تحقیق کلمات کلیدی برای سایت‌ فروشگاهی – تجاری [آموزش صفر تا صد]

1
(1)

 تحقیق یا انتخاب کیوورد، پایه و اساس استراتژی سئو سایت فروشگاهی است. به خصوص زمانی که صحبت از سئوی درون سایتی یا On-Site SEO می‌شود. اگر تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی به درستی انجام پذیرد، مسیر را برای بهینه‌سازی محتوا هموار می‌کند. از طرف دیگر، کلمات کلیدی مناسبی که با استراتژی نادرست به کار برده می‌شوند، کمکی به فروش شما در سایت تجاری نخواهد کرد. در ادمه روند صحیح تحقیق کلمات کلیدی برای سئو سایت فروشگاهی را تشریح می‌کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی

 برای تحقیق کلمات کلیدی سایت فروشگاهی یا تجاری دو کار می‌توانید انجام دهید:

  • از صفر و با استفاده از تحقیقات و دانش پیشین خود شروع کنید.
  • رقبا را تحلیل کنید.

قبل از شروع، مهم است که عوامل مختلفی که بطور کلی در انتخاب کلمات کلیدی بکار می‌روند را خوب درک کنید.

در اینجا چند نکته مهم درباره انتخاب درست کلیدواژه‌ها وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:

میزان جستجو

چندین ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد. از ابزار انتخابی خود برای تعیین میزان جستجو استفاده کنید.

میزان جستجوی فوق‌العاده دقیق و زیاد به این معنی است که تعداد زیادی از کاربران به جستجوی عبارت مورد نظر پرداخته‌اند. همانطور که گفته شد، میزان بالای جستجو ممکن است نشان‌دهنده رقابت بالا برای رتبه‌بندی در آن کلمه باشد. پس برای یافتن میزان جستجو و میزان رقابت کلمه کلیدی و مقایسه آن‌ها با وب سایت خود بسیار واقع‌بین باشید.

یک قاعده اساسی برای انتخاب کلمات این است که: هر کلمه که بیش از 20 بار در ماه جستجو شده باشد ارزش سرمایه گذاری را دارد.

پس در اولین اقدام، میزان جستجوی عبارات خود را پیدا کنید.

تحقیق کلمات کلیدی سایت فروشگاهی
بررسی رقبا در انتخاب کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی می تواند کمک کننده باشد.

سختی رتبه گرفتن

امتیاز سختی رتبه‌بندی بالا به این معنی است که رقابت با نتایج جستجوی موجود، سخت خواهد بود. در نهایت، به اعتبار دامنه وب‌سایت شما در حوزه خاص خود نیز مربوط می‌شود. یعنی ممکن است برای کلمه کلیدی “خرید صندلی چرخ دار” اعتبار بالاتری نسبت به کلمه کلیدی “خرید موبایل” داشته باشید و راحت‌تر در آن رتبه به‌دست بیاورید.

Ahrefs ابزاری مفیدی دارد که به وسیله آن می‌توانید جایگاه دامنه خود را از لحاظ اعتبار دامنه بسنجید. (جایگاه و اعتبار شما را براساس بک‌لینک‌های دریافتی شما می‌سنجد).

مرتبط بودن جستجو

حتی اگر کلمه کلیدی با میزان جستجوی بالا پیدا کنید که مطمئن هستید از طریق آن رتبه به دست می‌آورید، باید ارتباط آن با وب‌سایت خود و آنچه می‌فروشید را در نظر بگیرید.

برای مثال، هزاران بازدید کننده‌ای را در نظر بگیرید که به خاطر کلمه کلیدی مورد جستجو به وب‌سایت شما وارد می‌شوند و به دلیل نامرتبط بودن با نیاز آن‌ها، بدون هیچگونه خریدی از وبسایت شما خارج می‌شوند.

تفاوت انتخاب کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی با سایر سایت‌ها

فرایند انتخاب کلمات کلیدی برای یک سایت فروشگاهی تفاوت چندانی با فرایند مشابه برای سایر انواع سایت‌ها ندارد. فقط باید به این نکته توجه کنید که روی تحقیق کلمات کلیدی سایت فروشگاهی بهتر است دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید. چرا؟

یک سایت تجاری با هدف کسب درآمد ایجاد می‌شود. معمولا پتانسیل درامد در تجارت آنلاین بسیار بالاتر از تجارت فیزیکی است. سایر سایت‌هایی که روی سئو کار می‌کنند نیز ممکن است با هدف کسب درآمد فعالیت کنند. اما تفاوتهایی در این بین وجود دارد که با یک مثال تشریح می‌کنیم.

یک سایت فروش آنلاین گوشی و یک سایت مرکز خدمات زیبایی را در نظر بگیرید. هر دو با هدف کسب درامد ایجاد شده‌اند. اما اولی یک سایت فروشگاهی محسوب می‌شود. کسی که به دنبال خرید گوشی است معمولا روی اولین نتیجه تمرکز بیشتری دارد. شاید نتایج دوم یا سوم را نیز بررسی کند. اما معمولا اولین نتیجه را بهترین و مطمئن ترین می‌داند. و در همان سایت به بررسی و مقایسه و احتمالا خرید می‌پردازد.

در مورد خدمات زیبایی مثلا کسی که به دنبال پاکسازی پوست می‌باشد. ممکن است تمام نتایج صفحه اول و شاید چند مورد از صفحات بعدی را بررسی کند. چرا که به دنبال خرید نیست. بلکه به دنبال خدمات است. و احتمالا ترجیح می‌دهد از بین چندین مرکز ارائه آن خدمات مقایسه و انتخاب را انجام دهد. پس در انتخاب کلمات کلیدی برای سایت فروگاهی باید دقت کافی به خرج داد. این مرحله پایه و اساس سئو چنین سایتی است. اگر اشتباه انجام شود در آینده باعث ضرر یا نتیجه نگرفتن می‌شود.

کدام صفحات سایت‌های فروشگاهی باید بهینه‌سازی شوند؟

برای یک سایت تجاری، صفحه اصلی شما و صفحات محصول بالاترین اولویت برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی را دارند. اما قطعا تنها صفحاتی نیستند که باید به آن‌ها توجه کرد. فرصت را برای بهینه‌سازی فایل‌های تصویر صفحات دسته‌بندی، پست‌های وبلاگ، و حتی برچسب‌های ALT برای کلمات کلیدی مورد هدف از دست ندهید.

تعیین معیار برای جستجوی مرتبط

قبل از اینکه بتوانید تصمیمات آگاهانه خود را با توجه به استراتژی کلمات کلیدی خود بگیرید، ابتدا باید معیارهایی برای خود معین کنید. انجام این کار می‌تواند تلاش‌های شما برای ایجاد محتوای جدید مربوط به کلمات کلیدیتان و به‌روزرسانی محتواهای قبلی را هدفمند نماید.

استفاده از ابزارهای پیگیری رتبه برای موفقیت معیارها

آیا تازه وبسایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و برای به کار بردن کلمات کلیدی تلاش می‌کنید؟ پس اطمینان حاصل کنید که از تعدادی از ابزارهای پیگیری رتبه کلمات کلیدی استفاده می‌کنید تا مشخص کنید جایگاه شما در جستجوی مرتبط کجاست.

Ahrefs می‌تواند این کار را برای شما در کنار دیگر وظایف ذکر شده با استفاده از ابزارهای ویژه پیگیری رتبه انجام دهد.

اما همچنین می‌توانید از طریق اتصال وب سایت خود به کنسول جستجوی گوگل به آسانی به داده‌های رایگان تکیه کنید.

با استفاده از گزارش عملکرد (Performance Report) می‌توانید بررسی کنید کدام کلمات کلیدی رتبه شما را بالا برده‌اند. همچنین می‌توانید ببینید که جایگاه متوسط آنها در جستجوی شما کجاست. دقت کنید که کلمات کلیدی خود را علاوه بر آنهایی که در این گزارش پیشنهاد شده‌اند، به صورت دستی اضافه کنید.

چک کردن منظم رتبه‌بندی شما می‌تواند محرکی برای بهبود محتوا باشد.

رصد و بررسی رقبا در تحقیق کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی

بعد از تعیین رتبه وب‌سایتتان، بررسی کنید که رقیبتان چه رتبه‌هایی دارند. این کار به شما کمک خواهد کرد تا مشخص کنید چقدر باید تلاش کنید تا به اوج برسید و از رقبایتان جلو بزنید.

این قضیه به خصوص برای تجارت الکترونیک مهم است. زیرا رتبه اول نبودن به طور مستقیم به معنای از دست دادن فرصت‌های زیادی است. اگر در جایگاه دوم نتایج جستجو (SERPs) قرار دارید و رقیبتان اول است، به طور قطع نیمی از ترافیک احتمالی و بازید کنندگان را از دست می‌دهید.

نکاتی که باید در طی فرآیند دید زدن یا بررسی رقیبتان به آن‌ها توجه کنید:

  • کلمات کلیدی خاصی که آن‌ها به کار می‌برند
  • اعتبار صفحه مورد نظر آن‌ها و صفحه مشابه به آن در وب سایت خودتان
  • اعتبار دامنه آن‌ها، معیاری برای قدرت یک دامنه (براساس میزان بالای اعتبار/بک لینک‌ها)

جایی که بک لینک‌های آن‌ها از آن می‌آیند، می‌تواند به شما ایده‌هایی برای پست مهمان و دیگر فرصت‌ها بدهد.

ابزار کلمه کلیدی SEMRush یکی از بهترین روش‌ها برای انجام بررسی رقیب از نظر سئو و تلاش‌های PPC است. این ابزار می‌تواند به شما کمک کند تمام قسمت‌های فوق‌الذکر از پازل را مشخص کنید.

ابزار کلمات کلیدی SEMRush و انتخاب کلمات کلیدی سایت فروشگاهی

ابزار SEMRush برای تحقیق کلمات کلیدی سایت فروشگاهی و بررسی روند سئو آن بسیار مفید است.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک نشانی اینترنتی وارد کنید. این ابزار معیارهایی مانند میزان جستجوی اصلی، ترافیک اصلی در طول زمان، میزان جستجوی پولی، تعداد بک‌لینک‌ها، دامنه‌های بک‌لینک‌دهنده، آدرس‌های IP و ترافیک از طریق کانال‌های جغرافیایی را نمایش می‌دهد.

شما می‌توانید این آمار را از نظر هر دو جستجوی دسکتاپ و موبایل و همچنین شاخص گوگل در کشورهای مختلف ببینید. همچنین می‌توانید جستجوی منطقه‌ای برای حوزه‌های خاصی که احساس می‌کنید مشتریانتان در آنجا هستند را انجام دهید.

SEMRush همچنین لیستی از کلمات کلیدی مرتبط، مترادف، و انواع کلماتی که کاربران وارد نوار جستجو می‌کنند و وب‌سایت‌هایی را شناسایی می‌کند که براساس کلمه کلیدی بسیار شبیه به وب‌سایت شماست. این ویژگی به خصوص اگر دقیقا مطمئن نیستید که نزدیک‌ترین رقیبتان چه کسی است، مفید است.

علاوه بر این، SEMrush ابزاری را ارائه می‌دهد که به شما اجازه می‌دهد کلمات کلیدی منحصر به فرد را برای حداکثر پنج حوزه مشاهده کنید. همچنین یک ابزار دیگر که نشان می‌دهد رتبه‌بندی برخلاف کلمات کلیدی که رقیبتان استفاده می‌کند چقدر مشکل است.

اگر بررسی رقیبتان کافی نباشد، SEMRush همچنین یک ابزار جادویی کلمه کلیدی دارد که به شما امکان دسترسی به بیش از ۲ میلیون ایده کلمه کلیدی را می‌دهد.

SEMRush یک راه حل کامل برای تجزیه و تحلیل رقیب است. با این حال اشاره به این نکته نیز مهم است که Ahrefs هم چنین ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهد.

در حالت ایده‌آل، شما قبل از تصمیم‌گیری درباره بهترین گزینه برای نیازهای خود، بهتر است این ابزارها را تجربه کنید.

استفاده از کلمات کلیدی طولانی در فرایند انتخاب کلمات کلیدی سایت فروشگاهی

به طور خلاصه، استفاده از کلمات کلیدی رایج، یک استراتژی سئوی خوب در دوران مدرن نیست. هم به دلیل رقابت بسیار زیاد و هم به دلیل مشکلات مربوط به مرتبط بودن. معمولا کلمات رایج در جستجو، عباراتی کوتاه و کلی هستند.

بنابراین دقت کنید که در ابتدا کلمات کلیدی طولانی بهینه شوند. به خصوص در ایجاد صفحات محصول و محتوای وبلاگ برای سئو وب‌سایت فروشگاهی شما، این کلمات باید در نظر گرفته شوند. درست است که افراد کمتری به دنبال این نوع جستارها (جستجوها) هستند اما آن‌ها کسانی از آنچه که به دنبالش می‌گردند مطمن‌تر هستند. در نتیجه تمایل خرید بالاتری دارند.

کلمات کلیدی با هدفمندی بالا آنهایی هستند که قصد تجاری بالایی دارند. که نشان‌دهنده احتمال قوی فرد جستجوگر برای انجام یک اقدام است. چه برای تحقیق، خرید، و یا صرفا جمع‌آوری اطلاعات، که ممکن است بعدا منجر به خرید شود.

اهداف جستجوی کاربران را بشناسید

بسیاری از سئوکاران سه نوع هدف برای جستجو را در نظر می‌گیرند: ناوبری، اطلاعاتی، و تبادلی. اما بر اساس گزارشی که در Think with Google آمده است چهار هدف جستجو تعیین شده‌اند:

انتخاب کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی براساس هدف کلمه
تحقیق کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی – برای انتخاب کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی به اهداف کلمات در جستجو از دید گوگل توجه کنید.

در این مقاله، ما بر سه نوع هدفمندی جستجوی اصلی که سئوکاران شناسایی کرده‌اند تمرکز خواهیم کرد.

هدف جستجو ناوبری کم و بیش در مورد جستجو‌های خاص برای یافتن صفحات خاص کمپانی خاصی در یک سایت است. بنابراین ما در مورد دو نوع جستجوی هدفمند دیگر (و پل ارتباطی میان آن‌ها) صحبت خواهیم کرد:

با هدف اطلاع رسانی

کلمات کلیدی با هدف اطلاع رسانی این سیگنال را می‌دهند که یک کاربر به دنبال اطلاعات است و پرسش‌هایی دارد که نیازمند پاسخ هستند.

با توجه به دستورالعمل‌های Search Quality Rater گوگل، این عبارات در دسته جستجوهای “من می‌خواهم بدانم”، قرار دارند.

به گفته Practical Ecommerce، بهینه‌سازی برای این نوع کلمات کلیدی احتمالا منجر به یافتن مشتریان جدید نمی‌شود. اما باعث خرید در مشتریانی می‌شود که ممکن است تا حدودی تمایل به خرید داشته باشند.

کلمات کلیدی اطلاع رسانی معمولا به سوالات (چگونه، نحوه، از چه چیزی، از کجا، و غیره) پاسخ می‌دهند. آنها بیشتر برای ایجاد محتوایی که نکاتی را ارائه می‌دهد و به سوالات پاسخ می‌دهد ایده‌آل هستند.

انتخاب کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی با هدف اطلاع‌رسانی برای اعتبار دادن به برندتان مهم است. به خصوص زمانی که شما محصولات اطلاعاتی را مانند دوره‌های آنلاین و ebook می‌فروشید.

با هدف تحقیق و بررسی

جستجو برای بررسی را می‌توان به عنوان چیزی بین جستجوی اطلاع‌رسانی و تراکنشی توصیف کرد.

این نوع جستجو به طور مستقیم تراکنشی نیست (کاربرانی که به دنبال این نوع جستارها هستند ممکن است برای  خرید آماده نباشند). اما آن‌ها در مقایسه با جستجوهای اطلاع‌رسانی، بیشتر در مسیر قیف فروش قرار می‌گیرند.

هنگامی که افراد در جستجوی تحقیقاتی درگیر می‌شوند، ممکن است سعی در مقایسه قیمت‌ها و ویژگی‌های محصولات مختلف، و یا افزایش درک آن‌ها از چیزی (با انجام تحقیقات) داشته باشند.

هدف تحقیقاتی معمولا در کنار سه نوع هدف اصلی جستجو در نظر گرفته نمی‌شود. اما با در نظر گرفتن اهداف مربوط به تجارت الکترونیک، این نوع از جستجو ترکیب اهداف را گسترش می‌دهد.

برخی از نشانه‌ها برای این نوع هدف عبارتند از: مقایسه، برای مردان، برای خانم‌ها، جایگزین، مرور، و بهترین.

به طور کلی، بهینه کردن این کلمات کلیدی برای قانع کردن مشتریان احتمالی شماست که شما بهتر از رقیبتان هستید.

با هدف تراکنشی

جستجوهای تراکنشی، زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری آماده خرید چیزی است. این‌ها معمولا به عنوان اهداف تجاری شناخته می‌شوند.

برخی کلمات کلیدی که قصد معاملاتی را نشان می‌دهند عبارتند از: فروش، ارزانترین، قیمت، خرید، فروش، ارسال رایگان، محل خرید، تخفیف و نقد.

کلمات کلیدی محصول (“لباس‌های زمستانی”، “قهوه ساز”)، محصولات خاص (آیفون XS، سامسونگ S9) و جستجوهای برند نیز می‌تواند سیگنال‌های کلمات کلیدی برای جستجوهای تراکنشی باشد.

از این کلمات کلیدی برای بهینه کردن صفحات محصول و محتوای سئو محلی استفاده کنید.

علاوه بر گشتن به دنبال کلمات کلیدی طولانی، هم چنین سعی کنید از کلمات کلیدی فرصتی استفاده کنید، کلمات کلیدی که رتبه ۱۱ – ۲۰ را دارند، و میزان جستجوی خوب / اما سختی را دارند.

با ایجاد یک تقویم ویرایشی که منعکس‌کننده یک بهینه‌سازی استراتژی برای هر نوع هدف است، همه را باهم به کار ببرید. برای سئو وب سایت فروشگاهی‌تان تنها بر روی بهینه‌سازی کلمات کلیدی تراکنشی تمرکز نکنید – شما یک قیف فروش کامل را ایجاد خواهید کرد که در مراحل مختلف سفر خریدار با ایجاد محتوا برای درخواست‌هایی با هر نوع هدف، پاسخگوی آن‌ها خواهید بود.

جمع‌بندی

تحقیق کلمات کلیدی سایت فروشگاهی یا تجاری یک گام اساسی برای توسعه استراتژی سئو سایت فروشگاهی و تجارت الکترونیک است. اگر به نحو احسن انجام پذیرد، مسیر مفیدی را در رابطه با اعمال تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مناسب فراهم می‌کند.

انتخاب کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی را از دو منظر مختلف و مهم انجام دهید:

از صفر و با تحقیق خودتان شروع کنید و همچنین رقبای خود را بررسی کنید.

فقط مطمئن شوید که روی معیارهای درست تمرکز کرده‌اید. میزان جستجو به تنهایی برای تعیین کلمات کلیدی که در نهایت منجر به تراکنش‌های تجارت الکترونیک می‌شوند کافی نیست.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 1 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.