سئو داخلی on page چک لیست سئو درون صفحه – بهینه سازی صفحه برای گوگل
سئو داخلی یا سئو درون صفحه چیست؟ نکات بهینه سازی سئو داخلی کداماند؟ چک لیست سئو داخلی برای بهینه سازی صفحه برای گوگل و همچنین آموزش سئو داخلی برای سایتهای وردپرسی یا سایتهایی که از سیستمهای مدیریت محتوا استفاده میکنند.
بهترین وبلاگ نویسان نهتنها مهارت نوشتن بسیار خوبی دارند، بلکه مسئولیت عملکرد محتوای خود را نیز در موتورهای جستجو به عهده میگیرند. برای این کار، شما باید در مورد SEO، بهویژه آنچه ما SEO “در صفحه” مینامیم، بدانید.
1 سئو داخلی یا سئو درون صفحه چیست؟
SEO درون صفحه، بهینهسازی محتوا و کد منبع HTML برای تعریف صحیح صفحه وب شما و ارائه اطلاعات آن صفحه به موتورهای جستجو است.
برخی از جنبههای صفحه وب شما که میتواند بهینه شود، شامل عنوان صفحه، سر صفحهها (برچسبهای h1 و h2)، URL، محتوای متن، توضیحات متا، لینکهای داخلی و موارد دیگر است.
2 چگونه سئو داخلی سایت خود را بهبود ببخشیم
اگر در سئو تازهکار هستید، ممکن است بخواهید با اصول اولیه سئو داخل صفحه شروع کنید. برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی Google، ساختار صفحه وب باید ازنظر فنی و نوشتاری بهینه شود.
پیدا کردن یک صفحه بهینهشده برای مخاطبان موردنظر شما در Google آسان است و پس از خواندن و مشاهده آن تعداد بازدید مخاطبان سایت شما افزایش مییابد.
اصول چگونگی تحقق این امر متمرکز شدن روی هدف جستجو (معروف به کلمه کلیدی اصلی شما) و بهینه کردن صفحه برای خواندن، درک و به اشتراکگذاری است.
Google توانایی درک متن نوشتهها و موضوعات مرتبط در متن صفحه وب شما را دارد. اما هنوز هم روشهای زیادی برای ارسال سیگنالهای مثبت به Google وجود دارد که به موتور جستجو در درک محتوای شما کمک میکند.
در اینجا، ما لیستی از نکات مهم سئو درون صفحه را که میتوانید بهینهسازی کنید و همچنین برخی از ابزارها و منابع برای افزایش جستجو در سایت و بهینهسازی محتوا را جمعآوری کردهایم.
3 عنوان صفحه ، اصلی ترین نکته برای بهبود سئو داخلی
بهترین نویسندگان قدرت یک عنوان خوب را درک میکنند. این در بالای لیست بررسی SEO ما در داخل صفحه است و برای جلبتوجه کاربر و افزایش CTR یا نرخ کلیک صفحه بسیار مهم است.
اگر عنوانی باهدف کاربر مطابقت نداشته باشد، بهاحتمالزیاد کاربر مقاله شما را کلیک نمیکنند و نمیخوانند.
عنوان باید نهتنها برای کاربران، بلکه برای خزندههای موتورهای جستجو نیز بهینه باشد. بنابراین مطمئن شوید که برچسبهای عنوان را در صفحه خود خیلی عالی انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگرچه برچسبهای هدینگ و عنوان H1 اصلی شما لزوماً نباید یکدیگر را تکرار کنند، اما شما باید آنها را مرتبط باهم انتخاب کنید.
4 آدرس اینترنتی یا URL صفحه را برای بهبود سئو on page دقیق انتخاب کنید
قبل از هر چیز دیگری، آدرس URL صفحه شما باید صریح و واضح باشد (لطفاً از ترکیب عجیبوغریب و حرفهای تصادفی خودداری کنید!).
و درست مانند عنوان شما، URL مکان مناسبی برای قرار دادن کلمه کلیدی شما است.
یک نکته: از قرار دادن عدد سال در URL خود جلوگیری کنید (بهعنوانمثال، www.example.com/best-evergreen-content-2017).
اگر میخواهید محتوای شما همیشه سبز باشد (یک صفحه وب که سالبهسال برای جستجو بهینه میشود)، پس بهتر است تاریخ سال را از URL دورنگه دارید.
مثالی از لیستهای “بهترین” میتوان زد. اگر میخواهید وبسایت شما ازنظر “بهترین هدفون بیسیم 2020″ رتبه بگیرد، میتوانید عنوان خود را”بهترین هدفون بیسیم 2020” و آدرس صفحه url را “بهترین هدفون بیسیم قرار دهید.
بهاینترتیب، هنگامیکه سال آینده فرا میرسد، میتوانید با بهروزرسانی ساده عنوان به “بهترین هدفون بیسیم 2021″، از همان صفحه برای هدف قرار دادن “بهترین هدفونهای بیسیم 2021” استفاده کنید و از تغییر URL و تنظیم آن جلوگیری خواهید کرد.
بااینحال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که محتوای شما بهطور خاص برای یک سال تنظیمشده باشد، مانند اینکه بخواهید مقالهای درباره “جنون انگیزهترین رویدادهای سال 2020” بنویسید.
اگر تصمیم دارید URL یک صفحه وب را تغییر دهید، فراموش نکنید که برای جلوگیری از اشتباهات 404 و صرفهجویی در ارزش SEO صفحه قدیمی خود، از یک تغییر مسیر مناسب استفاده کنید.
5 توضیحات متا را مختصر و مفید انتخاب کنید
توضیحات متا یا تگ های متا گر بهخوبی نوشتهشده باشند میتواند به شما کمک کند تا در SERP بهصورت برجسته یا ریچ اسنیپت دیده شوید و افرادی را که از طریق صفحه نتایج جستجو در حال بازدید هستند، به سایت خود جذب کنید. یک متا توضیح نادرست میتواند منجر به کاهش جلبتوجه افراد در مورد نتیجه شما و انتخاب موارد دیگر در SERP شود.
6 کلمات کلیدی و کلمات مرتبط را در محتوای خود بکار ببرید
این مسئله دو کار را انجام میدهد: اولاً، به موتور جستجو این اطمینان را میدهد که این صفحه درواقع مربوط به آنچه آنها جستجو میکردند، است و ثانیا، همان پیام مثبت را به Google ارسال میکند که میتواند به رتبهبندی صفحه شما کمک کند.
ایجاد محتوا در وبسایت بهمنظور رشد حضور آنلاین از طریق این روش، بهعنوان بازاریابی محتوا شناخته میشود.
7 از برچسب یا تگهای سر صفحه یا هدینگ (H1، H2 و غیره) استفاده کنید
یکی از سادهترین و متداولترین روشها برای سئو صفحات داخلی، استفاده از عناوین روشن برای تقسیم بخشهای متن خود با سیستم سلسله مراتبی تودرتو است.
برچسبهای سر صفحه باید به ترتیب نزولی از H1 تا -H6 قرار بگیرند، H1 عنوان اصلی و H6 آخرین عنوان فرعی است.
در اینجا یک مثال کامل از نحوه استفاده از این برچسبها آورده شده است:
<h1> تولید نیوجرسی </ h1>
متن اصلی مربوط به H1 (میوهها و سبزیجاتی که بهطورکلی در نیوجرسی کشت میشوند).
<h2> گوجهفرنگیهای جرسی </ h2>
<p> متن اصلی مربوط به H2 (گوجهفرنگی جرسی)، که دستهای از محصولات نیوجرسی است. </ p>
<h3> گوجهفرنگی رم جرسی </ h3>
<p> متن اصلی مربوط به Roma Jersey Tomatoes، که نوعی گوجهفرنگی جرسی است. </ p>
<h3> گوجهفرنگیهای هیرلووم جرسی </ h3>
<p> متن مربوط به گوجهفرنگیهای جیرسی، که نوع دیگری از گوجهفرنگیهای جرسی است. </ p
<h3> گوجهفرنگی جیرسی Beefsteak <h3/>
<p> متن اصلی مربوط به Beefsteak Jersey Tomatoes، که نوع دیگری از گوجهفرنگی Jersey است. </ p>
<h4> Beefsteak Jersey Tomatoes را پیدا کنید </ h4>
<p> متن اصلی بهطور خاص در مورد مکان یافتن گوجهفرنگی جرسی با گوشت گاو است. اینیک h4 است زیرا بهطور خاص فقط مربوط به دسته فوق است و نه در مورد گوجهفرنگی روما یا وراثت جرسی. </ p>
<h2> زغالاخته جرسی </ h2>
<p> متن اصلی مربوط به زغالاخته از نیوجرسی. این اکنون به H2 بازگشته است زیرا این گروه در همان سطح با گوجهفرنگیهای جرسی، H2 دیگر ما است. </ p>
<h2> هلوهای جرسی </ h2>
<p> متن مربوط به هلو از نیوجرسی. بازهم، این اکنون به H2 بازگشته است زیرا این گروه در همان سطح با گوجهفرنگی جرسی و بلوبری جرسی قرار دارد. </ p>
8 در محتوای خود با استفاده از لینک های داخلی از گوگل جایزه بگیرید
لینک های داخلی باعث میشوند که هم مخاطبان و کاربران بازدیدکننده سایت شما، هم موتورهای جستجو مثل گوگل بتواند به تمام محتواهایی که در سایت خود دارید دسترسی پیدا کنند. و بهتر با موضوع و مطالب سایت شما آشنا شوند. حتما در محتواهایی که تولید میکنید به صفحات مهم سایت، دستهبندیها، و مطالب مرتبط دیگر لینک بدهید.
9 از محتوای تکراری اجتناب کنید
مطالعه اشتباهات سئو ما نشان داد که بیش از 45٪ وبسایتها دارای برخی صفحات با محتوای تکراری هستند و 50٪ از وبسایتها دارای عنوان تکراری هستند. این موضوع مشکلی برای سئو سایت شما ایجاد نمیکند، اما برای موتورهای جستجو به این معناست که وبسایت شما برای خوانندگان شما هیچ ارزشی ندارد – چیزی که موتورهای جستجو اصلا از آن استقبال نخواهند کرد.
10 مطمئن شوید که ربات های گوگل به همه قسمت های سایت شما دسترسی دارند
اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما و محتوای داخل آن بهصورت کامل توسط رباتهای گوگل بررسی و ایندکس میشوند. در غیر این صورت شما تمامکارهای SEO خود را بیهوده انجام دادهاید.
برای این کار اگر موارد زیر را مشاهده کردید حتما آنها را برطرف کنید:
- لینکهای شکسته
- نداشتن لینک داخلی
- از دست رفتن یک نقشه سایت.xml روشن
- تگ Noindex در صفحات
11 سرعت بارگیری یا لود درهر صفحه سایت خود را کنترل کنید
در سئو، سرعت بارگذاری صفحه نقش اساسی دارد. حتی یک ثانیه هم نباید سرعت سایت شما پایین باشد – حتی یک تأخیر میلیثانیهای میتواند کاربر را مجبور کند که مقاله شما را ببندد و به وبسایت دیگری برود.
بعضیاوقات دلایل تأخیر ممکن است ساده باشد، مانند تصاویر با اندازه بزرگ در یک صفحه. در موارد دیگر، این مسئله میتواند جدیتر باشد، ازجمله مشکلات سرور شما.
در اینجا فهرستی کامل از مواردی وجود دارد که میتوانند سرعت صفحه شمارا کاهش دهند:
- داشتن مقدار زیادی تگ HTML در صفحه
- تغییر مسیر بهصورت زنجیرهای و حلقهوار
- پروندههای جاوا اسکریپت یا CSS فشرده نشده
- پروندههای بزرگ Javascript یا CSS
به هر دلیلی که باشد، مهم است که از هرگونه مشکل سرعت صفحه خودآگاه باشید.
12 سایت خود را برای تلفن های همراه بهینه کنید
البته، طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو و توسعه وبسایت برای تلفن همراه نیاز به زمان و تلاش دارد. این کاری نیست که بتوانید در یک روز انجام دهید اما ارزش هر ثانیه تلاش را دارد.
از زماني كه گوگل رسماً به موبایل فرست ایندکس(نتایج جستجو اول برای موبایل مهم است) رونمایی کرد. وبسایتهای موبايل پسند از اولويت زيادي در SERP هاي تلفن همراه برخوردار شدند.
13 طول محتوا را برای بهبود سئو on page سایت خود مشخص کنید
شما باید مطمئن باشید که محتوای شما بهاندازه کافی طولانی است بنابراین برای خوانندگان و موتورهای جستجو کافی است، اما به خاطر داشته باشید که طول محتوای “کاملی” وجود ندارد.
یک مطالعه اخیراً نشان داده است که میانگین تعداد کلمات در صفحه اول Google حدود 1400 کلمه است. بااینحال، مردم پاسخ سوالات خود را از طریق موتور جستجو گوگل پیدا میکنند، پس با محتوای طولانی و بدردنحور کاربران خود را خسته نکنید.
14 از خوانایی کامل متن خود برای گوگل و کاربران مطمئن شوید
سطح خوانایی به عوامل مختلف بستگی دارد. نهتنها به سبک، دستور زبان و نحوه نوشتن، بلکه طراحی و ساختار متن – هر آنچه میتواند بر درک کاربر تأثیر بگذارد، نقش مهمی خواهد داشت.
اگر میخواهید نمره خوانایی متن خود را بررسی کنید، ابزارهای SEO وجود دارد که میتوانند به شما کمک کنند.
15 از محتوا های ویدئویی در مطالب خود بهره بگیرید
افزودن فیلم به صفحه شما همچنین میتواند به ساختار صفحه کمک کرده و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین مخاطبان یا کاربران سایت شما محتوای بصری را ترجیح میدهند.
اگرچه فیلمها مانند لینکهای داخلی یا قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه، SEO صفحه شما را افزایش نمیدهند، اما این امر میتواند به افزایش زمان ماندن کاربر کمک کند. برخی از افراد فیلمها را ترجیح میدهند و برخی دیگر خواندن متن را ترجیح میدهند – این نیز به سلیقه افراد و نوع محتوای شما بستگی دارد.
بهعنوانمثال، کاربری که به دنبال سوال “چگونه روغن را در اتومبیل تعویض کنیم” میگردد بهاحتمالزیاد یک ویدیو میخواهد تا کاربری در جستجوی چیزی مانند “قانون اساسی چه سالی نوشتهشده است”.
16 تصاویر را برای بهبود تجربه کاربری برای گوگل و کاربر فراموش نکنید
تصاویر خیلی بزرگ میتوانند سرعت سایت شمارا کم کنند – یکی از قدرتمندترین اجرای یک تجربه کاربری خوب عکسها و تصاویر جذاب هستند. بنابراین مطمئن شوید که درحالیکه تصویر واضحی را انتخاب کردهاید، تا حد امکان از اندازه پرونده تصویری خود کم کنید. یک قانون خوب این است که سعی کنید تصاویر خود را با حداکثر ابعاد نمایش سایت خود مطابقت دهید.
17 دکمههای اشتراکگذاری اجتماعی باعث افزایش محبوبیت سایت شما میشود
دکمههای اشتراکگذاری برای شبکه های اجتماعی میتوانند باعث افزایش اشتراک مطالب سایت شما در سراسر اینترنت شوند. و همچنین باعث افزایش رتبه سئو سایت شما نیز میشوند.
18 سایت خود را با اسکیما یا زبان های نشانه گذاری برای گوگل و کاربران توصیف کنید
ما قبلاً در مورد اهمیت ظاهر SERP محتوای شما صحبت کردهایم. پیادهسازیهای نشانهگذاری میتوانند نرخ کلیک یا CTR شمارا افزایش دهند و بهترین موضوع این است که میکرو دادهها میتوانند در انواع مختلف محتوا بدون توجه به موضوعی که پوشش میدهید، اعمال شوند.
به عنوان مثلا. دو سایت از مارکهای Schema برای ارائه اطلاعات بیشتر به کاربر استفاده میکنند: لیستی از مواد اولیه، بررسیها، زمان پخت و حتی ارزش حرارتی.
این اطلاعات مفید اضافی میتواند به CTR شما در SERP کمک کند.
19 نکات نهایی برای بهبود سئو داخلی یا سئو درون صفحه On Page SEO
در پایان، اینجا چک لیستی از بهینهسازی صفحه برای شما آورده است:
- یک عنوان جذاب برای مقاله خود انتخاب کنید.
- یک URL مشخص با کلمات کلیدی هدف بنویسید. از تصادفی یا اضافه کردن تاریخ خودداری کنید.
- توضیحات متای خود را آموزنده و مختصر بنویسید.
- از کلمات کلیدی موردنظر خود در 100-150 کلمه اول استفاده کنید. در بقیه موارد از مفاهیم معنایی مرتبط استفاده کنید.
- متن خود را با استفاده از زیر عنوانهای H1 تا H6 به ترتیب نزولی ساختار دهید.
- محتوای خود را با فیلمها، تصاویر GIF پر کنید که میتواند علاقه مردم را به خود جلب کند.
- به خواننده خود احترام بگذارید و طول متن بهینهای را انتخاب کنید. خوانایی و ساختار متن را آسان کنید.
- در متن خود از لینک های داخلی به صفحات وب مفید مرتبط در سایت خود استفاده کنید.
- دکمههای اشتراکگذاری شبکه های اجتماعی را در اختیار خواننده خود قرار دهید.
- هر قسمت از مطالب خود را متمایز کنید. از تکرار اجتناب کنید.
- مطمئن شوید ربات خزنده Google میتواند به مقاله شما دسترسی کامل داشته باشد.
- مدتزمان لود یا بارگذاری صفحه را امتحان کنید. حتی میلیثانیه هم گاهی اوقات مهم است.
- صفحه مقاله را برای تلفن همراه بهینه سازی کنید، تا مخاطبان شما بتوانند آن را در همهجا بخوانند.