سئو کلاه سیاه چیست ؟ – روش‌هایی که بهتر است از آنها دوری کنید!

سئو کلاه سیاه چیست؟ تکنیک‌هایی در دنیای سئو وجود دارند که غیرقانونی و نادرست هستند. این تکنیک‌ها که به تکنیک کلاه سیاه در سئو و یا سئو کلاه سیاه معروفند در گذشته کارایی داشتند. بخاطر نبود قوانین درست و عدم سختگیری از طرف گوگل بسیاری از سایت‌ها با این روش‌ها به رتبه‌های خوبی در صفحات نتایج SERPs می‌رسیدند.

اما در حال حاضر گوگل به استفاده از این روش‌ها حساس است و سایت‌های خاطی را جریمه می‌کند. اگر دوست دارید بدانید سئو کلاه سیاه چیست و چرا دیگر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه کارایی ندارند و چرا باید از آنها دوری کنید با سئوف همراه باشید. بعد از مطالعه این مقاله تمام این سوالات در ذهن شما پاسخ داده خواهند شد.

سئو کلاه سیاه چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال یادآوری می‌کنیم که خود سئو یعنی چه؟ – سئو مجموعه اقداماتی است که روی سایت انجام می‌شود تا آن را در صفحه نتایج جستجو به رتبه‌های بالا برساند.

سئو کلاه سیاه چیست ؟ سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) مجموعه‌ اقداماتی است که برای رسیدن هرچه سریعتر به جایگاه برتر در صفحه نتایج گوگل انجام می‌گیرد، اما برخلاف قوانین و مقررات گوگل است و سعی در فریب دادن گوگل دارد.

انجام این اقدامات در گذشته باعث رتبه گرفتن در صفحه نتایج گوگل می‌شد. اما در حال حاضر اگر از سئو منفی استفاده کنید، رتبه خود را با دستان خودتان تقدیم رقبا خواهید کرد و ممکن است مورد خشم و غضب الگوریتم‌های سئو گوگل قرار بگیرید.

کلاه سیاه برگرفته از فیلم‌های وسترن است که در آنها افراد بد (Bad Guys) کلاه سیاه و افراد خوب (Goog Guys) کلاه سفید بر سر می‌گذاشتند. نام‌های سئو کلاه سیاه و کلاه سفید از اینجا گرفته شده‌اند.

سئو کلاه سیاه چیست
منظور از Black Hat SEO یا سئو کلاه سیاه چیست؟

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که بعضی اوقات مرز بین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید مشخص نیست. یعنی ممکن است نتوانید تشخیص دهید که یک فعالیت از نظر گوگل قانونی است یا خیر. در اینصورت ناخواسته وارد تکنیک‌های کلاه سیاه سئو می‌شوید.

پس همیشه هدف از آموزش سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO این نیست که آنها را به کار بگیریم. بلکه کاملا برعکس. باید این تکنیک‌ها را یاد بگیریم تا از آنها دوری کنیم و از سایت خود در برابر جریمه‌های گوگل محافظت کنیم.

هر سئوکاری باید بداند نتیجه استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه سئو چه عواقبی خواهد داشت. هدف ما هم از آموزش سئو کلاه سیاه آشنایی شما با این تکنیک‌هاست تا از آنها دوری کنید.

آموزش سئو کلاه سیاه یا سئو منفی

در اینجا برای آگاهی بیشتر شما عزیزان تکنیک‌های کلاه سیاه سئو را تشریح می‌کنیم. این کار صرفا به این خاطر است که این روش‌ها را بشناسید و وارد آنها نشوید تا رتبه سایتتان تخریب نشود.

دسته‌بندی تکنیک‌های منفی سئو به شکل زیر است:

  • تکنیک‌های مرتبط با بهینه‌سازی سایت
  • تکنیک‌های مرتبط با محتوا
  • تکنیک‌های مرتبط با لینک‌سازی
  • تکنیک‌های اسپم در صفحه نتایج گوگل
  • سئوی منفی یا از بین بردن رتبه رقیبان

راه‌های غیرمجاز زیادی در سئو کلاه سیاه وجود دارد که در دسته‌بندی‌های بالا قرار می‌گیرند. در اینجا این روش‌ها را برای شما تشریح می‌کنیم.

1. سئو کلاه سیاه و بهینه‌سازی بیش از حد وبسایت

بعضی از روش‌های سئو منفی شامل اقداماتی هستند که در بهینه‌سازی سایت رخ می‌دهند. اگر این بهینه‌سازی بیش از حد و غیرطبیعی باشد، روزی دست شما را رو خواهد کرد و ممکن است منجر به جریمه سایت شما توسط گوگل شود. تکنیکهای کلاه سیاه سئو که مرتبط با بهینه‌سازی بیش از حد سایت هستند را در ادامه بیان می‌کنیم.

1- تکرار بیش از حد کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing

این یک روش سناخته شده در سئو کلاه سیاه است. کلمه کلیدی به تعداد بسیار زیادی در متن تکرار می‌شود بطوریکه اصلا نیاز به وجود آن در بعضی از بخش‌های متن نیست. این باعث افت خوانایی متن می‌شود و کاربر را خسته می‌کند. گویی که متن برای کاربر نوشته نشده بلکه برای موتور جستجو نوشته شده باشد.

تکرار بیش از حد کلمه کلیدی یک تکنیک قدیمی است که زمانی خیلی روی بورس بود. این روش قبل از سال 2000 به شدت رایج بود تا زمانیکه گوگل فهمید یک محتوا با چگالی کلمه کلیدی زیاد، لزوما مرتبط با خواسته کاربر نیست.

keyword stuffing یک روش سئو کلاه سیاه
یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه، تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) در متن است

متنی که در آن کلمه کلیدی را بیش از اندازه به کار ببرید، غیرطبیعی به نظر می‌رسد و حس خوبی را القا نمی‌کند. گوگل برای مقابله با این روش، چگالی مجاز برای کلمه کلیدی را بین 0.5 تا 2.5 درصد اعلام کرده است. بیش از این مقدار باعث امتیاز منفی برای سایت توسط الگوریتم گوگل می‌شود.

2- بهینه سازی بیش از حد توضیحات ALT

این تکنیک هم مشابه Keyword Stuffing است. با این تفاوت که در اینجا به جای متن، عکس‌ها را در کلمات کلیدی غرق می‌کنید! اما کراولرهای گوگل این را متوجه می‌شوند. حتی اگر این تکرار زیاد کلمه کلیدی دیده نشود، به این معنی نیست که خطری ندارد.

اجازه دهید کمی واضحتر بگوییم:

 همیشه توصیه می‌شود که تصاویری را در داخل مقالاتمان قرار دهیم تا آن مقالات بیشتر قابل درک باشند. مهمتر از همه اینکه باید توضیحات Alt یا جایگزین را برای تصاویر بنویسید اما از آن سواستفاده نکنید و آنرا پر از کلمات کلیدی نکنید.

3- انکر تکست‌های تجاری در صفحات داخلی

در موارد 1 و 2 مشاهده کردید که می‌توان سئو را از مسیر درست پیش گرفت. منظور همان تکنیک‌های سئو کلاه سفید است.

استفاده از لینک‌های داخلی که انکر تکست آنها پر از کلمات کلیدی است نشانه‌ای از بهینه‌سازی بیش از حد سایت می‌باشد. و این نوع سئو دقیقا به اندازه لبخند تصویر زیر غیرطبیعی به نظر می‌­رسد.

سئو کلاه سیاه مثل لبخند فیک غیرطبیعی است
تکنیک‌های کلاه سیاه سئو مثل این لبخند، غیرطبیعی هستند

گوگل راه حلی برای افرادی که به دنبال روشی راحت در گرفتن رتبه بالا هستند پیدا کرده است. این راه حل “پنالتی” نام دارد. بعضی سایت‌ها محتوای خیلی باکیفیتی دارند ولی رتبه خوبی کسب نمی‌کنند. و بعضی سایت‌ها هم هستند که رتبه بهتری می‌گیرند ولی محتوای کم ارزشی دارند که بیش از حد آنرا بهینه‌سازی کرده‌اند.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که کدام حالت بهتر است. حرفه‌ای‌ها فکر می‌کنند که این به معنی محتوای یکتای نوشته شده برای کاربر و نه برای موتور جستجو است که اطلاعات بامعنا و مرتبط دارد. اما شما به این حرف دقت نکنید. به مثال‌های زیر نگاه کنید تا رتبه‌ها را ببینید. در اسکرین‌شات‌های پایین، می‌توانید سایتی را ببینید که تجربه کاربری (User Experience) خوبی ارائه می‌دهد.

ارائه تجربه کاربری خوب بدون سئو کلاه سیاه
ارائه تجربه کاربری خوب، بهترین اقدام برای رتبه گرفتن

مثال دوم اسکرین شات پایین مثل سایتی است که بیش از اندازه بهینه شده است.

نتیجه بکار بردن سئو کلاه سیاه
سئوی غیرقانونی یک جایی باعث آسیب به رتبه سایت می‌گردد

حالا می‌بینید اینکه می‌گوییم استفاده زیاد از کلمات کلیدی در متن پیوند برای لینک‌های داخلی جهت بهینه‌سازی بیش از حد سایت می‌تواند باعث پنالتی شدن سایت شما شود واقعا همینطور است.

4- کلمات کلیدی نامرتبط

یک روش دیگر برای لذت بردن از بازی سئو کلاه سیاه و بهینه‌سازی بیش از حد سایت، استفاده از کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن است.

با بکاربردن یک عالمه کلمه کلیدی غیرضروری جهت رتبه گرفتن، نمی‌توان ترافیک جذب  کرد. تلاش برای دور زدن گوگل و قوانینش باعث خواهد شد سایتتان سقوط کند.

می‌دانیم که موضوعات زیادی در نیچ شما وجود دارند، اما همانجا بمانید. از روی دیوار به داخل باغچه همسایه نپرید. سگ همسایه شما را گاز خواهد گرفت. ممکن است تعدادی از مخاطبان هدف خود را از دست بدهید که می‌توانستند مشتری شما باشند. اما حالا مشتری رقیبان شما شده اند.

این اتفاق فقط به این دلیل افتاده که با آنها صادق نبودید.

گاهی سئوکار سایت شما برای رساندن شما به صفحه اول گوگل، اشتیاق زیادی نشان می‌دهد. او نسبت به مرتبط بودن بی‌توجه خواهد بود. اگر سئوکار شما، سایت شما را برای کلمات کلیدی نامرتبط به صفحه اول گوگل برساند در این صورت ترافیک دریافت نخواهد کرد. مرتبط بودن کلید موفقیت است.

5- بهینه سازی بیش از حد در لینکسازی

وبمسترها همه روش‌های غیرقانونی برای رتبه گرفتن را پیدا می‌کنند. تکنیک‌های کلاه سیاه سئو زمانی اتفاق می‌افتند که شما به زور لینک‌های داخلی در صفحه اصلی را به صفحاتی مثل درباره ما، تماس با ما، محصولات و غیره پیوند می‌دهید.

این کار نه تنها غیرکاربردی بلکه غیرمفید نیز هست. چون آن صفحات بطور عادی ترافیک بسیار بالایی دارند، و بهتر است لینک‌های عمیق را برای تقویت سایر لینک‌های داخلی به کار ببرید.

6- پنهان کردن (Cloaking) یا غیرقابل مشاهده کردن (Invisible) متن و لینک

گاهی کاربر روی یک لینک در نتایج جستجو کلیک می‌کند که به نظر می‌رسد محتوای پرباری درباره کلمه مورد جستجو دارد. اما کلیک کردن، او را به صفحه‌ای هدایت می‌کند که هیچ ارتباطی به آن جستجو ندارد. این یعنی سایت مورد نظر از تکنیک Cloaking استفاده کرده است.

اگر عوامل منفی برای رتبه گرفتن مانند کدهای مخفی جاوااسکریپت، ریدایکرت‌های جاوااسکریپت یا انکرتکست‌های لینک‌ها توسط گوگل شناسایی ‌شوند، ممکن است سرانجام به دریافت پنالتی Cloaking ختم شود. این هم باعث تخریب عملکرد طولانی مدت سایتتان می‌شود.

پس در Cloaking کدها را نیز می‌توان مخفی کرد. اما در پنهان‌سازی متن، فقط متن پنهان می‌شود. پنهان کردن متن به معنی قرار دادن متنی همرنک با بک گراند در صفحه است که معمولا هم این متن پر از کلمات کلیدی می‌باشد. کاربران این متن را نمی‌بینند ولی موتورهای جستجو قادر به دیدن آن هستند.

در گذشته این تکنیک‌های کلاه سیاه سئو برای رتبه گرفتن بسیار رایج بودند، اکنون نیز بعضی‌ها از آن استفاده می‌کنند. اما در دوره کنونی، گوگل قادر به تشخیص سئو غیرقانونی است و در صورت تشخیص ممکن است سایت را جریمه کند.

مخفی کردن لینک‌ها و متون تنها با هدف لینک‌سازی، در ابعاد و شکل‌های مختلف اتفاق می‌افتد. گوگل همه اسکیماها را کشف کرده است: پنهان کردن متن یا لینک با استفاده از CSS برای قرار دادن متن در خارج از اسکرین، استفاده از متن همرنگ پس زمینه، تنظیم سایز فونت روی صفر و یا مخفی کردن لینک در یک کاراکتر تنها.

شاید تعجب کنید، اما تازه کارها هنوز هم این روش قدیمی فریب دادن را به کار می‌برند.

همه لینک‌ها و متون مخفی برای سایت شما بد نیستند. مثلا استفاده از توضیحات جایگزین (Alt) توصیفی برای یک تصویر، یک اسکریپت برای جاوا یا یک قطعه کد برای فایل‌های فلش چیزهای قابل قبولی هستند. دو مورد آخر به بهبود تجربه موتورهای جستجو از سایت شما کمک خواهند کرد.

7- بهینه سازی بیش از حد هدینگ HTML

استفاده از چند تگ H1 در صفحه  یک روش بسیار گسترده و رایج در جهت انجام سئو درون صفحه است.

استفاده از این تکنیک کلاه سیاه سئو باعث می‌شود که به نظر برسد سایت شما از چیزی اشباع شده یا چیزی در آن زیاد تکرار شده است.

heading overoptimization تکنیک کلاه سیاه سئو
بهینه‌سازی بیش از حد هدینگ یکی از تکنیک‌های کلاه سیاه سئو است

اما در هر صورت روش درست این است که عنوان و زیرعنوان‌هایی را بنویسید. بطوریکه از H1 فقط و فقط یک بار استفاده کنید و تگ‌های H2، H3، H4 و بالاتر را به شکل درست و مناسب به کار ببرید.

8- خرید بک‌لینک

گوگل بک‌لینک را بعنوان نشانه‌ای از اعتبار سایت می‌شناسد. اعتبار هم یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل می‌باشد. اما هر بک‌لینکی مورد تایید این موتور جستجو نیست. لینک‌هایی که به شکل طبیعی بدست می‌آیند بهترین نوع بک‌لینک هستند. این یعنی محتوای شما به قدری مفید بوده که سایت‌های دیگر به آن ارجاع داده‌اند.

لینک طبیعی مطمئنا مرتبط با موضوع است. یعنی مثلا یک سایت که درباره ورزش و فیتنس است ممکن است به سایت شما که سایت خرید مکمل‌های ورزشی است بک‌لینک بدهد. اما وقتی یک سایت با موضوع گل و گیاه به یک سایت با موضوع شبکه‌های کامپیوتری لینک می‌دهد کمی شک و شبهه ایجاد می‌شود.

اما بکلینک‌هایی که با پرداخت پول به دست می‌آیند (خرید بک‌لینک) برای سئو مخرب هستند و گوگل متوجه این نوع لینک‌ها می‌شود. ممکن است سایت خاطی به خاطر این موضوع به شدت جریمه شود.

خرید بک‌لینک از نظر گوگل جزء بدترین تکنیک‌های کلاه سیاه سئو محسوب می‌شود.

مساله‌ای که وجود دارد این است که بعضی سئوکارها معتقدند که بدون بک‌لینک، رتبه گرفتن بسیار مشکل خواهد بود و چون بک‌لینک طبیعی خیلی سخت به دست می‌آید بعضی وبمسترها اقدام به خرید بک‌لینک می‌کنند.

بعضی از آنها معتقدند تا زمانیکه خرید بک‌لینک با تعداد بالا و از سایت‌های نامرتبط نباشد و روند آرام و بی سروصدایی داشته باشد و گوگل متوجه آن نشود بهتر است آنرا انجام دهیم. این تکنیک که نه می‌توان آنرا خیلی بد و نه خیلی خوب دانست نوعی سئو کلاه خاکستری محسوب می‌شود. چیزی مابین کلاه سیاه و کلاه سفید.

اما توصیه ما این است که محتوای خوب و به دردبخور تولید کنید و آنرا در فضای مجازی معرفی کنید تا سایت‌های دیگر از آن استفاده کنند و به آن لینک بدهند. تاکید می‌کنیم از خرید بک‌لینک به شدت خودداری کنید چون گوگل بسیار باهوش‌تر از قبل شده است.

9- کامنت‌های اسپم

حتما مشاهده کرده‌اید که بعضی افراد زیر پست‌های سایت شما کامنت‌های بی‌ربط می‌گذارند و لینک سایت خود را در آن قرار می‌دهند. اما کامنت آنها هیچ ارتباطی به پست شما ندارد. شاید خود شما نیز این کار را در سایت‌های دیگر انجام دهید. این نوع کامنت‌گذاری، اسپم محسوب می‌شود و مخرب است.

این یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است که گاهی برای انجام آن از ربات نیز استفاده می‌شود. یعنی لازم نیست همیشه بصورت دستی این کار انجام شود.

اگر می‌خواهید تاثیر منفی این کامنت‌ها گریبان سایتتان را نگیرد آنها را در سایتتان تایید نکنید. و از گذاشتن کامنت‌های این چنین در سایر سایت‌ها خودداری کنید. معمولا سایت‌ها لینک‌هایی که شما در کامنت‌ها قرار می‌دهید را نوفالو می‌کنند. پس تلاش برای لینک‌سازی از این طریق هیچ تاثیری روی بهبود رتبه سایت شما نخواهد داشت.

10- محتوای تکراری یا کپی و بازنویسی مقالات

گوگل روی تولید محتوای مفید تاکید می‌کند. تولید محتوای بهینه که یکتا و غیرتکراری باشد و بتواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد تاثیر مثبتی روی رتبه سایت خواهد داشت.

اما تولید محتوای یکتا نیازمند زمان و هزینه است. از این رو بعضی از سایت‌ها اقدام به کپی کردن محتوای سایرین می‌کنند تا سریع‌تر و باکمترین هزینه به رتبه‌های بالا برسند.

گاهی نیز بعضی تولیدکنندگان محتوا برای تسریع کار خود از محتوای سایت‌های دیگر استفاده می‌کنند و فقط جای بعضی عناوین و پاراگراف‌ها را باهم عوض می‌کنند. این کار بازنویسی محتوا نام دارد.

همه اینها تکنیک کلاه سیاه محسوب می‌شود و ممکن است سایت خاطی جریمه و دچار افت رتبه و یا پنالتی شود.

گوگل به شدت روی محتوای تکراری یا Duplicate Content حساس است. محتوای کپی شده محتوایی است که در بیش از یک سایت وجود دارد. همچنین ممکن است محتوایی باشد که از جاهای دیگر (منظور سایر URLها) سرقت شده باشد.

این نوع محتوا فقط باعث می‌شود موتور جستجو به زحمت بیفتد تا بتواند از بین تمام محتواهای تکراری، اطلاعات صحیح را انتخاب کرده و به کاربر نمایش دهد. گوگل در صفحه نتایج، محتوای اصلی را نمایش می‌دهد. ………………..

قبلا سئو راحتتر بود و محتوای کپی ‌شده یا تکراری باعث آسیب به سایت نمی‌شد. امروزه، استفاده از این روش در یک چشم بر هم  زدن باعث آسیب جدی به رتبه شما می‌شود. بعلاوه، با این کار سایت خود را در یک خطر جدی پنالتی شدن قرار می‌دهید.

یک روش مطمئن که محتوای تکراری محسوب نمی‌شود این است که به منابعی که از آنها اطلاعات جمع‌آوری کرده‌اید ارجاع بدهید. یعنی دکر منبع.

قبل از اینکه محتوای خود را در وب منتشر کنید مطمئن شوید که استفاده از اطلاعات سایتی که از آن استفاده کرده‌اید آزاد و رایگان است.

11- خودکارسازی محتوا

خودکارسازی محتوا به این معنی است که از ابزارها یا اسکریپت‌هایی برای تولید محتوا بصورت خودکار استفاده کنید. و نیز آن محتوا را در سایت خود منتشر کنید بطوریکه هیچگونه زحمتی از جانب شما برای آن کشیده نشده است.محتوای اتوماتیک برای کاربر نوشته نمی‌شود. همچنین هیچ قالب یا استایل خاصی هم ندارد. فاقد تصاویر، تیترهای HTML، فواصل بین پاراگراف‌ها، هم ترازی و غیره است.

شاید فکر کنید که استفاده از این روش در کوتاه مدت ایده خوبی باشد. چون سایتی خواهید داشت که یک عالمه محتوا دارد بدون تلاش و وقت  گذاشتن. اما با این کار یک افت رتبه چشمگیر را تجربه خواهید کرد. همچنین تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) را در سایت شاهد خواهید بود و بدتر از همه خود را در خطر قرار گرفتن در لیست سیاه موتور جستجو قرار خواهید داد.

ابزارهای زیادی وجود دارند که کارهای غیرقانونی برای شما انجام دهند. اما بهتر است قبل از اینکه چنین کاری بکنید، به نتایج و عواقب آن نیز فکر کنید.

12- Bait And Switch

 این یک روش نادرست برای تغییر محتوا است فقط به این جهت که یک صفحه رتبه بگیرد. گام اول این است که محتوایی را برای گوگل با مجموعه ای از کلمات کلیدی بنویسید. بعد از اینکه رتبه گرفت، نویسنده آنرا به یک پروژه یا محصول دیگر تغییر می‌دهد. وقتی کاربران وارد سایت می‌شوند، چیز کاملا متفاوتی را می‌بینند. واقعا این یک ایده فریبکارانه است و کسی که به این ایده رسیده  فرد خلاقی بوده است. این روش فریبکارانه گول زدن گوگل شاید در گذشته به خوبی کار می‌کرده. اما اگر امروزه از این راه استفاده کنید ممکن است باعث تحریم شما گردد. و اگر خیلی موفق شوید ممکن است از شما شکایت شود.

در سال 2011 سایت Groupon از این روش در تبلیغات و بازاریابی موتور جستجو استفاده کرد. یک شرکت گردشگری با اتوبوس در سان فرانسیسکو آنرا متهم به اعمال تبلیغاتی و بیزینسی اشتباه و گمراه‌کننده کرد.

کلمه کلیدی که استفاده می‌کردند “Incline Village Snow Play Area” بود.

اما وقتی روی لینک کلیک می‌شد تصویر زیر روی سایت نمایش داده می‌شد:

……….

این هم یک مثال دیگر از صفحه ای که از تکنیک طعمه و تعویض استفاده کرده است:

………

Bitcoinspot.nl این کار را کرد و بابت کلمه کلیدی “download game” رتبه گرفت. اما سایت درباره بیت کوین بود.

13- چرخش مقاله یا Article Spinning

این روش راهی است برای اینکه یک محتوا بصورت دستی یا اتوماتیک بازنویسی شود فقط با این هدف که بعنوان محتوای تکراری شناخته نشود. ….

این روش بعنوان کلاه سیاه شناخته می شود به این دلیل که شما هیچ اطلاعات مرتبط و ارزشمندی به کاربر ارائه نمی دهید.اگر چیز جدیدی درباره یک موضوع که قبلا درباره آن مقاله­ای منتشر کرده اید کشف کردید، می توانید اطلاعات جدید را بعنوانیک قطعه و یک آپدیت به مقاله موجود اضافه کنید. بدین ترتیب می توانید به آن مقاله کمک کنید رتبه بهتری بگیرد و ارتقا پیدا کند.

14- محتوای اسکرپ یا خراشیده شده

خراشیدن محتوا یعنی را از نویسنده دیگری سرقت کرده با کمی کمک از اسکریپت‌ها و در نهایت روی سایت خود منتشر کنید. کار جذابی است چون قبلا موضوع بعضی موارد حقوقی بوده که مربوط به نقض حقوق کپی رایت مالک سایت اصلی بودند.

تولید محتوا به روش محتوای اسکرپ شده نه تنها ممنوع است بلکه درآمریکا و بعضی کشورهای دیگر غیرقانونی نیز می‌باشد.

این مساله دو وجه دارد. در کشورهایی که این کار غیرقانونی است اگر کسی قربانی این عمل باشد می‌تواند از یک نرم‌افزار استفاده کند تا ثابت کند چه کسی محتوای او را دزدیده است. سپس برعلیه او شکایت کند.

15- Colaking یا پوشاندن

این یکی از روش‌های نادرست است که دو قطعه محتوا را بکار می‌برد. یکی برای موتورهای جستجو و ربات گوگل نوشته شده تا رتبه بگیرد. و دومی برای کاربران. استفاده از روش Cloaking باعث نقض قوانین گوگل می‌شود و باعث می‌شود توسط پنگوئن گوگل جریمه شوید. به این دلیل که پنهان کردن محتوا موتور جستجوی گوگل را گول می‌زند.

  16- محتوای بدافزاری

این نوع از محتوا از بدافزارهایی از طریق سایت‌های دارای تصویر متحرک، اپلیکیشن‌های جاوا، جاوااسکریپت، محتواهای فلش یا با تکیه بر افزونه‌های مرورگرها  برای نمایش ویدئوها، فایلهای صوتی یا فایلهای دانلودی در کامپیوتر استفاده می‌کنند. رایج ترین نوع بدافزارها، تبلیغات، بات‌ها، باگ‌ها، روتکیت‌ها، نرم‌افزارهای جاسوسی، اسب‌های تروجان، ویروس‌ها و کرمها هستند. نه تنها اینها برخلاف مقررات گوگل هستند و باعث پنالتی شدن شما می‌شوند، بلکه غیرقانونی نیز هستند.

از طرفی هم اگر یک کاربر هستید، بهترین راه برای جلوگیری از قربانی چنین نرم‌افزارهایی شدن این است که آنتی ویروس نصب کنید و آنرا مرتب آپدیت کنید. ار دانلود فایلها از سایت‌های ناشناخته خودداری نمایید. از سایت‌های خطرناک دوری کنید و از کلیک روی تبلیغاتی که خیلی ایده‌آل و غیرعادی به نظر می‌رسند خودداری کنید.

17- طعمه کلیک یا ClickBait

ClickBait یا طعمه کلیک یک عنوان فریبنده و چشم نواز است که تنها با این هدف نوشته شده است تا شما را ترغیب کند روی آن کلیک کنید. اما در اصل چیزی که در تیتر می‌آید با چیزی که در سایت وجود دارد فرق دارد. از اصطلاحاتی استفاده می‌کند تا شما را فریب دهد. مثلا “باورتان نمی‌شود” یا “اخبار مهم درباره ..” یا “شگفت زده خواهید شد! حتما باید این را ببینید!”. و جملات مشابه دیگر. این تکنیک فریب دادن نرخ کلیک را افزایش می‌دهد ولی در طولانی مدت برای سایت شما بد است. معمولا کسانیکه  از این روش استفاده می‌کنند می‌خواهند بر اساس نرخ کلیک درآمد داشته باشند. این تکنیک را به وفور در برچسب‌ها می‌توانید ببینید.

مثال بسیار جالبی از طعمه کلیک بصورت رایگان توسط Xpango بیان شده است که می‌گوید میتواند آیپد اپل رایگان به شما بدهد. حتی در بخش توضیحات قول می‌دهد که واقعا رایگان است و کلکی در کار نیست.

اگرچه وقتی وارد می‌شویم می‌بینیم که باید 25 تا اعتبار داشته باشیم. فیسبوک می‌خواهد این روند طعمه کلیک را متوقف کند. هدف این است که پست‌هایی که بخشی ا زاطلاعات را نگه می‌دارند تا شما روی لینک کلیک کنید را اولویت‌بندی نکنند.

Doorway Page یا صفحات درگاه

صفحات Doorway صفحاتی هستند که هدف آنها جذب کاربر به سایت و انتقال او به سایر صفحات است. در واقع با بهینه‌سازی صفحه درگاه برای بعضی کلمات کلیدی کاربر وارد صفحه می‌شود و سپس با ترفندهایی مانند “برای دسترسی به ابزار X روی لینک زیر کلیک کنید” کاربر را به صفحات دیگر هدایت می‌کنند.

این تکنیک یکی از روش‌های کلاه سیاه است. صفحه Doorway در واقع هیچ ارتباطی با کلمه کلیدی که برای آن بهینه شده‌اند ندارد و فقط مانند یک پل برای انتقال کاربر به سایر صفحات عمل می‌کند.

به جز موارد ذکر شده تعداد زیادی تکنیک کلاه سیاه دیگر نیز در سئو وجود دارند که فقط به نام بردن آنها اکتفا می‌کنیم:

  • بهینه‌سازی بیش از حد سایت (OverOptimization)
  • مزرعه لینک یا Link Farm
  • شبکه پست مهمان
  • کوئری‌های خودکار در گوگل
  • صفحات دارای رفتار مشکوک مثل فیشینگ، ویروس و تروجان
  • نشانه‌گذاری‌های اسپم برای ریچ اسنیپت‌ها
  • سعی در کاهش رتبه رقبا (مثلا به جای آنها در سایر سایت‌ها کامنت اسپم بگذاریم)

تا اینجا انواع رفتارهای مخرب که بعنوان سئو کلاه سیاه شناخته می‌شوند را یاد گرفتیم. حال می‌خواهیم درباره گزارش سئو کلاه سیاه بدانیم.

نحوه گزارش سئو کلاه سیاه به گوگل

بعضی حوزه‌های کسب و کار به قدری درآمدزا هستند که ممکن است فعالان آن حوزه‌ها برای رسیدن به رتبه یک گوگل هر کاری بکنند. مثلا ممکن است از طرف رقیبان خود در سایت‌های بی‌کیفیت و نامرتبط کامنت اسپم قرار دهند و به شکل غیر مجاز لینکسازی کنند. یا هر فعالیت مشابهی که باعث ایجاد بک‌لینک اسپم برای سایت رقیب می‌شود.

اگر رقیبان شما برای شماچنین کاری کردند و یا مشکلاتی مانند ویروس و هک و غیره برای سایتتان رخ داد بهتر است آنرا به گوگل گزارش دهید. در این حالت می‌توانید از گوگل سرچ کنسول و بخش Malware Review برای گزارش هک و غیره استفاده کنید. یا اگر متوجه بک‌لینک‌های اسپم در سایت خود شدید آنها را در گوگل سرچ کنسول Disavow کنید. برای این کار می‌توانید از لینک Disavow Links استفاده کنید.

اگر یک کلمه را جستجو کردید و متوجه وجود سایت‌های اسپم در نتایج شدید هم بهتر است آن را به گوگل گزارش دهید. صفحه Webspam Report را گوگل برای همین منظور طراحی کرده است. اما در استفاده از آن بسیار دقت کنید و بدون اطمینان از اسپم بودن سایت، آنرا گزارش نکنید. چون در اینصورت ممکن است خود شما جریمه شوید.

سخن آخر: چرا باید از سئو کلاه سیاه دوری کنیم؟

تکنیک‌های کلاه سیاه در سئو را شناختیم. این تکنیک‌ها به این دلیل به وجود آمده‌اند که در اوایل روی کار آمدن گوگل، سختگیری زیادی روی سایت‌ها نبود. قوانین و مقررات چندان محکمی برای محتوای سایت‌ها وجود نداشت. به همین خاطر اکثر سایتها بدون توجه به نیاز کاربر محتواهای بی‌کیفیت تولید می‌کردند و به هر روشی آنرا به صفحه اول گوگل می‌رساندند.

اما کم کم گوگل متوجه شد که باید جلوی ازدیاد چنین سایتهایی را بگیرد و آنها را مجاب کند تا به نیاز کاربر توجه کنند. الگوریتم‌های گوگل با همین هدف ایجاد شدند. گوگل بارها تاکید کرده از قوانین راهنمای وبمستران در گوگل پیروی کنید.

سئو کلاه سیاه با قوانین گوگل در تضاد هستند. اگر سایتی این قوانین را رعایت نکند ممکن است مورد جریمه الگوریتم‌های گوگل قرار گیرد. این جریمه‌ها ممکن است شامل افت رتبه صفحه، خارج شدن صفحه از ایندکس گوگل و یا پنالتی شدن کل سایت باشد.

پس توصیه می‌کنیم به هیچ وجه رفتاری نداشته باشید که باعث مشکوک شدن گوگل به شما شود. به جای اینکه ریسک کنید و سایت خود را با سئو غیرقانونی در خطر بیندازید، از روش‌های مجاز و قانونی پیش بروید تا همیشه خیالتان راحت باشد.

این مقاله در حال تکمیل است

4 نظرات
  1. Zahra می گوید

    آیا با رپرتاژ میتونیم یک لینک معتبر دریافت کنیم؟!

    1. seof می گوید

      سلام بله سایت هایی با اعتبار دامنه بالا و مرتبط با موضوع سایتتون رو انتخاب کنید

  2. وبران می گوید

    الان مگه رپرتاژ همون خرید بک لینک نیست؟!؟!؟

    1. seof می گوید

      دقیقا رپرتاژ خرید بک لینک هستش، ولی تشخیص برای گوگل بسیار سخته که بدونه آیا واقعا شما بابت درج مطلب پولی پرداخت نموده اید یا خیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.