CTR چیست؟ – تاثیر نرخ کلیک بر سئو و راه‌های افزایش نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR)

CTR چیست؟ نرخ کلیک ارگانیک یا نرخ کلیک نشان‌دهنده درصدی ازکاربران است که روی یک نتیجه در صفحه نتایج گوگل کلیک می‌کنند. نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) یکی از سیگنال‌های مهم در سئو است. در این مقاله تاثیر نرخ کلیک بر سئو را بررسی خواهیم کرد. همچنین اقداماتی را جهت افزایش نرخ کلیک بیان خواهیم کرد.

پس با سئوف همراه باشید.

این مقاله نیز بخشی از دوره آموزش سئو می‌باشد که بصورت رایگان روی سایت قرار دارد.

نرخ کلیک ارگانیک یا به اختصار CTR چیست؟

نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR) به این معنی است که چند درصد از کاربران جستجوگر روی یک نتیجه در صفحه نتایج جستجو کلیک می‌کنند. نرخ کلیک طبیعی بیشتر به موقعیت در رتبه‌بندی نتایج بستگی دارد، اما تحت تاثیر تگ عنوان، توضیحات، URL و حضور ریچ اسنیپت‌ها هم قرار می‌گیرد.

برای مثال فرض کنید رتبه شما در صفحه نتایج برای یک کلمه کلیدی خاص که بطور متوسط ماهانه 100 بار جستجو می‌شود، جایگاه سوم باشد.

نرخ کلیک یک صفحه
جایگاه سوم برای یک عبارت کلیدی با متوسط جستجوی ماهانه 100 بار

و ده نفر روی نتیجه‌ای که سایت شما را نشان می‌دهد کلیک کنند.

متوسط نرخ کلیک ماهانه
تعداد کلیک ماهانه 10 نفر برای یک صفحه نمونه

در اینصورت، Organic CTR سایت شما برای آن کلمه کلیدی خاص برابر با 10 درصد خواهد بود.

نرخ کلیک طبیعی برای یک صفحه نمونه
CTR ارگانیک برای مثال قبل به ازای یک کلمه کلیدی خاص برابر 10% است

تاثیر نرخ کلیک بر سئو و دلیل اهمیت آن

دو دلیل اصلی وجود دارد که تاثیر نرخ کلیک بر سئو و اهمیت توجه به آنرا توجیه می‌کند:

اول اینکه، هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد طبیعتا ترافیک بالاتری روانه سایت می‌شود.

مثلا، اگر CTR سایت خود را از 10 درصد به 20 درصد افزایش دهید، فقط ترافیک خود را دو برابر کرده‌اید. بدون بهبود رتبه در نتایج جستجو.

دوم اینکه، CTR یک سیگنال کلیدی در بین عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو می‌باشد.

ترافیک بیشتر با CTR بیشتر
هرچه نرخ کلیک ارگانیک بیشتر، ترافیک بیشتر

Larry Kim یک ارتباط و همبستگی قوی بین “CTR مورد انتظار” و “رتبه در نتایج جستجو” پیدا کرد.

CTR در مقایسه با جایگاه طبیعی جستجو
CTR در مقایسه با جایگاه طبیعی جستجو

Larry دریافت که صفحاتی با CTR بالاتر از میانگین، افزایش رتبه داشتند.

افزایش میانگینCTR افزایش رتبه
یافته Lary درباره افزایش میانگین نرخ کلیک و افزایش رتبه در گوگل

گوگل نیز اظهار داشته که از نرخ کلیک در الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند.

برای مثال، یک مهندس گوگل می‌گوید که آنها از CTR استفاده می‌کنند تا بفهمند چه نوع نتیجه‌ای را کاربران دوست دارند ببینند. در زیر یک اسلاید از یکی از الگوریتم‌های گوگل را می‌بینید.

الگوریتم گوگل
اسلایدی از الگوریتم گوگل

این اسلاید رسما این را بیان می‌کند که اگر کسی روی یک نتیجه کلیک نکند یعنی آن نتیجه یک نتیجه “بد” است.

الگوریتم گوگل و تاکید روی نتیجه بد
تاکید الگوریتم گوگل روی “ّبد” بودن نتیجه وقتی کسی روی آن کلیک نمی‌کند

همچنین، گوگل قبلا یک بار به FTC گزارش داده که از CTR بعنوان یک سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند:

CTR یک سیگنال رتبه‌بندی است
گوگل می‌گوید CTR یک سیگنال رتبه‌بندی است

پس واضح است که نرخ کلیک بیشتر می‌تواند منجر به رتبه بالاتر و ترافیک بیشتر شود.

اقداماتی جهت افزایش نرخ کلیک ارگانیک (Organic Click Through Rate)

فهمیدیم که تاثیر CTR یا نرخ کلیک بر سئو چیست و چرا باید به نرخ کلیک سایت توجه کنیم. حال می‌خواهیم ببینیم برای افزایش نرخ کلیک چه کارهایی می‌توان انجام داد.

استفاده از براکت در تگ عنوان برای افزایش CTR

یک پژوهش صنعتی در Hubspot به این نتیجه دست یافت که استفاده از براکت‌ها در تگ‌های عنوان نرخ کلیک را تقریبا 40 درصد افزایش می‌دهد.

استفاده از براکت در عنوان و افزایش 40 درصدی نرخ کلیک
نرخ کلیک با بکاربردن براکت در عنوان مطلب تا 40 درصد افزایش می‌یابد

این مثال را ببینید:

بکار بردن براکت در عنوان
نمونه‌ای از بکاربردن براکت در عنوان مطلب

اما چرا استفاده از براکت در عنوان صفحه باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود؟

به گفته پژوهشگران این مطالعه، براکت‌ها مانند مرور پنهانی محتوا هستند. و چون کاربران می‌دانند در این محتوا چه چیزی بدست خواهند آورد، بیشتر تمایل دارند که روی آن کلیک کنند.

این روش، خیلی خوب جواب می‌دهد. مثال زیر را ببینید که یک محتوای انگلیسی را نشان می‌دهد. نویسنده به انتهای تگ عنوان [New Step-By-Step Guide] را اضافه کرده است. که باعث می‌شود در صفحه نتایج جستجو (SERPs) ماندگار باشد و تداوم داشته باشد.

براکت در عنوان مطلب
مثالی از استفاده براکت در تگ عنوان و بهبود رتبه

استفاده از اعداد در تگ عنوان برای افزایش نرخ کلیک

اینکه استفاده از اعداد باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود برکسی پنهان نیست. و این مساله در کلیک‌هایی که از جستجوکنندگان گوگل می‌آید کاربرد دارد.

پس هر زمان که ممکن باشد، از اعداد در تگ عنوان خود استفاده کنید.

واضح است که برای پست‌هایی که فهرستی را ارائه می‌دهند حتما باید از اعداد استفاده کنید:

بکار بردن اعداد در تگ عنوان
پست‌هایی که فهرست ارائه می‌دهند بهتر است از اعداد در تگ عنوان استفاده کنند

اما در هر صورت شما می‌توانید اعداد را برای هر یک از انواع مختلف تگ‌های عنوان استفاده کنید.

برای مثال، فرض کنید یک صفحه فروش اینترنتی محصولات دارید. خوب تصویر زیر یک نمونه از تگ عنوان مناسب برای چنین صفحه‌ای است:

اعداد در تگ عنوان صفحه محصولات
استفاده از اعداد در تگ عنوان صفحه محصولات یک فروشگاه اینترنتی

یا مثلا فرض کنید یک کسب و کار مرتبط با نقاشی ساختمان را مدیریت می‌کنید. می‌توانید یک تگ عنوان به شکل زیر استفاده کنید:

اعداد در عنوان صفحه خدماتی
استفاده از اعداد در عنوان یک صفحه خدماتی

برای مثال، این مطالعه موردی را ببینید.

استفاده از اعداد در تگ عنوان
تگ عنوان در یک صفحه با موضوع مطالعه موردی روی سئو

همانطور که می‌بینید از یک عدد خاص استفاده شده تا به دوام و ماندگاری عنوان کمک کند.

دوام در نتایج جستجو به کمک اعداد در عنوان
استفاده از یک عدد خاص در تگ عنوان برای دوام در نتایج جستجو

URLهای کوتاه و جالب

احتمالا دیده‌اید که URL های کوتاه‌تر بهترین عملکرد را در جستجوی گوگل دارند.

عملکرد بهتر URLهای کوتاه در نتایج گوگل
عملکرد بهتر URLهای کوتاه در نتاایج جستجو

بیشتر افراد می‌پندارند که الگوریتم گوگل URLهای کوتاه را ترجیح می‌دهد. که ممکن است اینطور هم باشد.

اما نکته اینجاست که:

کاربران نیز URLهای کوتاه را دوست دارند.

که به این معناست که آنها بیشتر ترجیح می‌دهند روی یک URL مانند این تصویر کلیک کنند:

مثالی از URL کوتاه
مثالی از URL کوتاه

تا اینکه یک URL مانند این:

مثالی از URL طولانی
URL طولانی

چرا؟

افراد، به کمک URL صفحه می‌فهمند که این صفحه درباره چه موضوعی است. به همین دلیل توصیه می‌شود از URLهای کوتاهی استفاده کنید که توصیف‌کننده موضوع صفحه باشد.

برای مثال این پست درباره فهرستی از اقدامات عملی برای سئو می‌باشد:

URL بهینه برای نرخ کلیک بالا
یک مقاله با URL بهینه جهت دریافت نرخ کلیک طبیعی بالا

به همین دلیل URL آن به این شکل است:

URL بهینه برای نرخ کلیک طبیعی بالا
URL مثال بالا که برای نرخ کلیک طبیعی بینه شده است

خیلی ساده!

بهینه‌سازی توضیحات

حتی اگر توضیحات متا به اندازه تگ عنوان مهم نباشد، باز هم نقش بزرگی در نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) بازی می‌کند.

با در نظر داشتن این مساله، در ادامه نحوه نوشتن توضیحات متا را بیان می‌کنیم به گونه‌ای که باعث ترغیب افراد به کلیک کردن روی لینک شود.

  • احساسی بودن: توضیحات احساسی باعث جلب توجه افراد می‌شود. لازم نیست شوک‌آور باشید یا مانند یک طعمه برای کلیک. اما ازینکه کلمات احساسی مانند “جذاب” و “قدرتمند” را در توضیحاتتان استفاده کنید نترسید.
  • محدودیت تعداد کاراکتر: مواظب باشید که از تعداد کاراکتر مجاز برای توضیحات تجاوز نکنید (حدود 170-150 کاراکتر).
  • فروش محتوا: صفحه شما با 9 نتیجه طبیعی جستجو در صفحه اول نتایج گوگل درحال رقابت است. ازینکه به کاربران بگویید چرا باید از صفحه شما بازدید کنند نترسید. مثالی را در زیر می‌بینید.
بهینه کردن توضیحات متا برای CTR
توضیحات متا بهینه برای دریافت CTR ارگانیک بیشتر

قرار دادن سال جاری در عنوان و توضیحات

بکار بردن یک “2020” در عنوان و توضیحات نشان می‌دهد که محتوای شما مربوط به همین الان است.

که باعث ترغیب بیشتر کاربر جهت کلیک روی آن می‌شود.

سال در عنوان محتوا ترافیک را افزایش میدهد
یک پست که در آن سال جاری را برای افزایش نرخ کلیک بکار برده‌اند

در دنیای بازریابی آنلاین، استراتژی‌ها همواره می‌‌آیند و می‌روند. پس وقتی “2020” را در تگ عنوان بکار می‌بریم، این واقعیت را نشان می‌دهد که استراتژی‌های داخل این پست هنوز به روز هستند و کار می‌کنند.

بکاربردن سال جاری در عنوان
سال جاری در عنوان یک پست بکار رفته و در نتایج گوگل هم دیده می‌شود

خودداری از طعمه گذاشتن برای دریافت کلیک

آیا یک عنوان طعمه کلیک (ClickBait) نرخ کلیک ارگانیک را افزایش می‌دهد؟

بله.

آیا ارزشش را دارد؟

خیر

و اما توضیح: یک عنوان طعمه کلیک در نتایج جستجو به چشم می‌آید:

عنوانی به شکل طعمه کلیک
عناوین طعمه لینک در نتایج جستجو

مساله اینجاست که:

وقتی کسی در محتوای شما Land می‌کند و متوجه می‌شود که عنوان محتوا یک طعمه کلیک (ClickBait) بوده، برای بازگشت کلیک خواهد کرد (که برابر است با افزایش نرخ پرش):

کاربران طعمه کلیک را متوجه میشوند
کاربران طعمه کلیک را می‌فهمند و برای بازگشت به صفحه نتایج کلیک می‌کنند

این نرخ پرش شما را بسیار بالا خواهد برد و باعث از بین رفتن زمان ماندگاری کاربران روی صفحه شما خواهد شد.

نرخ پرش، زمان ماندگاری و رتبه گوگل
نرخ پرش بالا + زمان ماندگاری پایین = رتبه پایینتر

به همین دلیل است که شما باید محتوای خود را بفروشید بدون فزون‌فروشی. یعنی محتوای شما باید کاربر را برای کلیک قانع کند (فروش). اما نباید این فروش را با میزانی غیرطبیعی و با روشی غیرطبیعی مانند ClickBait بدست آورید.

برای مثال، این پست را ببینید که درباره تکنیک‌های سئو است و عنوان جذابی دارد:

عنوان جذاب برای دریافت کلیک بیشتر
عناوین جذاب برای دریافت کلیک بیشتر

اما در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که از حدی بالاتر نمی‌رود و وارد منطقه ClickBait نمی‌شود.

CTR و زمان ماندگاری کاربر روی سایت

بکاربردن احساس در نوشتن عناوین

شکی نیست که عناوین احساس‌برانگیز کلیک دریافت می‌کنند.

یک تحلیل که روی 5 میلیون نتیجه گوگل انجام شده نشان می‌دهد که عناوین احساسی کلیک بیشتری دریافت می‌کنند.

تیترهای احساسی CTR بیشتری دارند
بکار بردن احساسات در نوشتن تیترها باعث افزایش CTR ارگانیک می‌شود

این به آن معنا نیست که لازم نباشد عناوینی به شکل طعمه کلیک بنویسید. برای مثال، عنوان این پست را ببینید:

مثالی ازعنوان احساسی برای دریافت CTR
مثالی از محتوای با تیتر احساس‌برانگیز که CTR بالایی دریافت می‌کند

می‌شد یک عنوان کسل‌کننده مانند “17 روش مفید برای تبلیغ بلاگتان وجود دارد” نوشت.

در عوض، نویسده با افزودن عبارت “New Strategies” کمی احساس بیشتر به عنوان می‌دهد.

دریافت ریچ اسنیپت و لینک‌های سایت‌ها

ریچ اسنیپت‌ها و لینک‌های سایت‌ها دوتا از بهترین روش‌های افزایش نرخ کلیک طبیعی است.

افزایش نرخ کلیک با ریچ اسنیپت و لینک
ریچ اسنیپت‌ها و لینک به سایر سایت‌ها باعت افزایش نرخ کلیک می‌شود

در واقع، یک مطالعه (توسط Search Engine Land) به این مهم دست یافت که آرایش ساختاریافته می‌تواند نرخ کلیک طبیعی را تا 30 درصد افزایش دهد.

پستی درباره افزایش نرخ کلیک
پستی که درباره افزایش نرخ کلیک توسط داده‌های ساختاریافته

اگر نمی‌خواهید وقت خود را با اسکیما هدر دهید، یک راه بسیار آسان برای دریافت SiteLinkها روی نتایج دارید:

جدول محتوا

برای مثال، یک جدول محتوا را در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید:

جدول محتوا برای افزایش نرخ کلیک
افزایش نرخ کلیک با کمک جدول محتوا

هر کدام از این لینک‌ها کاربر را به یک بخش متفاوتی از محتوا می‌فرستند.

این از حیث تجربه کاربری بسیار عالی است. اما این لینک‌های سایت‌ها به گوگل در فهمیدن بخش‌های مختلف صفحه نیز کمک می‌کنند.

بویژه اینکه آن بخش‌ها در پایین نتیجه در صفحه نتایج جستجو نیز نشان داده می‌شوند:

نمایش لینک سایتها در SERPs
مثالی از نمایش لینک سایت‌ها در صفحه نتایج SERP

استفاده از یک تحلیلگر عنوان

یک تحلیلگر عنوان برای ساخت تگ‌های عنوان فوق‌العاده از روش حدس زدن استفاده می‌کند.

توصیه می‌کنیم از ابزار رایگان Coschedule Headline Analyzer استفاده کنید:

تحلیلگر عنوان CoSchedule
تحلیلگر عنوان CoSchedule

این ابزار به شما یک امتیاز کلی می‌دهد:

امتیاز سرتیتر در CoSchedule
امتیاز سرتیتر در CoSchedule

و توصیه‌ها و پیشنهادات خاصی برای بهبود آن:

توصیه‌های CoSchedule در نوشتن سرتیتر
توصیه‌های CoSchedule برای نوشتن سرتیترها

پیگیری و اندازه‌گیری CTR

اگر قصد جدی برای پیشرفت نرخ کلیک طبیعی خود دارید، گزارش CTR را در گوگل سرچ کنسول ببینید.

گزارش CTR در گوگل سرچ کنسول
راهنمای دریافت گزارش CTR از گوگل سرچ کنسول

به شما نشان خواهد داد که کدام صفحات نرخ کلیک نسبتا بالا یا نسبتا پایینی دارند.

نباید نگران این بود که CTR خوب چه مقداری است.

CTR ممکن است بستگی به عوامل مختلف داشته باشد، شامل:

  • جایگاه شما در رتبه‌بندی
  • وجود Featured Snippetها
  • نتایج اخبار گوگل
  • جستجوهای برندشده و برندنشده (کلمات کلیدی برندشده = نرخ کلیک ارگانیک)
  • تعداد تبلیغات Google Adwords
  • و بسیاری موارد دیگر

در عوض، توصیه می‌شود که صفحاتی که روی سایت کمترین CTR را دارند توسعه یابند.

برای مثال، ممکن است صفحه‌ای روی سایت Impressionهای زیادی دریافت کند، اما کلیک‌های زیادی دریافت نکند.

پس این صفحه‌ای است که بهتر است تگ عنوان احساسی‌تری برای آن انتخاب شود، و توضیحات بهتر و لینک‌های بهتری برای آن استفاده شود.

شناساندن بیشتر برند به کمک تبلیغات فیسبوک

فرض کنید که درباره یک موضوع جستجو انجام داده‌اید.

و همینطور که نتایج را بررسی می‌کنید، سایت مورد علاقه خود را در جایگاه چهارم می‌بینید:

تمایل به کلیک روی سایت محبوب
بدون توجه به جایگاه سایت مورد علاقه‌تان در صفحه نتایج، شما تمایل به کلیک روی آنرا دارید

مهم نیست که آن عنوان چقدر احساس‌برانگیز باشد. یا اینکه آیا URL کوتاه بکار می‌برید یا نه.

شما آن سایت را می‌شناسید و از آن خوشتان می‌آید. پس روی آن کلیک می‌کنید.

به همین دلیل است که کار نهایی CTR تولید یک برند است که افراد دوروبر شما آنرا بشناسند، دوست داشته باشند و به آن اعتماد داشته باشند.

و یکی از راه‌های فوری برای تسریع این فرایند تبلیغات فیسبوک است (Facebook ads). این به آن علت است که تبلیغات فیسبوک می‌تواند برند شما را به تعداد بسیار زیادی از افراد نشان دهد.

برای مثال، این ad را ببینید که اخیرا راه‌اندازی شده و بعد از راه‌اندازی در طول 5 روز برای 14هزار کاربر نمایش داده شد.

افزایش نرخ کلیک با تبلیغات فیسبوک
افزایش نرخ کلیک با تبلیغات فیسبوک

توصیه می‌شود که روی هدفگذاری مجدد (Retargeting) تمرکز کنید. این کار نسبتا ارزان است و سایت شما را در معرض دید افرادی قرار می‌دهد که قبلا از آن بازدید کرده‌اند.

و وقتی این افراد تبلیغ شما رادوباره و دوباره ببینند، برند شما در ذهن آنها تقویت خواهد شد.

تبلیغات ریتارگت و تقویت برند در ذهن مشتری
تبلیغات Retarget شده باعث تقویت برند در ذهن مشتری می‌شود

پس دفعه بعدی که برند شما را در نتایج جستجوی گوگل ببینند، از روی نتایج بالایی شما رد می‌شوند و مستقیما به سایت شما می‌روند.

اسم سایت در ذهن مشتری و افزایش نرخ کلیک
ثبت اسم سایت در ذهن مشتری و تمایل به کلیک روی آن در بین سایر نتایج

2 نظرات
  1. شکمو می گوید

    سلام ممنون میشم راهنمایی بفرمایید یه سایت در زمینه معرفی رستوران ها و فست فد دارم shek******.ir نرخ کلیک بالای هم دارم و رتبه م نسیت به نرخ کلیکم خوب نیست.

    1. seof می گوید

      سلام دوست عزیز باید پارمترهای دیگه هم رو مثل نزخ پرش و Dwell Time هم بررسی بشه. خصوصی پیام بفرستید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.