سئو کلاه سیاه چیست؟ تکنیکهایی در دنیای سئو وجود دارند که غیرقانونی و نادرست هستند. این تکنیکها که به تکنیکهای کلاه سیاه سئو و یا سئو کلاه سیاه معروفند در گذشته کارایی داشتند. بخاطر نبود قوانین درست و عدم سختگیری از طرف گوگل بسیاری از سایتها با این روشها به رتبههای خوبی در صفحات نتایج SERPs میرسیدند. در حال حاضر گوگل نسبت به استفاده از این روشها بسیار حساس است و سایتهای خاطی را جریمه میکند. اما دقیقا منظور از تکنیکهای کلاه سیاه سئو چیست؟ چه کسانی از سئو منفی استفاده میکنند؟ آیا سئو کلاه سیاه هنوز کارایی سابق را دارد؟ چه اقداماتی در حوزه تکنیکهای منفی سئو قرار میگیرند؟ اگر این سوالات ذهن شما را نیز درگیر کرده است با سئوف همراه باشید تا پاسخ آنها را بدانید.
شاید آموزش سئو کلاه سیاه کار درستی نباشد، اما یک مزیت دارد. معرفی تکنیکهای منفی سئو باعث آگاهی شما خواهد شد. بدین ترتیب میتوانید از چنین اقداماتی دوری کنید. در این مقاله قصد داریم تمام اقداماتی که ممکن است بعنوان سئو منفی تلقی شوند را معرفی و تشریح کنیم.
فهرست مطالب
- 1 سئو کلاه سیاه چیست؟
- 2 آیا آموزش سئو کلاه سیاه کار درستی است؟
- 3 آموزش سئو کلاه سیاه
- 4 1- آموزش سئو کلاه سیاه: بهینهسازی بیش از حد وبسایت
- 4.1 1- تکرار بیش از حد کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing
- 4.2 2- بهینه سازی بیش از حد توضیحات ALT
- 4.3 3- انکر تکستهای تجاری در صفحات داخلی
- 4.4 4- کلمات کلیدی نامرتبط
- 4.5 5- بهینه سازی بیش از حد در لینکسازی
- 4.6 6- پنهان کردن (Cloaking) یا غیرقابل مشاهده کردن (Invisible) متن و لینک
- 4.7 7- بهینه سازی بیش از حد هدینگ HTML در سئو کلاه سیاه چیست؟
- 5 2- آموزش سئو کلاه سیاه: تکنیکهای مرتبط با کلاهبرداری در محتوا
- 5.1 8- محتوای تکراری یا کپی و بازنویسی مقالات
- 5.2 9- خودکارسازی محتوا در سئو کلاه سیاه چیست؟
- 5.3 10- Bait And Switch یکی دیگر از تکنیکهای کلاه سیاه سئو
- 5.4 11- چرخش مقاله یا Article Spinning در سئو کلاه سیاه
- 5.5 12- محتوای اسکرپ یا خراشیده شده از تکنیکهای کلاه سیاه سئو
- 5.6 13- Colaking یا پوشاندن
- 5.7 14- محتوای بدافزاری
- 5.8 15- طعمه کلیک یا ClickBait
- 6 3- آموزش سئو کلاه سیاه: دستکاری لینکها
- 6.1 16- حلقههای وب
- 6.2 17- اسپم پست مهمان
- 6.3 18- مزرعه لینک یکی از تکنیکهای منفی سئو
- 6.4 19- طعمه لینک و تغییر مسیر
- 6.5 20- خرید Review بهمراه لینک با پیشنهاد محصولات رایگان
- 6.6 21- تبادل لینک در سئو کلاه سیاه چیست؟
- 6.7 22- اسپم کامنت بلاگ یک روش سئو منفی
- 6.8 23- ریدایرکتهای مشکوک
- 6.9 24- کلمات کلیدی با متن پیوند تجاری
- 6.10 25- لینک پاورقی اسپم یک روش سئو کلاه سیاه
- 7 4- آموزش سئو کلاه سیاه: لینکهای پولی
- 8 5- آموزش سئو کلاه سیاه: اسپم صفحات نتایج جستجو (SERP)
- 9 6- آموزش سئو کلاه سیاه: سایتهای نادرست
- 10 7- روشهای غیرقانونی کسب درآمد
- 11 8- آموزش سئو کلاه سیاه: روشهای ناجوانمردانه
- 12 نحوه گزارش سئو کلاه سیاه یا سئو منفی به گوگل
- 13 سخن آخر: چرا باید از تکنیکهای کلاه سیاه سئو دوری کنیم؟
سئو کلاه سیاه چیست؟
قبل از پاسخ به این سوال یادآوری میکنیم که خود سئو یعنی چه؟ – سئو مجموعه اقداماتی است که روی سایت انجام میشود تا آن را در صفحه نتایج جستجو به رتبههای بالا برساند.
سئو کلاه سیاه چیست ؟ سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) مجموعه اقداماتی است که برای رسیدن هرچه سریعتر به جایگاه برتر در صفحه نتایج گوگل انجام میگیرد. اما برخلاف قوانین و مقررات گوگل است و سعی در فریب دادن گوگل دارد.
انجام این اقدامات در گذشته باعث رتبه گرفتن در صفحه نتایج گوگل میشد. اما در حال حاضر اگر از سئو منفی استفاده کنید، رتبه خود را با دستان خودتان تقدیم رقبا خواهید کرد. حتی ممکن است مورد خشم و غضب الگوریتمهای سئو گوگل قرار بگیرید.

کلاه سیاه برگرفته از فیلمهای وسترن است که در آنها افراد بد (Bad Guys) کلاه سیاه و افراد خوب (Goog Guys) کلاه سفید بر سر میگذاشتند. نامهای سئو کلاه سیاه و کلاه سفید از اینجا گرفته شدهاند.
نکتهای که باید در نظر داشته باشید این است که بعضی اوقات مرز بین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید مشخص نیست. یعنی ممکن است نتوانید تشخیص دهید که یک فعالیت از نظر گوگل قانونی است یا خیر. در اینصورت ناخواسته وارد تکنیکهای کلاه سیاه سئو میشوید.
پس همیشه هدف از آموزش سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO این نیست که آنها را به کار بگیریم. بلکه کاملا برعکس. باید این تکنیکها را یاد بگیریم تا از آنها دوری کنیم و از سایت خود در برابر جریمههای گوگل محافظت کنیم.
هر سئوکاری باید بداند نتیجه استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه سئو چه عواقبی خواهد داشت. هدف ما هم از آموزش سئو کلاه سیاه آشنایی شما با این تکنیکهاست تا از آنها دوری کنید.
آیا آموزش سئو کلاه سیاه کار درستی است؟
بهتر است اینگونه سوال کنیم. آیا آموزش سئو کلاه سیاه به معنی افزایش استفاده از سئو منفی و غیرقانونی در بین سئوکاران است؟
بسیاری از افراد تازهکار در حوزه سئو و مالکان سایتها هیچ آشنایی خاصی با سئو منفی و سئو کلاه سیاه ندارند. در صورتیکه چنین افرادی مورد حمله رقبا قرار گیرند و قربانی سئو منفی شوند ممکن است رتبه خود را از دست بدهند بدون آنکه بدانند مشکل از کجاست. همچنین ممکن است به اشتباه روشهایی را پیاده کنند که از نظر گوگل مشکوک به نظر برسند و دچار مشکل شوند. چرا؟
آنها میدانند سئو چیست. ولی نمیدانند فرق بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه چیست.

آموزش سئو کلاه سیاه باعث میشود آگاهی جامعه درگیر با این موضوع افزایش یابد. همچنین آموزش سئو کلاه سیاه میتواند به افراد تازهکار کمک کند مشکلات افت رتبه را بهتر درک کنند. اگر چنین اتفاقی افتاد بدانند مشکل از کجاست و چگونه آنرا جبران کنند.
کسانی که قصد استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه سئو برای رتبه گرفتن و یا سئو منفی برای پایین کشیدن رقبایشان را دارند، در هر صورت این کار را خواهند کرد. ما با این دسته افراد کاری نداریم. اما کسانی که قصد ندارند وارد تکنیکهای منفی سئو شوند بهتر است فقط از آنها آگاه باشند. گاهی نمیتوان گفت مرز بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه چیست. هرچقدر بیشتر آگاهی کسب کنیم بهتر میتوانیم از اشتباهات ناخواسته جلوگیری کنیم.
در ادامه با آموزش سئو کلاه سیاه قصد داریم اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم.
آموزش سئو کلاه سیاه
در اینجا برای آگاهی بیشتر شما عزیزان تکنیکهای کلاه سیاه سئو را تشریح میکنیم. این کار صرفا به این خاطر است که این روشها را بشناسید و وارد آنها نشوید تا رتبه سایتتان تخریب نشود.
دستهبندی تکنیکهای منفی سئو به شکل زیر است:
- تکنیکهای مربوط به بهینهسازی بیش از حد سایت
- تکنیکهای مرتبط با کلاهبرداری در محتوا
- تکنیکهای دستکاری لینک
- لینکهای پولی
- تکنیکهای اسپم در صفحه نتایج گوگل
- سایتهای مشکلدار
- روشهای غیرقانونی کسب درآمد
- تاکتیکهای شرورانه
روشهای غیرمجاز زیادی در بحث آموزش سئو کلاه سیاه وجود دارد که در دستهبندیهای بالا قرار میگیرند. در اینجا این روشها را برای شما تشریح میکنیم.

1- آموزش سئو کلاه سیاه: بهینهسازی بیش از حد وبسایت
بعضی از روشهای سئو منفی شامل اقداماتی هستند که در بهینهسازی سایت رخ میدهند. اگر این بهینهسازی بیش از حد و غیرطبیعی باشد، روزی دست شما را رو خواهد کرد و ممکن است منجر به جریمه سایت شما توسط گوگل شود. تکنیکهای کلاه سیاه سئو که مرتبط با بهینهسازی بیش از حد سایت هستند را در ادامه بیان میکنیم.
1- تکرار بیش از حد کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing
این یک روش شناخته شده در سئو کلاه سیاه است. کلمه کلیدی به تعداد بسیار زیادی در متن تکرار میشود بطوریکه اصلا نیاز به وجود آن در بعضی از بخشهای متن نیست. این باعث افت خوانایی متن میشود و کاربر را خسته میکند. گویی که متن برای کاربر نوشته نشده بلکه برای موتور جستجو نوشته شده باشد.
تکرار بیش از حد کلمه کلیدی یک تکنیک قدیمی است که زمانی خیلی روی بورس بود. این روش قبل از سال 2000 به شدت رایج بود تا زمانیکه گوگل فهمید یک محتوا با چگالی کلمه کلیدی زیاد، لزوما مرتبط با خواسته کاربر نیست.

متنی که در آن کلمه کلیدی را بیش از اندازه به کار ببرید، غیرطبیعی به نظر میرسد و حس خوبی را القا نمیکند. گوگل برای مقابله با این روش، چگالی مجاز برای کلمه کلیدی را بین 0.5 تا 2.5 درصد اعلام کرده است. بیش از این مقدار باعث امتیاز منفی برای سایت توسط الگوریتم گوگل میشود.
2- بهینه سازی بیش از حد توضیحات ALT
این تکنیک هم مشابه Keyword Stuffing است. با این تفاوت که در اینجا به جای متن، عکسها را در کلمات کلیدی غرق میکنید! اما کراولرهای گوگل این را متوجه میشوند. حتی اگر این تکرار زیاد کلمه کلیدی دیده نشود، به این معنی نیست که خطری ندارد.
اجازه دهید کمی واضحتر بگوییم:
همیشه توصیه میشود که تصاویری را در داخل مقالاتمان قرار دهیم تا آن مقالات بیشتر قابل درک باشند. مهمتر از همه اینکه باید توضیحات Alt یا جایگزین را برای تصاویر بنویسید. اما از آن سواستفاده نکنید و آنرا پر از کلمات کلیدی نکنید.
3- انکر تکستهای تجاری در صفحات داخلی
در موارد 1 و 2 مشاهده کردید که میتوان سئو را از مسیر درست پیش گرفت. منظور همان تکنیکهای سئو کلاه سفید است.
استفاده از لینکهای داخلی که انکر تکست آنها پر از کلمات کلیدی است نشانهای از بهینهسازی بیش از حد سایت میباشد. و این نوع سئو دقیقا به اندازه لبخند تصویر زیر غیرطبیعی به نظر میرسد.

گوگل راه حلی برای افرادی که به دنبال روشی راحت در گرفتن رتبه بالا هستند پیدا کرده است. این راه حل “پنالتی” نام دارد. بعضی سایتها محتوای خیلی باکیفیتی دارند ولی رتبه خوبی کسب نمیکنند. و بعضی سایتها هم هستند که رتبه بهتری میگیرند ولی محتوای کم ارزشی دارند که بیش از حد آنرا بهینهسازی کردهاند.
شاید تعجب کنید اگر بدانید که کدام حالت بهتر است. حرفهایها فکر میکنند که این به معنی محتوای یکتای نوشته شده برای کاربر و نه برای موتور جستجو است که اطلاعات بامعنا و مرتبط دارد. اما شما به این حرف دقت نکنید. به مثالهای زیر نگاه کنید تا رتبهها را ببینید. در اسکرینشاتهای پایین، میتوانید سایتی را ببینید که تجربه کاربری (User Experience) خوبی ارائه میدهد.

مثال دوم اسکرین شات پایین مثل سایتی است که بیش از اندازه بهینه شده است.

حالا میبینید اینکه میگوییم استفاده زیاد از کلمات کلیدی در متن پیوند برای لینکهای داخلی جهت بهینهسازی بیش از حد سایت میتواند باعث پنالتی شدن سایت شما شود واقعا همینطور است.
4- کلمات کلیدی نامرتبط
یک روش دیگر برای لذت بردن از بازی سئو کلاه سیاه و بهینهسازی بیش از حد سایت، استفاده از کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن است.
با بکاربردن یک عالمه کلمه کلیدی غیرضروری جهت رتبه گرفتن، نمیتوان ترافیک جذب کرد. تلاش برای دور زدن گوگل و قوانینش باعث خواهد شد سایتتان سقوط کند.
میدانیم که موضوعات زیادی در نیچ شما وجود دارند، اما همانجا بمانید. از روی دیوار به داخل باغچه همسایه نپرید. سگ همسایه شما را گاز خواهد گرفت. ممکن است تعدادی از مخاطبان هدف خود را از دست بدهید که میتوانستند مشتری شما باشند. اما حالا مشتری رقیبان شما شده اند.
این اتفاق فقط به این دلیل افتاده که با آنها صادق نبودید.
گاهی سئوکار سایت شما برای رساندن شما به صفحه اول گوگل، اشتیاق زیادی نشان میدهد. او نسبت به مرتبط بودن بیتوجه خواهد بود. اگر سئوکار شما، سایت شما را برای کلمات کلیدی نامرتبط به صفحه اول گوگل برساند در این صورت ترافیک دریافت نخواهد کرد. مرتبط بودن کلید موفقیت است.

5- بهینه سازی بیش از حد در لینکسازی
وبمسترها همه روشهای غیرقانونی برای رتبه گرفتن را پیدا میکنند. تکنیکهای کلاه سیاه سئو زمانی اتفاق میافتند که شما به زور لینکهای داخلی در صفحه اصلی را به صفحاتی مثل درباره ما، تماس با ما، محصولات و غیره پیوند میدهید.
این کار نه تنها غیرکاربردی بلکه غیرمفید نیز هست. چون آن صفحات بطور عادی ترافیک بسیار بالایی دارند، و بهتر است لینکهای عمیق را برای تقویت سایر لینکهای داخلی به کار ببرید.
6- پنهان کردن (Cloaking) یا غیرقابل مشاهده کردن (Invisible) متن و لینک
گاهی کاربر روی یک لینک در نتایج جستجو کلیک میکند که به نظر میرسد محتوای پرباری درباره کلمه مورد جستجو دارد. اما کلیک کردن، او را به صفحهای هدایت میکند که هیچ ارتباطی به آن جستجو ندارد. این یعنی سایت مورد نظر از تکنیک Cloaking استفاده کرده است. این یکی از تکنیکهای سئو منفی محسوب میشود.
اگر عوامل منفی برای رتبه گرفتن مانند کدهای مخفی جاوااسکریپت، ریدایکرتهای جاوااسکریپت یا انکرتکستهای لینکها توسط گوگل شناسایی شوند، ممکن است سرانجام به دریافت پنالتی Cloaking ختم شود. این هم باعث تخریب عملکرد طولانی مدت سایتتان میشود.
در Cloaking کدها را نیز میتوان مخفی کرد
در Cloaking کدها را نیز میتوان مخفی کرد، اما در پنهانسازی متن، فقط متن پنهان میشود. پنهان کردن متن به معنی قرار دادن متنی همرنک با بک گراند در صفحه است که معمولا هم این متن پر از کلمات کلیدی میباشد. کاربران این متن را نمیبینند ولی موتورهای جستجو قادر به دیدن آن هستند.
در گذشته این تکنیکهای کلاه سیاه سئو برای رتبه گرفتن بسیار رایج بودند، اکنون نیز بعضیها از آن استفاده میکنند. اما در دوره کنونی، گوگل قادر به تشخیص سئو غیرقانونی است و در صورت تشخیص ممکن است سایت را جریمه کند.
مخفی کردن لینکها و متون تنها با هدف لینکسازی، در ابعاد و شکلهای مختلف اتفاق میافتد. گوگل همه اسکیماها را کشف کرده است: پنهان کردن متن یا لینک با استفاده از CSS برای قرار دادن متن در خارج از اسکرین. استفاده از متن همرنگ پس زمینه، تنظیم سایز فونت روی صفر و یا مخفی کردن لینک در یک کاراکتر تنها.
شاید تعجب کنید، اما تازه کارها هنوز هم این روش قدیمی فریب دادن را به کار میبرند.
همه لینکها و متون مخفی برای سایت شما بد نیستند. مثلا استفاده از توضیحات جایگزین (Alt) توصیفی برای یک تصویر، یک اسکریپت برای جاوا یا یک قطعه کد برای فایلهای فلش چیزهای قابل قبولی هستند. دو مورد آخر به بهبود تجربه موتورهای جستجو از سایت شما کمک خواهند کرد.
7- بهینه سازی بیش از حد هدینگ HTML در سئو کلاه سیاه چیست؟
استفاده از چند تگ H1 در صفحه یک روش بسیار گسترده و رایج در جهت انجام سئو درون صفحه است.
استفاده از این تکنیک باعث میشود که به نظر برسد سایت شما از چیزی اشباع شده یا چیزی در آن زیاد تکرار شده است.

اما در هر صورت روش درست این است که عنوان و زیرعنوانهایی را بنویسید. بطوریکه از H1 فقط و فقط یک بار استفاده کنید و تگهای H2، H3، H4 و بالاتر را به شکل درست و مناسب به کار ببرید.
2- آموزش سئو کلاه سیاه: تکنیکهای مرتبط با کلاهبرداری در محتوا
بعضی از تکنیکهای منفی سئو مرتبط با محتوا هستند که در این بخش آنها را تشریح میکنیم. گوگل روی کیفیت محتوا حساس است. و انتظار دارد محتوایی که به کاربر ارائه میدهیم باکیفیت، مفید و به دردبخور باشد تا نیاز کاربر را برطرف کند.
همچنین محتوای کپی شده را جریمه میکند. هر ترفند دیگری که روی محتوا انجام بگیرد و سعی در دور زدن قوانین گوگل داشته باشد ممکن است منتهی به جریمه سایت شود. ببینیم تکنیکهای منفی سئو در حوزه محتوا چه چیزهایی را شامل میشود.
8- محتوای تکراری یا کپی و بازنویسی مقالات
گوگل روی تولید محتوای مفید تاکید میکند. تولید محتوای بهینه که یکتا و غیرتکراری باشد و بتواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد تاثیر مثبتی روی رتبه سایت خواهد داشت.
اما تولید محتوای یکتا نیازمند زمان و هزینه است. از این رو بعضی از سایتها اقدام به کپی کردن محتوای سایرین میکنند تا سریعتر و باکمترین هزینه به رتبههای بالا برسند.
گاهی نیز بعضی تولیدکنندگان محتوا برای تسریع کار خود از محتوای سایتهای دیگر استفاده میکنند و فقط جای بعضی عناوین و پاراگرافها را باهم عوض میکنند. این کار بازنویسی محتوا نام دارد.
همه اینها سئو غیرقانونی محسوب میشوند و ممکن است سایت خاطی جریمه و دچار افت رتبه و یا پنالتی شود.
گوگل به شدت روی محتوای تکراری یا Duplicate Content حساس است. محتوای کپی شده محتوایی است که در بیش از یک سایت وجود دارد. همچنین ممکن است محتوایی باشد که از جاهای دیگر (منظور سایر URLها) سرقت شده باشد.
این نوع محتوا فقط باعث میشود موتور جستجو به زحمت بیفتد تا بتواند از بین تمام محتواهای تکراری، اطلاعات صحیح را انتخاب کرده و به کاربر نمایش دهد. گوگل در صفحه نتایج، محتوای اصلی را نمایش میدهد.
قبلا سئو راحتتر بود و محتوای کپی شده یا تکراری باعث آسیب به سایت نمیشد. امروزه، استفاده از این روش در یک چشم بر هم زدن باعث آسیب جدی به رتبه شما میشود. بعلاوه، با این کار سایت خود را در یک خطر جدی پنالتی شدن قرار میدهید.

یک روش مطمئن که محتوای تکراری محسوب نمیشود این است که به منابعی که از آنها اطلاعات جمعآوری کردهاید ارجاع بدهید. یعنی ذکر منبع.
قبل از اینکه محتوای خود را در وب منتشر کنید مطمئن شوید که استفاده از اطلاعات سایتی که از آن استفاده کردهاید آزاد و رایگان است.
9- خودکارسازی محتوا در سئو کلاه سیاه چیست؟
خودکارسازی محتوا به این معنی است که از ابزارها یا اسکریپتهایی برای تولید محتوا بصورت خودکار استفاده کنید. و نیز آن محتوا را در سایت خود منتشر کنید بطوریکه هیچگونه زحمتی از جانب شما برای آن کشیده نشده باشد. محتوای اتوماتیک برای کاربر نوشته نمیشود. همچنین هیچ قالب یا استایل خاصی هم ندارد. فاقد تصاویر، تیترهای HTML، فواصل بین پاراگرافها، هم ترازی و غیره است.
شاید فکر کنید که استفاده از این روش در کوتاه مدت ایده خوبی باشد. چون سایتی خواهید داشت که یک عالمه محتوا دارد بدون تلاش و وقت گذاشتن. اما با این کار یک افت رتبه چشمگیر را تجربه خواهید کرد. همچنین تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) را در سایت شاهد خواهید بود. بدتر از همه خود را در خطر قرار گرفتن در لیست سیاه موتور جستجو قرار خواهید داد.
ابزارهای زیادی وجود دارند که سئوی غیرقانونی برای شما انجام دهند. اما بهتر است قبل از اینکه چنین کاری بکنید، به نتایج و عواقب آن نیز فکر کنید.
10- Bait And Switch یکی دیگر از تکنیکهای کلاه سیاه سئو
Bait and switch یک روش نادرست برای تغییر محتوا با هدف رتبه گرفتن یک صفحه است. گام اول این است که محتوایی را برای گوگل با مجموعه ای از کلمات کلیدی بنویسید. بعد از اینکه رتبه گرفت، نویسنده آنرا به یک پروژه یا محصول دیگر تغییر میدهد. وقتی کاربران وارد سایت میشوند، چیز کاملا متفاوتی را میبینند. واقعا این یک ایده فریبکارانه است و کسی که به این ایده رسیده فرد خلاقی بوده است.
این روش فریبکارانه گول زدن گوگل شاید در گذشته به خوبی کار میکرده. اما اگر امروزه از این روش سئو کلاه سیاه استفاده کنید ممکن است باعث تحریم شما گردد. و اگر خیلی موفق شوید ممکن است از شما شکایت شود.
در سال 2011 سایت Groupon از این روش در تبلیغات و بازاریابی موتور جستجو استفاده کرد. یک شرکت گردشگری با اتوبوس در سان فرانسیسکو آنرا متهم به اعمال تبلیغاتی و بیزینسی اشتباه و گمراهکننده کرد.
کلمه کلیدی که استفاده میکردند “Incline Village Snow Play Area” بود.
اما وقتی روی لینک کلیک میشد تصویر زیر روی سایت نمایش داده میشد:

Bitcoinspot.nl نیز از سئو غیرقانونی استفاده کرد. آن سایت بابت کلمه کلیدی “download game” رتبه گرفت. اما سایت درباره بیت کوین بود.
11- چرخش مقاله یا Article Spinning در سئو کلاه سیاه
این روش راهی است برای اینکه یک محتوا بصورت دستی یا اتوماتیک بازنویسی شود فقط با این هدف که بعنوان محتوای تکراری شناخته نشود.
این روش بعنوان سئو کلاه سیاه شناخته می شود به این دلیل که شما هیچ اطلاعات مرتبط و ارزشمندی به کاربر ارائه نمی دهید. اگر چیز جدیدی درباره یک موضوع که قبلا درباره آن مقالهای منتشر کردهاید کشف کردید، میتوانید اطلاعات جدید را بعنوان یک قطعه و یک آپدیت به مقاله موجود اضافه کنید. بدین ترتیب می توانید به آن مقاله کمک کنید رتبه بهتری بگیرد و ارتقا پیدا کند.
12- محتوای اسکرپ یا خراشیده شده از تکنیکهای کلاه سیاه سئو
خراشیدن محتوا یعنی محتوا را با کمی کمک از اسکریپتها از نویسنده دیگری سرقت کرده و در نهایت روی سایت خود منتشر کنید. کار جذابی است چون قبلا موضوع بعضی موارد حقوقی بوده که مربوط به نقض حقوق کپی رایت مالک سایت اصلی بودند.
تولید محتوا به روش محتوای اسکرپ شده نه تنها ممنوع است بلکه درآمریکا و اغلب کشورهای دیگر غیرقانونی نیز میباشد.
این مساله دو وجه دارد. در بعضی کشورها این روش سئو کلاه سیاه، غیرقانونی محسوب میشود. پس اگر کسی قربانی این عمل باشد میتواند از یک نرمافزار استفاده کند تا ثابت کند چه کسی محتوای او را دزدیده است. سپس برعلیه او شکایت کند.
13- Colaking یا پوشاندن
این یکی از روشهای نادرست است که دو قطعه محتوا را بکار میبرد. یکی برای موتورهای جستجو و ربات گوگل نوشته شده تا رتبه بگیرد. و دومی برای کاربران. استفاده از روش Cloaking باعث نقض قوانین گوگل میشود و باعث میشود توسط پنگوئن گوگل جریمه شوید. به این دلیل که پنهان کردن محتوا موتور جستجوی گوگل را گول میزند.
14- محتوای بدافزاری
این نوع از محتوا از بدافزارهایی از طریق سایتهای دارای تصویر متحرک، اپلیکیشنهای جاوا، جاوااسکریپت، محتواهای فلش یا با تکیه بر افزونههای مرورگرهابرای نمایش ویدئوها، فایلهای صوتی یا فایلهای دانلودی در کامپیوتر استفاده میکنند.
رایج ترین نوع بدافزارها، تبلیغات، باتها، باگها، روتکیتها، نرمافزارهای جاسوسی، اسبهای تروجان، ویروسها و کرمها هستند. نه تنها اینها برخلاف مقررات گوگل هستند و باعث پنالتی شدن شما میشوند، بلکه غیرقانونی نیز هستند.
از طرفی هم اگر یک کاربر هستید، بهترین راه برای جلوگیری از قربانی چنین نرمافزارهایی شدن این است که آنتی ویروس نصب کنید و آنرا مرتب آپدیت کنید. ار دانلود فایلها از سایتهای ناشناخته خودداری نمایید. از سایتهای خطرناک دوری کنید و از کلیک روی تبلیغاتی که خیلی ایدهآل و غیرعادی به نظر میرسند خودداری کنید.
15- طعمه کلیک یا ClickBait
ClickBait یا طعمه کلیک یک عنوان فریبنده و چشم نواز است که تنها با این هدف نوشته شده است تا شما را ترغیب کند روی آن کلیک کنید. اما در اصل چیزی که در تیتر میآید با چیزی که در سایت وجود دارد فرق دارد. از اصطلاحاتی استفاده میکند تا شما را فریب دهد. مثلا “باورتان نمیشود” یا “اخبار مهم درباره ..” یا “شگفت زده خواهید شد! حتما باید این را ببینید!”. و جملات مشابه دیگر.
این تکنیک فریب دادن نرخ کلیک را افزایش میدهد ولی در طولانی مدت برای سایت شما بد است. معمولا کسانیکه از این روش استفاده میکنند میخواهند بر اساس نرخ کلیک درآمد داشته باشند. این تکنیک سئو کلاه سیاه را به وفور در برچسبها میتوانید ببینید.
مثال بسیار جالبی از طعمه کلیک بصورت رایگان توسط Xpango بیان شده است که میگوید میتواند آیپد اپل رایگان به شما بدهد. حتی در بخش توضیحات قول میدهد که واقعا رایگان است و کلکی در کار نیست.
اگرچه وقتی وارد میشویم میبینیم که باید 25 تا اعتبار داشته باشیم. فیسبوک میخواهد این روند طعمه کلیک را متوقف کند. هدف این است که پستهایی که بخشی از اطلاعات را نگه میدارند تا شما روی لینک کلیک کنید را اولویتبندی نکنند.
3- آموزش سئو کلاه سیاه: دستکاری لینکها
داشتن لینک داخلی، خارجی و بک لینک باعث بهبود اعتبار و رتبه صفحه و سایت میشود. اما اینها باید بصورت طبیعی و درست انجام شوند. هرگونه اقدام جهت دریافت بیش از حد اینها و یا دریافت غیرطبیعی این موارد باعث مشکوک شدن گوگل به پروفایل لینک شما خواهد شد. دستکاری لینکها یکی از تکنیکهای کلاه سیاه سئو میباشد. باید از این روشها دوری کنید. در ادامه آموزش سئو کلاه سیاه به این تکنیکهای مربوط به دستکاری لینک میپردازیم.
16- حلقههای وب
سایتهای چندگانه که به یکدیگر متصل هستند و در یک شبکه مدور جمع شدهاند تا از سایتهای مرتبط ترافیک دریافت کنند و رتبه بگیرند یک حلقه وب را به وجود میآورند.

Sgae Well کسی بود که چنین مفهومی را با یک اسکریپت در 1994 توسعه داد. که بعد از آن و در زمانی که هنوز گوگل معروف نبود این مفهوم کم کم رواج یافت. برای بخشی از حلقه وب بودن باید از وبمستر تاییدیه دریافت کنید. حتی انجام تکنیکهای منفی سئو نیز رفته رفته سخت و سختتر شده است!
17- اسپم پست مهمان
افراد زیادی هستند که از این تکنیک برای گرفتن بک لینک استفاده میکنند. اما شما سعی کنید جزء آنها نباشید. آنها معمولا به بلاگرها پیام میدهند تا یک مقاله نامرتبط بهمراه یک لینک که در اکثر مواقع لینک فالو هستند منتشر کنند.
انتشار پست مهمان در یک سایت در صورتی که سایتی که به آن لینک داده میشود تجربه کاربری بدی ارائه دهد، میتواند باعث افت رتبه سایت لینک دهنده شود.
اگر از این روش سئوی غیرقانونی استفاده کنید زودتر از آنچه فکر کنید تاوان این حرکت را خواهید داد. این روش سئوی غیرقانونی نه تنها شما را بعنوان کسی که بلاگر مهمان است جریمه میکند بلکه حتی سایتی که آنرا پذیرفته نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
در سال 2014 سایت DocSheldon.com یک پنالتی دستی برای کل سایت دریافت کرد. به این دلیل که یک لینک خروجی از یک پست مهمان به سایتی نامرتبط داشت. این موضوع را در همان سال مت کاتس سرپرست تیم وب اسکم گوگل توئیت کرد که در تصویر زیر میبینید:

18- مزرعه لینک یکی از تکنیکهای منفی سئو
یک مزرعه لینک یا Link Farm مجموعهای از سایتهاست که به هم متصلاند. آنها پروفایل لینک شما را با افزایش تعداد لینک ورودی تغییر میدهند. گوگل این را یک روش اسپمی برای لینک گرفتن و یکی از تکنیکهای کلاه سیاه سئو میداند. به همین دلیل روی سایت شما تاثیر منفی خواهد داشت.
محتوای یک سایت که در یک مزرعه لینک مشارکت دارد مشابه محتوای سیار سایتها به نظر میآید. فقط چنین سایتهایی یک تفاوت دارند، آن هم اینکه متنهایی داخل آنها وجود دارد که هایپرلینکهایی روی آنها قرار گرفته و به سایتهای نامرتبطی لینک داده است.
استفاده از مزرعه لینک در گذشته وقتی الگوریتم PageRank گوگل خیلی اولویت داشت بسیار رایج بود. اما با گذشت زمان، گوگل نیز تغییر کرد و در حال حاضر این کار باعث پنالتی شدن سایت میشود. زیرا لینکهای تولید شده غیرطبیعی هستند.
19- طعمه لینک و تغییر مسیر
این استراتژی زمانی اتفاق می افتد که بخواهید محتوای خود را به یک محتوای تجاری تبدیل کنید. این ترفند بدین شکل است که برای یک مقاله خاص بک لینک بگیرید. سپس آن مقاله را با یک محتوای تجاری یا تبلیغاتی جایگزین کنید که هیچ ارتباطی با موضوع اولیه نداشته باشد.

حتی با وجود اینکه محتوایی که رتبه گرفته یکتا و باکیفیت باشد و لینکها هم طبیعی باشند، اگر شما آنرا با چیز دیگری جایگزین کنید نشان میدهد که بدون ترس به دنبال جذب ترافیک هستید.
20- خرید Review بهمراه لینک با پیشنهاد محصولات رایگان
گوگل راههای زیادی برای خلاص شدن از کسانیکه به دنبال دستکاری روشهای درست رسیدن به نتایج برتر جستجو را دارند یافته است. ازین رو کاربران نیز راههای خلاقانه و جدیدی برای دور زدن پیدا می کنند. و بدین ترتیب روش ارسال محصول رایگان در عوض درخواست Review بهمراه لینک به وجود آمد. اشتباه نکنید. اینکه از مشتریان خود بخواهید review بنویسند بد نیست، اما نه با لینک دادن. استفاده زیاد از این روش به جای بالا بردن شما در صفحات نتایج باعث پایین آمدن رتبه شما خواهد شد. لطفا از کسی نخواهید شروع به نوشتن review فیک در سایت شما کند، آن هم با هدف جلب اعتماد. چرا که در اغلب مواقع مچ گیری میشود و برعکس نتیجه میدهد.
مثلا یک روزنامه ایتالیایی برای بررسی این مساله یک اکانت برای رستورانی که وجود نداشت ساخت. بعد از مدتی Review هایی از طرف تیمی که کار توصیه مکانهای سفر را انجام می دادند منتشر شد. در حدی که این رستوران تبدیل به بهترین رستوران منطقه شد. در نهایت مشخص شد که review ها فیک بودند.

21- تبادل لینک در سئو کلاه سیاه چیست؟
این مورد به روشی اشاره دارد که توافقی است بین دو سایت برای رتبه گرفتن در گوگل. آدم عاقل با شنیدن روشهای سئو غیرقانونی با سرعت نور فرار می کند.
با یک جستجوی سریع در اینترنت، سایتهای زیادی را خواهید یافت که تبادل لینک را پیشنهاد می کنند. آنها حتی ادعای لینک های رایگان باکیفیت برای حوزه کاری شما را دارند، بدون هیچ ردی. می توانید حتی از طریق برنامه فروش اشتراکی آنها درآمد کسب کنید. تبادل لینک و رتبه گرفتن بعد از آن راحت است. اما براحتی امکان پنالتی شدن شما وجود دارد.
22- اسپم کامنت بلاگ یک روش سئو منفی
این اتفاق زمانی رخ میدهد که سعی کنید در سایتها و بلاگهای مختلف کامنت بگذارید تا به بلاگ/سایت خود بک لینک بدهید. بدون توجه به اینکه آیا این سایتها مرتبط با حوزه کاری شما یا فعالیت شما هستند یا خیر. به آنها بک لینک کامنتی نیز میگویند که ممکن است بعضی بک لینکهای کامنتی مضر باشند.
معمولا، این نوع تکنیک از لینکهایی استفاده میکند که به صفحه اصلی میروند. کامنت گذاشتن فقط با هدف گرفتن تعداد زیادی بکلینک بعنوان یکی از تکنیکهای منفی سئو شناخته میشود.
اگر یک وبلاگ بزرگ دارید که این نوع کامنتهای اسپمی را دریافت کردهاید میتوانید جلوی آنرا بگیرید. میتوانید آنها را حذف کنید. راه بهتر این است که آنها را در حالت انتظار قرار دهید تا از آلوده شدن سایت خود جلوگیری کنید. چون ممکن است آن لینکها از طرف سایتهای بدی آمده باشد.
23- ریدایرکتهای مشکوک
ریدایرکت 301 در واقع عملی صحیح است. می توانید از آن برای فرستادن یک کاربر از یک URL به دیگری درصورتیکه صفحه اورجینال حذف شده یا تغییر یافته استفاده کنید. متاسفانه طی سالیان گذشته از این روش بعنوان یک تکنیک بد در سئو استفاده شده است. وبمسترها از دامنههای اینترنتی منقضی شده برای برقراری لینکها بهره می برند. آنها سایتهای تاریخ گذشته را به سایت خود ریدایرکت میکنند. در این حالت بکار بردن ریدایرکت، سایهای از سئو کلاه خاکستری است. براحتی ممکن است این کلاه خاکستری تبدیل به کلاه سیاه شود، درصورتیکه سایت منقضی شده نامرتبط با سایت شما باشد.
یک نوع ریدایرکت مشکوک دیگر در سایتهای فیلم آنلاین اتفاق می افتد. وقتی گزینه play را کلیک میکنید تا فیلمی را تماشا کنید شما را به انواع مختلف سایتها که اغلب نامرتبط هستند ریدایرکت میکند. ریدایرکت 301 بعنوان یک روش کلاه خاکستری در سئو، برای ایجاد ترافیک به شکلی غیرعادی استفاده می شود.

24- کلمات کلیدی با متن پیوند تجاری
کلمات کلیدی با متن پیوند تجاری آن کلمات کلیدی پولی هستند که برای تولید ارزش مالی بکار میروند. اگر سایت شما کلمات کلیدی غیر برند خیلی کمی دارد یا اصلا ندارد، به این معنی است که پروفایل متن پیوند شما اصلا ارگانیک نیست.
یک متن پیوند برند URL ای شامل نام برند میباشد.
مثلا فرض کنید نام برند شما Brand X باشد و سایتی داشته باشید که درباره نمونه وبسایتها باشد. در اینصورت متن پیوند تجاری بهتر است شامل کلماتی مانند “نمونه وبسایت”، “بهترین نمونه کار وبسایت”، “نمونه وبسایت رایگان” و غیره باشد.
25- لینک پاورقی اسپم یک روش سئو کلاه سیاه
چرا به آنها اسپمی میگویند؟ چون شما آنها را فقط با هدف رتبه گرفتن مینویسید. این لینکها بصورت طبیعی نوشته نمیشوند یعنی در یک مقاله برای نشان دادن ارتباط بین سایت شما و سایتی که به آن لینک میدهید نوشته نمیشوند.
متاسفانه این روش توسط افراد زیادی استفاده میشود و در نهایت منجر به از دست دادن رتبه خواهد شد. ممکن است به بدترین حالت یعنی پنالتی شدن منجر شود. لود پاورقی سایت که دارای لینک میباشد میتواند منجربه از دست دادن رتبه شود.
4- آموزش سئو کلاه سیاه: لینکهای پولی
گوگل نسبت به خرید و فروش بک لینک حساس است. هدف از بک لینک دادن به یک سایت این است که اطلاعات بیشتری درباره موضوع مورد بحث در اختیار کاربر بگذاریم.
پس اگر به هر دلیل دیگری به یک سایت بک لینک داده شود به این معنی است که سعی در گول زدن گوگل دارد. مثلا از یک سایت سیاسی به یک سایت آشپزی دلیلی برای لینک دادن وجود ندارد. بسیاری از سایتها در حال خرید و فروش لینک هستند که حتما گوگل متوجه خواهد شد. در این صورت آنها را جریمه خواهد کرد.
ببینیم این موارد شامل چه چیزهایی میشود.
26- فروش لینک
اگر برای انتقال اعتبار دامنه لینک می فروشید، باعث خروج سایتتان از ایندکس خواهد شد. و باعث پایین آمدن ترافیک سایتتان تا پنجاه درصد خواهد شد (تازه اگر خوش شانس باشید). زیرا این کار برخلاف قوانین گوگل است.
صحبت زیادی نمی توان درباره این روش قدیمی داشت. فقط مواظب باشید و این کار را در هیچ کجا انجام ندهید. مت کاتس در این باره می گوید اگر سایتی که لینک می فروشد رو شود و آن سایت قبلا به شما لینک داده باشد تمام ارزش و اعتباری که از دریافت آن لینک کسب کرده بودید از بین خواهد رفت.
27- خرید بکلینک
گوگل بکلینک را بعنوان نشانهای از اعتبار سایت میشناسد. اعتبار هم یکی از عوامل مهم رتبهبندی سایتها در گوگل میباشد. اما هر بکلینکی مورد تایید این موتور جستجو نیست. لینکهایی که به شکل طبیعی بدست میآیند بهترین نوع بکلینک هستند. این یعنی محتوای شما به قدری مفید بوده که سایتهای دیگر به آن ارجاع دادهاند.
لینک طبیعی مطمئنا مرتبط با موضوع است. یعنی مثلا یک سایت که درباره ورزش و فیتنس است ممکن است به سایت شما که سایت خرید مکملهای ورزشی است بکلینک بدهد. اما وقتی یک سایت با موضوع گل و گیاه به یک سایت با موضوع شبکههای کامپیوتری لینک میدهد کمی شک و شبهه ایجاد میشود.
اما بکلینکهایی که با پرداخت پول به دست میآیند (خرید بکلینک) برای سئو مخرب هستند و گوگل متوجه این نوع لینکها میشود. ممکن است سایت خاطی به خاطر این موضوع به شدت جریمه شود.

خرید بکلینک از نظر گوگل جزء بدترین تکنیکهای کلاه سیاه سئو محسوب میشود.
مسالهای که وجود دارد این است که بعضی سئوکارها معتقدند که بدون بکلینک، رتبه گرفتن بسیار مشکل خواهد بود و چون بکلینک طبیعی خیلی سخت به دست میآید بعضی وبمسترها اقدام به خرید بکلینک میکنند.
بعضی از آنها معتقدند تا زمانیکه خرید بکلینک با تعداد بالا و از سایتهای نامرتبط نباشد و روند آرام و بیسروصدایی داشته باشد و گوگل متوجه آن نشود بهتر است آنرا انجام دهیم. این تکنیک که نه میتوان آنرا خیلی بد و نه خیلی خوب دانست نوعی سئو کلاه خاکستری محسوب میشود. چیزی مابین کلاه سیاه و کلاه سفید.
اما توصیه ما این است که محتوای خوب و به دردبخور تولید کنید. و آنرا در فضای مجازی معرفی کنید تا سایتهای دیگر از آن استفاده کنند و به آن لینک بدهند. تاکید میکنیم از خرید بکلینک به شدت خودداری کنید چون گوگل بسیار باهوشتر از قبل شده است.
در مورد فروش لینک صحبت کردیم. خرید لینک هم مشابه همان است. حتی اگر سایتی که می خواهید از آن لینک بخرید بگوید این لینک ها باکیفیت هستند باز هم خودتان را گول نزنید. چون این جمله زیادی ایده آل است! برای داشتن جریان لینک و اعتبار لینک، لینک نخرید. اگر بخرید هم پول خود را از دست می دهید و هم زمان برای رتبه گرفتن را. البته اینها را بدون در نظر گرفتن زمان لازم برای جبران اشتباهات گفتیم.
28- تبلیغات پولی
یک تغییر اساسی در گوگل زمانی اتفاق افتاد که گوگل فهمید بعضی افراد برای تبلیغات هزینه می کنند تا از رتبه صفحه بهره ببرند. از آنجایی که گوگل بصورت رسمی امتیاز Pagerank را از روی ابزارهای مختلف حذف کرده، الان دیگر تبلیغات پولی برخلاف قوانین گوگل به حساب نمی آید. رئیس قبلی تیم اسپم گوگل، مت کاتس، توئیتی درباره ارتباط بین لینکهای پولی و صفحات تبلیغاتی منتشر کرد:

وقتی از این تکنیک استفاده می کنید یعنی لینک پولی دارید. و لینکهای پولی هم میتوانند اعتبار را منتقل کنند.
خبر خوب برای کسانیکه این روش را بکار میبرند این است که به نظر میرسد تبلیغات پولی در اخبار گوگل ایندکس میشوند. این خلاء قانونی در قوانین گوگل پدیدار شد. و این امکان را به مالکان سایتها داد تا در آن بخش (اخبار) دیده شوند. اما آیا اینها بدان معنی است که گوگل هیچ وقت شما را پنالتی نخواهد کرد؟
29- ثبت نام در دایرکتوری
اگر به دنبال ثبت نام در دایرکتوریهای بیکیفیت و خرید جایگاه در آنها هستید کار درستی نمیکنید. ارزش آن دایرکتوری بسیار مهم است. ممکن است دایرکتوری مورد نظر شما یک Link Scheme باشد.
سوال اینجاست:”آیا دایرکتوری خوبی وجود دارد که بتوانم در آن ثبت نام کنم؟” بله مثلا یاهو یک دایرکتوری خوب دارد که هرکسی نمیتواند در آن ثبت نام کند.
یک سوال دیگر این است:”آیا دایرکتوریهای پولی همانند لینکهای پولی هستند؟” پاسخ این سوال را باید فقط از مت کاتس بشنویم.
او می گوید تیم گوگل به ارزش دایرکتوری نگاه می کند و اینکه چقدر روی آن کار شده است. اگر بطور قابل توجهی روی آن کار شده باشد و به نظر شبیه یک link-Scheme باشد.
باید بدانید گوگل همیشه سعی خواهد کرد محتوای هوشمندانهتری دریافت کند و همیشه محتوای باارزشی را به کاربران ارائه دهد. ثبت در یک دایرکتوری یک گزینه است. حداقل دیگر اینطور نیست.
5- آموزش سئو کلاه سیاه: اسپم صفحات نتایج جستجو (SERP)
تلاش برای دستکاری رتبه یک سایت از طریق نتایج جستجو. هرگونه تلاش در ایجاد نتایج غیرواقعی در صفحات نتایج جستجو یکی دیگر از تکنیکهای منفی سئو میباشد. ببینیم شامل چه مواردی میشود.
30- میزبانی پارازیت در سئو کلاه سیاه چیست؟
این یک روش غیرقانونی برای دسترسی به یک سایت، ساخت یک صفحه در آن و تزریق تعداد زیادی کلمه کلیدی و لینک که به صفحه تجاری کسانیکه فعالیت سئوی غیرقانونی دارند اشاره دارد است.
آنها یک هاست پارازیت راه اندازی می کنند تا از دامنههای معتبر در گوگل نهایت استفاده را ببرند. بدین ترتیب آنها برای سایتشان ترافیک دریافت می کنند و از کسانی که می خواهند بخرند پول دریافت می کنند. معمولا این کار بدون آگاهی یا موافقت شخصی که دامنه معتبر می خواهد انجام می پذیرد.

قبل از اینکه مچتان را بگیرند، کافی است این سوال را از خودتان بپرسید: “آیا این فعالیتهای غیرقانونی ارزشش را دارد؟”. سعی کنید همیشه از سئو کلاه سفید استفاده کنید تا نتایج خوبی بگیرید.
31- بمباران گوگل یا Google Bombing در سئو کلاه سیاه چیست؟
بمباران گوگل یکی از تکنیکهای منفی سئو است که برای افزایش رتبه یک صفحه بابت یک کوئری خاص در گوگل از الگوریتمهای گوگل سوءاستفاده میکند. این روش بطور کلی سعی در افزایش تصنعی تعداد صفحاتی دارد که به یک صفحه بکلینک میدهند و انکرتکست یکسانی را در لینکها بکار میبرند.
الگوریتم رتبهبندی گوگل صفحاتی را که به آنها از تعداد زیادی صفحه با یک انکر تکست یکسان لینک داده میشد به رتبههای خوبی در صفحه نتایج میرساند. اما بعدها این موضوع مورد سواستفاده فعالان سئو کلاه سیاه قرار گرفت. گوگل تصمیم گرفت الگوریتم خود را تغییر دهد تا Google Bombing را تشخیص دهد.

برای اطلاعات بیشتر درباره این روش و نحوه جلوگیری از آن میتوانید به این مقاله درباره Google Bombing مراجعه نمایید.
32- صفحات گذرگاه یا دروازه (Doorway/Gateway Pages)
منظور از صفحات درگاه در سئو کلاه سیاه چیست؟ منظور از صفحات گذرگاه این است که یک سایت را بابت یک کوئری خاص در صفحات نتایج جستجو به رتبه خوبی برسانیم با استفاده از تکنیک cloaking و فرستادن کاربر به صفحهای که هیچ ارتباطی با کوئری ندارد. در مارس 2015، گوگل یک الگوریتم جدید پنالتی صفحات گذرگاه راهاندازی کرد که بخصوص برای این نوع از تکنیکهای منفی سئو کاربرد دارد.
صفحات Doorway صفحاتی هستند که هدف آنها جذب کاربر به سایت و انتقال او به سایر صفحات است. در واقع با بهینهسازی صفحه درگاه برای بعضی کلمات کلیدی کاربر وارد صفحه میشود و سپس با ترفندهایی مانند “برای دسترسی به ابزار X روی لینک زیر کلیک کنید” کاربر را به صفحات دیگر هدایت میکنند.
این تکنیک یکی از تکنیکهای کلاه سیاه سئو است. صفحه Doorway در واقع هیچ ارتباطی با کلمه کلیدی که برای آن بهینه شده ندارد و فقط مانند یک پل برای انتقال کاربر به سایر صفحات عمل میکند.
33- اسپم نشانه گذاری ریچ اسنیپت
داده نشانگذاریشده و ساختاریافته می تواند زمانیکه کسی در جستجوی اطلاعات است روشی عالی برای تعیین نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجو باشد. از طرفی، اگر نشانهگذاری ریچ اسنیپت نامرتبط ایجاد کنید، این ریسک را خواهد داشت که بابت این فریبکاری بصورت دستی پنالتی شوید.

34- کوئریهای خودکار گوگل
ارسال کوئریهای خودکار گوگل به این معنی است که با استفاده از یک برنامه یا نرمافزار تعداد جستجوهای یک کلمه کلیدی را افزایش دهید تا رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید. اگر قصد دارید با این روش غیرطبیعی جایگاه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید، گوگل هم راههایی برای ناامید کردن و پنالتی کردن شما دارد.

6- آموزش سئو کلاه سیاه: سایتهای نادرست
بعضی ساتیها از ابتدا قصد پیادهسازی تکنیکهای کلاه سیاه سئو را دارند. چنین سایتهایی بسیار در معرض جریمه شدن قرار دارند. همچنین ممکن است اعتباری نزد گوگل داشته باشند. ببینیم این سایتها چه سایتهایی هستند.
35- سایتهای آیینهای
سایت آیینهای برای منعکس کردن محتوای سایت اصلی در یک محتوای جدید جهت بالا بردن رتبه آن به کار می رود. این می تواند روشی دیگر برای کپی کردن محتوا از سایت شما یا منابع دیگر باشد.
کسانی که سئو کلاه سیاه را بکار می برند ممکن است بخواهند شما را قانع کنند که این تکنیک را فقط برای حملات DDoS بکار می برند. DDoS مخفف Distributed Denial of Service است. به معنی محروم سازی از سرویس می باشد.
دیداس یا حمله محروم سازی از خدمات نوعی حمله سایبری است که سیستمهای در خطر افتاده زیادی به کار میروند تا به اطلاعات شخصی یک سیستم تک دسترسی پیدا کنند.
36- شبکههای بلاگ خصوصی
شبکه های بلاگ خصوصی PBN مجموعهای از بلاگهایی است که توسط یک شخص برای تولید لینک برای یک سایت و کمک به رتبه گرفتن آن در گوگل ایجاد میشود. این یک روش قوی برای ساخت تعداد زیادی لینک از دامنههای مختلف به یک سایت است. صاحب شبکه این قدرت را دارد که محتوا را هرطور دوست دارد تغییر بدهد. هرچقدر میخواهد لینک به آن اضافه کند یا هر جور دستکاری انجام دهد تا سایتی که میخواهد را از نظر رتبه بالا ببرد.یک PBN ظاهرا چنین ویژگیهایی دارد:

معمولا PBN ها با استفاده از دامنههای منقضی شده ایجاد میشوند. به این دلیل که آنها قبلا اعتبار لینک و جریان لینک را کسب کردهاند. و این مزایا براحتی میتواند در دسترس قرار بگیرد تا اعتبار را به سایت دیگری که اعتبار چندانی ندارد انتقال دهید.
37- دزدی URL
این نوع دزدی روشی است مبتنی بر یک خطای تایپی یا چاپی برای اینکه دامنههای بد و بیاعتبار مشابه برندهای معروف به نظر بیایند.
این خطا مشابه غلط های املایی رایج است. یا کلمات زبانی دیگر که حروف آن اشتباه تشخیص داده می شوند. دلیل مشارکت در چنین کاری سود بردن از نام یک برند تجاری و معروفیت آن است. مثلا سایتی با آدرس Cartier.com وجود دارد که یک برند معروف فروش جواهرو زیورآلات است. یک سایت دیگر برای استفاده از نام و اعتبار این برند معرف نام برند خود را کارتر گذاشته است. و سایت خود را در آدرس دامنه Carter.com ثبت کرده است.
38- سایتهای سمی
اگر یک سایت فقط با هدف ساخت لینک ایجاد شده باشد و یکی از مشکلات لینک مانند کیفیت پایین لینک، محتوای بیکیفیت، لینک پاورقی و غیره را داشته باشد احتمالا یک سایت سمی محسوب میشود. این مشکلات لینک فقط تعدادی از مواردی است که ممکن است در سایتهای سمی در سراسر وب وجود داشته باشد.

اگر در سایتهای این چنینی لینک دارید، ممکن است باعث وارد شدن لطمه به بیزینس شما شود. همچنین درصورت داشتن لینکهای بد از سایتهای سمی در نتیجه فعالیتهای سئو کلاه سیاه، یادتان باشد آن لینکها را بررسی کنید. یک راه آسان برای این کار بررسی آنها با استفاده از Unnatural Links Navigator در ابزار CognitiveSEO است. از این ابزار مستقیما می توانید این لینکها را مدیریت و یا حتی Disavow کنید.
7- روشهای غیرقانونی کسب درآمد
روشهای کسب درآمد یا افزایش درآمد آنلاین از طریق تکنیکهای منفی سئو نیز یکی دیگر از مواردی است که منجر به جریمه در گوگل میشود. ببینیم این روشها شامل چه مواردی میباشد.
39- Cybersquatting یا Domain Squatting
Cybersquatting یعنی ثبت دامنه مشابه یک بیزینس یا نشان تجاری تنها با این هدف که بهره مالی ببرید. این اصطلاح شامل عبارت “squatting” میشود که به معنی اشاره به/تایید یک مکان عمومی بدون اجازه است. کلاهبردارانی که این تکنیک را انجام میدهند ممکن است مورد دادخواست قرار بگیرند چون از این راه کسب درامد کردهاند. آنها در واقع کاربرانی که وارد یک دامنه فیک شدهاند را به یک سایت گران با تبلیغات کلیکی ریدایرکت میکنند.
40- افزودن بعضی کوکیها یکی از روشهای سئو کلاه سیاه
افزودن کوکی روشی برای استفاده از اسکریپتها، پاپآپها، ابزارها وتصاویر جاسازشده داخل بردهای پیام برای یک مدیر سایت است تا پول دریافت کند. شاید بپرسید چگونه پول دریافت میکند!؟ فرض کنید بعنوان مثال یک سایت، بازدیدکننده را به سایت دیگر میفرستد و بابت هر خریدی که کاربر در آنجا انجام میدهد درصدی دریافت میکند. باید بدانید که افزودن این کوکیها غیرقانونی است.
8- آموزش سئو کلاه سیاه: روشهای ناجوانمردانه
این روشها در واقع بطور معمول برای رتبه گرفتن از طریق دور زدن گوگل نیست. بلکه معمولا روشهایی را دربرمیگیرد که برای ضربه زدن به رقبا جهت پایین کشیدن آنها از جایگاهشان انجام میشود.
41- اسپم پیگیری بازگشت (Trackback)
پیگیری بازگشت فقط برای تسهیل ارتباط بین بلاگها با ارسال Ping بکار میرفت. یک پینگ پیامی است که از یک بلاگر به آنهایی که با او در ارتباطند ارسال میشود.
استفاده نسبی از آن یا فقط زمانی که مقاله جدیدی منتشر میکنید اشکالی ندارد. و اسپم شناخته نمیشود. اما وقتی بصورت نامناسبی از ویژگی پیگیری بازگشت برای گرفتن بازدید بیشتر برای سایتتان استفاده کنید و مدام پینگ ارسال کنید، غیرطبیعی به نظر خواهد آمد.
42- اسپم ارجاع دهنده
اسپم ارجاع دهنده نوعی فعالیت اسپم است که با آلوده کردن یک سایت با دادههای فیک نمایان میشود. هدف اسپمر بهبود رتبه سایتش است. او به سایت لطمهای نمیزند بجز اینکه سعی میکند دادههای آماری مربوط به ترافیک و بازدیدکننده و غیره را افزایش دهد. نکته مثبت این است که شما میتوانید ارجاع اسپم را فیلتر کنید.
43- اسپم شبکه اجتماعی
نوع جدیدی از اسپم مرتبط است. از وقتی وب 2.0 ظهور کرد، اسپمرها پلتفرمهای جدیدی یافتند که میتوانستند لینکهای خود را آنجا منتشر کنند و وقتی آنها لیست بلندبالایی از لینکهای نامرتبط در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند، پرچم قرمز بالا میرود.
اسپم در شبکه اجتماعی معمولا به شکل لینکگذاری در کامنت پستهای مختلف نمایان میشود، که ارتباطی به سایت موزد نظر ندارند. و معمولا لینکهای بد و نامرتبط را به گروهها/صفحات/افراد نامرتبط ارسال میکنند. یا در بخش پیام خصوصی به اشخاص یا صفحات مختلف یک یا چند بار میفرستند.
44- سئو منفی
همانطور که از اسمش مشخص است، سئو منفی کارهایی برخلاف انتظار انجام میدهد. مثلا سعی در قطع ترافیک و کاهش دیده شدن بطور مداوم. اما چه کسی این را میخواهد؟ جواب : خیلیها. اما آنها این اتفاقات را برای سایت خودشان نمیخواهند. بلکه گزارشات منفی علیه سایهای رقیب خود منتشر میکنند تا آنها را پنالتی کنند.
بخش غمانگیز ماجرا این است که کسانی که در واقع پنالتی میشوند آن هم بابت کاری که نکردهاند، نمیدانند که چه کسی آنها را زنده به گور کرده است. اما میتوانند سرنخهایی بیابند. با استفاده از ابزارهای بررسی بکلینک و شاخصهای رتبه میتوان سرنخهایی پیدا کرد.
45- کامنتهای اسپم در سایتها
حتما مشاهده کردهاید که بعضی افراد زیر پستهای سایت شما کامنتهای بیربط میگذارند و لینک سایت خود را در آن قرار میدهند. اما کامنت آنها هیچ ارتباطی به پست شما ندارد. شاید خود شما نیز این کار را در سایتهای دیگر انجام دهید. این نوع کامنتگذاری، اسپم محسوب میشود و مخرب است.
این یکی از رایجترین تکنیکهای سئو کلاه سیاه است که گاهی برای انجام آن از ربات نیز استفاده میشود. یعنی لازم نیست همیشه بصورت دستی این کار انجام شود.
اگر میخواهید تاثیر منفی این کامنتها گریبان سایتتان را نگیرد آنها را در سایتتان تایید نکنید. و از گذاشتن کامنتهای این چنین در سایر سایتها خودداری کنید. معمولا سایتها لینکهایی که شما در کامنتها قرار میدهید را نوفالو میکنند. پس تلاش برای لینکسازی از این طریق هیچ تاثیری روی بهبود رتبه سایت شما نخواهد داشت.
نحوه گزارش سئو کلاه سیاه یا سئو منفی به گوگل
بعضی حوزههای کسب و کار به قدری درآمدزا هستند که ممکن است فعالان آن حوزهها برای رسیدن به رتبه یک گوگل هر کاری بکنند. مثلا ممکن است از طرف رقیبان خود در سایتهای بیکیفیت و نامرتبط کامنت اسپم قرار دهند و به شکل غیر مجاز لینکسازی کنند. یا هر فعالیت مشابهی که باعث ایجاد بکلینک اسپم برای سایت رقیب میشود.
اگر رقیبان شما برای شماچنین کاری کردند و یا مشکلاتی مانند ویروس و هک و غیره برای سایتتان رخ داد بهتر است آنرا به گوگل گزارش دهید. در این حالت میتوانید از گوگل سرچ کنسول و بخش Malware Review برای گزارش هک و غیره استفاده کنید. یا اگر متوجه بکلینکهای اسپم در سایت خود شدید آنها را در گوگل سرچ کنسول Disavow کنید. برای این کار میتوانید از مقاله آموزشی Disavow کردن لینکها کمک بگیرید.
اگر یک کلمه را جستجو کردید و متوجه وجود سایتهای اسپم در نتایج شدید هم بهتر است آن را به گوگل گزارش دهید.
صفحه Webspam Report را گوگل برای همین منظور طراحی کرده است. اما در استفاده از آن بسیار دقت کنید و بدون اطمینان از اسپم بودن سایت، آنرا گزارش نکنید. چون در اینصورت ممکن است خود شما جریمه شوید.
سخن آخر: چرا باید از تکنیکهای کلاه سیاه سئو دوری کنیم؟
تکنیکهای منفی سئو را شناختیم و فهمیدیم منظور از سئو کلاه سیاه چیست. این تکنیکها به این دلیل به وجود آمدهاند که در اوایل روی کار آمدن گوگل، سختگیری زیادی روی سایتها نبود. قوانین و مقررات چندان محکمی برای محتوای سایتها وجود نداشت. به همین خاطر اکثر سایتها بدون توجه به نیاز کاربر محتواهای بیکیفیت تولید میکردند و به هر روشی آنرا به صفحه اول گوگل میرساندند.
اما کم کم گوگل متوجه شد که باید جلوی ازدیاد چنین سایتهایی را بگیرد و آنها را مجاب کند تا به نیاز کاربر توجه کنند. الگوریتمهای گوگل با همین هدف ایجاد شدند. گوگل بارها تاکید کرده از قوانین راهنمای وبمستران در گوگل پیروی کنید.
سئو کلاه سیاه با قوانین گوگل در تضاد هستند. اگر سایتی این قوانین را رعایت نکند ممکن است مورد جریمه الگوریتمهای گوگل قرار گیرد. این جریمهها ممکن است شامل افت رتبه صفحه، خارج شدن صفحه از ایندکس گوگل و یا پنالتی شدن کل سایت باشد.
پس توصیه میکنیم به هیچ وجه رفتاری نداشته باشید که باعث مشکوک شدن گوگل به شما شود. به جای اینکه ریسک کنید و سایت خود را با سئو غیرقانونی در خطر بیندازید، از روشهای مجاز و قانونی پیش بروید تا همیشه خیالتان راحت باشد.
امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. علت طولانی بودن مقاله این است که میخواستیم تمام نکات و رشهای مربوط به سئو غیرقانونی را تشریح کنیم. از صبر و حوصله شما سپاسگذاریم.
اخبار و آموزشهای سئو را از سایت سئوف دنبال کنید.
سپاس از همراهی شما.
آیا با رپرتاژ میتونیم یک لینک معتبر دریافت کنیم؟!
سلام بله سایت هایی با اعتبار دامنه بالا و مرتبط با موضوع سایتتون رو انتخاب کنید
الان مگه رپرتاژ همون خرید بک لینک نیست؟!؟!؟
دقیقا رپرتاژ خرید بک لینک هستش، ولی تشخیص برای گوگل بسیار سخته که بدونه آیا واقعا شما بابت درج مطلب پولی پرداخت نموده اید یا خیر