ میکنید، سایت موردنظر، لیستی از عبارات کلیدی مرتبط با آن را به شما پیشنهاد میدهد.
3 – موضوعات و عنوانهای مرتبط را کشف خواهدکرد
علاوه بر اینکه گوگل ترندز را برای کشف عبارات جستجوی مرتبط میتوان بکار برد، کشف عناوین و موضوعات مرتبط برای محتواهای آینده نیز از موارد مربوط به آموزش گوگل ترندز و کاربرد آن است.
در جدول سمت چپ Ralated Queries، یک جدول دیگر با نام Related Topics هم وجود دارد.
این جدول به جای اینکه عبارات خاص جستجو را برای شما نمایش دهد، به شما دیدی گستردهتر نسبت به موضوعاتی که مردم جستجو میکنند میدهد.
4- بکارگیری از گوگل ترندز برای درک بهتر رقبا
در آموزش کار با گوگل ترندز متوجه میشوید که میتوانید به راحتی کسب و کار و محصولات خودتان را بر اساس میزان علاقه کاربرانی که در گوگل به جستجو میپردازند، ایجادکنید.
این ابزار جهت تحلیل رقبا هم کاربرد فراوانی دارد. اگر با مفهوم روش استفاده از گوگل ترندز آشنا شوید، به راحتی میتوانید عبارت کلیدی خود را با عبارات کلیدی رقبا مقایسهکنید.
5 – بهتراست بزرگ شروع کنید و سپس متمرکز شوید
با آموزش گوگل ترندز دنبال راهی برای یک شروع بزرگ هستید؟
یک کلمه کلیدی را با یک بازه زمانی طولانی در گوگل ترندز وارد کنید و Enter را بزنید.
از آن به بعد، گوگل ترندز شما را با روشهای زیر کمک خواهد کرد تا متمرکز شوید:
- استفاده از WorldWide کمک میکند تا یک مارکت خاص را بصورت جغرافیایی مورد هدف قرار دهید. مثلا خواهید دید که کلمه چتر یا “Umbrella” در زمانهای مختلف در نیمکرههای زمین افزایش پیدا میکند.
- انتخاب بازه زمانی از 2004 تا کنون، تا تمرکز روی 4 سال گذشته.
نکته: بازههای زمانی مختلف را انتخاب کنید برای اینکه از ترندهایی که در مدت طولانی اتفاق میافتند چیزی در ذهن داشته باشید در مقایسه با ترندهایی که در بازههای کوتاه اتفاق میافتند.
- فیلترکردن بر اساس دستهبندی هم لازم است. حداقل زمانیکه درباره “Celtic Thunder” جستجو میکنید و نمیخواهید که درباره الگوهای آب و هوایی ایرلند بدانید. Celtic Thunder نام یک شوی تلویزیونی میباشد.
- نوع جستجو یا Web Search Type (شامل Web، Image، News، Google Shopping، و Youtube) یک دسته مهم دیگر است.
با تخمین 6.3 میلیارد جستجو در روز و حدود 2.3 تریلیون جستجوی جهانی در سال، نکته کلیدی در اینجا یک شروع بزرگ است، و سپس گرفتن مرتبطترین اطلاعات. یعنی به شکل گسترده شروع کنید و سپس متمرکز شوید و جستجو را کوچک و متمرکز کنید.
6 – ارائه اطلاعات کلی در موضوعی خاص
گوگل ترندز با روشی بسیار نسبی کار میکند.
نتایج امروز با میزان محبوبیت کلی همه ترندها مقایسه نمیشود، بلکه با میزان محبوبیت کلمات کلیدی که قبلا وارد کردهاید مقایسه میشوند.
“Caribbean Cruise” را در نظر بگیرید که قبل از کوئید 19 یک عبارت بسیار پرجستجو بود.
در تصویر پایین میبینید که میزان جستجوی آن در 12 ماه گذشته چطور تغییر کرده است.
ترند کلی به نظر پایدارتر میرسد. این الگوی آشنا، ویژگی فصلی عبارات مورد جستجو میباشد. (تصویر زیر برای بازه زمانی 2004 تا کنون میباشد.)
توصیه: هیچ وقت اطلاعات زمینه را نادیده نگیرید.
سعی کنید از نقاط کور خود خلاص شوید قبل از اینکه به این باور برسید که اطلاعات خاصی را کشف کردهاید که بقیه هنوز کشف نکردهاند.
روشهایی برای افزودن اطلاعات زمینه:
- استفاده از ابزار مقایسه برای افزودن عبارات کلیدی جدید
- فیلتر بر اساس کشور یا دستهبندی
- جستجوی وب (Web Searches)
7 – با کمک امکانات خاص جستجو، پیشرفتهتر میشوید
استفاده از “Related Queries” و سایر امکانات خاص جستجو میتواند به شما در یافتن کلمات کلیدی جدید و حتی سبقت گرفتن از رقبا در بیزینس کمک کند.
چطور؟
پنج امکان یا ویژگی را میبینید که حتی کاربران همیشگی گوگل ترندز هم همواره از آنها استفاده نمیکنند.
- Web Search
- Image Search
- News Search
- Google Shopping
- YouTube Search
هر کدام از این ویژگیها نتایجی را بر اساس بخشهای مختلف مارکتهای بالقوه شما به شما میدهند.
8 – میتوانید بر اساس لوکیشن هدف گذاری کنید
مقطعیترین استفاده گوگل ترندز منحصرا روی کلمات کلیدی تمرکزدارد. برای گرفتن بهترین نتایج، باید لوکیشن را بکارببرید.
با استفاده از ترندهای محلی کلمات کلیدی، میتوانید ببینید دقیقا چه ناحیه و زیرناحیههایی نیاز به خدمات و محصولات شما دارند.
فیلترکردن بر اساس لوکیش به شما کمک میکند تا روی نواحی جغرافیایی که بالاترین میزان درخواست را برای خدمات و محصولات شما دارند تمرکزکنید.
9 – ترندها را پیشبینی میکند
دررابطه با آموزش گوگل ترندز باید بدانید که شاید راحتترین کار این باشد که در حساب گوگل ترندز واردشوید و ترندهایی که قبلا از خود ردپایی به جا گذاشتهاند را شناسایی کنید.
مشکل چیست؟
اکثر مارکترها و فروشندگان از دادههای یکسانی استفاده میکنند. باید سعی کنید روی آخرین ترندها کار کنید قبل از اینکه دیگران کار کنند.
با کمک گوگل ترندز میتوانید موضوعات مرتبط را بیابید که هم اکنون در حال ترندشدن هستند. و قبل از اینکه کسی درباره آنها محتوا تولیدکند شما محتوا تولیدکنید.
گوگل ترندز دقیقا میتواند به شما بگوید کدام اخبار روز، از نظر ترند شدن داغترین هستند.
دو راه برای این کار وجوددارد:
- تشخیص ترندز با فیلتر روی دستهبندیهای خاص یا کشورهای خاص
- مقایسه دو کلمه کلیدی در یک ترند
10 – کلمات کلیدی طولانی را جهت تحت تاثیر قرار دادن موضوعی خاص بکارببرید
فرض کنید در یک بلاگ درباره موزیک مینویسید و میخواهید رویدادی که بزودی اتفاق میافتد را بولد کنید، برای مثال: جایزه گرمی.
یک کلیک روی ترند، سوالات برتری که در گوگل پرسیده میشودرا به شما نشان میدهد. همچنین بهترین هنرمندان جدیدی که بیشترین جستجو را داشتهاند، و حتی سوالات مرتبط با مجری گرمی، مثل: جیمز کوردن چند سال دارد؟
11 – میتوانید از دادهها برای بهینهسازی ویدئو استفاده کنید
مشاهده عنوانهای مرتبط ( نه فقط کوئریهای مرتبط ) میتواند به شما در بهینهسازی بهتر محتوای ویدئویی برای جستجو کمک کند.
فرضکنید یک ویدئو درباره سفرهای دریایی در کارائیب پست کردهاید.
- عبارت مورد جستجو را واردکنید.
- از Web Search به YouTube Search سوئیچکنید.
- Related Queries و Related Topics را بررسیکنید.
- بر اساس Top یا Rising مرتبسازی کنید.
در این حالت خواهیددید که کاربران درباره سفرهای دریایی بر اساس کلاس کشتی جستجو میکنند، کشتیها را جستجو نمیکنند.
با این دانش و آگاهی، شما میتوانید عناوین، تیترها و توصیفات بهتری را بنویسید و تولید محتوای سئوشده را به شکل مرتبطتری انجام دهید.
12 – میتوانید از ترندهای دورهای برای تثبیت موقعیت برند خود بکارببرید
بهمنظور یادگیری و آموزش گوگل ترندز باید بدانید که میتوانید از ترندهای دورهای برای تثبیتشدن جایگاه خود استفادهکنید و از فرض کنید یک مغازه تشریفات عروسی دارید.
آیا محبوبیت “تشریفات ازدواج” تحت تاثیر کوئید 19 قرار گرفته است؟
یک جستجوی ساده برای این عبارت در پنج سال گذشته نشان میدهد که محبوبیت این عبارت در اواسط 2020 کاهش یافته و سپس بازگشته است.
از اینجا میتوان فهمید که برنامهریزی برای عروسی بدون توجه به پاندمی، به میدان رقابت بازگشته است.
این بدان معنی نیست که ازدواجها به خودی خود مثل یک سال گذشته هستند. این مساله نیاز به تحقیق بیشتری دارد.
نمودار زیر را ببینید.
عبارت “قالیشویی” را در گوگل ترندز جستجو کنید. نمودار بالا به دست میآید. این نشان میدهد در 5 سال اخیر اولا جستجوی این عبارت حالت افزایشی داشته است. زیرا حتی کسب و کارهایی مانند قالیشویی نیز به داشتن سایت روی آوردهاند و کاربران نیز آنها را در وب جستجو میکنند.
دوم اینکه در بازههای زمانی منتهی به عید نوروز یعنی اواخر بهمن و اسفند هر سال میزان جستجو برای این عبارت به شدت آفزایش مییابد و بصورت مقطعی ترند میشود.
13 – به کمک گوگل ترندز نقاط کور را تشخیص دهید
برای آموزش گوگل ترندز باید بگوییم که استفاده پیشرفته از گوگل ترندز به شما کمک میکند تا یک قدم فراتر از هر آنچه که اکنون نسبت به آن بینش دارید گذاشته و ببینید که آیا نقطه کوری وجود داشته یا ندارد.
مثلا:
- هرگز فقط به یک عکس تکی اعتمادنکنید. همیشه بازهزمانی گستردهتر را هم ببینید تا متوجه شوید چه اتفاقی دارد میافتد.
- آیا یک ترند رو به افزایش در یک عبارت کلیدی هنوز هم از عبارات کلیدی مهمتر پایینتر قرار دارد؟ همیشه به اطلاعات زمینه توجه کنید.
با دانستن اینکه اکنون باید چه کاری بکنید، میتوانید گوگل ترندز را برای برنامهریزی تقویم محتوای خود استفاده کنید.
مزایای استفاده از گوگل ترندز
- مخاطبان خود را باتوجه به کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را در موتور جستجو داشتهاند، شناسایی میکنید.
- دو کلمه کلیدی که برای شروع کسب و کار خود در دنیای اینترنت کاربرد زیادی دارند را مقایسه میکند.
- سئو سایت و محتوای خود را طوری انجام میدهید که محتواهای نزدیک به نیاز کاربران را تولید میکنید.
- رقبای خود را بهتر میشناسید.
- سئو محلی خود را براساس آمار منطقهای که این ابزار نمایش میدهد بهینه میکنید.
- انتخاب درست کلمه کلیدی با جستجوی درست در گوگل ترندز کلمه کلیدی مناسب را انتخاب میکنید.
- گوگل ترندز ابزاری مناسب تجارت الکترونیک و فروش بیشتر در دنیای اینترنت است.
قبل از فروش اوج محصولی، بهینهسازی صفحات مربوطه آن را انجام دهید
اگر شما قبلا یک راهنمای تهیه چتر داشته یا حتی یک صفحه تجارت الکترونیکی چترهای فروشی دارید. این منطقی است که اولویت بندی بهینه سازی صفحات را چند ماه قبل از وقوع اوج آن انجامدهید، برای مثال بهینهسازی سایت را ، 2-3 ماه قبل از ماه دی شروع کنید. این مورد احتمالاً منجر به بهبود رتبه بندی در زمان جستجوی اوج میشود.
پس با پیش روگرفتن روند گوگل ترندز میتوانید فروش خود را افزایش بدهید.
خلاصه
امروزه دادههای گوگل ترندز از همیشه مهمتر و باارزش تر هستند.
کلید موفقیت این است که به جستجوی کوئریهای خود ادامه دهید تا زمانیکه دید خوبی نسبت به آنها پیدا کنید. حتی اگر خیلی هم شفاف نباشند.
گوگل ترند یکی از ابزارهای مفید برای سئوکاران و سایر فعالان حوزه سئو میباشد. ابزارهای دیگری نیز در سئو به کار میروند که میتوانید برای آشنایی با آنها به فصل هفتم دروره رایگان آموزش سئو مراجعه نمایید.