CTR چیست ؟ – تاثیر نرخ کلیک بر سئو و راههای افزایش نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR)
CTR چیست؟ نرخ کلیک ارگانیک یا CTR نشاندهنده درصدی ازکاربران است که روی یک نتیجه در صفحه نتایج گوگل کلیک میکنند. نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) یکی از سیگنالهای مهم در سئو است. در این مقاله تاثیر CTR بر سئو را بررسی خواهیم کرد. همچنین اقداماتی را جهت افزایش نرخ کلیک بیان خواهیم کرد.
با سئوف همراه باشید.
این مقال بخشی از دوره رایگان آموزش سئو میباشد که بصورت رایگان روی سایت قرار دارد.
نرخ کلیک ارگانیک یا به اختصار CTR چیست؟
CTR چیست ؟ نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR) به این معنی است که چند درصد از کاربران جستجوگر روی یک نتیجه در صفحه نتایج جستجو کلیک میکنند. نرخ کلیک طبیعی بیشتر به موقعیت در رتبهبندی نتایج بستگی دارد. اما تحت تاثیر تگ عنوان، توضیحات، URL و حضور ریچ اسنیپتها هم قرار میگیرد.
برای مثال فرض کنید رتبه شما در صفحه نتایج برای یک کلمه کلیدی خاص که بطور متوسط ماهانه 100 بار جستجو میشود، جایگاه سوم باشد.
و ده نفر روی نتیجهای که سایت شما را نشان میدهد کلیک کنند.
در اینصورت، Organic CTR سایت شما برای آن کلمه کلیدی خاص برابر با 10 درصد خواهد بود.
اهمیت نرخ کلیک ارگانیک
به دو دلیل نرخ کلیک ارگانیک باهمیت دارد:
اول اینکه، با افزایش نرخ کلیک طبیعتا ترافیک بالاتری روانه سایت میشود.
مثلا، با افزایش CTR از 10 درصد به 20 درصد، فقط ترافیک خود را دو برابر کردهاید. بدون بهبود رتبه در نتایج جستجو.
دوم اینکه، CTR یک سیگنال کلیدی در بین عوامل رتبهبندی موتور جستجو میباشد.
Larry Kim یک ارتباط و همبستگی قوی بین “CTR مورد انتظار” و “رتبه در نتایج جستجو” پیدا کرد.
Larry دریافت که صفحاتی با نرخ کلیک طبیعی بالاتر از میانگین، افزایش رتبه داشتند.
گوگل نیز اظهار داشته که از نرخ کلیک ارگانیک در الگوریتمهای خود استفاده میکند.
برای مثال، یک مهندس گوگل میگوید که آنها از CTR استفاده میکنند تا بفهمند چه نوع نتیجهای را کاربران دوست دارند ببینند. در زیر یک اسلاید از یکی از الگوریتمهای گوگل را میبینید.
این اسلاید رسما این را بیان میکند که اگر کسی روی یک نتیجه کلیک نکند یعنی آن نتیجه یک نتیجه “بد” است.
همچنین، گوگل قبلا یک بار به FTC گزارش داده که از CTR بعنوان یک سیگنال رتبهبندی استفاده میکند:
پس واضح است که افزایش نرخ کلیک میتواند منجر به رتبه بالاتر و ترافیک بیشتر شود.
نرخ کلیک چگونه میتواند روی رتبه تاثیر بگذارد؟
همانطور که گفتیم Organic CTR میتواند روی رتبه تاثیر بگذارد. این عدد هرچه بالاتر باشد نشان میدهد افراد بیشتری وارد سایت شدهاند. اما برای اینکه سیگنال خوبی به گوگل بدهند باید تجربه کاربری مناسبی برای آنها فراهم شود.
اگر تجربه کاربری خوبی فراهم باشد کاربر زمان بیشتری در سایت میماند (افزایش زمان حضور). همچنین به سایر صفحات سایت میرود (کاهش نرخ پرش). تجربه کاربری خوب باعث میشود سیگنال مثبتی از طرف کاربر به گوگل ارسال شود. یعنی رفتار کاربر نشان خواهد داد این سایت مورد رضایت او بوده است. اگر این اتفاق از طرف اکثریت کاربران بیفتد گوگل رتبه سایت را بهبود خواهد داد.
به همین راحتی افزایش نرخ کلیک میتواند روی سئو و رتبه سایت تاثیر بگذارد.
در عین حال برعکس موضوع نیز صادق است. اگر تجربه کاربری خوبی ارائه نشود، با افزایش CTR، ممکن است رتبه سایت کاهش پیدا کند.
اقداماتی جهت افزایش نرخ کلیک ارگانیک (Organic Click Through Rate)
فهمیدیم که تاثیر CTR یا نرخ کلیک بر سئو چیست و چرا باید به CTR سایت توجه کنیم. حال میخواهیم ببینیم برای افزایش نرخ کلیک چه کارهایی میتوان انجام داد.
استفاده از براکت در تگ عنوان برای افزایش CTR
یک پژوهش صنعتی در Hubspot به این نتیجه دست یافت که استفاده از براکتها در تگهای عنوان باعث افزایش CTR تا 40 درصد میشود.
این مثال را ببینید:
اما چرا استفاده از براکت در عنوان صفحه باعث افزایش نرخ کلیک میشود؟
به گفته پژوهشگران این مطالعه، براکتها مانند مرور پنهانی محتوا هستند. و چون کاربران میدانند در این محتوا چه چیزی بدست خواهند آورد، بیشتر تمایل دارند که روی آن کلیک کنند.
این روش، خیلی خوب جواب میدهد. مثال زیر را ببینید که یک محتوای انگلیسی را نشان میدهد. نویسنده به انتهای تگ عنوان [New Step-By-Step Guide] را اضافه کرده است. که باعث میشود در صفحه نتایج جستجو (SERPs) ماندگار باشد و تداوم داشته باشد.
استفاده از اعداد در تگ عنوان برای افزایش نرخ کلیک ارگانیک
اینکه استفاده از اعداد باعث افزایش نرخ کلیک میشود برکسی پنهان نیست. و این مساله در کلیکهایی که از جستجوکنندگان گوگل میآید کاربرد دارد.
پس هر زمان که ممکن باشد، از اعداد در تگ عنوان خود استفاده کنید.
واضح است که برای پستهایی که فهرستی را ارائه میدهند حتما باید از اعداد استفاده کنید:
اما در هر صورت شما میتوانید اعداد را برای هر یک از انواع مختلف تگهای عنوان استفاده کنید.
برای مثال، فرض کنید یک صفحه فروش اینترنتی محصولات دارید. خوب تصویر زیر یک نمونه از تگ عنوان مناسب برای چنین صفحهای است:
یا مثلا فرض کنید یک کسب و کار مرتبط با نقاشی ساختمان را مدیریت میکنید. میتوانید یک تگ عنوان به شکل زیر استفاده کنید:
برای مثال، این مطالعه موردی را ببینید.
همانطور که میبینید از یک عدد خاص استفاده شده تا به دوام و ماندگاری عنوان کمک کند.
URLهای کوتاه و جالب
احتمالا دیدهاید که URL های کوتاهتر بهترین عملکرد را در جستجوی گوگل دارند.
بیشتر افراد میپندارند که الگوریتم گوگل URLهای کوتاه را ترجیح میدهد. که ممکن است اینطور هم باشد.
اما نکته اینجاست که:
کاربران نیز URLهای کوتاه را دوست دارند.
که به این معناست که آنها بیشتر ترجیح میدهند روی یک URL مانند این تصویر کلیک کنند:
تا اینکه یک URL مانند این:
چرا؟
افراد، به کمک URL صفحه میفهمند که این صفحه درباره چه موضوعی است. به همین دلیل توصیه میشود از URLهای کوتاهی استفاده کنید که توصیفکننده موضوع صفحه باشد.
برای مثال این پست درباره فهرستی از اقدامات عملی برای سئو میباشد:
به همین دلیل URL آن به این شکل است:
خیلی ساده!
بهینهسازی توضیحات متا
حتی اگر توضیحات متا به اندازه تگ عنوان مهم نباشد، باز هم نقش بزرگی در نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR) بازی میکند.
با در نظر داشتن این مساله، در ادامه نحوه نوشتن توضیحات متا را بیان میکنیم به گونهای که باعث ترغیب افراد به کلیک کردن روی لینک شود.
- احساسی بودن: توضیحات احساسی باعث جلب توجه افراد میشود. لازم نیست شوکآور باشید یا مانند یک طعمه برای کلیک. اما از اینکه کلمات احساسی مانند “جذاب” و “قدرتمند” را در توضیحاتتان استفاده کنید نترسید.
- محدودیت تعداد کاراکتر: مواظب باشید که از تعداد کاراکتر مجاز برای توضیحات تجاوز نکنید (حدود 170-150 کاراکتر).
- فروش محتوا: صفحه شما با 9 نتیجه طبیعی جستجو در صفحه اول نتایج گوگل درحال رقابت است. از اینکه به کاربران بگویید چرا باید از صفحه شما بازدید کنند نترسید. مثالی را در زیر میبینید.
قرار دادن سال جاری در عنوان و توضیحات
بکار بردن یک “2020” در عنوان و توضیحات نشان میدهد که محتوای شما مربوط به همین الان است.
که باعث ترغیب بیشتر کاربر جهت کلیک روی آن میشود.
در دنیای بازریابی آنلاین، استراتژیها همواره میآیند و میروند. پس وقتی “2020” را در تگ عنوان بکار میبریم، این واقعیت را نشان میدهد که استراتژیهای داخل این پست هنوز به روز هستند و کار میکنند.
خودداری از طعمه گذاشتن برای دریافت کلیک
آیا یک عنوان طعمه کلیک (ClickBait) نرخ کلیک ارگانیک را افزایش میدهد؟
بله.
آیا ارزشش را دارد؟
خیر
و اما توضیح: یک عنوان طعمه کلیک در نتایج جستجو به چشم میآید:
مساله اینجاست که:
وقتی کسی در محتوای شما Land میکند و متوجه میشود که عنوان محتوا یک طعمه کلیک (ClickBait) بوده، برای بازگشت کلیک خواهد کرد (که برابر است با افزایش نرخ پرش):
این نرخ پرش شما را بسیار بالا خواهد برد و باعث از بین رفتن زمان ماندگاری کاربران روی صفحه شما خواهد شد.
به همین دلیل است که شما باید محتوای خود را بفروشید بدون فزونفروشی. یعنی محتوای شما باید کاربر را برای کلیک قانع کند (فروش). اما نباید این فروش را با میزانی غیرطبیعی و با روشی غیرطبیعی مانند ClickBait بدست آورید.
برای مثال، این پست را ببینید که درباره تکنیکهای سئو است و عنوان جذابی دارد:
اما در تصویر زیر مشاهده میکنید که از حدی بالاتر نمیرود و وارد منطقه ClickBait نمیشود.
بکاربردن احساس در نوشتن عناوین
شکی نیست که عناوین احساسبرانگیز کلیک دریافت میکنند.
یک تحلیل که روی 5 میلیون نتیجه گوگل انجام شده نشان میدهد که عناوین احساسی کلیک بیشتری دریافت میکنند.
این به آن معنا نیست که لازم نباشد عناوینی به شکل طعمه کلیک بنویسید. برای مثال، عنوان این پست را ببینید:
میشد یک عنوان کسلکننده مانند “17 روش مفید برای تبلیغ بلاگتان وجود دارد” نوشت.
در عوض، نویسنده با افزودن عبارت “New Strategies” کمی احساس بیشتر به عنوان میدهد.
دریافت ریچ اسنیپت و لینکهای سایتها
ریچ اسنیپتها و لینکهای سایتها دوتا از بهترین روشهای افزایش نرخ کلیک طبیعی است.
در واقع، یک مطالعه (توسط Search Engine Land) به این مهم دست یافت که آرایش ساختاریافته میتواند نرخ کلیک طبیعی را تا 30 درصد افزایش دهد.
اگر نمیخواهید وقت خود را با اسکیما هدر دهید، یک راه بسیار آسان برای دریافت SiteLinkها روی نتایج دارید:
جدول محتوا
برای مثال، یک جدول محتوا را در تصویر زیر مشاهده مینمایید:
هر کدام از این لینکها کاربر را به یک بخش متفاوتی از محتوا میفرستند.
این از حیث تجربه کاربری UX بسیار عالی است. اما این لینکهای سایتها به گوگل در فهمیدن بخشهای مختلف صفحه نیز کمک میکنند.
بویژه اینکه آن بخشها در پایین نتیجه در صفحه نتایج جستجو نیز نشان داده میشوند:
استفاده از یک تحلیلگر عنوان
یک تحلیلگر عنوان برای ساخت تگهای عنوان عالی از روش حدس زدن استفاده میکند.
توصیه میکنیم از ابزار رایگان Coschedule Headline Analyzer استفاده کنید:
این ابزار به شما یک امتیاز کلی میدهد:
و توصیهها و پیشنهادات خاصی برای بهبود آن:
پیگیری و اندازهگیری CTR
اگر قصد جدی برای پیشرفت نرخ کلیک طبیعی خود دارید، گزارش CTR را در گوگل سرچ کنسول ببینید.
به شما نشان خواهد داد که کدام صفحات نرخ کلیک نسبتا بالا یا نسبتا پایینی دارند.
نباید نگران این بود که CTR خوب چه مقداری است.
CTR ممکن است بستگی به عوامل مختلف داشته باشد، شامل:
- جایگاه شما در رتبهبندی
- وجود Featured Snippetها
- نتایج اخبار گوگل
- جستجوهای برندشده و برندنشده (کلمات کلیدی برندشده = نرخ کلیک ارگانیک)
- تعداد تبلیغات Google Adwords
- و بسیاری موارد دیگر
در عوض، توصیه میشود که صفحاتی که روی سایت کمترین CTR را دارند توسعه یابند.
برای مثال، ممکن است صفحهای روی سایت Impression های زیادی دریافت کند، اما کلیکهای زیادی دریافت نکند.
پس این صفحهای است که بهتر است تگ عنوان احساسیتری برای آن انتخاب شود. و توضیحات بهتر و لینکهای بهتری برای آن استفاده شود.
شناساندن بیشتر برند به کمک تبلیغات فیسبوک
فرض کنید که درباره یک موضوع جستجو انجام دادهاید.
و همینطور که نتایج را بررسی میکنید، سایت مورد علاقه خود را در جایگاه چهارم میبینید:
مهم نیست که آن عنوان چقدر احساسبرانگیز باشد. یا اینکه URL آن کوتاه باشد یا طولانی.
شما آن سایت را میشناسید و از آن خوشتان میآید. به همین دلیل روی آن کلیک میکنید.
به همین دلیل است که کار نهایی CTR تولید یک برند است که افراد دوروبر شما آنرا بشناسند، دوست داشته باشند و به آن اعتماد داشته باشند.
و یکی از راههای فوری برای تسریع این فرایند تبلیغات فیسبوک است (Facebook ads). این به آن علت است که تبلیغات فیسبوک میتواند برند شما را به تعداد بسیار زیادی از افراد نشان دهد.
برای مثال، این ad را ببینید که اخیرا راهاندازی شده و بعد از راهاندازی در طول 5 روز برای 14 هزار کاربر نمایش داده شد.
توصیه میشود که روی هدفگذاری مجدد (Retargeting) تمرکز کنید. این کار نسبتا ارزان است و سایت شما را در معرض دید افرادی قرار میدهد که قبلا از آن بازدید کردهاند.
و وقتی این افراد تبلیغ شما را دوباره و دوباره ببینند، برند شما در ذهن آنها تقویت خواهد شد.
پس دفعه بعدی که برند شما را در نتایج جستجوی گوگل ببینند، از روی نتایج بالایی شما رد میشوند و مستقیما به سایت شما میروند.
جمع بندی
در این مقاله گفتیم که CTR چیست. Organic CTR یا نرخ کلیک ارگانیک درصدی از کاربران را نشان میدهد که روی نتیجهای در صفحه نتایج گوگل کلیک میکنند. در صورتیکه تعداد زیادی از این افراد تبدیل به مشتری شوند سود زیادی به دست میآید. برای هر سایتی افزایش نرخ کلیک بسیار مهم است. چون نرخ کلیک ارگانیک بالا به معنی ترافیک بیشتر است.
اما نباید این را فراموش کنیم که کلیک کردن کاربر روی یک نتیجه یک موضوع است و ماندن کاربر در سایت یک موضوع دیگر. پس سایت باید تجربه کاربری خوبی به کاربر بدهد تا او را در سایت نگه دارد. امیدواریم توصیههای این مقاله به درد شما بخورد و نرخ کلیک خوبی را تجربه کنید.
سپاس از همراهی شما.
سلام ممنون میشم راهنمایی بفرمایید یه سایت در زمینه معرفی رستوران ها و فست فد دارم shek******.ir نرخ کلیک بالای هم دارم و رتبه م نسیت به نرخ کلیکم خوب نیست.
سلام دوست عزیز باید پارمترهای دیگه هم رو مثل نزخ پرش و Dwell Time هم بررسی بشه. خصوصی پیام بفرستید.