چک لیست سئو – 200 فاکتور موثر در سئو سایت

چک لیست سئو یکی از اساسی‌ترین نیازهای متخصصان سئو است. اگر سئوکار باشید حتماً شنیده‌اید که گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور را برای رتبه‌دهی به سایت‌ها در الگوریتم خود مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آیا می‌دانید دقیقاً این فاکتورها چه هستند؟

بعضی از این فاکتورها توسط گوگل صریحاً اعلام شده اند.

بعضی بحث‌برانگیز هستند.

بعضی توسط متخصصان سئو توصیه شده‌اند.

اما اگر یک سئوکار هستید به طور قطع باید این لیست را بدانید.

ما لیست ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی موتور جستجو را برای شما دسته‌بندی نموده‌ایم. در واقع این برگه، چک لیستی است که هر سئوکاری باید بداند. نام آن را چک‌ لیست سئو گذاشته‌ایم. سئوف بهترین شرکت طراحی سایت

فهرست مطالب

فاکتورهای سئو شامل چه چیزهایی است؟

تعداد فاکتورهای سئو که باید به آنها توجه کنید زیاد است. برای راحتی شما، آنها را با توجه به نوعشان در چند گروه دسته‌بندی کرده‌ایم.

در واقع این چک لیست فاکتورهایی را شامل می‌شود که موتور جستجوی گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها به آن توجه می‌کند. پس وبمسترها نیز باید به ان توجه کنند تا در سئو سایت موفق عمل کنند. فاکتورهای سئو شامل دسته‌های زیر است:

  • فاکتورهای دامنه
  • فاکتورهای صفحه
  • فاکتورهای سایت
  • فاکتورهای بک‌لینک
  • فاکتورهای تعامل کاربر
  • قوانین ویژه الگوریتم گوگل
  • سیگنال‌های برند
  • فاکتورهای اسپم داخل سایت
  • فاکتورهای اسپم خارج از سایت

فاکتورهای سئو برای چه کسی باید مهم باشد؟ چرا باید یک چک لیست سئو داشته باشیم؟

برای انجام هر کار پیچیده و بزرگی بهتر است آنرا به بخش‌های کوچک تقسیم کنیم تا راحتتر انجام شود. حال اگر هنگام انجام کار بخشی از آن قطعات کوچکتر را فراموش کنیم چه می‌شود؟

بله بخشی از کار انجام نمی‌‍شود. در بهترین حالت آن کار ناقص خواهد بود و در بدترین حالت سایر کارهای انجام شده نیز بی‌تاثیر خواهند بود. خوب پس بهتر است یک چک لیست داشته باشیم تا با توجه به آن همه کارها را انجام دهیم.

در مورد بهینه کردن سایت نیز بهتر است از یک چک لیست سئو که شامل فاکتورهای سئو می‌باشد استفاده کنیم.

فاکتورهای سئو فاکتورهایی هستند که برای گوگل و یا سایر موتورهای جستجو در رتبه‌بندی سایت‌ها مهم است. پس برای اینکه یک سایت رتبه خوبی کسب کند بهتر است به این فاکتورها توجه کند.

چک لیست سئو: فاکتورهای دامنه

فاکتور‌های سئو مرتبط با دامنه مواردی هستند که تاثیر دامنه بر روی سئو سایت را نشان می‌دهند. در این بخش از چک لیست سئو سعی کرده‌ایم تمامی مواردی که ممکن است در ذهن شما باشد را بررسی نماییم. اگر علاقه‌مند هستید تا مباحث سئو را به صورت حرفه‌ای فرا بگیرید دوره آموزش سئو را به شما پیشنهاد می‌نماییم.

1. عمر دامنه

عمر دامنه برای گوگل به میزان بسیار کمی اهمیت دارد. در واقع گوگل عمر دامنه را در نظر می‌گیرد اما تاثیر بسیار کمی در رتبه سایت دارد.

در واقع بین دامنه‌ای که ۶ ماه از عمر آن می‌گذرد با دامنه‌ای که یک سال عمر دارد تفاوت چندانی از نظر گوگل وجود ندارد.

2. وجود کلمه کلیدی در نام دامنه

وجود کلمه کلیدی در نام دامنه شما مسئله‌ای نیست که سئو سایت شما را بهبود بخشد، اما باعث سیگنال مرتبط بودن و سیگنال کاربر می شود (دریافت کلیک بخاطر تاثیر در دید کاربر).

3. وجود کلمه کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه

دامنه‌هایی که با کلمه کلیدی در ابتدای نام دامنه شروع می‌شوند دارای یک سری مزیت‌های کوچک نسبت به دامنه‌هایی هستند که کلمه کلیدی در وسط و یا در آخر نام دامنه آنها وجود دارد. اما این مزیت به معنی بهبود سئو شما نیست و بیشتر بر روی سیگنال مرتبط بودن و کاربر تاثیر دارد. (دریافت کلیک بخاطر تاثیر در دید کاربر).

4. مدت زمان اعتبار دامنه یا ثبت دامنه

گوگل در مدارک ثبت اختراع (Google Patent) خود عنوان کرده:

دامنه‌های با ارزش معمولاً برای سال‌های متمادی ثبت می‌شوند و دامنه‌های موقت معمولا برای یک سال و شاید دوساله ثبت شوند. از این رو ما با استفاده از مدت زمان ثبت دامنه می‌فهمیم چه دامنه‌هایی اعتبار و مشروعیت بیشتری دارند.

5. وجود کلمه کلیدی در ساب دامین

تحقیقی که شرکت MOZ انجام داده تایید کرده است که وجود کلمه کلیدی در ساب دامین باعث بهبود رتبه می‌شود.

کلمه کلیدی در Subdomain یکی از فاکتورهای سئو
یکی از فاکتورهای سئو که در رتبه سایت تاثیر دارد استفاده از کلمه کلیدی در زیردامنه می‌باشد

6. تاریخچه دامنه

دامنه‌هایی که مالکیتشان به صورت مداوم تعویض شده و برای مدتی دامنه متوقف شده این سیگنال را به گوگل می‌دهند که تاریخچه این دامنه را ریست کند و لینک‌هایی که به این دامنه داده شده‌اند را در نظر نگیرد. در بعضی مواقع حتی ممکن است دامنه جریمه (پنالتی) باشد و در صورت مالکیت جدید دامنه این جریمه همچنان باقی بماند.

7. تطابق کامل دامنه Exact Match Domain

تطابق کامل دامنه (EMD) با کلمه کلیدی که کاربر سرچ می کند ممکن است تا حدودی به بهبود رتبه شما کمک کند اما اگر محتوای شما محتوای ضعیفی باشد هیچ تاثیری به حال وبسایت شما ندارد.

8. اطلاعات عمومی و یا خصوصی WhoIs

اطلاعات خصوصی هویز Whois ممکن است این سیگنال را برسانند که چیزی برای مخفی کردن و یا اطلاعات خصوصی وجود دارد. نقل قول Matt Cutts از گوگل:

وقتی ما هویز بعضی از دامنه‌ها و وب‌سایت‌ها را چک می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنها سرویس محرمانگی هویز را فعال کرده‌اند و این یک مسئله غیر طبیعی است. هرچند فعال کردن این سرویس به خودی خود بد نیست اما، وقتی ما این فاکتورهای کوچک را کنار هم قرار می‌دهیم نشانه‌هایی از یک وب مستر متفاوت نسبت به کسی که دارای یک وبسایت واحد یا بیشتر است را می‌بینیم.

9. پنالتی کردن یا جریمه کردن مالک هویز whois

اگر گوگل مالک یک دامنه را به عنوان اسپمر بشناسد دیگر دامنه‌های آن شخص را به شدت مورد بررسی و موشکافی قرار می‌دهد.

10. دامنه‌های مخصوص کشورها TLD EXTENSION

استفاده از پسوندهای مخصوص کشورها در دامنه مانند ir. و ca. می‌تواند باعث بهبود رتبه سایت در آن کشور شود. اما همچنین می‌تواند باعث بهبود رتبه‌بندی جهانی شما نیز بشود.

چک لیست سئو: فاکتورهای صفحه

در ادامه فاکتورهای سئو که مرتبط با صفحه هستند را بیان می‌کنیم. این بخش از چک لیست سئو به این اشاره دارد که در داخل صفحه وب به چه چیزهایی باید توجه کنیم. چه مواردی را درون صفحه باید رعایت کنیم تا از دید موتور جستجو بهینه شود.

11. کلمه کلیدی در تگ عنوان (Title Tag)

استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان بعنوان یکی از فاکتورهای سئو صفحه یا پست شما است. تگ عنوان یکی از سیگنال‌های سئو درون-‌صفحه‌ای است که البته قبلا اهمیت بسیار بیشتری داشته است.

فاکتورهای سئو و کلمه کلیدی در تگ عنوان
کلمه کلیدی در تگ عنوان یکی از فاکتورهای سئو محسوب می‌شود

12. تگ عنوان با کلمه‌ کلیدی شروع شود

استفاده از کلمه کلیدی در عنوان بر روی سئو تأثیر دارد و بر اساس گزارشی که شرکت MOZ داده است عنوان هایی که با کلمه کلیدی شروع می شوند تاثیر بهتری در سئو نسبت به عنوان‌هایی دارند که کلمه کلیدی در آنها در میان و یا در انتهای عنوان قرار دارد.

13. کلمه کلیدی در تگ توضیحات Description Tag

طبق اعلام گوگل استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات تاثیری در صحت ندارد و گوگل به طور کلی تگ توضیحات را مورد بررسی قرار نمی‌دهد. اما استفاده از تگ توضیحات و کلمه کلیدی در تگ توضیحات باعث CTR یا نرخ کلیک بهتر می‌شود.

14. استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1

تگ H1 در کنار تایتل تگ شما به عنوان دومین تایتل شما محسوب می شود. و گوگل از آن به عنوان دومین سیگنال ارتباط و مرتبط بودن استفاده می‌کند. پس استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1 بر روی سئو شما تاثیر دارد.

15. استفاده از کلمه کلیدی در محتوا

وجود کلمه کلیدی در محتوا و تکرار مناسب آن باعث می شود که گوگل بفهمد محتوای شما در چه موردی است. (تعداد کلمه کلیدی در شماره ۱۸ شرح داده شده است).

16. طول محتوا

طول محتوا ارتباط مستقیمی با جایگاه محتوا در نتایج جستجو SERPs دارد. در واقع الگوریتم گوگل محتواهای وسیع و جامع را به محتواهای کوتاه و سطحی ترجیح می دهد.

طول محتوا در چک لیست سئو
طول محتوا در چک لیست سئو – محتوای طولانی و جامع بیشتر مورد پسند گوگل است

17. فهرست مطالب یا جدول محتوا (Table of Contents)

استفاده از فهرست مطالب قابل لینک باعث می‌شود که گوگل محتوای شما را بهتر بفهمد و همچنین باعث بهبود سایت لینک شما می‌شود.

فهرست-بندی-مطالب جزء چک لیست سئو
فهرست مطالب در چک لیست سئو

18. چگالی کلمه کلیدی

اگرچه تاثیر چگالی کلمه کلیدی از دیدگاه گوگل نسبت به قبل کمتر شده است (زیرا گوگل با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی خود متوجه سوء استفاده ما از تکرار کلمه کلیدی می‌شود)، اما استفاده مناسب از کلمه کلیدی و تکرار مناسب آن همچنان برای سئو شما مفید است. و استفاده بیش از حد از آن به سئو شما صدمه می‌زند.

19. معانی پنهان یا مرتبط کلمات کلیدی LSI در محتوا

استفاده از معانی پنهان کلمات باعث می شود که الگوریتم گوگل بفهمد موضوع شما در چه موردی است. به طور مثال استفاده از کلمه کلیدی رایانه همراه لپ تاپ کامپیوتر قابل حمل باعث می‌شود که گوگل دقیقا بفهمد موضوع شما در چه موردی است. 

توجه: معانی پنهان یا همان LSI ها را می‌توانید در پایین نتایج جستجو ببینید.

20. معانی پنهان یا مرتبط کلمات کلیدی LSI در تگ توضیحات

همانند محتوا استفاده از معانی پنهان کلمات در تگ توضیحات باعث می شود که گوگل ارتباط بین کلمات را به خوبی بفهمد و باعث ارسال سیگنال مرتبط بودن نیز می‌شود.

21. عمیق بودن مطالب

سعی کنید هنگامی که در مورد یک موضوع مطلب می‌نویسید تمام جنبه‌های آن را نیز پوشش دهید. مطالب کامل و جامع رتبه بهتری نسبت به مطالبی می‌گیرند که فقط در مورد یک موضوع خاص صحبت می‌کنند.

22. سرعت لود صفحات با استفاده از html

هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ سرعت لود صفحات وب را به عنوان فاکتور رتبه‌دهی در نظر می‌گیرند. در واقع کراولرهای موتورهای جستجو با استفاده از سرعت کدهای html، سرعت سایت شما را به دست می آورند.

23. سرعت لود صفحات در گوگل کروم

گوگل همچنین با استفاده از داده‌های کاربران در گوگل کروم درک بهتری از سرعت لود صفحات به دست می‌آورد.

24. استفاده از AMP

اگرچه AMP یک فاکتور مستقیم رتبه‌دهی نیست، اما یکی از اقدامات خوب برای گرفتن رتبه در ورژن موبایل جستجو است.

25. مطابقت با جستجو

آیا محتوای صفحه با ماهیت جستجوی کاربر مطابقت دارد؟ اگر بله، صفحه مورد نظر رتبه خوبی به دست خواهد آورد.

26. الگوریتم Hummingbird یا مرغ مگس‌خوار

این الگوریتم به گوگل کمک می کند که فراتر از کلمه کلیدی بیاندیشد. در واقع با استفاده از الگوریتم مرغ مگس‌خوار، گوگل درک و فهم بهتری از محتوا خواهد داشت. پس برای کلمه کلیدی، محتوا ننویسید.

27. محتوای تکراری-همسان Duplicate Content

وجود محتوای تکراری در وبسایت با تغییرات جزئی باعث نتیجه منفی در حضور سایت در نتایج جستجو دارد.

28. استفاده از تگ کانونیکال Rel=Canonical

استفاده از تگ کنونیکال در مواقع درست و به جا، باعث می شود که گوگل وب سایت را پنالتی نکند.

29. بهینه‌سازی تصاویر

بهینه‌سازی تصاویر یکی از مهمترین فاکتورهای سئو است. از جمله نام فایل، متن جایگزین Alt Text، عنوان توضیحات و کپشن.

30. محتوای تازه

گوگل، توجه و علاقه بسیاری به محتواهای جدید و تازه دارد به ویژه برای مطالبی که زمان در آنها مهم است. از همین رو، گوگل حتی زمان را در نتایج جستجو نمایش می دهد.

تاریخ-انتشار-پست
تاریخ انتشار مطلب

31. میزان (حجم) به‌روزرسانی

میزان تغییراتی که در یک پست یا مطلب اعمال می‌گردد به عنوان یک فاکتور تازگی و یا همان به‌روزرسانی است، که می‌تواند شامل اضافه کردن بخش و یا حتی حذف کردن آن باشد. اضافه کردن یا حذف کردن بخش‌های محتوا، مهم‌تر از جابجایی ترتیب چند عنوان است.

32. بازه‌های زمانی به روزرسانی صفحه

یکی از موارد مهم در چک لیست سئو، دوره به‌روزرسانی مطالب و صفحات است. صفحات را چطور به روز رسانی می‌کنید؟ روزانه، هفتگی، هر ماه؟ فرکانس به روزرسانی صفحه، جزء فاکتورهای سئو است و در رتبه سایت نقش دارد.

33. حضور کلمه کلیدی

داشتن یک کلمه کلیدی در 100 کلمه اول محتوای تولید شده، ضروری است. و تقریبا به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات سئو شناخته می‌شود.

34. کلمات کلیدی در تگ‌های H2 وH3

داشتن کلیدواژه به عنوان زیرنویس در تگ‌های H2 یا H3 ممکن است به نظر ضعیف باشد. اما در حقیقت، جان مولر معتقد است که “این برچسب ها در HTML به ما در درک ساختار صفحه کمک می کنند”.

35. کیفیت لینک خارجی

بسیاری از سئوکارهای حرفه‌ای، فکر می‌کنند که پیوند دادن به سایت‌های معتبر، به Google سیگنال‌های اعتماد را ارسال می‌کند. این نکته اخیراً در یک مطالعه تأیید شده است.

36. موضوع لینک خارجی

 مطابق الگوریتم Hillop، گوگل ممکن است از محتوای صفحاتی که به آنها پیوند دارید به عنوان سیگنال ارتباطی استفاده کند. به عنوان مثال، اگر صفحه‌ای در مورد اتومبیل به صفحه‌ای مربوط به فیلم پیوند داشته باشد، ممکن است با این کار به Google بگوید که صفحه شما مربوط به فیلم Cars است نه اتومبیل.

37. گرامر و ویراستاری

گرامر و هجی درست، یکی از فاکتورهای سئو سایت است (به سیگنال کاربران توجه کنید).

38. محتوای اورجینال

آیا محتوای صفحه، اورجینال است؟ اگر محتوای شما یک کپی از محتوایی باشد که قبلا ایندکس شده، در اینصورت اصلا رتبه نخواهد گرفت، یا ممکن است اصلا ایندکس نشود.

محتوای اورجینال جزء چک لیست سئو
محتوای اورجینال را در چک‌لیست سئو تیک بزنید. محتوای اورجینال برای سئو سایت بسیار مهم است

39. به روزرسانی سازگار با موبایل

این بروزرسانی که اغلب به عنوان الگوریتم موبایل گدون یا “Mobilegeddon” خوانده می شود، به صفحاتی پاداش می داد که به درستی برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده باشند.

40. قابلیت استفاده در موبایل

وب‌سایت‌هایی که کاربران تلفن همراه براحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند، ممکن است پاداش “Mobile-first Index” گوگل را داشته باشند.

41. محتوای “پنهان” در موبایل

محتوای پنهان در دستگاه‌های تلفن همراه ممکن است در مقابل محتوای کاملاً قابل مشاهده، ایندکس نشود (یا رتبه بسیار کمتری بگیرد). با این حال، اخیراً یک گوگلر اظهار داشت که محتوای پنهان خوب است. اما آنچه واضح است این است: “اگر محتوایی مهم باشد باید قابل مشاهده باشد”.

42. محتوای تکمیلی مفید

براساس یک سند راهنما (Google Rater) که اکنون عمومی است، محتوای مکمل مفید نشانگر کیفیت یک صفحه است. نمونه‌ها عبارتند از مبدل ارز، ماشین حساب و دستورالعمل‌های تعاملی.

43. محتوای پنهان در پشت برگه‌ها

آیا کاربران برای فاش کردن برخی از مطالب در صفحه شما باید بر روی زبانه کلیک کنند؟ اگر چنین باشد، گوگل گفته است که ممکن است این محتوا ایندکس نشود.

44. تعداد لینک‌های خارجی

استفاده بیش از حد از لینک‌های Dofollow می‌تواند به رتبه‌بندی آن صفحه آسیب برساند.

45. محتوای چندرسانه‌ای

تصاویر، فیلم‌ها و سایر عناصر چندرسانه‌ای ممکن است به عنوان یک سیگنال برای بالا بردن کیفیت محتوا عمل کنند.

عناصر چندرسانه‌ای در محتوا جزء چک لیست سئو
نمودار رابطه وجود تصویر در محتوا و رتبه آن صفحه – عناصر چندرسانه‌ای چزء فاکتورهای سئو هستند

46. تعداد پیوندهای داخلی با اشاره به صفحه

تعداد پیوندهای داخلی به یک صفحه نشان‌دهنده اهمیت آن نسبت به سایر صفحات در سایت است (لینک‌های داخلی بیشتر= مهمتر).

47. کیفیت پیوندهای داخلی با اشاره به صفحه

دادن پیوند داخلی از صفحات معتبر در دامنه، تأثیر بهتری نسبت به صفحات بدون رتبه دارند.

48. پیوندهای شکسته

داشتن پیوندهای شکسته بسیار زیاد در یک صفحه ممکن است نشانه سایت رها شده یا متروک باشد. سند راهنمای دستورالعمل Google Rater از پیوندهای شکسته به عنوان یک معیار برای ارزیابی کیفیت سایت استفاده می‌کند.

49. سطح خواندن

شکی نیست که گوگل میزان خواندن صفحات وب را تخمین می‌زند. در حقیقت، Google  قبلاً آمار سطح خواندن را ارائه می‌کرده است.

واضح است که سطح پایه خواندن به شما در رتبه‌بندی بهتر کمک می‌کند، زیرا باعث جذب مخاطبان بیشتر خواهد شد.

50. لینک‌های وابسته Affiliate

لینک‌های وابسته به رتبه شما آسیب نمی‌رسانند. اما اگر بیش از حد زیاد باشند، الگوریتم Google ممکن است حساسیت بیشتری به سایر سیگنال‌های کیفیت وب سایت شما از خود نشان دهد. تا مطمئن شود که شما یک “سایت وابسته” نیستید.

51. خطاهای HTML/ اعتبارسنجی W3C

خطاهای زیاد در HTML یا کدنویسی درهم برهم می‌تواند نشانه کیفیت ضعیف سایت باشد. درحال حاضر این موضوع بحث برانگیز است و خیلی از سئوکارها فکر می‌کنند که کدنویسی خوب یک سیگنال کیفی برای صفحه محسوب می‌شود.

52. اعتبار دامنه

در شرایط برابر، یک صفحه که روی دامنه‌ای با اعتبار بالاتری قرار دارد رتبه بالاتری نسبت به صفحه‌ای با اعتبار دامنه پایین‌تر خواهد داشت.

53. رتبه صفحه یا PageRank

شاید خیلی مرتبط نباشد، اما صفحاتی که اعتبار بالایی (مثلا از طریق لینک‌سازی) کسب کرده‌اند معمولا رتبه بالاتری نسبت به صفحات بدون اعتبار لینک دارند.

54. طول آدرس URL

طولانی بودن بیش از حد آدرس URL ممکن است برای دیده شدن صفحه در موتور جستجو مخرب باشد.

مطالعات زیادی در حوزه کسب وکارهای مختلف به این نتیجه رسیدند که URLهای کوتاه معمولا در نتایج جستجوی گوگل، شانس بهتری دارند.

کوتاه بودن URL یکی از فاکتورهای سئو
کوتاه بودن URL یکی از فاکتورهای سئو است. URL های طولانی برای گوگل جذابیت کمتری دارند.

55. مسیر URL

صفحه‌ای که به صفحه اصلی نزدیکتر باشد می‌تواند از نظر اعتبار ارتقاء اندکی دریافت کند نسبت به صفحاتی که در اعماق ساختار سایت قرار دارند.

56. ویرایشگرهای انسانی

با اینکه گوگل هیچگاه تایید نکرده است، اما پتنتی را برای یک سیستم نگهداری می‌کند که به ویرایشگرهای انسانی اجازه می‌دهد نتایج را در صفحات SERP را دستکاری کنند.

57. دسته‌بندی صفحات

دسته‌ای که صفحه در آن قرار دارد، یک سیگنال برای مرتبط بودن است. صفحه‌ای که در یک دسته مرتبط با خودش قرار دارد از نظر مرتبط بودن (Relevancy) امتیاز و ارتقا می‌گیرد نسبت به صفحه‌ای که در دسته‌بندی نامرتبط قرار گرفته است. (موضوع و محتوای صفحه باید با دسته‌ای که در آن قرار دارد مرتبط باشد).

58. بکار بردن کلمه کلیدی در آدرس URL

یکی دیگر از سیگنال‌های مرتبط بودن، استفاده از کلمه کلیدی در آدرس URL است. می‌توان گفت یک عامل رتبه‌بندی بسیار کوچک است، اما درهرحال عامل رتبه‌بندی به حساب می‌آید.

59. رشته URL

دسته‌بندی‌های داخل رشته URL توسط گوگل خوانده می‌شوند و می‌توانند سیگنالی برای درک موضوع صفحه باشند.

ساختارمند بودن URL از فاکتورهای سئو
داشتن ساختار و دسته‌بندی در رشته URL جزء فاکتورهای سئو می‌باشد

60. منابع و مراجع:

ارجاع دادن به منابع و رفرنس‌ها، مثل کاری که مقالات انجام می‌دهند، می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت باشد. راهنمای کیفی گوگل می‌گوید که Review کنندگان باید موقع بازدید از صفحات خاص حواسشان به منابع باشد:

این موضوعی است که منابع تخصصی و معتبر در آن اهمیت دارند.

هرچند گوگل انکار کرده که لینک‌های خارجی را بعنوان یک سیگنال در نظر می‌گیرد.

61. Bullet‌ ها و لیست‌های شماره‌گذاری‌شده

بولت‌ها و لیست‌های شماره‌گذاری‌شده کمک می‌کنند تا محتوای شما برای خوانندگان به بخش‌هایی تقسیم شود. و باعث می‌شوند محتوا کاربرپسندتر شود.

گوگل هم محتوای شماره‌گذاری و بولت‌دار را می‌پسندد.

62. اولویت صفحه در سایت مپ

اولویتی که به یک صفحه در فایل XML نقشه سایت داده می‌شود ممکن است روی رتبه‌بندی تاثیر بگذارد.

63. لینک‌های خروجی زیاد

در مستندات ارزیاب کیفی که قبلا به آن اشاره شده چنین آمده است:

بعضی صفحات یک عالمه لینک دارند، که باعث ابهام در صفحه و پرت شدن از محتوای اصلی می‌شود.

64. سیگنال‌های تجربه کاربری از سایر کلمات کلیدی که صفحه بابت آنها رتبه گرفته است:

اگر صفحه بابت چند کلمه کلیدی دیگر رتبه خوبی گرفته است، این موضوع ممکن است برای گوگل نشانه داخلی از کیفیت باشد. در واقع، گزارش اخیر گوگل درباره “How Search Works” بیان می‌کند که:

ما به دنبال سایت‌هایی هستیم که برای کاربران زیادی بابت جستارهای مشابه ارزشمند محسوب می‌شوند.

65. عمر صفحه

با اینکه گوگل محتوای تازه را می‌پسندد، اما یک صفحه قدیمی‌تر که معمولا بطور منظم بروزرسانی شده است عملکرد بهتری نسبت به یک صفحه جدیدتر دارد.

66. چیدمان کاربرپسند

مجددا شما را به راهنمای کیفی گوگل ارجاع می‌دهیم:

چیدمان صفحه در صفحاتی که بالاترین کیفیت را دارند خیلی سریع باعث دیده شدن محتوای اصلی می‌شود.

ظاهر کاربرپسند سایت در چک لیست سئو
چیدمان عناصر سایت بصورت کاربرپسند یکی از موارد چک لیست سئو می‌باشد

67. دامنه‌های پارک‌شده

یک آپدیت گوگل در دسامبر 2011 باعث کاهش دیده شدن دامنه‌های پارک‌شده در جستجو شد.

68. محتوای مفید

گوگل می‌تواند تفاوت بین محتوای مفید با محتوای باکیفیت را تشخیص دهد.

چک لیست سئو : فاکتورهای مربوط به سایت

چک لیست سئو را با فاکتورهای سطح سایت ادامه می‌دهیم. این فاکتورها عواملی را شامل می‌شوند که در سطح سایت باید بهبود پیدا کنند تا به سئو سایت کمک کنند.

69. محتوا ارزش و دید یکتا فراهم می‌کند

گوگل اظهار داشته که از پنالتی کردن سایت‌هایی که هیچ دستاورد جدید یا مفیدی برای ارائه ندارند خوشحال است، بخصوص سایت‌های کم اهمیت و وابسته.

70. صفحه ارتباط با ما

مستندات کیفی گوگل که قبلا به آن اشاره شد اینطور بیان می‌کند که گوگل سایت‌هایی با یک “میزان اطلاعات ارتباطی مناسب” را ترجیح می‌دهند. مطمئن شوید که اطلاعات ارتباطی شما با اطلاعات Whois شما مطابقت دارد.

71. اعتماد دامنه/TrustRank

بیشتر سئوکارها معتقدند که “TrustRank” یک فاکتور بسیار مهم است. و یک پتنت گوگل با عنوان “Search Result Ranking Based on Trust”، به نظر می‌رسد از این پشتیبانی می‌کند.

نتایج جستجوبراساس اعتماد در چک‌لیست سئو
نتایج جستجو بر اساس اعتماد

72. معماری یا ساختار سایت

یک معماری یا ساختار سایت یکپارچه (مث ساختار سیلو) به گوگل کمک می‌کند تا محتوای شما را از نظر موضوعی سازماندهی کند. همچنین می‌تواند به ربات‌های گوگل در دستیابی و ایندکس همه صفحات سایت شما کمک کند.

73. آپدیت سایت

خیلی از سئوکارها معتقدند که بروزرسانی سایت و مخصوصا افزودن محتوای جدید به سایت بعنوان یک فاکتور تازگی به حساب می‌آید. با وجود اینکه گوگل اخیرا انکار کرده که دفعات انتشار یا تولید محتوا را بعنوان فاکتوری در الگوریتم‌های خود بکار می‌برد.

74. وجود نقشه سایت

وجود یک نقشه سایت به موتورهای جستجو در ایندکس کردن راحت‌تر و کامل‌تر صفحات شما کمک می‌کند. و قابلیت دیده شدن را افزایش می‌دهد. با این وجود، گوگل اخیرا اظهار کرده که سایت‌مپ‌های HTML برای سئو مفید نیستند.

75. UPtime سایت

زیاد بودن Downtime های سایت که مربوط به نگهداری سایت و یا مشکلات سرور می‌شود، ممکن است به رتبه شما در گوگل آسیب بزند. و حتی اگر تصحیح نشود ممکن است منجر به خروج از ایندکس (Deindexing) شود.

76. موقعیت سرور

موقعیت سرور روی رتبه شما در نواحی جغرافیایی مختلف تاثیر می‌گذارد. این مساله بخصوص برای جستجوهای وابسته به جغرافیا مهم است.

77. گواهی SSL

گوگل تصدیق کرده که HTTPS را بعنوان یک سیگنال رتبه‌بندی به کار می‌برد.

بنابر گفته گوگل، بهرحال، HTTPS بعنوان یک تساوی شکن (Tiebreaker) عمل می‌کند.

ssl سیگنال رتبه‌بندی در چک لیست سئو
توضیحات گوگل در وبلاگ وبمستر گوگل درباره در نظر گرفتن SSL بعنوان سیگنال رتبه‌بندی و یکی از فاکتورهای سئو

78. صفحات خدمات و قوانین حریم خصوصی

این دو صفحه به گوگل می‌گویند که یک سایت، عضو قابل اعتمادی از شبکه اینترنت است. همچنین می‌توانند به پیشرفت EAT سایت نیز کمک کنند.

E-A-T مخفف Expertise-Authority-Trustwortiness می‌باشد.

79. متاداده تکراری روی سایت

متاداده تکراری در سایت ممکن است در دیده شدن سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

80. ناوبری Breadcrump

این نوعی ساختار سایت کاربرپسند است که به کاربران (و موتورهای جستجو) کمک می‌کند تا بدانند در کجای سایت قرار دارند.

بعنوان مثال تصویر زیر را ببینید:

ناوبری بردکرامپ جزء فاکتورهای سئو
ناوبری بردکرامپ جزء چک لیست سئو – باعث می‌شود کاربر و گوگل راحتتر بفهمند در کجای سایت قرار دارند

گوگل می‌گوید:

جستجوی گوگل از نشانه‌گذاری Breadcrump در بدنه یک صفحه وب استفاده می‌کند تا اطلاعات صفحه را در نتایج جستجو، دسته‌بندی کند.

81. بهینه‌سازی برای موبایل

با دانستن اینکه بیش از نیمی از تمام جستجوها روی دستگاه‌های موبایل انجام می‌شوند، گوگل بررسی می‌کند که آیا سایت شما برای کاربران موبایل بهینه‌سازی شده یا خیر. در واقع، گوگل حالا سایت‌هایی که برای موبایل بهینه نشده باشند را پنالتی می‌کند.

82. یوتیوب

شکی نیست که در صفحات SERPS، ویدئوهای یوتیوب ترجیح داده می‌شوند (شاید به این دلیل که گوگل مالک آن است).

در واقع، سایت Search Engine Land متوجه شد که بعد از معرفی الگوریتم پاندا گوگل، ترافیک سایت یوتیوب بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

83. قابل استفاده بودن (Usability) سایت

اگر استفاده از یک سایت یا پیمایش آن سخت باشد ممکن است زمان زیادی برای مشاهده سایت و صفحات آن صرف شود. و این مساله نرخ پرش را بالا می‌برد و بطور غیرمستقیم روی رتبه سایت تاثیر منفی می‌گذارد. (بعبارتی دیگر، فاکتورهای رتبه‌بندی الگوریتم رنک برین RankBrain).

84. استفاده از گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل

بعضی افراد فکر می‌کنند که نصب این دو برنامه روی سایت باعث بهبود ایندکس شدن سایتشان خواهد شد.

همچنین ممکن است داده‌های بیشتری را در اختیار گوگل قرار دهند تا روی آن کار کند و این بطور مستقیم روی رتبه سایت تاثیر بگذارد. (مثلا نرخ پرش دقیقتر، بدون توجه به اینکه ترافیک را از بک‌لینک و امثالهم دریافت می‌کند یا نه). هرچند گفته شده گوگل این موضوع را رد کرده است.

85. Review های کاربر/ اعتبار و شهرت سایت

اعتبار و شهرت یک سایت مثل دیجیکالا یا یک سایت خارجی مانند Yelp.com نقش مهمی در الگوریتم‌ گوگل بازی می‌کند. گوگل حتی یک پست درباره نحوه استفاده‌اش از Review های آنلاین را نیز منتشر کرد.

چک لیست سئو : فاکتورهای مربوط به بک‌لینک

فاکتورهای چک لیست سئو که مربوط به دامنه بودند را بصورت مختصر بیان کردیم. چک لیست سئو را با فاکتورهای مربوط به بکلینک ادامه می‌دهیم.

86. عمر دامنه بک‌لینک دهنده

بک‌لینک‌هایی که از دامنه‌های قدیمی‌تر به سایت ما اشاره دارند، قدرت و وزن بیشتری نسبت به بک‌لینک‌هایی که از سایت‌های جدید وارد می‌شوند دارند.

87. تعداد دامنه‌هایی که به سایت بک‌لینک می‌دهند

تعداد دامنه‌هایی که به سایت بک‌لینک می‌دهند، یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو در الگوریتم گوگل است. در تصویر پایین، نتیجه مطالعه روی یک میلیون نتیجه جستجو در گوگل را مشاهده می‌نمایید.

چک لیست سئو فاکتورهای بکلینک
تعداد دامنه‌هایی که به یک سایت بک‌لینک می‌دهند یکی از فاکتورهای سئو می‌باشد

88. تعداد لینک‌های وارده از IP های کلاس C مجزا

بک‌لینک‌هایی که از آدرس‌های IP کلاس C مجزا به یک سایت اشاره دارند، تعداد بیشتری از دامنه‌ها را برای بک‌لینک دادن به سایت شما فراهم می‌کنند، که در رتبه گرفتن تاثیرخواهد داشت.

89. تعداد صفحات بک‌لینک دهنده

تعداد صفحاتی که بکلینک می‌دهند حتی اگر از یک دامنه باشند، روی سئو و رتبه سایت تاثیر خواهند داشت.

90. متن پیوند بک‌لینک

همانطور که در توضیحات الگوریتم گوگل در ادامه می‌بینید:

متن پیوند دقیق‌ترین توصیف را از صفحات وب فراهم می‌کند تا خود صفحات.

واضح است که متن پیوند نسبت به گذشته کم‌اهمیت‌تر شده است. (و در جاهایی که زیادی رو آن مانور داده شود بعنوان یک سیگنال اسپم بودن در نظر گرفته می‌شود). اما متن پیوندی که از کلمه کلیدی ساخته شده باشد هنوز هم یک سیگنال قوی مرتبط بودن را در مقادیر کوچک ارسال می‌کند.

91. تگ‌های Alt (برای لینک عکس)

تگ‌های Alt مثل متن پیوند برای تصاویر عمل می‌کنند.

92. بک‌لینک از دامنه‌های edu. یا gov.

مت کاتس گفته که TLD در اهمیت یک سایت، فاکتور محسوب نمی‌شود. و گوگل گفته که بسیاری از لینک‌های edu. را نادیده می‌گیرد. هرچند، این صحبت‌ها باعث نشده که سئوکارها فکر کنند که در الگوریتم‌های جستجو، TLD های edu. و gov. جایگاه ویژه‌ای ندارند.

93. اعتبار صفحه‌ای که بک‌لینک می‌دهد

اعتبار (PageRank) صفحه‌ای که بک‌لینک می‌دهد، از اولین روزهای گوگل تا کنون یک فاکتور بسیار مهم در رتبه‌بندی بوده است.

94. اعتبار دامنه‌ای که بک‌لینک می‌دهد

اعتبار دامنه‌ای که بکلینک می‌دهد، نقش مستقلی در ارزش یک لینک دارد.

اعتبار صفحه و دامنه بکلینک دهنده
اعتبار صفحه و دامنه بکلینک دهنده از فاکتورهای سئو است. به UR و DR دقت کنید

95. بک‌لینک‌های دریافتی از رقبا

بک‌لینک‌های دریافتی از صفحاتی دیگر که در همان صفحه SERP (در رابطه با یک کلمه کلیدی خاص) رتبه بالایی دارند، ارزش بالایی نسبت به بک‌لینک از صفحات نامرتبط دارند.

96. بک‌لینک از سایت‌های مورد انتظار

با اینکه فقط یک فکر است، ولی بعضی از سئوکارها معتقدند که گوگل بطور کامل به سایت شما اعتماد نخواهد کرد مگر اینکه از طرف مجموعه‌ای از سایت‌های حوزه کاری خودتان که انتظار می‌رود، به سایت شما بک‌لینک داده شود.

97. بک‌لینک از همسایه‌های بد

بک‌لینک‌هایی که از اصطلاحا همسایگان بد یا Bad Neighborhoods دریافت می‌کنید ممکن است به سئوی سایت شما آسیب بزند.

98. پست مهمان

با اینکه بک‌لینک گرفتن از پست‌های مهمان هنوز هم باعث ایجاد ارزش می‌شود، اما آنها به اندازه لینک‌های مهم سرمقالات واقعی قدرتمند نیستند. بعلاوه اینکه پست مهمان در مقیاس گسترده ممکن است سایت شما را به دردسر بیندازد.

99. بکلینک از تبلیغات پولی

طبق گفته گوگل، بک‌لینک‌هایی که از تبلیغات پولی (Ad) دریافت می‌شود باید نوفالو باشد. هرچند، به نظر می‌رسد که گوگل قادر به تشخیص و فیلتر کردن لینک‌های فالو وارده از تبلیغات پولی می‌باشد.

100. اعتبار صفحه اصلی

لینک‌هایی که به صفحه اصلی سایت یک صفحه لینک ‌‌دهنده وارد می‌شوند، اهمیت خاصی در ارزیابی ارزش و وزن یک سایت و در نتیجه یک لینک دارند.

101. لینک‌های نوفالو

این یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در سئو است. صحبت رسمی گوگل درباره این موضوع این است:

بطور کلی، ما آنها را دنبال نمی‌کنیم.

که می‌توان نتیجه گرفت دنبال می‌کنند، حداقل در مواردی خاص این کار را می‌کنند.

لینک‌های فالو جز فاکتورهای سئو
لینک‌های نوفالو و فالو جزء فاکتورهای سئو

داشتن درصد مشخصی از لینک‌های فالو و نوفالو نیز تفاوت بین یک پروفایل لینک طبیعی و غیرطبیعی را نشان می‌دهد.

102. گوناگونی انواع لینک

داشتن درصدی بزرگ و غیرطبیعی از بکلینک‌ها که فقط از یک منبع هستند (مثلا فروم، بک لینک کامنتی در وبلاگ و غیره) ممکن است نشانه‌ای از اسپم بودن باشد.

از طرفی، لینک‌هایی که از منابع مختلف می‌آیند نشانه یک پروفایل لینک طبیعی هستند.

103. تگ‌های “Sponsered” یا “UGC”

لینک‌هایی که برچسب “rel = sponsored” یا “rel = UGC” دارند، با آنها رفتاری متفاوت از لینک‌های نرمال فالو یا نوفالو می‌شود.

104.لینک‌های متنی

لینک‌هایی که داخل محتوای یک صفحه جاگذاری شده‌اند قدرتمندتر از لینک‌هایی که در یک صفحه خالی قرار دارند یا در جاهای دیگر صفحه قرار دارند هستند.

فاکتورهای بکلینک چکلیست سئو
چک لیست سئو: فاکتورهای بک‌لینک، لینک‌های داخل متن قوی‌تر از لینک‌های داخل صفحات خالی هستند

105. ریدایرکت 301 بیش از حد به صفحه

طبق یک ویدئو در Webmaster Help بکلینک‌هایی که از ریدایرکت‌های 301 می‌آیند بعضی اوقات رتبه صفحه را پایین می‌آورند.

106. متن پیوند یا انکرتکست لینک‌های داخلی

متن پیوند در لینک‌های داخلی هم یک سیگنال مرتبط بودن است. همانطور که قبلا گفته شده، لینک‌های داخلی وزن کمتری نسبت به متن پیوندی که از سایت‌های خارجی می‌آیند دارند.

107. تخصیص عنوان لینک

عنوان لینک (متنی که هنگام عبور از روی لینک نمایان می‌شود) نیز ممکن است بعنوان یک سیگنال ضعیف مرتبط بودن بکار رود.

108. TLD کشور دامنه بک‌لینک‌ دهنده

گرفتن بک‌لینک از دامنه‌های سطح بالایی که ویژه کشورها هستند (de .cn .co .uk.)، تا حدی در رتبه گرفتن در آن کشور تاثیر دارد.

109. موقعیت لینک‌ها داخل محتوا

لینک‌هایی که در ابتدای متن داخل یک محتوا می‌آیند وزن نسبتا بیشتری نسبت به لینک‌هایی که در انتهای محتوا می‌آیند دارند.

110. موقعیت لینک‌ها داخل صفحه

اینکه یک لینک در کجای صفحه قرار بگیرد مهم است. معمولا، یک لینک جاسازی شده داخل محتوای صفحه قدرتمندتر از یک لینک در بخش پاورقی یا ناحیه سایدبار است.

111. مرتبط بودن دامنه بک‌لینک‌دهنده

یک بک‌لینک از سایتی که در حوزه کاری مشابه قرار دارد مطمئنا قدرتمندتر از لینکی است که از یک سایت کاملا نامرتبط گرفته شده است.

112. مرتبط بودن در سطح صفحه

لینکی که از یک صفحه مرتبط می‌آید نیز ارزش بیشتری را منتقل می‌کند.

113. کلمه کلیدی داخل عنوان

گوگل اهمیت ویژه‌ای برای لینک‌هایی قائل است که از صفحاتی می‌آیند که عنوان آن صفحات شامل کلمه کلیدی صفحه شما می‌باشد. (مثل این است که یک متخصص در یک حوزه کاری به یک متخصص دیگر در همان حوزه بک‌لینک بدهد.)

114. سرعت مثبت لینک

سایتی با سرعت مثبت لینک معمولا ارتقاء رتبه را در صفحات SERP تجربه می‌کند که این نشان می‌دهد محبوبیت سایت شما در حال افزایش است.

چک لیست سئو : سرعت لینک
سرعت لینک مثبت جزء مواردی در چک لیست سئو است که روی رتبه صفحه تاثیر مثبت می‌گذارد

115. سرعت منفی لینک

در سمت مقابل مورد قبل، سرعت منفی لینک می‌تواند بطور چشمگیری رتبه را کاهش دهد، چنانکه یک سیگنال کاهش محبوبیت به حساب می‌آید.

116. بکلینک‌هایی که از صفحات “Hub” می‌آیند

الگوریتم Hilltop معتقد است با آن دسته از بکلینک‌هایی که از صفحاتی که بعنوان مرجع (یا Hub) در یک موضوع خاص شناخته شده‌اند می‌آیند، رفتار خاصی صورت می‌پذیرد.

117. بک‌لینک گرفتن از سایت‌های معتبر

بک‌لینک گرفتن ازسایتی که بعنوان یک سایت معتبر (Authority Site) شناخته می‌شود، قدرت بیشتری را نسبت به بک‌لینکی که از یک سایت کوچک و ناشناخته می‌آید منتقل می‌کند.

118. بک‌لینک گرفتن بعنوان منبع ویکیپدیا

با اینکه لینک‌های ویکیپدیا نوفالو می‌باشند، اما خیلی‌ها فکر می‌کنند که گرفتن بک‌لینک از ویکیپدیا شما را در چشم موتور جستجو قابل اعتمادتر و معتبرتر نشان می‌دهد.

119. Co-Occurrences یا هم‌ رخدادی‌ها

کلماتی که در اطراف بکلینک شما به چشم می‌خورند به گوگل می‌گویند که آن صفحه درباره چیست.

کلمات اطراف کلمه کلیدی مهم اند
کلمات اطراف کلمه کلیدی باعث تفهیم بهتری آن برای گوگل و کاربر می‌شوند، پس جزء فاکتورهای سئو می‌توانند باشند

120. عمر بک‌لینک

بر اساس یکی از پتنت‌های گوگل، لینک‌های قدیمی قدرت بیشتری نسبت به لینک‌های جدید دارند.

121. لینک‌هایی که از یک سایت واقعی می‌آیند در مقایسه با وبلاگ‌ها

بر اساس افزایش شبکه‌های وبلاگی، گوگل احتمالا وزن بیشتری را به لینک‌هایی که از “سایت‌های واقعی” می‌آیند می‌دهد تا به لینک‌هایی که از بلاگ‌های فیک می‌آیند. برای تشخیص این دو نوع لینک، گوگل احتمالا از برند و سیگنال‌های تعامل کاریری استفاده می‌کند.

122. پروفایل لینک طبیعی

سایتی با پروفایل لینک طبیعی رتبه بالایی خواهد گرفت و در آپدیت‌ها بیشتر دوام خواهد آورد تا سایتی که بطور واضح از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه برای لینک‌سازی استفاده کرده است.

123. لینک‌های دوطرفه (متقابل)

صفحه شماهای لینک گوگل “تبادل بیش از حد لینک” را بعنوان یک شمایی که باید جلوی آن گرفته شود در نظر می‌گیرد.

124. لینک‌های محتوای تولید شده توسط کاربر

گوگل می‌تواند UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر) را در مقایسه با محتوایی که توسط مالک واقعی سایت منتشر شده تشخیص دهد. برای مثال، گوگل می‌داند یک بک‌لینک از وبلاگ WordPress.com خیلی متفاوت از بکلینکی است که از Besttoasterreviews.WordPress.com می‌آید.

125. لینک‌هایی که از صفحات 301 می‌آیند

لینک‌هایی که از ریدایرکت 301 می‌آیند نسبت به یک لینک مستقیم، کمی از قدرت خود را از دست می‌دهند. هرچند که مت کاتس از گوگل می‌گوید که دایرکت‌های 301 مشابه لینک‌های مستقیم هستند.

126. استفاده از Schema.org

صفحاتی که از میکروفرمت‌ها پشتیبانی می‌کنند معمولا نسبت به صفحاتی که آنها را پشتیبانی نمی‌کنند رتبه بالاتری دارند. این یعنی این صفحات یا یک افزایش رتبه مستقیم را تجربه می‌کنند و یا اگر اینطور نباشد واقعیت این است که صفحات دارای میکروفرمت، نرخ کلیک CTR بالاتری در صفحه نتایج SERPs دارند.

استفاده از اسکیما جزء فاکتورهای سئو
استفاده از اسکیما جزء چک لیست سئو محسوب می‌شود

127. نمره اعتماد (TrustRank) سایتی که از آن لینک می‌گیریم

قابل اعتماد بودن سایتی که به شما بک‌لینک می‌دهد مشخص می‌کند که چه مقدار “TrustRank” یا امتیاز اعتماد به شما منتقل می‌شود.

128. تعداد لینک‌های خروجی صفحه

PageRank محدود است. یک لینک روی صفحه‌ای با صدها لینک خارجی PageRank کمتری را نسبت به صفحه‌ای با لینک‌های خارجی انگشت شمار منتقل می‌کند.

129. لینک‌هایی که از فروم‌ها می‌آیند

بخاطر یک سری اسپم‌سازی‌ها در سطح کسب و کار، گوگل ممکن است مخصوصا لینک‌هایی که از فروم‌ها می‌آیند را بی‌ارزش کند.

130. تعداد کلمات محتوایی که از آن بک‌لینک می‌گیریم

یک لینک از محتوای 1000 کلمه‌ای معمولا ارزش بیشتری نسبت به لینکی دارد که از یک قطعه Snippet با 25 کلمه‌ می‌آید.

131. کیفیت محتوایی که لینک می‌دهد

لینک‌هایی که از محتواهای ضعیف می‌آیند به اندازه لینک‌هایی که از محتواهای خوب و قوی می‌آیند ارزش ندارند.

132. لینک‌های سراسری یک سایت

مت کاتس می‌گوید که لینک‌های سراسری یک سایت به عنوان یک لینک فشرده و شمرده می‌شوند.

چک لیست سئو: فاکتورهای تعامل کاربر

چک لیست سئو را با فاکتورهای مربوط به تعامل کاربر ادامه می‌دهیم. این فاکتورها معمولا میزان رضایت کاربر از نتایج جستجو را نشان می‌دهند. هرچقدر نتایج جستجو برای کاربر مفیدتر باشند و رضایت بیشتری برای او به همراه داشته باشند، تعامل کاربر بیشتر خواهد بود.

133. رنک برین (RankBrain)

الگوریتم رنک برین یکی از الگوریتم‌های گوگل است که از هوش مصنوعی در آن استفاده شده است. بسیاری افراد معتقدند که هدف اصلی این الگوریتم این است که ببیند کاربران چطور با نتایج جستجو تعامل می‌کنند و ارتباط برقرار می‌کنند. تا بر اساس این تعامل نتایج را مرتب کند.

134. نرخ کلیک ارگانیک (Oragnic CTR) به ازای یک کلمه کلیدی

طبق گفته گوگل، صفحاتی که CTR بیشتری دریافت می‌کنند، معمولا رتبه‌شان در صفحه نتایج SERP ارتقا پیدا می‌کند.

135. نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR) به ازای تمام کلمات کلیدی

نرخ کلیک ارگانیک یک سایت به ازای تمام کلمات کلیدی که بابت آنها رتبه گرفته می‌تواند یک سیگنال انسانی تعامل کاربر محسوب شود. به عبارتی، امتیاز کیفی یا Quality Score برای نتایج ارگانیک.

136. نرخ پرش یا Bounce Rate

همه سئوکارها روی مهم بودن بانس ریت اتفاق نظر ندارند و بعضی آنرا بی اهمیت می‌دانند. اما نرخ پرش می‌تواند روشی برای گوگل باشد تا از کاربران بعنوان تست کننده کیفیت استفاده کند. چون در هر حال، صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند، احتمالا نتایج خوبی برای آن عبارت کلیدی نیستند. همچنین، در یک مطالعه که اخیرا توسط سایت SEMRush انجام شده، رابطه‌ای بین رتبه‌بندی گوگل و نرخ پرش یافت شده است.

137. ترافیک مستقیم

مشخص شده که گوگل داده‌های گوگل کروم را برای تشخیص تعداد افرادی که از سایت بازدید می‌کنند (و دفعات بازدیدشان) استفاده می‌کند. سایت‌هایی که ترافیک مستقیم زیادی دارند معمولا نسبت به آنهایی که ترافیک مستقیم کمتری دارند باکیفیت‌تر هستند. در واقع، مطالعه‌ای که SEMRush انجام داده رابطه‌ معناداری را بین ترافیک مستقیم و رتبه‌بندی گوگل یافته است.

138. ترافیک تکراری

سایت‌هایی که بازدیدکننده تکراری دارند به احتمال زیاد ارتقاء رتبه در گوگل خواهند داشت. ترافیک تکراری یعنی بازدیدکنندگانی که قبلا از سایت بازدید کرده‌اند و باز هم به سایت سر می‌زنند.

139. پوگواستیکینگ (Pogosticking)

پوگواستیکینگ نوع خاصی از پرش یا Bounce است. در این حالت، کاربر روی سایر نتایج جستجو کلیک می‌کند تا بتواند پاسخ کوئری خود را بیابد. پوگواستیکینگ یعنی کاربر وارد یک لینک در صفحه نتایج شود و بلافاصله بدون انجام کاری دکمه بازگشت را بزند و در صفحه نتایج روی موارد بعد کلیک کند.

کاهش پوگو استیکینگ در چک لیست سئو
کاهش پوگواستیکینگ یکی از موارد چک لیست سئو که بر سر اهمیت آن بین سئوکارها اختلاف نظر وجود دارد

این کار را تا زمانی انجام می‌دهد که بتواند پاسخ سوال خود را بیابد. نتایجی که کاربر روی آنها پوگواستیکینگ می‌کند به احتمال زیاد دچار افت رتبه محسوسی بشوند.

140. سایت‌های بلاک‌شده

گوگل این ویژگی را در کروم متوقف کرده است. هر چند که الگوریتم پاندا این ویژگی را بعنوان یک سیگنال کیفی بکار برده است. پس ممکن است گوگل هنوز هم به نوعی از آن استفاده کند.

141. Bookmark های کروم

می‌دانیم که گوگل، داده‌های مربوط به استفاده از کروم را جمع‌آوری می‌کند. صفحاتی که در کروم Bookmark می‌شوند احتمالا ارتقاء رتبه داشته باشند.

142. تعداد کامنت‌ها

کامنت‌های فراوان در صفحه، می‌تواند سیگنال تعامل کاربر یا کیفیت محسوب شود. در واقع، یکی از کارمندان گوگل این را بیان کرده که کامنت‌ها می‌توانند کمک زیادی به بهبود رتبه صفحه کنند.

اهمیت تعداد کامنت در چک لیست سئو
اهمیت تعداد کامنت‌ها برای گوگل در چک لیست سئو در مقاله‌ای که به آن اشاره شده است

143. دوئل تایم (Dwell Time) یا زمان ماندگاری

گوگل توجه بسیار زیادی به دوئل تایم (Dwell Time) یا زمان ماندگاری دارد. مدت زمانی که کاربر روی صفحه سایت شما سپری می‌کند، وقتیکه از یک جستجوی گوگل وارد سایت شما می‌شود.

دوئل تایم گاهی به نام “کلیک‌های طولانی در مقایسه با کلیک‌های کوتاه” نیز شناخته می‌شود. به بیانی کوتاه‌تر: گوگل، مدت زمانی را که جستجوگران گوگل روی سایت شما سپری می‌کنند اندازه می‌گیرد. هرچه این زمان طولانی‌تر باشد بهتر است.

چک لیست سئو: قوانین الگوریتم مخصوص گوگل

در این بخش از چک لیست سئو قوانینی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که فقط مخصوص موتور جستجوی گوگل هستند.

144. جستجو باید با تازگی نتایج همراه باشد

گوگل به صفحات جدیدتر به ازای جستجوهای خاصی ارتقاء رتبه می‌دهد.

145. کوئری باید تنوع در نتایج داشته باشد

گوگل معمولا برای صفحات SERP جستجوهایی که دوپهلو و مبهم هستند تنوعی از نتایج را در نظر می‌گیرد.

146. تاریخچه وب‌گردی کاربر

حتما خودتان هم متوجه این موضوع شده‌اید: سایت‌هایی که بیشتر آنها را بازدید کرده‌اید در جستجوهای بعدی شما با یک ارتقاء رتبه همراه خواهند بود.

147. تاریخچه جستجوی کاربر

زنجیره جستجو، نتایج جستجوهای آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال اگر “Reviews” را جستجو کنید و سپس “Toasters” را، در اینصورت گوگل سایت‌های Review برای تستر را در صفحات نتایج شما در رتبه‌های بالاتری قرار می‌دهد.

طبق یک مطالعه در SEMRush، گوگل محتوای Featured Snippet ها را بر اساس ترکیبی از طول محتوا، قالب، اعتبار صفحه و استفاده از HTTPs انتخاب می‌کند.

149. هدف‌گذاری جغرافیایی (Geo Targeting)

گوگل به سایت‌هایی که دارای IP سرور محلی هستند و نام دامنه مرتبط با کشورشان را دارند اولویت می‌دهد.

نتایج جستجوهای شامل کلمات زشت و یا محتواهایی که فقط مناسب بزرگسالان هستند برای افرادی که گزینه جستجوی امن برای آنها فعال است نمایش داده نخواهد شد.

151. حلقه‌های گوگل پلاس

حتی اگر گوگل پلاس بزودی بلااستفاده شود، باز هم گوگل در بالاترین رتبه‌های نتایج لینک‌هایی را نشان می‌دهد که متعلق به نویسندگان یا سایت‌هایی باشد که شما به حلقه‌های گوگل پلاس خود افزوده‌اید.

152. کلمات کلیدی “YMYL”

گوگل استانداردهای بالای کیفی برای کلمات کلیدی “Your Money or Your Life” در نظر می‌گیرد. این کلمات کلیدی، کلماتی هستند که اگر درباره آنها اطلاعات نادرستی به کاربر ارائه شود، ممکن است مستقیما روی سلامت روانی، ثبات اقتصادی، شادی و خوشبختی او در آینده تاثیر منفی داشته باشد.

153. شکایت‌های DMCA

گوگل رتبه صفحاتی که شکایت‌های DMCA از آنها شده باشد و آن شکایت‌ها بر حق باشند را در نتایج جستجو تنزل می‌دهد. DMCA مخفف Digital Millennium Copyright Act است. صفحاتی که این شکایت برای آنها ثبت شده در واقع حق کپی رایت را رعایت نکرده‌اند و محتوای دیگران را در سایتشان استفاده کرده‌اند.

154. تنوع دامنه

آپدیتی که به “Bigfoot Update” معروف است، ظاهرا تنوع بیشتری از دامنه‌ها را به هر صفحه از صفحات SERPs اضافه کرده است.

155. جستجوهای معامله‌ای (Transactional)

گوگل گاهی نتایج متفاوت و مختلفی را برای کلمات کلیدی مرتبط با خرید نمایش می‌دهد، مثل جستجوی پروازهای خطوط هوایی.

نتایج جستجوی transactional در نتایج گوگل
نتایج transactional خاص در بین نتایج جستجوی گوگل

156. جستجوهای محلی

برای جستجوهای محلی، گوگل معمولا نتایج محلی را بالای نتایج ارگانیک و نرمال در صفحه نتایج SERPs قرار می‌دهد.

نتایج جستجوی محلی در چک لیست سئو
نتایج محلی در بالای نتایج ارگانیک ظاهر می‌شوند پس این را در چک لیست سئو در نظر داشته باشید

157. باکس داستان‌های برتر (Top Stories)

کلمات کلیدی خاصی منجر به نمایش باکس داستان‌های برتر (Top Stories) می‌شوند.

داستانهای برتر در نتایج کوکل
داستانهای برتر در بین نتایج گوگل از جستجوی کلمات خاصی ظاهر می‌شوند، پس در فاکتورهای سئو به چنین کلماتی توجه نمایید.

158. اولویت برندهای بزرگ

بعد از آپدیت Vince، گوگل شروع به اولویت دادن و ارتقاء رتبه برندهای بزرگ برای یک سری کلمات کلیدی خاص کرد.

159. نتایج Shopping یا خرید:

گوگل گاهی نتایج Shopping را در نتایج ارگانیک جستجو نمایش می‌دهد.

نتایج shopping در نتایج جستجوی گوگل
گوگل ممکن است نتایج Shopping را در نتایج ارگانیک جستجو نمایش دهد

160. نتایج تصاویر

تصاویر گوگل گاهی در نتایج جستجوی ارگانیک و نرمال ظاهر می‌شوند.

161. نتایج Easter Egg

گوگل چند نتیجه Easter Egg نیز دارد. برای مثال وقتی “Atari Breakout” را در تصاویر جستجوی گوگل جستجو می‌کنید، نتایج تبدیل به یک بازی می‌شوند!

Easter Egg اشاره به بازی تخم مرغ عید پاک دارد. در این بازی در روز عید پاک خانواده‌‍‌ها برای فرزندانشان تخم مرغ‌هایی را در جاهای مختلف خانه قایم می‌کنند و فرزندان با پیداکردن آنها جایزه می‌گیرند. همین روال در بعضی بازی‌ها یا انیمیشن‌ها نیز پیاده شده است.

162. نتایج شامل یک سایت تنها برای جستجوی برندها

جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با برند یا یک دامنه، چندین نتیجه را نمایش می‌دهد که متعلق به یک سایت می‌باشند.

163. آپدیت Payday Loans

این یک الگوریتم ویژه است که برای پاک‌سازی وب از “کوئری‌های خیلی اسپمی” طراحی شده است.

چک لیست سئو: سیگنال‌های برند

در این بخش از چک لیست سئو سیگنال‌های مربوط به برند را بررسی می‌کنیم.

164. انکرتکست نام برند

انکر تکست با نام یک برند، یک سیگنال ساده اما قوی است.

165. جستجوی برند

کاربران، برندها را جستجو می‌کنند. اگر کاربران در گوگل برند شما را جستجو کنند، گوگل می‌فهمد که سایت شما یک برند واقعی است.

166. جستجوی برند + کلمه کلیدی

آیا کاربران کلمه کلیدی خاصی را بهمراه نام برند شما جستجو می‌کنند (مثلا راهنمای سئو سایت فروشگاهی سئوف)؟ اگر اینطور باشد وقتی همان کلمات کلیدی را بدون نام برند شما جستجو کنند، گوگل رتبه شما را در صفحه نتایج ارتقا می‌دهد.

167. سایت‌‌های دارای لایک و صفحه فیسبوک

برندها تمایل دارند که در فیسبوک صفحه‌ای داشته باشند و در آن لایک زیادی دریافت کنند.

168. سایت دارای پروفایل توئیتر با فالوور زیاد

پروفایل توئیتر با یک عالمه فالوور این سیگنال را به همراه دارد که این یک برند بسیار محبوب و پرطرفدار است.

169. صفحه رسمی شرکت در لینکدین

اغلب بیزینس‌های واقعی، صفحه‌ای رسمی برای شرکت خود در لینکدین دارند.

170. نویسندگی شناخته شده

در فوریه 2013، مدیر اجرایی گوگل اریک اشمیت این ادعا را مطرح کرد که:

در نتایج جستجو، اطلاعاتی که به پروفایل‌های آنلاین تایید شده مربوط هستند، رتبه‌ای بالاتر از محتواهایی که فاقد چنین تاییدیه‌ای باشند خواهند گرفت. که در نتیجه بیشتر کاربران بطور طبیعی روی نتایج برتر که همان نتایج دارای پروفایل‌های تایید شده هستند کلیک خواهند کرد.

171. مجاز بودن اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی

یک حساب کاربری در یک شبکه اجتماعی با ده هزار فالوور و دو پست احتمالا بسیار متفاوت است از یک حساب دیگر که ده هزار فالوور و یک عالمه تعامل در آن وجود دارد. گوگل، پتنتی دارد برای تشخیص واقعی یا فیک بودن حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی.

172. اشاره به برند در بخش داستان‌های برتر (Top Stories)

در Top Stories صفحه نتایج جستجو به برندهای واقعا بزرگ اشاره می‌شود. در واقع بعضی برندها حتی یک Feed خبری از سایت خود را در صفحه اول نتایج دارند.

اشاره به برند در داستانهای برتر نتایج جستجو
اشاره به برند در داستانهای برتر در نتایج جستجو، این یک فرصت ابرای نشان داده شدن برند شماست. به این نکته در چک لیست سئو دقت کنید

173. اشاره به برند بدون لینک دادن

به بعضی برندها اشاره می‌شود بدون اینکه به آنها لینک داده شود. گوگل معمولا جاهایی که به یک برند اشاره می‌شود بدون اینکه به آن لینک داده شود را سیگنال برند در نظر می‌گیرد.

174. لوکیشن‌های فیزیکی

بیزینس‌های واقعی دارای شرکت هستند. ممکن است گوگل در جستجوی داده‌های مکانی باشد تا تشخیص دهد یک سایت، برند بزرگی هست یا خیر.

چک لیست سئو: فاکتورهای اسپم بودن درون سایت

در این بخش از چک لیست سئو و 200 فاکتور رتبه‌بندی، فاکتورهایی که نشانه اسپم بودن سایت هستند و داخل سایت قرار دارند را بررسی می‌کنیم.

175. پنالتی پاندا

سایت‌هایی که محتوای آنها کیفیت پایینی دارد (بخصوص مزرعه محتوا یا Content Farms) بعد از اینکه از پنالتی الگوریتم پاندا ضربه خوردند، کمتر در نتایج جستجو دیده می‌شوند.

176. لینک به همسایگان بد

لینک دادن به همسایه‌های بد مثل داروخانه‌های اسپم یا سایت‌های وام نزول، به احتمال زیاد به دیده شدن شما در نتایج جستجو آسیب می‌رساند.

177. ریدایرکت‌ها

ریدایرکت‌های مشکوک یک چیز غیرقابل قبول است. اگر اتفاق بیفتد، می‌تواند هم باعث پنالتی شدن یک سایت شود و هم باعث حذف آن از ایندکس گوگل شود.

178. پاپ‌آپ‌ها و تبلیغات حواس پرت کن

مستندات رسمی راهنمای رتبه‌بندی گوگل (Rater) می‌گوید پاپ‌آپ‌ها وتبلیغات حواس پرت کن نشانه یک سایت با کیفیت پایین هستند.

179. پاپ‌آپ‌هایی که وسط مطالعه ظاهر می‌شوند

گوگل ممکن است سایت‌هایی که پاپ‌آپ‌های مزاحم با سایز کامل (تمام صفحه) به کابران موبایل نمایش می‌دهند را پنالتی کند.

پاپاپهای مزاحم که مانع دسترسی به محتوا میشوند
چند نمونه پاپاپ مزاحم که اجازه نمی‌دهند محتوا براحتی قابل دسترسی باشد. اگر پاپاپ نیاز دارید به این موارد توجه کنید.

180. بهینه‌سازی بیش از حد (OverOptimization) سایت

گوگل کسانیکه سایتشان را بیش از حد بهینه‌سازی کنند پنالتی می‌کند. بهینه‌سازی بیش از حد شامل Keyword stuffing یا تکرار زیاد کلمه کلیدی، بهینه‌سازی بیش از حد تگ هدر و Keyword Decoration بیش از حد می‌باشد.

181. محتوای نامفهوم

یکی از پتنت‌های گوگل به این موضوع اشاره دارد که چگونه گوگل می‌تواند محتوای نامفهوم را تشخیص دهد، که این امر برای فیلتر کردن محتوایی که بطور خودکار تولید می‌شود و یا محتوای تغییریافته در ایندکس گوگل بسیار مفید است.

182. صفحات گذرگاه (Doorway Pages)

گوگل می‌خواهد صفحه‌ای که به آن نشان می‌دهید صفحه‌ای باشد که در نهایت کاربر می‌بیند. اگر صفحه شما کاربران را به صفحه‌ای دیگر هدایت کند، آن صفحه یک صفحه گذرگاه نام دارد. نیاز به گفتن نیست که گوگل سایت‌هایی که از صفحات گذرگاه استفاده می‌کنند را دوست ندارد.

183. تبلیغات بالای صفحه

الگوریتم Page Layout سایت‌هایی که تبلیغات زیاد (و محتوای کم) در بالای صفحه و نیمه قابل مشاهده صفحه در نمایشگر دارند را پنالتی می‌کند.

184. مخفی کردن لینک‌های وابسته (Affilliate)

زیاده‌روی در مخفی کردن لینک‌های وابسته (Affiliate) بخصوص با پنهان‌کاری می‌تواند موجب پنالتی شود.

185. الگوریتم فرد

این یک نام‌گذاری برای مجموعه‌ای از آپدیت‌های گوگل است که در سال 2017 شروع شد. الگوریتم فرد سایت‌هایی با محتوای کم‌ارزش را مورد هدف قرار داده است که درآمد برایشان بیشتر از کمک به کاربران اولویت دارد.

186. سایت‌های اشتراکی

بر کسی پوشیده نیست که گوگل بزرگترین طرفدار اشتراکی‌ها یا Affiliate هاست. و بسیاری فکر می‌کنند که سایت‌هایی که با برنامه‌های اشتراکی کسب درآمد می‌کنند تحت امنیت بیشتری قرار دارند.

187. محتوای با تولید اتوماتیک

گوگل بطور محسوسی از محتواهایی که بطور خودکار تولید می‌شوند متنفر است. اگر شک کند که سایت شما در حال بیرون دادن محتوایی است که کامپیوتر تولید کرده است، ممکن است منجر به پنالتی و یا حذف از ایندکس شود.

188. کار اضافی روی PageRank یا رتبه صفحه

زیاده‌روی کردن در کارهای مربوط به رتبه صفحه یا الگوریتم PageRank (با نوفالو کردن تمام لینک‌های خروجی) می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای به بازی گرفتن سیستم در نظر گرفته شود.

189. آدرس IP با پرچم اسپم

اگر آدرس IP سرور شما، پرچم اسپم خورده باشد، ممکن است تمام سایت‌های روی آن سرور تحت تاثیر قرار بگیرند.

190. اسپم متاتگ

زیاده‌روی در کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) می‌تواند در متاتگ‌ها نیز اتفاق بیفتد. اگر گوگل فکر کند که شما کلمات کلیدی را در تگ‌های عنوان و توضیحات متا جاگذاری می‌کنید و تلاش می‌کنید الگوریتم گوگل را گول بزنید، ممکن است سایت شما را پنالتی کند.

چک لیست سئو: فاکتورهای مربوط به اسپم خارج از سایت

در آخرین بخش از چک لیست سئو می‌خواهیم فاکتورهای سئو مرتبط با اسپم خارج از سایت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

191. سایت هک ‌شده

اگر سایت شما هک شود ممکن است در نتایج جستجو، با افت رتبه روبرو شود. در واقع، سایت معروف Search Engine Land هم زمانی که گوگل فکر می‌کرد هک شده است، رتبه خود را از دست داد و از ایندکس خارج شد.

192. هجوم غیرعادی لینک‌ها

هجوم ناگهانی و غیرعادی لینک‌ها با اطمینان نشانه جعلی بودن آن لینک‌هاست.

193. پنالتی الگوریتم پنگوئن

سایت‌هایی که از الگوریتم پنگوئن گوگل ضربه خوردند به وضوح، حضور کمتری در نتایج جستجو دارند. هرچند، به نظر می‌رسد در حال حاضر، الگوریتم پنگوئن بیشتر روی فیلتر کردن لینک‌های بد تمرکز دارد تا پنالتی کردن کل سایت.

194.پروفایل لینک با درصد بالایی از لینک‌های کم کیفیت

بک‌لینک زیاد از منابعی که معمولا برای سئو کلاه سیاه استفاده می‌شوند (مانند کامنت در وبلاگ‌ها و پروفایل‌های فروم‌ها و انجمن‌ها) می‌تواند نشانه بازی دادن سیستم باشد.

195. بک‌لینک از سایت‌های نامرتبط

داشتن درصد بالای بک‌لینک‌ از سایت‌هایی با موضوعات نامرتبط می‌تواند شانس دریافت یک پنالتی بصورت دستی را افزایش دهد.

196. هشدار برای لینک‌های غیرطبیعی

گوگل هزاران اعلان “Google Search Console Notice of Detected Unnatural Links” را ارسال کرده است. به معنی اعلان تشخیص لینک‌های غیرطبیعی توسط گوگل سرچ کنسول. این معمولا قبل از یک افت رتبه اتفاق می‌افتد، البته نه در 100 درصد موارد.

197. لینک‌های کم کیفیت دایرکتوری

طبق گفته گوگل، بک‌لینک‌هایی که از دایرکتوری‌های کم کیفیت می‌آیند ممکن است به پنالتی منجر شوند.

198. لینک‌های ابزارک (Widget)

گوگل از لینک‌هایی که با جاسازی ابزارک یا ویجت توسط کاربر در سایت بصورت اتوماتیک تولید می‌شوند خوشش نمی‌آید.

199. بک‌لینک از IP کلاس C با کلاس یکسان

بک‌لینک گرفتن به میزان غیرطبیعی از سایت‌هایی با IP سرور یکسان می‌تواند به گوگل در تشخیص اینکه لینک‌های شما از یک شبکه بلاگ هستند کمک کند.

200. متن پیوند “Poison”

انکر تکست “Poison” (مخصوصا در کلمات کلیدی مرتبط با داروخانه) که به سایت شما اشاره می‌کند می‌تواند نشانه‌ای از اسپم بودن یا هک شدن سایت شما باشد. در هر دو حالت، می‌تواند منجر به افت رتبه در سایت شما شود.

201. تجمع غیرطبیعی لینک‌ها

یک پتنت 2013 گوگل توضیح می‌دهد که گوگل چطور می‌تواند تعیین کند آیا یک دسته لینک‌ که وارد یک صفحه می‌شوند، مجاز هستند یا خیر. آن دسته از لینک‌ها که غیرطبیعی باشند ارزشی نخواهند داشت.

202. بک‌لینک گرفتن از مقالات و انتشارات خبری

دایرکتوری‌های مقالات و انتشارات خبری بخاطر اینکه گوگل اکنون این دو استراتژی لینک‌سازی را بعنوان یک “اسکیمای لینک” در بسیاری از حالات در نظر می‌گیرد، مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

203. اعمال دستی

انواع مختلفی از اعمال دستی وجود دارند، اما بیشتر آنها مربوط به لینک‌سازی کلاه سیاه است.

204. فروش بک‌لینک

اگر بک‌لینک بفروشید و گوگل مچ شما را بگیرد احتمالا در نتایج جستجو نشان داده نخواهید شد.

فروش بک لینک روی فاکتورهای سئو تاثیر منفی دارد
فروش بک لینک جزء مواردی است که بر فاکتورهای سئو تاثیر منفی می‌گذارد.

205. جعبه شنی گوگل (Google Sndbox)

سایت‌های جدیدی که با هجوم ناگهانی بک‌لینک‌ها مواجه می‌شوند، معمولا در جعبه شنی گوگل (Google Snadbox) قرار می‌گیرند. که بطور موقت دیده شدن در نتایج جستجو را محدود می‌کند.

206. Google Dance

Google Dance ممکن است بطور موقت رتبه‌بندی‌ها را بشدت تغییر دهد. بر اساس یک پتنت گوگل، این می‌تواند روشی برای گوگل باشد جهت تشخیص اینکه آیا یک سایت سعی در بازی دادن الگوریتم دارد یا خیر.

207. ابزار Disavow

استفاده از یک ابزار Disavow می‌تواند یک پنالتی دستی و یا پنالتی الگوریتم را از سایت‌هایی که قربانی سئو منفی شده‌اند برطرف کند.

208. درخواست تجدید نظر

یک درخواست تجدید نظر موفق می‌تواند یک پنالتی را رفع کند.

209. اسکیمای لینک موقت

گوگل افرادی که لینک‌های اسپمی درست می‌کنند و سریع پاک می‌کنند (اسکیمای لینک موقت) را گرفتار می‌کند.

نتیجه‌گیری

بطور مختصر، مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در 2020 را در اینجا می‌بینید:

  • دامنه‌های اراجاع دهنده
  • نرخ کلیک ارگانیک
  • اعتبار دامنه
  • قابلیت استفاده در موبایل
  • دوئل تایم یا زمان حضور کاربر
  • تعداد کلی بک‌لینک‌ها
  • محتوای باکیفیت
  • سئو درون صفحه

حالا که این لیست بزرگ از فاکتورهای سئو را بررسی کردیم دوست داریم بدانیم آیا نکته جدید در بین این موارد برای شما وجود داشت؟ و یا چیزی وجود داشته که ما آنرا بیان نکرده باشیم؟ در صورتیکه فکر می‌کنید چیزی باید به این چک لیست سئو اضافه شود، آنرا در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

سپاس از همراهی شما

2 نظرات
  1. مریم می گوید

    واقعا کامل بود خیلی ممنونم

    1. seof می گوید

      ممنون، خوشحالیم که مفید واقع شده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.